Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:29

Hier twee paarden en een hooinet voor 24 uur. We klikken het in een palletbox vast, buiten, nooit problemen als het nat wordt. Wat wel meevalt, meestal alleen het buitenste hooi. Palletbox is geperforeerd.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:30

In mijn hooibak kunnen 2 kleine baaltjes. In theorie zouden ze dus 4 dagen er mee kunnen.
1 paard en 1 mini.
Maar zodra het iets te nat is naar hun zin eten ze het niet meer dus ik doe er meestal maar 1 baal in.
En ze knabbelen nog wat bij op de wei zolang het nog kan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:32

1 hooinet per paard doen ze op stal 10 uur mee ja. 1 kwpn'er die wel langzaam eet een tinker jaarling.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:33

Ja, dat herken ik hier ook. Paarden met twee eten net iets meer als een baaltje per 24 uur. Dus had nu twee baaltjes in een bak, dat was niet echt succes, ondanks de netten best wel knoeiboel en verspil. Dus nu een net en dan een baaltje en drie plakken extra. Denk dat we nu precies uitkomen.

Ik heb nog een tweede bak staan, dus als er echt-echt nood is kan ik voor 4 dagen voeren ook. Maar liever niet.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 18:23

Hier 4 of 5 hooinetten per dag in de bakken. Dan vullen we die een maal per dag. Dat is ruim voldoende voor de vier jongens hier. Ze lopen ook nog op de anderhalve hectare wei dus staan ze ook regelmatig met zn vieren ergens te knabbelen of ouwehoeren.

Afbeelding
Afbeelding

Het zand ligt nu op de goede plek en het betongaas ligt ook klaar voor het beton. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Komende week willen ze weer verder met de werkzaamheden.

Afbeelding

Ik reken altijd 3/4e van een baal per paard. Baal per paard zit ik ruim dus dat is fijn. Met grote pakken is het dus een hooizak per paard en een 5e zak voor de zekerheid.
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:29

Hee, die hooinetten hebben wij ook :) Wij voeren ca. 40-50 kg per dag, beetje afhankelijk van hoe lang het duurt tussen de voermomenten (meestal rond 24 uur). Aantal netten is verschillend; soms krijg je net effe wat meer plakken in een net dan een andere keer, hangt ook af van hoe strak de baal geperst is en welk hooinet je hebt.
Wij voeren het liefst buiten, bij veel regen voeren we ook binnen. Maar ons hooi regent dus ook nat, of we maken het zelf nat (ivm allergie van mijn merrie). Daarom voeren we wel een afgepaste hoeveelheid; nat hooi voeren we op dag 1, de restanten schudden we op dag 2 uit in een aparte bak en op dag 3 vegen we die leeg. Zijn er geen restanten of kleine beetjes, dan gaat dat gewoon de mesthoop op. Meestal eten ze de restjes nog best goed op, zeker omdat daar dan geen hooinet meer omheen zit ;)

Edit: onze mest gaat op het maisland, daar maken we een grote hoop die elk voorjaar wordt uitgereden door de boer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:35

Die heb ik ook, in 2 maten . Ik zit rond de 30 kg per dag is wel uit plastic dus iets natter dan een gewoon pakje hooi

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:46

Ik voer een kleine 20 kg per dag aan twee D-pony's.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:07

Ik heb ibc- vaten maar dan in de lengte richting doormidden en deze zijn vastgemaakt in de stal. Ieder paard zijn eigen slowfeeder ze worden niet nat en zijn goed te vullen trouwrns ik heb nog bericht ontvangen van mijn dierenarts....geen cushing, hij is gewoon kerngezond. Niet verwacht dus erg goed nieuws. Enne netjes op mijn werk verschijnen....,.ik doe vaak snelsnel nog wel ff hooi geven en soms mest scheppen nu vraag ik me wel eens af of niemand dat ruikt. Mijn moeder zei laatst bhé je stinkt naar paardrn. Nu vermoed ik dat mijn collega's daar te netjes voor zijn haha. Gunstig zo lang er niemand klaagt.,,,en ik hoop overigens ook dat het hartstikke hip wordt om van die zwarte randjes onder de nagels te hebben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:38

Ha, ha, ha, zoefie! Ik ga ook voor het hip worden van zwarte randjes...... Tot nu toe is nagellak een uitkomst, als ik belangrijke afspraken heb. Fijn dat je paard kerngezond is! +:)+
Ik heb werkelijk geen idee hoeveel hooi ik per dag voer :o . Het is in ieder geval meer dan genoeg, want het is nog nooit "op" geweest. Sinds we deze zomer een schuilstal in de bak hebben, hang ik daar mijn netten op. Heb 4 grote slowfeeder netten in de stal en nog 1 rond net onder de luifel van de stal. Voor 2 kwpn-ers van 1.70 en mijn pony van 1.40.

Heb mijn mest gewoon op het stuk asfalt liggen, naast de bak, geen zijwanden oid. Dit laat ik 1x per jaar ophalen door de loonwerker.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:54

Hier is het met het type hooi dat wij hebben niet mogelijk om onbeperkt te voeren, dus wij voeren 3 of 4 x per dag. Zou ook niet best zijn als ik per paard per dag een hele baal moest voeren, een baal kost $18 :oo

Wil binnenkort eens kijken om ronde balen grashooi, daar zou ik wel wat meer van kunnen voeren :j Maar dan moet ik een opslag en een trekker hebben om te verplaatsen...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:03

Wat voor formaat balen zijn dat, Libera? En komt dat uit de regio of van verder weg?
In Texas hadden we round bales, ik meen $80-100 per stuk.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:32

Dat zijn 3 string alfalfa balen van 90 pounds. De roundbales die ik hier gezien had zijn $50 en wegen 500 tot 600 pounds

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:22

Ik heb geen idee hoeveel ik voer, meestal 's avonds een plak van zo'n grote baal voor een paard en een shet. Soms is het op 's ochtens, soms ligt er nog een restje. Ik voer vaak nog een plak kruidenhooi bij, maar mijn ruin vindt dat zo lekker dat hij pas stopt met eten als dat op is. In principe is het de bedoeling dat ze onbeperkt krijgen, maar soms hebben ze meer honger en is het wel op. Ik gebruik zo'n IBC krat als hooibak met een zelfgemaakt frame met een net er overheen gespannen als slowfeedernet. Mijn paard eet via de bovenkant en de shet via de zijkant door het gaas.

Ik voer trouwens gewoon buiten en mocht het echt erg nat zijn krijgen ze in de schuilstal ook nog een plak.

Wij hebben de mest op twee betonplaten liggen. Wandjes moeten er nog omheen gemaakt worden, ik denk dat we dat met steenschotten gaan doen. De loonwerker haalt het 3x per jaar op.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:42

MarloesHJ schreef:
Anke, ik heb wel sneeuwbeslag gehad vorig jaar maar dat zijn geen kunststof plaatjes geweest. Gewoon rubberen ringen waardoor ik de straal enzo wel kan bereiken. Kost ook geen €10 per hoef extra. Wel meerbedrag uiteraard. Kan die ringen ook meerdere beslagbeurten gebruiken.

-komt uit meeleesmodus- met deze ringen heb ik ook veel ervaring. Ik vind ze geweldig fijn werken (zie mijn blog http://www.horsystuff.nl/verzorging/sne ... jsklompen/ ). Ze gaan bij mij wel 1x mee, hoefsmid vind ze dan niet meer goed genoeg om te verleggen. De losse ringen vind ik ook interessant, maar vraag me altijd af of je die eronder laat zitten of ze (mocht je paard op stal staan) je ze er telkens onderuit haalt en ook of je ze nooit verliest.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:56

Meld zich. Na jaren zoeken en vele teleurstellingen eindelijk een huisje met plaats voor de paarden gevonden.
Er zijn 2 stallen aan. Het stuk voor de paarden is zonder paddock (rijbak) 3000m².
Het is niet heel groot maar er is misschien wel een mogelijkheid om er een stukje bij te kopen of huren. ik heb het al gevraagd, maar het zijn 2 eigenaars en deze moesten het nog onderling bespreken.
Er word al 6 maand verbouwd en ik hoop er eind december/begin januari mijn intrek te doen. Paard verhuist pas als de de rijbak er ligt :o . Ik hoop dat voor januari/februari te kunnen doen.

Grondplan:
Afbeelding

Lichtgroen: Perceel. Beige: Paddock (rijbak). Paars: Winter stukje (er komt waarschijnlijk tapijt daar). Donkergrijs: Oprit die loopt tot aan het kleine bruine stukje dat de mesthoop voorstelt. Geel zijn de 2 stallen + poetsplek en zadelkamer. Je kunt tussen de stal en de zadelkamer naar achter de stallen, waar ik misschien een klein stukje tuin ga afzetten voor de honden en misschien moestuintje.
Donkergroen is het stukje die ik misschien kan huren/kopen.

Momenteel vooral blij dat de mesthoop vlak achter de stallen is. Waar mijn paard momenteel staat is het best een stukje sleuren naar de mesthoop en dat vind ik niet zo handig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:06

Hoi :wave:

Allereerst gefeliciteerd!

Hoeveel paarden wil je gaan houden? Ga je het hele paarse stuk bekleden met tapijt?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:19

Dank je :D

Momenteel heb ik 1 paard. Heb vorige maand mijn 2de naar de slacht gebracht door zware hartritmestoornissenen en andere bijhorende kwaaltjes :( Er komt wel terug een tweede, maar eerst verhuizen.
De poetsplaats kan een 3de stal worden, maar dan is er nergens plaats om paard op te zadelen en te poetsen enzo + dat ik 2 paarden voor 1 ruiter eigenlijk al zwaar genoeg vind. Misschien ooit een veulentje, maar dat zijn langere termijn plannen :D

Qua tapijt zal het afhankelijk zijn aan hoeveel tapijt ik kan geraken, maar liefst wel. Onze regio bestaat voornamelijk uit kleigrond dusja... gelukkig ligt het hele perceel op een lichte helling.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:43

Mooi stukje zo voor 2 paarden denk ik. Tapijt op klei(leem) gaat hier niet zo best, ligt er nu een jaartje maar is spekglad en vouwt om. Is nu ook behoorlijk soppig.
Heb gelukkig maar een paar vierkante meter liggen maar zou echt niet meer willen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:46

Ow dat is wel jammer dat het tapijt niet aanslaat. Zie helaas niet veel andere oplossingen als er niet verhard mag worden of gedraineerd. Misschien dan enkel het gedeelte waar het hooi word gegeven en voor de schuilstal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:54

betadine schreef:
Ow dat is wel jammer dat het tapijt niet aanslaat. Zie helaas niet veel andere oplossingen als er niet verhard mag worden of gedraineerd. Misschien dan enkel het gedeelte waar het hooi word gegeven en voor de schuilstal.

Gewoon laten kapot lopen doen ze nu bij de buren, je zakt er tot je enkels in en moet jezelf echt los trekken. Zou ik ook niet voor kiezen. Gelden paddockroosters als verharding of mag dat wel?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:00

Zijn roosters dan geen optie bij die klei? Gefeliciteerd met de woning

Als poets en opzadelplek heb ik gewoon een stuk bestraat met een kast ernaast met de meest gebruikte spullen ( zadel ligt daar niet hoofdstel, poetsspullen en longeerspul wel) en dan steigerbuizen, 2 in de grond en dan 1 eroverheen van 2.5 meter zodat ik ook mijn zadel en een deken op kan leggen of evt 2 paarden naast elkaar

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:44

Hier thuis doen ze ongeveer 6 dagen met 300 kg. Goed ruw 1e snede droog hooi.

Had laatst een pak van ruim 200 kg. Ook droog. Maar kort hooi. Zou 1e snede zijn. Denk eerder 2e. Was met 3,5 dag op. En ze hadden honger-gevoel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:03

Ik heb nu midi baaltjes in plastic, van het experiment met de buurman. De ene baal was heel fijn hooi, deze is weer grover. Geen idee wat 1e of 2e snede is, dat is gewoon echt niet zo 1,2,3 te zien :n
Maar ben wel heel tevreden over de kwaliteit van de balen tot nu toe! Prijs ligt op ongeveer 15 euro per baal.
In de winter doen ze daar een dag of 5-6 mee met 2 paarden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:06

betadine, sterkte nog met het verlies.
zelf heb ik geen ervaring met tapijt op klei. Bij ons is het ook kleigrond maar doordat ik best veel open heb is vooral de drink- en voerplaats prut. De rest is nog te doen.