Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:57

Marcella staat er bij jou???? een shetlander. Wel gezellig ;-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:07

Bij mijn fjord op zijn stukje. :+

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 07:05

SUSANNEx schreef:
Even een vraagje, mijn pony heeft bronchitis en is dus gevoelig voor stof. Staat nu op houtkrullen ipv stro. We zijn aan het denken over te gaan op stro korrels, maar kan dit? Of is dit echt te stoffig? Sorry als dit een keer eerder gevraagd is, zover ik heb gelezen kon ik niets vinden.

Hangt af van het soort strokorrel.
Een strokorrel die veel vezel bevat, zal minder stof bevatten.
Een strokorel met veel vezel is een korrel die na bevochtigen een groot volume maakt.
Veel vezel betekent dat de strokorrel is gemaakt met stro van goede kwaliteit.
Strokorrel wordt vaak ingezet tegen astma en stofgevoeligheid van dieren.

Het kan ook dat uw houtkrul van een houtsoort is die veel fijn irritant stof veroorzaakt.
Net als in strokorrel bestaan er ook veel soorten houtkrullen.
In beide producten zie je duidelijke kleurverschillen tussen de producten.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:32

Heel erg bedankt voor de reacties! :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:02

Ons oude paard had chronische bronchitis, daarom overgestapt op strokorrels. Paard is alweer 3 jaar overleden, maar we gebruiken nog steeds de strokorrels. Scheelt met stro erg veel stof, met houtkrullen geen ervaring, dus kan dat verschil niet beoordelen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:12

Mijn paard heeft ook zeer gevoelige luchtwegen wat zeer zeker heeft mee gespeeld in de keuze voor strokorrels en het werkt heel goed bij hem.
Ik heb niks van stof en het paard hoest amper nog.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:01

Hoi. Mijn pony eet stro en vlas dus zijn wij sinds ongeveer 2 maanden overgestapt op strokorrels. Wij hebben strokorrels van het merk strovan. We waren erg benieuwd naar de strokorrels door alle positieve reacties van iedereen. Helaas werkt het bij ons niet zoals het zou moeten werken..
-We hebben de stal gevuld met 7 zakken, 20 liter water erover gesproeid met de gieter, later inwerken en pony erop gezet.
-Ponylief eet de eerste 2/3 dagen van de strokorrels terwijl ze veel hooi aangeboden krijgt.
Het grootste probleem is alleen dat na 1,5/2 weken de stal helemaal 'vies' (donkere kleur/aangekoekt/geen volle laag meer) is.
We scheppen meerdere malen per dag de drollen eruit en iedere dag gooien we de strokorrels om en harken de aangekoekte plekken..

Dus doen wij iets verkeerd of hoort de stal al zo snel vies te kijken? Ik kan me namelijk bij ons niet voorstellen dat de stal 6 weken mee moet gaan, dan staat ponylief ongeveer op een stal van beton denk ik..
Iemand tips???

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:08

Ik moet ook zeggen dat ik minder enthousiast ben over de strokorrel. Niet dat het meteen een slecht stalstrooisel is, dat niet, maar ik begin nu toch ook meer en meer de nadelen te ontdekken.
Wil ik echt een zeer luchtig bed houden (ik test dit altijd door mij op mijn knieën te laten vallen, doet het pijn dan is het niet goed), dan moet ik toch telkens evenveel bijstrooien als ik met houtvezel doe.
Ik weet het niet, maar ik heb het ook moeilijk om een stal meer dan een week echt fris, proper, luchtig en dik te houden en ik heb verschillende uitmesttechnieken geprobeerd.

Maw, ik blijf het gewoon gebruiken, is niet beter of slechter dan iets anders. Maar het "wauw, wat een mirakel"-gevoel dat ik had is wel stilletjes weggeëbt.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:16

Hmm oke ik ben dus niet de enigste. Ik vind ook dat ik best veel aan de stal moet doen, harken, omgooien, poep eruit scheppen etc. nou is dit allemaal geen probleem als de stal een aantal weken schoon (wat Gini zei: luchtig en droog ) bleef maar dat doet het dus niet..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:18

nou ik heb ze even op stro gehad ivm een veulen, maar man man hoeveel meer werk zit daar aan, en hoeveel last van mijn astma heb ik dan weer.
ipv van 3 stallen met 1 kruiwagen, 2 kruiwagens uit 1 strostal per dag.

kan niet wachten om al het stro weer de deur uit te doen en alleen nog maar de korrels te hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:26

Beter dan stro is het nog altijd wel. Maar stro vind ik dan ook echt gewoon prut. Ik snap niet dat er zoveel paarden daar nog op staan. Een strostal kan ik zelfs geen twee dagen proper houden. :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:05

Nsvc schreef:
Hoi. Mijn pony eet stro en vlas dus zijn wij sinds ongeveer 2 maanden overgestapt op strokorrels. Wij hebben strokorrels van het merk strovan. We waren erg benieuwd naar de strokorrels door alle positieve reacties van iedereen. Helaas werkt het bij ons niet zoals het zou moeten werken..
-We hebben de stal gevuld met 7 zakken, 20 liter water erover gesproeid met de gieter, later inwerken en pony erop gezet.
-Ponylief eet de eerste 2/3 dagen van de strokorrels terwijl ze veel hooi aangeboden krijgt.
Het grootste probleem is alleen dat na 1,5/2 weken de stal helemaal 'vies' (donkere kleur/aangekoekt/geen volle laag meer) is.
We scheppen meerdere malen per dag de drollen eruit en iedere dag gooien we de strokorrels om en harken de aangekoekte plekken..

Dus doen wij iets verkeerd of hoort de stal al zo snel vies te kijken? Ik kan me namelijk bij ons niet voorstellen dat de stal 6 weken mee moet gaan, dan staat ponylief ongeveer op een stal van beton denk ik..
Iemand tips???

Gewoon even benieuwd: Hoe lang staat je pony op stal op een dag?

Grootste voordeel van strokorrels vind ik toch wel de opslagruimte. Als ik terug zou gaan op stro (niet dat ik dat wil hoor), heb ik inmiddels echt een opslagprobleem.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:08

ja dat en veel minder af te voeren.

houtkrul heb ik niet gehad, maar vlas vind ik scherp rotspul, wel voordeliger, maar niet prettiger.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:21

Zijn er ook mensen die de paarden voorheen op vlas hadden staan en nu op strokorrels? En wat daar het verschil mee is?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:24

ik dus, minder opslag, minder afvoer, prettiger bodem

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:36

Mijn merrie was op vlas extreem vies, ze loopt de hele tijd rondjes (hapje hooi aan de voorkant, naar buiten kijken aan de achterkant, enz.) waardoor alles door elkaar ligt en nat vlas lijkt zich uit te breiden.

Nu staat ze op strokorrel, ze loopt nog steeds rondjes maar ik kan een hoek vrijhouden waar ze poept en plast zonder dat ze alles er overheen gooit. Nu is het dagelijks het hoekje leegscheppen en alles recht trekken, waarbij ik natte plekken vaak meng met de rest. Daardoor droogt het weer op en ik hoef geen schoon spul weg te gooien omdat alles aan elkaar plakt. Met vlas moest ik met de hand drollen gaan zoeken en weghalen omdat alles verstopt lag.

Ook het verbruik is minder, elke week een pak vlas á 21 kilo en ik doe met 2 x 21 kilo korrel 3 weken.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:53

Ik vind strokorrel ook fijner dan vlas. Ik vond stro wel echt het fijnste, word bij ons iedere dag helemaal uitgemest en nieuw stro. Pony was daar ook het meest blij mee, helaas is stro echt geen optie meer i.v.m koliek

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:56

tine10 schreef:

Pony heeft een langdurige blessure aan haar knie. Dus staat nu al vier weken op stal, waarvan half uur per dag in de stapmolen. En de ochtenden in een grote uitloopstal. Ze mag dus niet los, paddock of in de wei. Wellicht dat hierdoor de stal viezer is, maar als de blessure over is gaat ze ook geen volle dagen de wei op. Dus dan zou de stal nog zo vies zijn of niet?

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:00

max66 schreef:
ik heb het even nagevraagd: de strokorrels zijn gemaakt van: STRO! Je kunt het dus gewoon met de mest af laten voeren.
Het is niet anders dan gewoon stro, er zitten geen andere toevoegingen in en is dus biologisch afbreekbaar

haha de STROkorrels zijn gemaakt van stro rara hoe komt dit aan ze naam :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:01

Strokorrel heeft een kleinere opslag nodig dan vlas, echter in verbruik merk ik geen verschil. Vroeger gooide ik 2 pakken vlas per week, nu gooi ik ook 2 zakken strokorrel per week.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:57

Nsvc schreef:
tine10 schreef:

Pony heeft een langdurige blessure aan haar knie. Dus staat nu al vier weken op stal, waarvan half uur per dag in de stapmolen. En de ochtenden in een grote uitloopstal. Ze mag dus niet los, paddock of in de wei. Wellicht dat hierdoor de stal viezer is, maar als de blessure over is gaat ze ook geen volle dagen de wei op. Dus dan zou de stal nog zo vies zijn of niet?

Ik vrees van wel. Ze staan hier heel veel buiten, liefst 24/7 en dan is het te doen, maar als ze veel op stal staan vind ik het een vieze boel. Maar ja, dat is bij elke bodembedekking natuurlijk. Voordelen wegen, vind ik, erg op tegen de nadelen van strokorrels.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:45

justahorse schreef:
Zijn er ook mensen die de paarden voorheen op vlas hadden staan en nu op strokorrels? En wat daar het verschil mee is?

Ikke... maar ik ben weer terug naar vlas.....
Ik vind vlas prettiger. Je hebt gelijk in zicht hoe vol je stal is, vlas hoeft niet eerst uit te zetten. Bovendien zetten de korrels bij mij niet allemaal uit, ik hield veel korrel over die met uitmesten gewoon verdween. Je zal ze dan wel eerst nat moeten maken maar naar mijn idee neemt een al natte gemaakte korrel geen urine meer op. En plattrappen door de paarden werkte niet voldiende.
Enige voordeel was dat korrels minder opslag in beslag namen dan de pakken vlas die veel groter zijn. Bovendien kon ik ze alleen per pallet kopen.... vlas heeft mijn dierenzaak altijd liggen.

Maar!!! alles beter dan het ouderwetse stro.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:29

Zou het ook niet handig zijn om een actuelere prijslijst op te stellen? Die van de openingspost dateert ook al van 5 uur geleden.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:01

Uur of jaar? :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:05

Aardig up to date dan :))

Ben wel erg benieuwd naar de actuele prijzen, volgens mij betaal ik op stal een stuk meer voor mindere kwaliteit.