Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 11:48

Marigold schreef:
@Sjovir, ik lees hier niet elke dag mee dus weet even niet of je paarden hier pas net staan maar zo ja: de oorzaak van de onrust kan zijn dat de paarden niet in de verte kunnen kijken maar helemaal afgeschermd staan. Heggen en muren. Alleen aan de straatkant open in feite. Terwijl er wel geluiden en andere prikkels zijn die wellicht vluchtgedrag aanwakkeren.
Dat is althans wat mij opvalt aan je terrein waar de paarden staan. Heb het wel vaker gemerkt zelf dat paarden maar ook geiten en dergelijke er niet goed tegen kunnen als ze de boel niet kunnen overzien.
In een stal misschien weer wel maar in een paddock/buiten niet..

Staan hier vanaf april, normaal niets aan de hand, zijn meer van de he we horen wat, laten we gaan kjiken paarden.
Buren compleet huis gebouwd achter de schutting en andere buren serre, geen probleem.. Achter de coniferenhaag is enigste wat ze raar vinden, de zware stem van 1 van de achterburen,specifiek, alleen die :+ :') .

Van de week kwam onverwahcts (nou ja, ik wist het niet) optocht oude trekkers langs, en men ging het gezellig staan bekjiken. Vandaar dat het zo raar was, normaliter als er al iets eng is rennen ze misschien 1x of zo, maar daarna is het over...

@Lorette, wauw... die bak <3

@Matheo, ook heelijk stuk zo met je paarden en inderdaad met zonnetje lekker droog.
En je nieuwe shcuilhok denk ik ondertussen goed kunnen gebruiken met al dat water.

@XladyX, gaaf met die rode bomen en groen gras en witte en rode pony.

@Karing, oh dat is fijn dat het hij dat niet heeft.

@Benoite, gaaf zo met die bergen op de achtergrond, zo ander dan hier.

@Kiko, oh, veel lekkerder met die bontvacht eraf met de temperaturen die we hadden. Prachtige ridgeback trouwens, mooi donker van kleur.

slapende paarden ja, dat is soms even huh? Maar hier liggen ze heel veel voor pampus, dus wel gewend.
Die kat :')

Mjin doornroosjes <3
Afbeelding

Lynn_Nikita schreef:
In een ander topic lees ik dat adressen die ewn geregistreerde ubn paardachtigen hebben een brief ontvangen hebben en moeten betalen.
Heeft 1 van jullie al een brief ontvangen?

Ik heb niets gehad, en heb mijn paarden sinds april 2025 hier staan en die toen ook netjes gemeld. Ik verwacht dus nog een rekening.

@Olikea, dat is luxe dat je helemaal los kan gaan met je eigen metselaar in huis. Beniuwd wat het gaat worden.

@Nickeltje, balen dat ze verzakken is inderdaad weer berg werk om op te lossen en lastig met paard alleen over die er niet tegen kan en zichzelf sloopt...
Heps vind achter bljiven ook lastig, niet in die vorm trouwens, ging altijd wel goed totdat Toobs overleed. Maar kan haar wel achter in gewoon ahcter draad zetten en ze vliegt er niet doorheen. En wordt ook wel weer rustiger.
Mijn 2 jarige is er makkeljiker in.

@Boemel, dat is inderdaad van dat frutsel hap slik weg smeer hooi, met die kleine stukjes.

Firma sloop en co is hier bezig..
Eergisteren met voeren, normaal gaan ze meteen op goede plek staan.
Ventje eet voor bji de weg uit de hooibak, want daar kan ik zjin voerbak onderin in vastmaken anders vliegt die meters door de lucht...
En Heps eet bji het houthok, 1 draadje ertussen is zat.

Eerst komt Ventje jolig langsgerend en Heps deed alsof ze het niet meer snapte..
Heps gaat goed staan, dus ik draad dicht doen, sta met rug naar VenteKleuter..
Gaat die dimwit rollen ploft neer net langs het draad met zjin rug, draait om en ja hoor.. voorbenen ene kant paal, achterbenen andere kant en benen tussen linten door.
Plok.. daar ging lint (Schoot los van poorthaak bji waar Heps en ik stonden en 2 isolatoren gemold, maar paard nog heel...

Oke, denk je dan.

Dag later.. gloeiende gloeiende.. 9.46 niks aan de hand.. 9.56.. onderste linten los lagen dwasr over het stukje.
Kon aan de grond zien dat VenteKleuter weer gerold had, dit keer bji het boompje..
Weer 4 isolatoren naar zjin vaantjes, paard nog heel.

vd ponyspycam, ik sta ahcter Heps, deed draad dicht, draai me om, gloeiende ligt ie in de knoop.
Afbeelding

Iets met ezel en steen :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:56

Jaa ze is inderdaad vrij donker.. wij houden daarvan. Onze vorige Ridgeback was ook donker.

De shet is heel blij dat die dikke vacht eraf is. En met trainen is het zo handig want niet klooien met zweetdekens..

Hier ligt ze ook vaak maar was een tijdje geleden dus dan ga je toch even kijken of alles goedgaat.. haar zoon ligt op stal ook languit..

Dat rollen zo herkenbaar .. hier ook ene paar keer gehad dat de hele heining losgetrokken was daardoor

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:02

Wat was t ineens koud zeg. Gewoon een paar kapot gevroren planten. Ik had om 8.45 al de hoefsmid en de auto die weg moest om plaats voor de hoefsmid te maken wilde niet starten. Een kwartier later kwam de ANWB al langs en startte de auto weer. Later op de dag is de accu onder garantie vervangen.

De hoefsmid was tevreden met de in aanvang zulke slechte hoeven van Ice. Flair is eruit, bijna geen scheuren meer, niets afgebrokkeld en de zolen worden ook steeds dikker. Baasje ook blij dus :D Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:17

Zeg dat, vorige week vroeg ik me nog af of ik de shet zn borst zou scheren nu blij dat ik dat niet gedaan heb.
Fijn dat de hoeven zo verbeterd zijn!

Ridgebacks zijn echt mooi!

Haha sjolvir, balen als er iets kapot gaat maar fijn als de paarden iig geen schade hebben.

Ik heb de portemonnee weer leeg, nieuw hoofdstel voor Picasso en zadel is weer nagekeken :D (en nieuwe cap en dekje)

Afbeelding

Zijn nog op zoek naar een verreiker of heftruck, dus mocht iemand wat weten... let me know.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:28

Mooi hoofdstel
Het was inderdaad ontzettend koud.

Zadelpasser is ook geweest en ik ben eindelijk goed geholpen, heeft wel 3 zadelconsults gekost. Uit dankbaarheid, omdat ze mijn oude zadel aangepast heeft ipv haar eigen merk te verkopen heb ik een singel besteld bij haar die net wat smaller was en beter aansloot.

Trailer te koop gezet, zondag ga ik een 2 paards ophalen. Eerst krijg je alle handelaren is de helft bieder, dan mensen met 100 vragen dus benieuwd wanneer die daadwerkelijk bekeken en gekocht wordt want veel meer in prijs ga ik niet zakken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:31

Mooi hoofdstel Lys. Is dit dat Stubben hoofdstel?

Het is idd koud. Het zou ook gaan sneeuwen maar dat verschuift steeds een uur en zal wel overwaaien.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:36

Ik moet wel weer even wennen aan de kou.. de jaarlingen zijn een stuk actiever nu.. ook met buitenzetten zijn ze wat wakkerder.

Ik heb mijn shet vorige week nog geschoren en daar kan ik nu zo de deken weer opdoen als ze. Gelopen heeft.. ben daar blij mee. Die is helemaal happy dat die dikke vacht eraf is. Dus hier het tegenovergestelde Lys!
Jaa Ridgebacks zijn prachtig.. eenmaal een RR en je wil niet meer anders.. :-)

Vandaag is er even met de jaarling de oprijlaan afgelopen.. hij wordt echt groot!

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:27

@boemel, wat goed dat de hoeven zo opgeknapt zijn!

@Lys, mooi hoofdstel! Geld moet rollen :D

@LN, wat fijn dat je zadel ellende eindelijk opgelost is!! Op naar vele ritjes!

@kiko, wow wat een unit! Wat is de verwachte grootte?

Ik heb vanmorgen een bosritje gemaakt met beiden. Ik op de merrie en mn bijrijdster op de ruin. De ruin was stout :=
En het was koudddd.
Daarna kwam de hooiboer dus weer lekker warm gesjouwd haha.

Stond op het schoolplein om mn kinderen op te halen en toen werd ik gebeld door iemand in de straat dat mn paarden los liepen op de weg.
Stress!
Gauw kinderen opgepikt en naar huis gesjeesd.
Bleken niet mijn paarden te zijn!
Waren al gevangen en ik wist van wie ze wel waren dus netjes terug gebracht en gemeld.
Waren gelukkig helemaal oke :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:28

Volgens mij een fijne kwaliteit leer dat hoofdstel. Qua model is het niet zo mijn smaak.
Wil je de atlas vrij houden?

Inderdaad super LN dat je nu je zadel op orde hebt!

Dat is schrikken Karin! Gelukkig goed afgelopen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 23:01

Dat is schrikken Karin.. gelukkig goed afgelopen en achteraf niet jouw paarden.

Cover zijn moeder is 1,61 en zijn vader One Million is 1,71 dus dacht dat hij ertussenin zou komen maar als hij in dit tempo doorgaat wordt hij wel 1,75

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:30

Gelukkig niet die van jou en alles goed afgelopen @karin
vandaag is het gelukkig niet zo snijdend koud dan gisteren.

ik heb chronisch tijd tekort, trailer staat te koop maar heb ik eergisteren gebruikt om hooi te halen en is weer vies. Kan geen tijd vinden om het af te spoelen ( modderpad en regen tijdens halen)
Een dezer dagen komen de nieuwe stalfronten, geen idee wanneer ik die erin krijg.
Moet zondag nieuwe trailer halen, de dochter heeft zowel zaterdag en zondag in totaal 4 dansoptredens, huishouden staat op z`n kop, heb het idee dat ik met alles achterlooptijd voor iets meer rust

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:32

Ik kan het niet vinden maar zocht er iemand een heftruck of iets? Kom er net 1 met ruw terrein banden tegen op facebook, de marktplaats voor paardensport

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:23

Fijn Boemel dat met Ice haar hoeven goed gaat. Was er in het verleden zoveel van de zolen afgehaald dat ze nu weer dikker worden?

Mooie aankopen Lys, benieuwd of je veel verschil merkt van hoofdstel.

Top dat je zadel goed ligt LN, zorg minder. Je gaat vast veel plezier krijgen van je nieuwe trailer. Kan je lekker met 2 op pad. Druk weekend voor de boeg.

Wat een schrik Karin, gelukkig ongedeerd en niet van jou.

Een joekel Kiko! Deftige oprijlaan trouwens, mooi!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:29

Jaaa die gaat groot worden.. krijg al vaak te horen heb je al een ladder besteld?
Haha ja die oprijlaan is best wel deftig.. heb nog vaak als ik oprij dat ik mijzelf even moet knijpen :-) En nu is het blad er al af. In de zomer en als de blaadjes verkleuren is het nog mooier.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:43

Rover, nee, dat denk ik niet. Maar dunne zolen kunnen ook ontstaan door te nat staan en geen goed voer. Ik zeg niet dat Ice verwaarloosd was hoor, maar ik had niet het idee dat haar vorige management qua voerbeleid en beweging passen bij dit type paard.

Hier heeft ze veel meer beweging, veel vaker een bekapbeurt, suikerarm voer en supplement voor haar hoeven. Ook de osteopaat vond haar enorm vooruit gegaan. Onder andere soepeler, rechter en minder gevoelig op de darmen, dus we zijn goed bezig :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:44

Zeker een mooie oprijlaan.
En een joekel van een paardenbaby :D

Wat krijg je voor een trailer LN?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 09:03

LN, namens Juul. Voordeel is zadelstress kan uit jouw hoofd, zoektocht naar andere trailer ook.
De stalfronten hoeven natuurlijk ook niet een dag later dat je ze krijgt erin te zitten. Ik weet dat het in jouw hoofd wel zo moet maar dan kijk maar even naar Juul.
Trailer afspoelen kan mini-you misschien wel doen?

Afbeelding

Joekel van paardenbaby komt voorbij op een joekel van een mooie oprijlaan.

Fijn dat Ice haar hoeven beter zijn geworden. Ook de rest, dus goed bezig Boemel!

Paarden los maar gelukkig niet die van Karin. Wel een stoute ruin :D het begint af te koelen dus ze moeten toch wat verzinnen om warm te blijven :+ .

Sjolvir zijn die van jou al iets meer normaal aan het doen?

Had de zadelpasser vorige week. Ze tekent de rug op papier en ze kijkt bedenkelijk.... Uhm ik hoop dat het zadel nog past.... (half jaar geleden als demo gekocht bij haar). Ad was een beetje de breedte in gegaan. Eerste wat ik vroeg wat spekkies of spier. Want ik had echt zoiets van dat ik zelf het idee had dat hij toch wel gelijk of minder moest zijn qua gewicht. Maar ze zei hij ziet er goed uit het is spier. :') Gelukkig kon ze met het aanpassen van de vulling goed krijgen. Hij heeft namelijk al de witte boom erin en anders moet hij over naar de wide versie.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:52

@LN, adem in , adem uit en doe wat je kan.
Dat is ook mijn motto tegenwoordig want anders loop ik ook over soms met al die sporten van de kinderen/afspraken etc etc :')

@joyce, ik denk dat de ruin het al warm genoeg heeft met zn dikke vetlaag ;(
Wel mooi compliment van je zadelmaker!

Ze gingen hier maar max 20-30min op de wei tijdens het uitmesten maar in overleg met de DA mag de ruin helemaal niet meer. Over maandje weer beoordelen.
Als hij dan nog niet afgevallen is/nog steeds zo'n flinke manenkam heeft moet hij op strikt dieet en apart van de rest. Als dat moet moet het maar dat gaat wel een gedoetje worden en daar zit ik echt niet op te wachten -O-

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 10:26

Ach jeetje dat is idd niet fijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:52

Een goede zadelpasser vinden is altijd lastig. Ik had een fijne maar zij is verhuisd naar Frankrijk en is overgenomen maar weet alleen even niet meer door wie. Heb al een tijdje niet meer gereden..
ik had altijd een Hulsebos en met mijn nieuwe paard heb ik uiteindelijk een Fairfax gekocht. Was een rip uit mijn lijf maar dan kon ik de boom wisselen. In 2 jaar tijd had ik 2 Hulsebos zadels opgehad en in haar Fairfax 2 maten boom dus moet je nagaan hoe de spieren waren gegroeid. (3-5 jaar was ze toen)

Jaa mijn paardenbaby is mega groot.. ik hoop dat hij toch wel een beetje gaat stoppen want anders een ladder nodig.. ik wilde maar een paar cm groter dan zijn moeder maar denk dat het zo 10-15cm gaat worden :-)

Het was vanmorgen wel heel mooi met de zon zo
Afbeelding

Als paard dunne zolen heeft laat ik altijd alleen de straal bijsnijden. Smid haalt niks van de zool af. Dat helpt wel. Die van mij kon op een geven moment niet eens zonder ijzer staan. Moest voet per voet gedaan worden. Mijn huidige paard en shet hebben geen ijzers en ook weinig van de zool af anders lopen ze zo een week op eieren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:57

Klopt, de smid laat de zool ook echt met rust.
De kliniek dacht tijdens de keuring dat het aangeboren was, maar dat is gelukkig niet zo.

Mooie plaatjes!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:55

En het is nog goedkoper ook dan dat je zooltjes moet gaan doen. Mijn shet heeft hoefschoenen en bij mijn kwpner moet ik even kijken of hoe het gaat straks als ze meer buiten komt of ze zonder kan of ook hoefschoenen moet. Ze heeft goede voeten dus heb liever geen ijzers ook vanwege dat ze de smid niet heel leuk vindt laat staan dat die rook komt..

Ja het was prachtig vanmorgen maar wel heel koud

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:54

oei hopen dat het zich oplost anders ook een hoop gedoe @Karin
hele mooie foto @Kiko

Ik ga een humbauer halen, 2 paarden mag ik helaas nig niet trekken ( mag max 1500 kg en trailer is 575 kg) dus dat red ik net niet. Volgens jaar een busje kopenen tot die tijd maar alsnog met 1 op pas of een auto lenen
1 van de geïnteresseerden wilde nu komen dus ik heb 2 uurtjes verlof opgenomen, trailer gepoetst, papieren bij elkaar gezocht en heb nu rust in mn koppie.

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:08

Lynn_Nikita schreef:
Gelukkig niet die van jou en alles goed afgelopen @karin
vandaag is het gelukkig niet zo snijdend koud dan gisteren.

ik heb chronisch tijd tekort, trailer staat te koop maar heb ik eergisteren gebruikt om hooi te halen en is weer vies. Kan geen tijd vinden om het af te spoelen ( modderpad en regen tijdens halen)
Een dezer dagen komen de nieuwe stalfronten, geen idee wanneer ik die erin krijg.
Moet zondag nieuwe trailer halen, de dochter heeft zowel zaterdag en zondag in totaal 4 dansoptredens, huishouden staat op z`n kop, heb het idee dat ik met alles achterlooptijd voor iets meer rust

Helaas heel herkenbaar dat chronische tijd tekort. Loop hier ook al tijdje achter de feiten aan door enorme drukte op het werk. Focus op kids en paarden die iedere dag wel netjes on schone stal komen. Maar rijden en het huishouden is hopeloos...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:41

Ik weet weer waarom ik dit topic altijd zo waardeer... het is zo herkenbaar dat je ergens prioriteiten moet stellen en dat er dan altijd íets is waarbij je achter de feiten aan loopt. Maar het is zo fijn om te lezen dat 't niet alleen bij mij zo is := Gedeeld leed is toch altijd beter _O-