Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:34

Dat heeft mijn oudje ook heel snel.
Meestal geef ik dan een dag minder hooi en meer brok, dan is het over.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:37

Had al een paar dagen alleen graszaadhooi gegeven. Maar dat geeft geen verschil. Dat is namelijk bij mijn oudste altijd het antwoord.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:52

meggiemeg schreef:
Als ik last had van mijn rug ging ik juist paardrijden, werkte mijn rug los op de een of andere manier.

Bij mij meestal ook, maar dit x werkte het tegen me. Kreeg het zondag, maandag ging wel weer, dinsdag ok, dus gaan rijden; 's Avonds kon ik niet meer bewegen en gisteren dus ook waardeloos. Vandaag gaat het wel weer, maar durf het niet nog een x aan, denk ik. Dus morgen nog maar eens proberen. Van het weekend regent het toch, dus als het dan prut is, vind ik het minder erg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:54

Wou vandaag dus met paard en honden op pad. Nu alleen met de honden, maar vind er geen moer meer aan, zo alleen wandelen. Heb dat 12 jaar gedaan en ineens ben ik er klaar mee. Met paard ok. Met gezelschap ook ok. Maar kan vandaag niemand strikken, helaas. Mss dan toch maar een paard aan de dubbele lange lijnen mee. Kan ook.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:05

kirr wat fijn, gefeliciteerd! *\o/*

Wat ook goed helpt tegen zand, is mij vertelt, is wat zonnebloemolie door het voer doen.
De olie bindt zich met het zand en wordt samen uitgescheten.

Wat heerlijk als je kan eten wat je wilt.
Ik heb de genen van mijn vader geerft en die kant hebben ze allemaal overgewicht en behoorlijk ook.
Ik moest als meisje van 16 al opletten met wat ik at en dan was ik nog heel sportief ook.
Na iedere bevalling bleef er 5 kilo hangen zodat ik na 3 bevallingen al 15 kilo zwaarder was en met mijn beenbreuk afgelopen jaar is het nog erger geworden.
Afvallen gaat moeizaam, dietiste wist het op den duur ook niet meer maar ik moet er dit jaar en volgend jaar echt aan geloven want ik moet terug naar een gezond gewicht.

karev mooi gedaan!
Zoiets zou ik ook bij Tika kunnen doen, die heeft ook van die rechtop staande manen, alleen wordt het niet echt heel lang en is wat pluizig.

Yontheke gave schimmel, helemaal mijn kleur!
Mijn paint van 1.56 heeft ook dekenmaat 205

claudia sterkte :(:)

kirr water bij de mest is vaak een teken van erg rijk hooi/kuil.
mmm, had je al gewijzigd, dan weet ik het ook niet

fabster sterkte en beterschap :(:)
Als je in de buurt woonde wilde ik je wel masseren, ben bijna afgestudeerd masseur .
Ben druk bezig om een mooie ruimte aan huis te maken en dan kan ik thuis beginnen. :):)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:24

Wat een weertje! Ga zo mooi een ritje doen :D

stalletjes zijn alweer schoon , de grote kan in en uitlopen maar die staat heerlijk mijn strostal leeg te eten :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:26

Heb trouwens ook altijd hetzelfde hooi, van 1 perceel. Dus vond het sowieso al vreemd...
Hij staat nu terug op stal, dus stro en hooi. Misschien stabiliseert het zichzelf terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:48

water bij de mest, kan hoe toevallig, (omdat we het er juist over hadden) ook wijzen op zand in de darmen.

Gefeliciteerd Kirr, hoewel ik nog even wacht met juichen voor je, totdat het allemaal echt zeker is. ;)

Thanks Spatter, lief van je, maar bedoelde het eigenlijk alleen maar als compliment voor mijn paard, vind dat echt wel zo geweldig van haar. Zou een goeie cardioloog zijn... :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:53

Ja dacht al dat ooit ergens gelezen te hebben.
Heb nog een kuurtje staan, toch maar eens geven.

Ja ik ben ook nog voorzichtig hoor. :+

Dynamiek, veel plezier. Ik zit de hele dag op kantoor. :(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:55

Mijn welsh cob was ook zo.
Een heel bang paard wat alle kanten op schoot omdat hij alles eng vond maar zogauw ik zwanger was, was hij zo mak als een lammetje.
Wat dan weer tegen viel na de bevalling :=

Mijn zoon bewaakte hij met zijn leven.
Er mocht geen paard bij mijn zoon in de buurt komen, hield ze echt op 10m afstand.
En als kindserpony was hij ook ineens heel lief.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:57

Dat is wel heel bijzonder, Spatter! Net een waakpaard! Mijn hond deed dat wel bij mijn dochter, toen ze nog in de kinderwagen zat.

Massage had leuk geweest, maar iets te ver weg. Maar hier in het dorp ook een fijne fysio hoor. Dus mocht het mis gaan, kan ik daar gewoon terecht. Het voelt nu voornamelijk stijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:11

Vind ik ook al zo mooi verhaal Spatter en dus heel herkenbaar, want ik zal het weten ook bij Lona, als ik mij dus wel goed voel, valt echt tegen dan.
Maar dat zo een streskip (want dat is ze echt, ondersteboven en achterstevoren sta je 3 meter verder, als trut van dat te groene grassprietje schrikt), zo ongelofelijk zorgzaam is zij voor mij, als ik dus niet zo lekker ga met mijn hart. <3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:28

Nogmaals sterkte Fabster.
Wat een mooie en lieve verhalen over zorgzame paarden <3 .

Hier zijn mijn dressuurkunsten niet echt van de grond gekomen vanmorgen :') , tijdens het poetsen zag ik dat merrie rechtsvoor een dikke kogel heeft. Volgens mij niet ernstig. Niet warm, niet pijnlijk, niets te zien qua lopen, ze belast het volledig, maar om er dan toch op te gaan zitten, gaat mij dan net weer te ver. Dus heel even aan de longe gehad, beetje coolinggel erop, lekker gepoetst en weer bij haar mannen gezet. Ik kijk het even een paar dagen aan, al zegt mijn gevoel dat het morgen al niet meer dik is. Stel dat het wel iets serieus is, als in een mega peesblessure dan is rust toch de aangewezen therapie, dus ik zie het wel.

Nu maar mijn haar (lees mega grijze uitgroei :D ) aan het verven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:35

Je krijgt bij HE inderdaad beide, je moet ook beide geven, gewoon over het voer, daar zit de moeilijkheid niet. Het stinkt wel, maar zelfs moeilijk etende merrie van voormalig stalgenootje deed daar niet lastig over.

kvulden, ik weet het verder ook niet, of dat het is. Weet alleen dat veulenbrok vrij rijk is en best wat Tinkers dat niet aan kunnen. Heb ook eens iemand met jonge Tinker gehad die vroeg goh weet jij van die jeuk. Ik zeg wat voor voer krijgt ze? Begon met oa kilo's wortelen. Dat is zoveel suiker en troep, mijn advies was daarmee te stoppen. Inmiddels heeft beestje manen langer dan 1 meter en geen jeuk meer.

Haha Meggiemeg, klinkt erg gezellig. Heb hier ook zo een alleen is dat eenzijdig dus ik vind het meer de meeloper :')

Volgens kliniek was van niks de werking om zand af te voeren bewezen behalve psyllium, beste is in combinatie met bepaald mineraal (magnesium?), maar het was af te raden dat op de gok bij te gaan voeren.

:(:) Voor iedereen die het nodig heeft!

Ik ga eens buiten van het mooie weer genieten {:}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:39

Magnesium kan juist heel gemakkelijk gegeven worden. Te veel word ook gewoon weer uitgepiest.
Het is alleen not done, als paard nierproblemen heeft, dacht ik zo even uit mijn hoofd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:00

Waren jullie al op de hoogte??

Citaat:
De SRR - Nieuws
De SRR – het onafhankelijke exameninstituut voor Ruiter- en Menbewijs

Al sinds 1977 neemt de SRR als het enige instituut de examens voor Ruiter- en Menbewijzen af. En met succes, ruim 108.000 Ruiterbewijs- en 40.100 Menbewijskandidaten zijn inmiddels geslaagd. En de SRR blijft dit doen. De SRR staat immers voor veilige en verantwoorde paardensportbeoefening.

Wat verandert er?

De prijs van het examen wordt inclusief het SRR-lesmateriaal en de examinator. Je bent dus goedkoper uit.
Er bestaat geen (gedwongen) automatisch lidmaatschap
De expliciete verplichting van het hebben van een veiligheidscertificaat vervalt, met dien verstande dat de examenlocatie dient wel te voldoen aan de SRR- en SVP-eisen.
Het door de SRR nieuw afgegeven Ruiter- en Menbewijs heeft onder de huidige regels een onbeperkte geldigheidsduur.

Als je ooit je Ruiter- of Menbewijs behaald hebt, en je wilt de nieuwe SRR pas, die onbeperkt geldig is:

Stuur dan een mailtje of briefje met je gegevens (Ruiter- of Menpasnummer, naam en adres en geboortedatum)
Maak € 17.50 over op onze bankrekening NL42ABNA 0552815802 t.n.v. SRR en vermeld hierbij nogmaals je gegevens (Ruiter- of Menpasnummer, naam en adres)
Je ontvangt per post je nieuwe SRR-pas, met een onbeperkte geldigheidsduur.
De SRR-pas is geldig bij alle natuurgebieden waar deze verplicht is.

De SRR adviseert een goede Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. In het verleden was u hiervoor via de SRR verzekerd bij Hippo International. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website http://www.hippo-international.nl/ruiter-menbewijs

http://www.srr-nederland.nl/

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:03

O Psyllium kuurtjes... praat me er niet van... Ik geloof dat ik die jas echt nooit meer schoon krijg...
Shetlief bliefte het spul niet, niet met appelmoes, niet door de brokken, niet door de muesli. Uiteindelijk kreeg ik het alleen met een heel klein beetje slobber naar binnen. Maar dan werd er wel een uur over gedaan om de emmer leeg te eten... Pfft!

Kirrr, wat fijn dat Hidalgo nu een fijn baasje gevonden lijkt te hebben!

Karev, netjes geknipt hoor!

Inderdaad weer mooier weer! Hier helaas een dagje achter de computer... :(

Heeft er iemand nog een tip om hooi te voeren? Wij hadden een houten palletbox omgebouwd tot hooi hokje (twee dichte wandjes aan gemaakt en een dak tegen de regen; dat was voor toen we nog onbeperkt voerden).
Helaas vonden ze dat mooi knaag en sloop-materiaal... Gevolg: de gemiddelde inloopkast kom je nog lastiger in dan hun hooi ding. Maar met twee kanten minder is het ding een stuk minder stabiel geworden.
Slowfeeders kan ik hier helaas niet goed ophangen, en de ervaring leert dat de paarden nu zo gevoerd worden dat ze max 1 uur zonder hooi staan, en dat is dan alleen op dagen dat ik later ben dan normaal. Ik ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar een grote stevige bak waar ik het in zou kunnen doen. Liefst een beetje hufter-proof. Iemand suggesties?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:04

Kirr, staan je paarden op gras? Hier is alles zo nat dat de drollen ook natter zijn. Maar wij hebben dan ook nog achterlijk veel gras..en een fjord vreet tot ie er bij neervalt en gaan dan nog liggend door. :')

Kvulden, het is het wel waard om even te kijken wat er gebeurd als je de veulenbrok vervangt door wat anders. :j

Iemand was haar uitgroei aan het verven, succes! :P

Lieve paarden allemaal, hier zijn ze gelukkig ook lief. Meestal.

Spatter, ga je dan echt met een 'praktijk' zeg maar aan huis beginnen? Wat leuk!

Hier een HEERLIJKE lange, relaxte ochtendrit gemaakt, bijna 2 uur door de bossen gezworven zonder haast. Paarden waren zo tevreden, echt leuk om te zien. Viool lijkt weer helemaal in het gareel te zijn dus dat is ook fijn. :+

Nu even lunchen en dan uitmesten en dan komt mijn moedertje gezellig even langs.

Foto van het echtpaar(d) :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:11

Tinky12 schreef:
Waren jullie al op de hoogte??

Citaat:
De SRR - Nieuws
De SRR – het onafhankelijke exameninstituut voor Ruiter- en Menbewijs

Al sinds 1977 neemt de SRR als het enige instituut de examens voor Ruiter- en Menbewijzen af. En met succes, ruim 108.000 Ruiterbewijs- en 40.100 Menbewijskandidaten zijn inmiddels geslaagd. En de SRR blijft dit doen. De SRR staat immers voor veilige en verantwoorde paardensportbeoefening.

Wat verandert er?

De prijs van het examen wordt inclusief het SRR-lesmateriaal en de examinator. Je bent dus goedkoper uit.
Er bestaat geen (gedwongen) automatisch lidmaatschap
De expliciete verplichting van het hebben van een veiligheidscertificaat vervalt, met dien verstande dat de examenlocatie dient wel te voldoen aan de SRR- en SVP-eisen.
Het door de SRR nieuw afgegeven Ruiter- en Menbewijs heeft onder de huidige regels een onbeperkte geldigheidsduur.

Als je ooit je Ruiter- of Menbewijs behaald hebt, en je wilt de nieuwe SRR pas, die onbeperkt geldig is:

Stuur dan een mailtje of briefje met je gegevens (Ruiter- of Menpasnummer, naam en adres en geboortedatum)
Maak € 17.50 over op onze bankrekening NL42ABNA 0552815802 t.n.v. SRR en vermeld hierbij nogmaals je gegevens (Ruiter- of Menpasnummer, naam en adres)
Je ontvangt per post je nieuwe SRR-pas, met een onbeperkte geldigheidsduur.
De SRR-pas is geldig bij alle natuurgebieden waar deze verplicht is.

De SRR adviseert een goede Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. In het verleden was u hiervoor via de SRR verzekerd bij Hippo International. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website http://www.hippo-international.nl/ruiter-menbewijs

http://www.srr-nederland.nl/

zou handig kunnen zijn, ware het niet dat ik de mijnes op mijn 12e gehaald heb en dat ding dus al meer dan 30 jaar heb laten verlopen. Ik heb hem dus ook echt niet meer in mijn bezit...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:13

BernetteO schreef:
O Psyllium kuurtjes... praat me er niet van... Ik geloof dat ik die jas echt nooit meer schoon krijg...
Shetlief bliefte het spul niet, niet met appelmoes, niet door de brokken, niet door de muesli. Uiteindelijk kreeg ik het alleen met een heel klein beetje slobber naar binnen. Maar dan werd er wel een uur over gedaan om de emmer leeg te eten... Pfft!

Kirrr, wat fijn dat Hidalgo nu een fijn baasje gevonden lijkt te hebben!

Karev, netjes geknipt hoor!

Inderdaad weer mooier weer! Hier helaas een dagje achter de computer... :(

Heeft er iemand nog een tip om hooi te voeren? Wij hadden een houten palletbox omgebouwd tot hooi hokje (twee dichte wandjes aan gemaakt en een dak tegen de regen; dat was voor toen we nog onbeperkt voerden).
Helaas vonden ze dat mooi knaag en sloop-materiaal... Gevolg: de gemiddelde inloopkast kom je nog lastiger in dan hun hooi ding. Maar met twee kanten minder is het ding een stuk minder stabiel geworden.
Slowfeeders kan ik hier helaas niet goed ophangen, en de ervaring leert dat de paarden nu zo gevoerd worden dat ze max 1 uur zonder hooi staan, en dat is dan alleen op dagen dat ik later ben dan normaal. Ik ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar een grote stevige bak waar ik het in zou kunnen doen. Liefst een beetje hufter-proof. Iemand suggesties?

Je hebt van die plastic bakken (even groot als zo'n palletbox), daar kunnen ze geen planken vanaf trekken? edit zoiets: https://www.google.be/search?q=plastic+ ... 9IWGNuM%3A

karev: netjes geknipt hoor :D
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 28-01-16 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:13

Ik heb 'm nooit gehad. :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:18

Claudia...wellicht is je nummer nog te achterhalen.De moeite waard om te proberen...ik heb de mijne vorig jaar weer laten verlengen...ik moet dus nog even wachten.Heb altijd al belachelijk gevonden dat dat verplichte KNHS lidmaatschap eraan vastzat.Nooit voor gekozen...heb er ook niets aan.Maar ja ruiterbewijs wilde ik wel graag...

Hier ook lekker weer :) Beer heeft slijm opgehoest vanmorgen *\o/* Sinus nu al een stuk minder gevoelig.

Kirr...gefelie... *\o/*

Hier af en toe ook wel eens wat dunne mest,na dag meestal wel bekeken.En dun....dun...geen mooie breketjes zeg maar :P

Haar verven doe ik niet aan...geen fut voor.Heb al moeite met wassen -O-

Fijne foto-spam <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:27

heb er een mailtje aan gewaagd, mij benieuwen of ze op alleen naam en geboorte datum wat kunnen vinden. ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:32

Ik heb nooit een ruiterbewijs gehaald.

Heeft iemand een idee waar ik de veulenbrok door zou kunnen vervangen?
Ik had net het idee dat de jeuk wat minder word, maar heb nu wel meer plekjes gevonden. Deze heb ik vandaag allemaal nog een keer behandeld.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:36

Claudia..."nee" had je toch al ?

Kirsten...Geen idee,hier geen brok :+