Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:37

Ppffttt wat goed dat je het op tijd zag, voor hetzelfde geld verstoppingskoliek.

Eerste snede is neem ik aan vetter?

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:38

Ja ik was blij dat ik het zag!
Pffff.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:39

Chasey...dat wordt een goed gesprek met de buren...lekker als je je zooi kwijt bent maar eerst even overleggen of dat wel gewaardeerd wordt.In dit geval dus niet...hopelijk hebben ze niet teveel binnen gekregen.Even in de gaten houden.
Druk de buren op het hart dat dit onacceptabel is en dat je paarden er letterlijk doodziek van kunnen worden.

Of je 1e of 2e of zelfs 3e sneede wilt,hangt volledig af van wat je wilt.

Bij 1e sneede is het gras vaak lang en grof...vind ik prettiger omdat de voedingsstoffen verdeeld zijn over meer volume.Ze moeten goed kauwen op de lange en grove stengels.

De 2e sneede is vaak wat korter en fijner omdat er sneller gemaaid wordt en vaak zitten er geen zaadkoppen in.
Of dit minder voedzaam is,is weer afhankelijk van de bemesting van het land.

De 3e sneede is vaak de laatste die geoogst kan worden en is meestal meer geschikt voor de kuilbult omdat het te kort is...maar ook dat is weer afhankelijk van het weer.

Wat je het liefst wilt is afhankelijk van aanbod,weer en bemesting.Ik heb persoonlijk het liefst 1e sneede.Juist omdat het zo grof en lang is en het zaad is erg smakelijk en voedzaam.Je hoeft er minder van te geven dan van dat korte spul.Maar ik geef er wel stro bij als ruwvoer.

Als je echt minimaal hooi wil hebben,zul je moeten kijken of je aan graszaadhooi kunt komen,het zaad is er al afgehaald.
Nadeel is wel dat het eentonig is en je moet ook vragen of het echt geschikt is voor ruwvoer ivm middelen dit ze gebruiken tegen schimmel ed.
Is wel fijn spul om ernaast bij te voeren...kan het hier moeilijk krijgen dus heb voor stro gekozen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:43

Hier op zandgrond komt er vaak niet eens een 3e snee af :D
De 2e snee is juist veel voedzamer omdat er meer beter verteerbare delen in zitten (blad) en minder grove stengels. En voor paarden met een gevoelige maag/darmen is het makkelijker verteerbaar, dus minder irritatie/kans op diarree.
Voor paarden die gevoelig zijn voor suikers kun je beter geen graszaad in je hooi hebben. Graszaad is zetmeel en dat wordt omgezet in suikers.

@Chasey: schrikken !! snel op een vriendelijke maar duidelijke manier een eind aan maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 11:44

Graszaadhooi moet wel vaak een vitamine-/mineralensupplement bij gegeven worden.
Ik heb ook eerste snede vanwege het grove.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:46

Misschien kun jij dan wel je mest bij de buren dumpen chasey ;) scheelt een hoop bende.

Afhankelijk van hoeveel ze op hebben kan het niet zo verschrikkelijk veel kwaad. Bij erg veel geeft het wel wat kans op verstopping omdat het allemaal zo kort en fijn is. Gewoon even een beetje in de gaten houden.

Voor hooi maakt de snede eigenlijk niet uit, wel in welk stadium van groei het gras gemaaid is. Men heeft mij geleerd dat het gras door de bloei heen moet zijn omdat dan de hoeveelheid ruwe celstof toeneemt (meer vezels en dus meer vulling).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:50

Caily schreef:
Graszaadhooi moet wel vaak een vitamine-/mineralensupplement bij gegeven worden.
Ik heb ook eerste snede vanwege het grove.

Graszaadhooi is erg grof hooi, waar het graszaad uit verwijderd is voor de verkoop. Dit is heel ander hooi als hooi van de eerste of tweede snee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:52

Gevaarlijkste van gemaaid gazongras is dat het heel rijk is aan eiwitten, het is kort in de regel goed bemest gras, bomvol voedingsstoffen en dat geeft snel koliek.
Lekker zulke buren want zo'n hoop gaat ook gauw rotten en dan krijg je een enorm vieze plek in je wei :r

Hier wordt nu ook aan alle kanten gemaaid, vanaf het weekend zal er weer genoeg hooi beschikbaar zijn en als de regen een beertje wegblijft en de zon mooi blijft schijnen, hebben we ook nog een nette tweede snee en kan de hooiprijs normaal blijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:44

@chasey: toen ik nog jong en onwetend was, heb ik mijn verzorgpony regelmatig gemaaid gras gevoerd :j Die heeft er nooit wat van gekregen. Goed in de gaten houden zou ik zeker doen, maar geen reden tot paniek :n
En een goed gesprek met de buren lijkt me sowieso een goed idee, waarschijnlijk denken die juist een goede daad te doen, zij hebben het gras over, je paarden eten gras. 1+1=2 denken ze waarschijnlijk ;)

Zo, het hout staat op de plek, dat ging heel voorspoedig gelukkig :)

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:19

Lekkere buren zijn dat zeg, sommige mensen snappen het niet zo goed!

Ik denk dat ik grasroosters (van die kunststof matten met gaten) bedoelde ipv grindtegels. Die meneer stelde inderdaad ook tweedehands kunstgrasmatten voor met daar bovenop een nieuwe laag zand.
Ik ben bang dat het inderdaad niet goedkoop wordt, maar doe het nu liever in 1 keer goed. Het is zo jammer als je een bak hebt waar je niks mee kunt....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:24

2e hands kunstgrasmatten (op zijn kop) met zand er op is een goede optie en waarschijnlijk veel goedkoper als die kunststof grasroosters.
Daar zou ik er ook nog wel een paar m2 van willen hebben :D

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:18

Hoi iedereen, even een vraagje voor de mensen die ervaring hebben met een rijbak.

Binnenkort komt mijn paard aan huis te staan en wordt er ook een rijbak aangelegd.
De grondwerker kwam langs en die vertelde dat wij op zandgrond zitten, dus lijkt het mij wel interessant om de grond te laten keren. Nu zit ik er wel wat mee in dat dit tijdens een drogere periode snel mul zwaar zal worden, dusdenk ik erover om kokos in te laten frezen.
Iemand hier ervaring mee?

Natuurlijk zal ik mijn toekomstige bak goed onderhouden, regelmatig slepen en sproeien.

Alle tips zijn welkom!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:21

Mijn ervaring met een omgekeerde bak is dat het erg zwaar wordt omdat de bodem erg mul blijft.
Ik heb ooit mijn longeerbak laten keren en heb er in 3 jaar tijd nooit echt lekker in kunnen werken omdat ie veel te mul bleef.
Ik zou eerder aanraden om de bovenlaag te laten verwijderen, de onderlaag onaangeroerd te laten en opvullen met zand of een stevige tussenlaag te plaatsen als je toch gaat keren (bijv. 2 lagen wegendoek of tapijt).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 15:22

De gekeerde bak waar ik heb gewoon waa eigenlijk nooit te zwaar. Ook zelden te nat. Als hij eens niet goed was reed ik in de wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:24

Misschien verschil tussen zeezand en veluws zand :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:51

Bij mn vorige pensionstal zaten we ook op zandgrond.. Daar hebben ze het volgens mij laten frezen en daarna regelmatig vlak trekken.. bak was bijna altijd goed te rijden.. lag geen drainage oid in maar droogde altijd snel op en was niet bijzonder glad ofzo.. ik zou dat misschien eerst proberen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:08

LynnC waarom keren? Vaak is met zandgrond freezen en slepen al voldoende, Eerst eens zo proberen voor je er vanalles doorheen laat doen. Dat krijg je er nooit meer uit

ik sta op zandgrond, en perfecte bak, snel droog, niet te mul, heerlijk

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:14

Lynnc schreef:
Hoi iedereen, even een vraagje voor de mensen die ervaring hebben met een rijbak.

Binnenkort komt mijn paard aan huis te staan en wordt er ook een rijbak aangelegd.
De grondwerker kwam langs en die vertelde dat wij op zandgrond zitten, dus lijkt het mij wel interessant om de grond te laten keren. Nu zit ik er wel wat mee in dat dit tijdens een drogere periode snel mul zwaar zal worden, dusdenk ik erover om kokos in te laten frezen.
Iemand hier ervaring mee?

Natuurlijk zal ik mijn toekomstige bak goed onderhouden, regelmatig slepen en sproeien.

Alle tips zijn welkom!

Hier ook een bak van omgekeerde zand (veluwe) hij is altijd droog, staat niet snel een plas in en als dat al een keertje voorkomt is die met een paar uur droog al verdwenen. Hij is altijd mul, hoeveel ik ook sleep en sproei. Buren een stuk verderop hebben alles geprobeerd, kokos-tapijtsnippers-houtsnippers-leem erdoor mengen enzovoorts. Niets heeft geholpen heeft kapitalen gekost. Nu een stuk weer afgegraven en een nieuwe laag ander zand er in en voor nu is het redelijk te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:40

-O- kreeg net een telefonische opgave van de rekening: 600 euro...
Alleen MiniMe inslapen is 172 euro, wordt 80 euro gerekend voor alleen de narcosespuit...
Ik ben serieus flabbergasted...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:48

ohjajoh6 schreef:
-O- kreeg net een telefonische opgave van de rekening: 600 euro...
Alleen MiniMe inslapen is 172 euro, wordt 80 euro gerekend voor alleen de narcosespuit...
Ik ben serieus flabbergasted...

Ik was ook 150 euro kwijt aan mijn haflinger in te slapen. Geen abnormale rekening in mijn ogen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:12

Is het ook niet, maar wel altijd zuur, vind ik. Inslapen is al beroerd en dan moet je er nog voor betalen ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:14

Maar er zullen toch ook wel afvoerkosten etc bij zitten ??

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:18

Rendak rekent volgens mij 25 euro p.p. voor het afvoeren.

volgens mij was ik bij de laatste 95 euro kwijt daar kwam dan wel de rendacrekening bij die ging via de overbuur die heeft nr. Voor afvoeren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:22

Het scheelt bij de Rendac vooral als je de normale routing doet of 'individueel' .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:28

DubbelDun schreef:
Het scheelt bij de Rendac vooral als je de normale routing doet of 'individueel' .

Scheelt geloof ik 800 euro. :+

Rendac is niet zo duur, volgens mij heb ik maar 30 euro ofzo betaald destijds?