Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:47

Wat balen Lynn.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:49

Ik ben al lang meelezer, en heb sinds april de paarden aan huis, ga proberen om ook mee te kletsen :D

Jammer van de kipjes, wij willen ook ooit graag kippen, maar zou echt hardpijn hebben moest ik zoiets aantreffen. Zo van die automatische luikjes zijn wel handig dan, maar duur :$

Hier mochten de paarden sinds gisteren op het gras, was aan het wachten tot het in de bloei stond, had gelezen dat het gras dan minder suiker zou bevatten en meer structuur. Allesinds rustig opbouwen, nu 2 dagen 10 min en dan zie ik wel weer. Hoe bouwen jullie dat op?

Gras staat wel hooooog :wow:, shet verdwijnt erin :')

Afbeelding
Afbeelding

Hopleijk waait er niet te veel om met die wind :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:08

Shet? Welke shet? :')

Hier vandaag nog discussie gehad met de da over het suikergehalte in bloeiend gras en het hooi wat er af komt.
Jonique gaat wel goed, maar nog net niet goed genoeg om bij de rest te mogen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:14

Wat vond je da van het suikergehalte?

Haha leuke foto van de shet.

Balen van de keuken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:16

Dat is flink hoog gras :) Wat een lol zullen die hebben :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:24

Hahaha, die shet _O- Die hoeft niet eens zijn hoofd naar beneden te doen :))

Balen van de keuken zeg! Kwamen ze niks tegemoet?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:29

DubbelFun schreef:
Dat is flink hoog gras :) Wat een lol zullen die hebben :)

Vooral veel vreten :'), zodra de draad opengaat kopjes' naar beneden' haha.

Ik lees heel wisselende dingen over suiker in gras, de een zegt voorjaar = suiker, maar ergens anders lees je dan weer dat gras in bloei minder suiker bevat. Weet het ook niet meer zo :'), bouw het rustig op naar 2u zoiets en dan is het wel klaar denk ik. Heb maar iets van 2500m2 en wil wel dat ze de hele zomer gras kunnen eten zonder het al te kort te eten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:40

Die shet in het hoge gras :D

Mijn smid had ook alweer veel gevallen van HB gezien de afgelopen week.
Toch lastige periode nu.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:45

Momenteel zou ik vooral kijken naar de nachttemperatuur. Onder de 10 graden wordt er geen suiker verbruikt, uit m’n hoofd. Op hoefnatuurlijk / paardnatuurlijk staat daar een lijstje van.
Mijn chronische hb’er gaat niet op het gras onder nachttemperaturen lager dan 9-10 graden. En we bouwen retetraag op bij haar.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:08

Mijn wei is bijna klaar voor de paarden. Het gras staat al flink hoog. Ik heb een stuk afgezet een grote bak, zeg maar. De schapen staan daar nu op nog een kleiner stukje. Ik dacht ze kunnen dat mooi eerst wat kaler eten voor de paarden, maar dat gaat ze niet lukken. Op bouwen gaat een lastige worden omdat de wei niet aan huis is. Als jullie nog een idee hebben?

Zal ik het stuk anders eerst maaien?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:21

Kvulden : een gemaaid stukje afzetten en ze maar 15-30 minuten op het lange gras laten ?
Hier lopen ze al vol in het gras. Het is wel spelen met vuur en de slappe mest beaamt dit ook, maar goed, beiden stonden nog nooit hoefbevangen en volgend jaar huur ik die wei niet meer, dus ze mogen er nu van genieten. Volgend jaar mogen ze buiten de paddock nog maar 1-2 uur per dag op mijn veel kleinere wei en enkel bij droog weer -O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:23

Wauw hahaha, dat staat hoog!! Zat net toevallig vanavond te kijken en besloten om de weide bij ons ook klaar te maken om op te bouwen :D

Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:01

Stil zonder de kipjes, zo’n Luik klinkt handig. Hier ook door marter vroeger kippen dood met alleen zichtbaar bloed aan de nek. Echte moordenaars.

Haha die shet. Lekker genieten voor ze. Bij mij staat 1 stuk ook zo hoog. Gooi ze daar niet op het hele stuk anders wordt het een zooitje. Ze lopen het plat en als ze niet snel genoeg op eten gaat het dan ‘dood’. Als het korter wordt dan 10 cm zet ik ze op een volgend stukje.

Suikers in gras: ik hanteer altijd onder de 5 graden ‘s nachts gevaar. Het slaat zich op in de stoppels dus langer gras is minder riskant. Te droog ook riskant (te weinig vocht om te groeien) en bij zonlicht hele dagen bouwt het op dus dan ‘ s ochtends veiliger. Die app van paardnatuurlijk vind ik trouwens niet betrouwbaar...ververst vaak niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:04

DuoPenotti schreef:
Wat vond je da van het suikergehalte?

Haha leuke foto van de shet.

Balen van de keuken

Dat dat zelfs in dat gras/hooi vaak nog veel hoger is dan we denken (te hoog ook dus)

Ik had stormschade :')
Afbeelding

Tak midden in de paddock gelegd en ze staan er fanatiek van te eten. Voor de HB pony een paar takken afgeknipt en blad er af gehaald. Had er toevallig gister met de DA over of ze zo iets wel mocht hebben en de takken was wel prima. Dus kwam goed uit :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:15

Het zijn wilgentakken of niet? Heerlijk voor hun
Ik heb net mijn les afgezegd, hier waai je weg en aangezien de mijne al pirouettes draait om niks, zal dat nu alleen maar erger zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:15

Ik heb ook wel eens takken bij Boon in de paddock gedaan, maar die gaat ze niet 'villen', maar probeert ze met huid en haar op te eten en dat leek me ook niet gezond.

Ik heb ze net maar op stal gevoerd. Het is hier nog vies nat en of ze nu op stal of in de tent staan te eten...
Jasmijntje oogde goed (a.i. geen koorts oid),de voetjes voelden niet extreem warm, maar het zere voetje mocht ik niet echt aankomen; ze tilde hem meteen op en draaide weg. Dus maar een aspro'tje klein gemaakt en door wat muesli gedaan, dat haalt dan misschien net de 'scherpe kantjes' er af.
De nieuwe regendeken zou DHL vanmiddag komen brengen tussen 14 en 18, ik hoop dus eerder op 14 :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:27

Arme Jasmijn, hopen dat ze zich snel beter voelt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:33

Het is idd sneu, maar als ze er straks beter door gaat lopen is dat ook weer wat waard.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:38

Ja wilg idd :j

Arme jasmijn, hopelijk snel minder zeer voetje

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:55

Die app of tabel of grafiek van paardnatuurlijk kijk ik ook niet naar, maar er staat een beschrijving op hun site over wanneer er wat gebeurt. Dus idd bij zon / bewolking, temperatuur etc. Dat betrek ik dan op het weer bij ons.

Mazzelaars bij jou, Maartje!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:58

Ik zag net bij het voeren dat Roos staat te trillen. Zo dus toch maar een regendeken opleggen. Want het zal vandaag niet droog worden en alhoewel het niet zo stormt als gisteren is het ook niet windstil helaas.

Arne Jasmijn. Ik hoop dat ze zich snel beter voelt altijd sneu als ze zo'n last van hun voeten hebben.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:09

Ik heb mijne ook beiden een deken op hoor. Mijn ruin heeft anders snel strakke rugspieren en mijn merrie heeft PPID en is niet zo waterdicht meer. Zelf vindt zij die deken uiteraard maar stom, maar ja.

Is voor Jasmijntje een setje hoefschoentjes wellicht een idee? Er zijn varianten die ze 24-7 aan kunnen houden, bijv ook bij hoefbevangenheid. Equine Fusions, onder andere.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:26

@hilary: ik denk dat de pezen/spieren vooral moet wennen aan een nieuwe stand en dat los je met hoefschoenen ook niet op. Zodra ze achter lager komt te staan zou het probleem in de teen ook opgelost moeten zijn. En een zere teen houdt ze in schoenen ook. Het enige wat ik kan bedenken dat zou helpen is dat een harde schoenzool de druk van het zand van de teenzool af kan houden.
Ik zal eens zoeken op hele kleine maatjes :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:29

Op zand zal het wellicht weinig verschil maken inderdaad. Ik dacht vooral aan de combi dunne zool en verharding. Dan is demping misschien wel lekker.

Edit: voor iets tijdelijks zou je ook nog wat kunnen doen met piepschuim en ducttape. Er staat een instructiefilmpje op YT van een Amerikaanse smid die bij een hoefbevangen pony deze constructie eronder tapet. Mijn merrie heeft plakschoentjes en bij haar heb ik die er ook wel eens onder gezet met ducttape in afwachting van de smid. Bleef een dag of 3-4 zitten en dan moest ik het opnieuw doen. Ik gebruikte haar plakschoen als basis ipv piepschuim.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:36

Veel verharding heb ik niet; een stukje bestraat voor de stal waar ze alleen over lopen om de stal in te gaan. In de stal ligt het HIT-softbed en natuurlijk houtkrullen. Ook in de schuiltent ligt zand. Voor de hooibakken liggen rubber matten.