Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:46

@dais: goede start van de vakantie :)

Ik ben hier binnen eerst gaan stofzuigen, dus toen moest ik voor het middaghooi nog mest ruimen. Was al knap warm %)
Gisteren nog een naburige stalgenoot blij gemaakt met een doos appels; ze beginnen nu aardig groot te worden. Wat te klein blijft of een beetje aangepikt gaat naar de koeien. Die weten het precies als ik daar loop :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:50

Het is zeker al warm! En vliegen, zoveel vliegen :-(

Ik sprak net de boer nog even en hij bood zelf aan de mest op te komen halen. Nou, helemaal super! Normaal kan ik een jaar met de mesthoop doen, maar door de droogte zitten er geen wormen in die het composteren. Het is nu al net zo'n berg zoals normaal gezien na 1 jaar. Dus ja, graag!

Waar een mens blij mee kan zijn he! :')

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:59

Hier een hele vervelende wesp tijden het mestruimen. Ik ben er iet bang van, maar ze moeten ook niet té aanhoudend me lastig vallen ;(

Ik doe tegenwoordig 1,5 jr met de mestput. Voordeel van een shet :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:06

Hier heb ik vanochtend met het trekkertje een kunstmeststrooier opgehaald. Die konden we tweedehands op de kop tikken en hij is echt brandweerwagen rood. Echt leuk om te zien. Zijn we goed voorbereid voor het komende seizoen. Weliswaar geen kunstmest wat wij er mee gaan strooien maar ik heb bodemonderzoek laten doen en we moeten wat andere zaken aanvullen en dat kan dan mooi met de kunstmeststrooier.

Wel de topsnelheid gemeten, we gaan krap 14 km/u :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:08

Tof Marloes! Ga je vast veel plezier van hebben :j
Wij zoeken ook nog een trekkertje, maar ze zijn zo duur en ik heb er ook gewoon te weinig verstand van. Als er nu iets moet gebeuren vraag ik 1 van de buur/boermannen en dan is het ook geregeld :) Voorlopig doen we het maar even zo nog :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:47

Ben super blij met onze mini trekker.

We hebben voor kunstmest en ander strooigoed een handwagentje. Ook wel handig voor kleine stukjes.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:02

@Dais ik heb er ook geen verstand van maar wij zijn bij een lokale handel gaan kijken die wat had staan wat ook wel eens verhuurd wordt. Vast en zeker prijziger maar hoeveel “blonde” vragen wij al gevraagd hebben en elke keer fijn geholpen. Via daar ook aan de strooier gekomen tweedehands.
Een van de eerste keren dat ik er fanatiek mee door de bush gaan maaien (echt een soort bushidee van onkruid) uh er brand een lampje, geappt en super snel antwoord.

De loonwerker had ook nog een fijne tip dat er een scherm zit wat de motor beschermd tegen stof en ik had veel distels gemaaid met pluis en dat zat vol, helpt ook mee om dat schoon te maken, scheelt weer oververhitting. Youtube heeft hier ook al geholpen en zo gaandeweg leer ik het kennen.

Handwagentje naar gekeken maar zie ik niet zo zitten met bijna een hectare grond en deze was maar heel minimaal duurder tweedehands.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:13

Bij ons in het dorp zit een heel fijn bedrijf voor trekkers, maaiers en tuingereedschap.
Als ze wat adviseren dan heb ik daar een goed gevoel over. Vaak weten ze ook wel weer wat in de buurt en fungeren ze als tussenpersoon.

Zo konden wij een trekker kopen van 2 jaar oud met 52 loopuren voor een nette prijs.

Idem Husqvarna zitmaaier, die amper gebruikt was.

Vaak mogen we dingen eerst een paar weken proberen voor we aankopen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:33

We hebben voor strooigoed een dingetje voor achter de zitmaaier.
Gaat mooi, maar we hebben niet heel veel land.

Afbeelding
Het begint hier wat te worden :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:34

Dat ziet er al veelbelovend uit! *droomt van nieuwe stallen*

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:43

Mooi hoor! En bekende folie _O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:56

Oh ja totaal is bij ons 1ha. Denk het land 7500m ofzo. Willen nog wel een maaier voor achter de trekker.
Heb nog een sleep, maar die gebruik ik niet. En nog een wiedeg.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:56

Mooi Boemel! Ziet er goed uit al.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:02

Hier een klepelmaaier voor achter de tractor. Heerlijk ding en neem gerust ook dikke takken/struiken etc mee.

Maar goed, zo ook al eens per ongeluk de aarding van de wei meegepakt, ik was er ver genoeg vanaf maar het is toch de klepelmaaier ingetrokken. Was niet meer terug te vinden daarna…

Stal begint er al goed uit te zien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:05

Wordt mooi die stal.

Wij hebben inmiddels een hele verzameling voor de trekker. Voorlader met bak en vorken, een balenklem, palletvork, grote grondbak, mestverspreider, platte wagen, ciclomaaier en een weidesleep. Moet alleen nog weer een schudder komen.
En de kunstmeststrooier moet nog deze kant een keer op.

Het is heerlijk zo veel zelf te kunnen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:21

belle_boef schreef:
Wordt mooi die stal.

Wij hebben inmiddels een hele verzameling voor de trekker. Voorlader met bak en vorken, een balenklem, palletvork, grote grondbak, mestverspreider, platte wagen, ciclomaaier en een weidesleep. Moet alleen nog weer een schudder komen.
En de kunstmeststrooier moet nog deze kant een keer op.

Het is heerlijk zo veel zelf te kunnen.

Ja als je veel land hebt (en opbergruimte) kan ik me dat voorstellen. Voor ons vind ik het een beetje veel van het goede haha. En ik wil de mest niet op m'n wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:01

@boemel: ze gaan hard :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:31

Afbeelding
Ik ben blij nu

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:17

Poownie had negatieve uitslag van het mestonderzoek dus dat is ook fijn! Nu nog even wat fixen in de hoek waar een eik staat en dan kunnen ze eindelijk naar een iets groenere wei

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 04:53

Mooie stal Boemel.

Over peesblessures; ik ben indertijd naar Bodegraven geweest. Die gaven goed advies en zijn erg kundig op dit vlak. Ze zijn ook eerlijk over wat een behandeling kan doen en in hoeverre de behandeling bewezen resultaat biedt. Ik heb voor Nilay toen gekozen voor het inspuiten van stamcellen in de tussenpees. En verder heb ik met heen veel beleid en tijd weer opgebouwd. Zijn pees is prachtig hersteld. In mijn hoofd heb ik er echter nooit meer helemaal vertrouwen in gekregen. Het bleef altijd meespelen in mijn achterhoofd waardoor ontspannen rijden toch lastiger werd.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 05:36

Oh zo te zien wordt de stal prachtig boemel!!

Ziet er mooi uit Marjan!

Fijn van het negatieve mestonderzoek manzano!

Hier hebben we gisteren besloten om Tet buiten te houden in de nacht. Iedere ochtend kwam ze er door de hoefzweer weer kreupel uit en iedere middag was dat weer weg. Toen ik ze gisteravond hun hooi had gegeven stond ze met echt aan te kijken vanuit de stal zo van "Baasje, kijk eens hoe braaf ik hier hooi sta te eten terwijl jij vergeten bent de deur dicht te doen!" Lieverd is het ook <3 Vanochtend stond ze lekker buiten te slapen en liep ze niet meer kreupel. De luier blijft nog even om tot vanmiddag en dan mag de zweer weer eventjes luchten voordat ze vanavond een nieuwe luier krijgt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 05:55

Flubberboot hier heb ik Guus vanacht binnen gezet. Ze heeft nu een klein stuk afgezet maar bleef op en neer lopen op het verharde, ik werd er op een gegeven moment kriebelig van. Ben benieuwd hoe ze er zo uit gaat komen. Ze lag net in elk geval lekker te slapen.

Waarschijnlijk kom ik de tandarts aan het bellen voor het oudje. Gisteren met naar binnen halen kwijl met bubbels. Hij eet gewoon dus geen slokdarmverstopping maar maakt ineens proppen... waarschijnlijk stuk kies afgebroken. Maar even overleggen of het nagekeken moet worden of niet. Even kijken hoeveel hooiproppen er liggen en of wr nog kwijl uit komt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:51

Vooruitgang met de zweer en een negatief mestonderzoek wat fijn
Groene muren zijn mooi maar als alles groen is kan het inderdaad teveel zijn, hier is het gecombineerd met taupe ( wel mintiger groen) ziet er netjes uit!
Mooie stallen ook Boemel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:03

Wat een verademing vanochtend buiten. Jammer at een buitje er iet in zit.
Nu staat alles tegen elkaar open en het waait lekker door (alhoewel het nog steeds 24 graden is binnen).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:44

Flubberboot schreef:
Hier hebben we gisteren besloten om Tet buiten te houden in de nacht. Iedere ochtend kwam ze er door de hoefzweer weer kreupel uit en iedere middag was dat weer weg. Toen ik ze gisteravond hun hooi had gegeven stond ze met echt aan te kijken vanuit de stal zo van "Baasje, kijk eens hoe braaf ik hier hooi sta te eten terwijl jij vergeten bent de deur dicht te doen!" Lieverd is het ook <3 Vanochtend stond ze lekker buiten te slapen en liep ze niet meer kreupel. De luier blijft nog even om tot vanmiddag en dan mag de zweer weer eventjes luchten voordat ze vanavond een nieuwe luier krijgt.

Ah wat fijn zo!!

Peesblessures helaas veel ervaring mee (meermaals). Inclusief maandenlange boxrust etc. Gelukkig kwam het wel allemaal goed, maar onder heel strak regime.