[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:18

Jet_Joey schreef:
Vraagje
Heb een heel stuk door dit topic gebladerd maar toch niet gevonden wat ik zocht.
Ik heb in mijn stal een groot hooinet met kleine mazen. Toch niet helemaal tevreden met het resultaat. Er ligt dagelijks zoveel hooi tussen mijn vlas dat het een bende wordt. Ook op de plek onder het net hoopt zich vanalles op.
Wie heeft er een voorbeeld foto of idee voor handig hooi voeren in de stal. Oja....moet wel makkelijk te vullen en sluitrn zijn anders wil de stalhouder het niet doen...
Bedankt!

Een kliko ombouwen tot slowfeeder? En wat voor Maas heb je?

fjordjes schreef:
Hoe hoog hebben jullie het net hangen? Die van mij hangt aan de bovenste balk van het hek, die zal denk ik zo'n 1.50 hoog zijn.

Helaas gaat meneer maaien met z'n been en daardoor zitten er al 3 gaten in het net.

Hoe hoog zou je het dan moeten hangen dat dat niet lukt? Heb zelf niet zoveel mogelijkheden wamt hij staat 24/7 buiten en er is allen nog een boom maar weet niet of dat handig is om het daar aan op te hangen.

Heeft je paard ijzers? Of is het door het trekken?

fjordjes

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:31

Nee geen ijzers

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 00:09

GDG schreef:
Jet_Joey schreef:
Vraagje
Heb een heel stuk door dit topic gebladerd maar toch niet gevonden wat ik zocht.
Ik heb in mijn stal een groot hooinet met kleine mazen. Toch niet helemaal tevreden met het resultaat. Er ligt dagelijks zoveel hooi tussen mijn vlas dat het een bende wordt. Ook op de plek onder het net hoopt zich vanalles op.
Wie heeft er een voorbeeld foto of idee voor handig hooi voeren in de stal. Oja....moet wel makkelijk te vullen en sluitrn zijn anders wil de stalhouder het niet doen...
Bedankt!

Tip: als je naar de eerste pagina van dit topic gaat en dan in de adresbalk &if=1 achter het adres plakt zie je enkel de (berichten met) foto's van dit topic. Dat maakt het zoeken naar een foto wat makkelijker :P .

Wat een geniale tip!

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:13

Heb nog niet het hele topic doorgelezen maar ben op zoek naar een slowfeeder voor in een verharde paddock voorkeur met net en niet gaas, waar zijn de beste ervaringen mee doorgezaagde IBC tank of palletbox of iets anders? Liefst ziet het er ook nog beetje mooi uit De slowfeeder komt buiten te staan, zie ook van die houten kisten op marktplaats staan maar zullen ze daar niet aan gaan knagen?
Wie heeft ervaringen met bovengenoemde slowfeeders?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:09

Ik heb een ibc vat, half doorgezaagd, zelf een frame gemaakt van steigerbuizen en daarin een net geregen. Bevalt me fantastisch, er pasten twee kleine baaltjes hooi in. Mijn paard stond ivm ziekte tijdelijk alleen en kon dan 3,5 a 4 dagen door. Met twee paarden was t elke dag een baal erin
Ik sta inmiddels op een andere stal en daar heb ik mijn slowfeeder niet meer nodig.
Ik twijfel om hem te verkopen, maar ben er zo content mee en draag de droom om ooit paarden aan huis te hebben, dan is hij natuurlijk weer handig..

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:33

Jotoma dank je, en ja bij mij staan ze aan huis :) zie ze op marktplaats ook staan compleet met net erin, alleen ik heb een paard en 2 shetjes dus twijfel over de maat, ze zijn er dacht ik in 2 hoogtes, ben niet zo handig dat ik zelf zoiets zou kunnen maken helaas, dus ga voor iets kant en klaars...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:44

Ja klopt, ik heb inderdaad de hoge gedaan. Met name omdat ik er dan zo lang mee vooruit kan, maar dat is voor een shet te hoog.
Ik heb hem destijds uit Friesland gehaald, was kant en klaar met ijzeren frame, maar die heb ik dus niet afgenomen en een eigen gemaakt.
Met steigerbuizen kan ik overigens van harte aanbevelen, lekker zwaar met 8 kilo aan frame :)

Afbeelding

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:41

Dat ziet er mooi uit zeg, top! Ja moet ff kijken hoe ik dat doe met de shetjes, 2 stuks nemen ook weer zoveel ruimte in beslag.
Ligt het hooi nu los onder het net of zit het in het net verpakt?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:16

Dit is zelfs nog stro, was mn eerste versie.
Ik leg twee balen er op de zijkant in met de touwtjes erom en als het erin ligt snijd ik de touwtjes weg. Ideaal, want dan zit het er strak naast elkaar in.
Ik heb hier een action net, wat het beste werkte als hij strak gespannen was. Doordat hij onbeperkt kreeg hoefde het van mij niet te slowen, maar was het voorkoming van het wroeten erin met zn neus (stofallergie) om vervolgens de helft eruit te gooien (verspil). Mijn paard vind het vanaf onderin het lekkerste denk ik :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:17

chubster schreef:
Heb nog niet het hele topic doorgelezen maar ben op zoek naar een slowfeeder voor in een verharde paddock voorkeur met net en niet gaas, waar zijn de beste ervaringen mee doorgezaagde IBC tank of palletbox of iets anders? Liefst ziet het er ook nog beetje mooi uit De slowfeeder komt buiten te staan, zie ook van die houten kisten op marktplaats staan maar zullen ze daar niet aan gaan knagen?
Wie heeft ervaringen met bovengenoemde slowfeeders?

Dit is dr onze, super blij mee nog steeds!
Afbeelding

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:15

Maartje 1990 ziet er ook mooi uit!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:53

Ik geef momenteel hooi in hangende netten omdat ze alle netten in de bak binnen een week finaal aan gort hebben. Nu werkt dat op zich wel maar ik heb toch een probleem: ze eten te snel -O-
Ik geef ze 6kg per paard in 3x3 netten om een uur of 7 maar tegen 10 uur is dat al heel ver/helemaal op. Wat zouden jullie doen? Eigenlijk zou ik de bakken ook weer in gebruik willen nemen maar zonder net word het denk ik al helemaal een schransfeest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:56

Doe de 3x3 netten eens in een net met een andere maas bijv. 5x5.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:00

DubbelDun schreef:

Heb ik even gedaan maar was best een gedoe met vullen en dat kan ik fysiek niet aan(de netten ophangen en vullen op zich al maar amper). Daarom was die bak zo ideaal maar elke 2 weken een nieuw net kopen is ook geen grapje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:08

Azmay schreef:
DubbelDun schreef:

Heb ik even gedaan maar was best een gedoe met vullen en dat kan ik fysiek niet aan(de netten ophangen en vullen op zich al maar amper). Daarom was die bak zo ideaal maar elke 2 weken een nieuw net kopen is ook geen grapje.

Als je de netten netjes aan elkaar vastmaakt is het gewoon alsof je 1 net vult. Hoe deed jij het dan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:11

GDG schreef:
Als je de netten netjes aan elkaar vastmaakt is het gewoon alsof je 1 net vult. Hoe deed jij het dan?

Ik vulde eerst het ene net en dan het andere eromheen, die krengen vullen is al een ramp(zelfs met kliko) dus eigenlijk wil ik er helemaal vanaf. Maar ja als de dames dan 40 kilo per dag gaan eten gaat hem dat ook niet worden :')

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:51

PatriciaH dat ziet er keurig uit dat wil ik ook wel :) heb je dat rooster zelf gemaakt? En zakt dat dan dus naar beneden naarmatd er meer uit gaat? Waarom heb je het op pallets staan?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:24

@azmay: wat een drama. Dat deed die van mij ook. Enige wat hier hielp is overzetten op onbeperkt hooi. Dat heb ik uit voorzorg gedaan met stro en toen het knopje 'het is er altijd, dus ik hoef niet altijd te eten' om was, ben ik op schraal hooi overgegaan en sindsdien was t klaar.
Is t een optie om naast hooi onbeperkt stro aan te bieden?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 00:23

Herkenbaar; ik heb er ook heel veel in moeten gooien eer ze rustiger en verdeeld ging eten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 04:22

Azmay schreef:
GDG schreef:

Ik vulde eerst het ene net en dan het andere eromheen, die krengen vullen is al een ramp(zelfs met kliko) dus eigenlijk wil ik er helemaal vanaf. Maar ja als de dames dan 40 kilo per dag gaan eten gaat hem dat ook niet worden :')

Dat dacht ik al en dat heb ik ook een paar keer gedaan maar dat is inderdaad nogal een rotklusje. Vandaar dat ik de netten gewoon aan elkaar geregen heb! Dus de lege netten in elkaar doen, vervolgens de zijranden van beide netten aan elkaar verbinden net als de bovenranden en dan wordt het vullen net zo makkelijk (of moeilijk :P ) als het vullen van 1 net.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:09

Ik heb netten om op te hangen met een haak op de bodem van een kuubskist. Ik vind het ideaal zo.
Netten gaan al een paar jaar mee, hier en daar een maas stuk nu, maar nog niet genoeg om ze te vervangen.

Ik zou alleen liever een kleinere maas hebben, heb nu 3,5x3,5. Maar vind alleen van die netten voor tegen de kant of om een rooster van te maken met een kleinere maas.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:06

Ik gebruik in de IBC bakken de kussennetten van http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-4447 ... 150x140cm/. Eventueel zijn ze ook aan de muur te hangen. Sterke netten en makkelijk te vullen, al dan niet terwijl ze nog vast in de bak zitten of als je ze even eruit haalt (om bijv. bij de hooiberg te vullen). Ze zitten bij mij met de hoekpunten op de bodem van de bak vast met karabijnhaken, dus geen koordjes nodig zoals bij een frame met rooster/net.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:28

Hier gestopt met de slowfeeder bak omdat ze nogal gefrustreerd gingen eten en mijn zomereczemer haar hoofd helaas helemaal open geschuurd had aan de bak. Toen een tijdje voer afgewogen en vier keer per dag gevoerd, maar ze waren zo gericht op het eten dat ze alles in een keer op schrokten en dan weer uren zonder stonden.

Ik heb nu 3 aanhanger netten van de action hangen welke ik een maar ben blijven vullen elke keer als het bijna op was. Ik ben een dag ochtends begonnen en ze bleven maar door eten en ik vullen, tegen een uur of 4 zijn ze gestopt met eten haha. Na een dag of 2-3 hadden ze al wel door dat het er altijd was en begonnen ze veel rustiger en minder te eten. Nu doen ze meer dan 24 uur met 3 volgestopt netten en hoeven we dus nog maar een keer per dag te voeren :) Ik heb nu een veel blijer paard, welke ook veel minder opgeblazen lijkt en niet als een piranha op me af komt als ik met hooi aan kom lopen :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:50

@jets: nu het kwartje is gevallen kan je het ook weer vanuit een bak aanbieden toch?
Netten vullen kwam me echt de neus wel uit, met zo'n bak kan je een dag of twee vooruit.