Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:00

Ik heb gerstestro en als ze op stal staan is het geen enkel probleem hihi. Maar buiten in de paddock eet je toch gen stro!?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:33

Hmmm...die van mij schransen gewoon door hoor als is het wel minder als ze meer gras kunnen eten.Dat vult goed...
Als ik in de namiddag een net met gras naast het stro-net knoop dan gaat eerst het gras op en daarna het stro er achteraan.Vaak ligt er nog wel wat in de bak maar niet veel hoor.

Ik doe momenteel geen groot net meer,anders plukken ze er teveel uit om eerst de lekkerste sprietjes eruit te pulken.Het "iets minder lekkere" gaat dan zo af en toe de neus woest doorheen en vliegt het uit de bak.Geen zin in :o

Stan nu overigens lekker in de tuin te grazen,gras staat bijna halve meter hoog dus ze hebben wat te doen :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:37

Die van mij doen nu opeens 3 tot 4 dagen met een kuubkist. :')

In de winter gooi ik er hooi in, en vul ik hem elke dag wel bij. (Dan zou 2 dagen evt. kunnen maar dat durf ik niet.)
Nu heb ik er vooral stro in zitten, dat is niet zo spannend als je overdag gras hebt blijkbaar. Dus word er s'nachts niet zo veel gegeten. Gewoon jezelf uithongeren voor de volgende ochtend, zodat je dan meer kan schransen. :roll:
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 29-05-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:42

Grappig :D
Hier staan ze nu dag en nacht op de wei. De ruin wordt wel wat te dik, maar voor de merrie is het super zo, omdat zij nog steeds te dun was.
Het hooi, wat er ook is, raken ze niet aan :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:43

Hier staan ze gewoon altijd op gras. Levert wel zo'n figuur op :o Voor mijn oudje wel veel beter, die valt ontzettend snel in anders. Hooi bekijken ze nu niet :P

Afbeelding

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:56

Mijne gaan een halve tot een hele dag het gras op en 's nachts nog op stal. Als de paddock er is, gaan ze 's nachts op de paddock in de zomer. Gerstestro vinden ze heel lekker in hun stal, ik vind het ook fijner in gebruik dan tarwestro. Ik geef ze nog wat hooi bij als ze op de kale weide staan :)

@ Solleke: Lekkere grasbuikjes :P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:15

Hier ook 3 paarden. Voor de verhuizing naar huis is de shetlander er bij gekomen. Het 2e paard is het toekomstige rijpaard. Hier geen disbalans. Maar de shetlander is dan ook een redelijk zelfstandige merrie. Die wil niet te veel poespas aan haar lijf. De mannen vechten, stoeien en kroelen vrolijk en de merrie kijkt van een afstandje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:15

Ik heb zulk lekker hooi dat ze daar echt niet hun neus voor optrekken...nu zijn het ook gewoon enorme vreetzakken hoor :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:49

Caily schreef:
3ha te krap voor 4 paarden? Dan ben ik wel benieuwd wat je doet. Hier 1ha voor 3 paarden en zat gisteren juist te bedenken dat ik volgend jaar wellicht de helft eerst laat hooien. Al speel ik stiekem ook met het idee ze het jaar rond op alle stukken te laten lopen. Als het dan lukt geen of nauwelijks drukplekken te krijgen kunnen ze mooi het jaar rond het bijhouden met grazen en blijf ik gewoon zolang nodig (of jaar rond) hooi bijvoeren, aangezien mijn merrie het niet zo heel goed doet op enkel gras, en mijn ruin qua gewicht eigenlijk ook beter door kan met hooi :o

Voor de rest; nog geen veulen hier, wel inmiddels doodmoe van de gebroken nachten en overdag ook maar wat voor me uit te zitten staren. Zal in de loop van de dag even bijlezen, maar eerst boodschappen doen. Ik ga denk ik eens taart bakken vandaag, is al 4 jaar geleden of wat dat ik dat gedaan heb :D

Het is te krap in de zin van de hoeveelheid gras.
Hier is mesten etc bijna geen optie, ja midden in de zomer, maar dan verbrand alles onder de mest.
De rest van het jaar is het gewoon te nat om overal te kunnen komen.
Ik kan dus ook alleen in de zomer maaien.
Het onderhoud is hier dus iets anders dan in het vlakke nederland.

Nu regent het al bijna 2 weken niet en dat zie je heel erg goed in de hoeveelheid gras dat er staat. Uiteraard beginnen ze met de makkelijke stukken kaal eten, maar hier staat de zon ook de hele dag op dus dat begint allemaal bruin te worden.

En ze staan hier 24/7 te eten. Dat haalt het gras bijna niet om bij te groeien midden in de zomer. Als het natter is wel.

Als ik er nu een baal hooi bij zet, staat die er over 2 weken nog precies hetzelfde bij :) dan eten ze liever onkruid dat vers is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:49

Ik heb ook 3 paarden en dat gaat ook prima :) 3 lijkt me wel gezelliger voor ze dan 2 en ik vind het wel praktisch voor als je met 1 weg wil. Aan 4 ga ik maar niet beginnen, mijn vriend ziet me aankomen := Maar daar zou ik ook geen tijd voor hebben.

Even een update over het zand... Steeds als ik denk dat het niet gekker kan blijkt dat toch weer het geval. Ik heb het zand laten onderzoeken door kiwa/noc nsf. Daaruit blijkt dat het niet aan de norm voldoet. Het is als gecertificeerd zand geleverd dus dat zou het wel moeten doen. Contact gehad met het moederbedrijf van de leverancier in de hoop daar wel op een redelijke manier mee te kunnen communiceren maar wat ik nu weer mee maak..!

Bovenstaande dus telefonisch gemeld in de hoop "gewoon" even in een goed gesprek te bespreken hoe we dit aan oplossen. Er werd gereageerd dat het juiste zand door hun is geleverd aan de leverancier waarvan wij het hebben afgenomen en dat zij verder niets in deze kwestie kunnen beteken dus dat ik terug moet naar de leverancier zelf. (daar is vandaag alleen niet de juiste persoon aanwezig, die is er dinsdag pas weer... ) Maar ondertussen krijg ik een mail van het moederbedrijf dat we elkaar gesproken hebben en dat ik heb aangegeven dat ik het zand heb laten onderzoeken en dat daaruit blijkt dat het aan de norm voldoet. Dat heb ik dus absoluut NIET gezegd!! Ik heb direct terug gemaild om dit te ontkrachtten en nogmaals gemeld dat uit onderzoek is gebleken dat het NIET aan de norm voldoet. Echt absurd dit!!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:06

Daan...lijkt de gemeente wel.Gewoon zeggen dat alles goed is en hopen dat de lastige klant het opgeeft :P

Palousa...klimaat is inderdaad erg belangrijk.Warmte is prima maar heeft ook vocht nodig.Ben ook blij dat ik nu kan sproeien als het nodig is.Ik heb maar een klein stukje gras dus dat moet optimaal behandeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:43

Ik heb er ook 3, maar doe er maar met 1 wat.... Extra werk is er in de winter qua uitmesten. In de zomer moet ik wat meer mest uit het land scheppen, maar verder weinig extra werk.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:53

Die 3 van mij mesten net zoveel als een groot paard :P Valt altijd enorm tegen als ik een hoop opruim van een groot paard :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:15

palousa: ons land is ook te nat om te mesten met machines, wij mesten dus met de hand twee hectare :') (zakken kunstmest, als je dierenmest wilt uitrijden geen doen natuurlijk :P )

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:11

Wij hebben nu ook afgesproken dat we minder hooi gaan voeren. Ze eten de hele dag gras en dan geven we 's avonds nog een portie hooi, maar ik zie dat er meer en meer mee gekliederd wordt. Lijkt me dat ze dan geen honger hebben en dus kunnen we wel wat minder geven, beter dan elke dag een boel weg te gooien...

Moeten ook dringend aan de slag met een waterpomp.. We hebben een boorput en willen daar graag een pomp op aansluiten zodat we automatische drinkbakken kunnen gebruiken. Die zijn al geïnstalleerd maar voorlopig werken we met speciekuipen, alleen maakt de jongste er een sport van om telkens weer in die waterbak te sch*ten.. Moet dus bijna elke ochtend de hele boel uitgieten en schoonmaken, plus dat het goed kan dat hij er begin van de nacht al in mest en dan dus de rest van de nacht niet kan drinken. Ik hoop alleen dat het grondwater goed genoeg is om als drinkwater te gebruiken, anders moet er nog een filter tussen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:21

Even eerst testen dus :)
Kun je de speciebak op een andere plek zetten. Doet ie het dan nog dan heeft ie gewoon een aparte vorm van humor :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:24

Moeilijk.. 2 hoeken van stal zijn al bezet door voerbak en automatisch drinkbakje, en bij de andere zit de deur, dus blijft er maar 1 hoek over. Tenzij ik de kuip onder het automatische drinkbakje zet, maar dan vrees ik dat hij 20x per nacht z'n hoofd stoot.. (Hij is soms een kléin beetje onhandig)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:33

Dan gok ik dat het autom.drinkbakje achterin de stal zit ?? en dat de speciekuip nu in de andere hoek achteraan zit ??
Dat is bij veel paarden de poepplek (achterin).

Hij hóeft natuurlijk niet in een hoek te staan... heb je naast de voerbak (vooraan??) en de deur nog ruimte om iets neer te zetten ??

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:46

Hm, tussen de hoek van de voerbak en de deur zou inderdaad nog kunnen.. Daar leg ik nu het hooi neer maar dat kan natuurlijk ook makkelijk op een andere plek. Goed idee, ik ga hem zometeen verzetten!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:12

Ik ben zo blij dat ik ze niet meer op stal heb staan weet je dat...Fax was altijd zo'n smeerkees,kon de hele stal elke dag leegtrekken.Gelukkig hingen de waterbakken te hoog om in te mesten :P

Succes!!Kun je anders niet gewoon een emmer ophangen??Hebben wij ook jaren bij een gedaan.
Die propte zijn waterbak vol met hooi...ook niet grappig de volgende ochtend :+ Met een emmer ernaast propte hij die vol...scheelde een hoop.Was een sopper :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:41

Ik heb juist het probleem dat mijn ouwetje tegenwoordig op stal niet meer drinkt, die wil alleen maar uit de grote metselbak buiten drinken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:46

Gelijk heeft ie...hoeft hij geen moeite te doen...neus in de bak en slobberen maar :D .Uit een emmer wil het ook niet op stal?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:55

Maar op stal heb ik een iets kleinere metselkuip staan :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:57

Dan gaat een emmer ook niet werken :+ Hmja...oudjes...die hebben een speciale behandeling nodig he...eisen meer luxe op hun manier. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:02

Ik kan ze 's nachts omwisselen; de Bonte op stal (met open deur) en zij in de Tent, waar haar favo metselkuip staat :D