Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SUSANNEx schreef:Even een vraagje, mijn pony heeft bronchitis en is dus gevoelig voor stof. Staat nu op houtkrullen ipv stro. We zijn aan het denken over te gaan op stro korrels, maar kan dit? Of is dit echt te stoffig? Sorry als dit een keer eerder gevraagd is, zover ik heb gelezen kon ik niets vinden.
Nsvc schreef:Hoi. Mijn pony eet stro en vlas dus zijn wij sinds ongeveer 2 maanden overgestapt op strokorrels. Wij hebben strokorrels van het merk strovan. We waren erg benieuwd naar de strokorrels door alle positieve reacties van iedereen. Helaas werkt het bij ons niet zoals het zou moeten werken..
-We hebben de stal gevuld met 7 zakken, 20 liter water erover gesproeid met de gieter, later inwerken en pony erop gezet.
-Ponylief eet de eerste 2/3 dagen van de strokorrels terwijl ze veel hooi aangeboden krijgt.
Het grootste probleem is alleen dat na 1,5/2 weken de stal helemaal 'vies' (donkere kleur/aangekoekt/geen volle laag meer) is.
We scheppen meerdere malen per dag de drollen eruit en iedere dag gooien we de strokorrels om en harken de aangekoekte plekken..
Dus doen wij iets verkeerd of hoort de stal al zo snel vies te kijken? Ik kan me namelijk bij ons niet voorstellen dat de stal 6 weken mee moet gaan, dan staat ponylief ongeveer op een stal van beton denk ik..
Iemand tips???
tine10 schreef:Gewoon even benieuwd: Hoe lang staat je pony op stal op een dag?
max66 schreef:ik heb het even nagevraagd: de strokorrels zijn gemaakt van: STRO! Je kunt het dus gewoon met de mest af laten voeren.
Het is niet anders dan gewoon stro, er zitten geen andere toevoegingen in en is dus biologisch afbreekbaar
Nsvc schreef:tine10 schreef:Gewoon even benieuwd: Hoe lang staat je pony op stal op een dag?
Pony heeft een langdurige blessure aan haar knie. Dus staat nu al vier weken op stal, waarvan half uur per dag in de stapmolen. En de ochtenden in een grote uitloopstal. Ze mag dus niet los, paddock of in de wei. Wellicht dat hierdoor de stal viezer is, maar als de blessure over is gaat ze ook geen volle dagen de wei op. Dus dan zou de stal nog zo vies zijn of niet?
justahorse schreef:Zijn er ook mensen die de paarden voorheen op vlas hadden staan en nu op strokorrels? En wat daar het verschil mee is?