[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:04

Ik heb geen netten in de bakken dus kan je niet helpen, sorry.

Oh nee, dat draad ziet er echt dramatisch uit, sterkte, hihi.

Heerlijk he dit weer <3 en dan gaat de klok dit weekend ook nog.

Ik zie net op de site waar ik altijd oppervlaktes bereken dat mijn eigen plekje hele duidelijke lucht foto's heeft. Niet de beste kwaliteit, maar wel leuk om te zien. Aan de plek van de auto banden te zien stonden de paarden er toen net. Inmiddels is het een stukje meer aangekleed.

De schuilstallen zijn groen, de hooibakken rood en de hooinetten blauw.

Het stuk van de merries, blijkt 4000m2 te zijn. Ik dacht iets meer, gelukkig worden we er niet anders van :o

Afbeelding

Het stuk van de heren. Dat is 2400m2. Ook echt niet groot dus, maar ze vermaken zich er prima. En kunnen samen keihard rondjes crossen om de "boomgaard" heen. (meestal met mijn 22 jarige Tinker als aanstichter). Mijn arabier was gisteren helemaal over de zeik, de buren hadden de struisvogels buiten gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn 2 jarige is gek op de auto banden, die sleept ze echt overal mee naar toe, maf beest. Vervolgens breidt ze de passieve fysio wat uit :+

Afbeelding

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:25

Welke site is dat dan?
Hoeveel merries heb je op de 4000m2 staan?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:07

Het is deze site

https://www.mapsdirections.info/nl/

Ik heb het plekje nu een jaar en dit is voor mij de eerste keer kleigrond. Afgelopen voorjaar/zomer hebben er 2 volwassen merries en 2 jaarlingen op de 4000m2 gelopen. Mijn hengst alleen op de 2400m2, af en toe met een gastmerrie.

Tegen de nazomer waren mijn merries drachtig en heb ik mijn jaarlingen op de 2400m2 gezet en de hengst bij de volwassen op de 4000m2.

Toen richting de winter bleek de 4000m2 echt heel slecht. Dat de track drama zou worden had ik voorzien, maar dat de paddock van 320m2 nóg slechter zou worden was een vette domper. Waarschijnlijk zit er een storende laag en is het zand er door de vorige mensen gewoon zo op gegooid. Nare is dat we met frezen vorig jaar geen verschil hebben gemerkt tussen deze paddock en die op het kleine stuk. In de zomer is hij ook niet sneller verzadigd geweest. Nog even een hersenkraker hoe ik dat budget vriendelijk ga oplossen.

Het 2400m2 stuk bleef wel erg goed. De paddock daar van 450m2 is echt vrijwel niet nat geweest, en als hij nat was echt plassen erop, niet zompig en met een dag weer droog. De track daar is grotendeels oude paddocks (jaren geleden is het pensionstalling geweest), dus ook weinig last van de klei. Alleen mijn geplaatste schuilstal bleek een badkuip en omdat hij pas eind december leverbaar was, geen mogelijkheid om te verharden. Dat gaan we nu als eerst aanpakken, zodat dat stuk winter proof is.

Ervoor gekozen 1 merrie bij de jaarlingen te zetten. Die merrie is de (pleeg)moeder van "de zusjes". Dus die hadden niet veel ruimte nodig.

Mijn andere merrie en hengst hebben de winter door in de schuilstal gewoond. Ze konden naar buiten, op de helft van de track. Andere dicht gedaan zodat de paden geen vertrapt maan landschap zouden worden. Gelukkig lopen de paden langs de sloten enorm goed af dus hebben ze ook buiten altijd droog kunnen liggen. Maar omdat ze eerst door die klote paddock/modderpoel moesten, wilde ik ze niet dwingen om naar buiten te gaan en ben ik gestopt met buiten voeren. Totaal tegen mijn idee van paarden houden, maar enige keuze om ze niet constant natte benen te laten hebben. Scheelt wel dat ze beide in het verleden ook eigenaren hebben gehad waar ze grotendeels opgesloten stonden.

Vandaar ook dat ik hier even niet heb gepost, heb er echt wakker van gelegen, maar je kan op kleigrond eigenlijk gewoon niks als het eenmaal mis is.

Inmiddels is alles gelukkig weer droog *\o/*

Voor mijn hengst kwam een prachtig stallings plekje voorbij hier in het dorp. Het klikte gelijk met de ruin die daar stond.

Mijn 2 drachtige merries thuis samen gezet op de 4000m2, en mijn inmiddels twenters op de 2300m2. Voor de zomer zou de Arabische ruin bij hun komen staan was het idee.

Toen ging het maatje van mijn hengst op stalling verhuizen, en zou ik dat plekje (7000m2) erbij gaan huren. Plan was de Arabische ruin daarheen als gezelschap voor mijn hengst.

Maar helaas zijn de eigenaren van dat plekje en ik er op praktisch vlak niet uitgekomen. Dus nu staan mijn twenters bij mijn drachtige merries, straks met veulens. En de heren samen op het kleinere stuk.

Absoluut niet ideaal, maar er is wel rust aan beide kanten, en genoeg ruimte om lekker te rennen. Alleen gras zal zeer beperkt worden. Dat is jammer (en duur :+ ), maar het gaat wel.

Sowieso de Arabische ruin gaat weg naar de zomer. En minimaal 2, wellicht 3, van de merries/veulens/twenters gaan ook. Vanwege de ruimte, en ook omdat zoveel paarden in m'n eentje ook echt idioot is.

Bedoeling het het kleine stuk voor de winter te gebruiken, die andere kant niet meer. Omdat mijn hengst nu onverwacht weer thuis staat, zal ik 1 winter een oplossing moeten zoeken. Daarna zijn de twenters oud genoeg om gedekt te worden dus kan alles gelukkig gewoon bij elkaar.

Respect als je dit helemaal gelezen hebt :')

De horror paddock nu
Afbeelding

Mijn 3 = 1 formatie

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:34

Ohhh, dat draad zit wel behoorlijk in de knoop, sterkte! :')

En paaltjes… Haha daar heb ik er ook al heel wat van opgehaald. En nog heel wat te gaan :+ . Wil in de loop van dit jaar weer wat dingen aanpassen. En heb ook nog wat prikpaaltjes hier en daar staan die ik uiteindelijk toch ook wil vervangen door echte palen.

Daihyo, tof dat je morgen echt gaat beginnen! :D

Caily, wel leuk dat je er nu duidelijke luchtfoto’s van hebt! Geeft toch altijd weer een ander perspectief haha!

PDOK viewer is ook wel een aanrader! Dan kan je zelfs de luchtfoto's van een aantal jaar terugkijken ook;
https://app.pdok.nl/viewer/

Geloof dat ik hier nog eens zou delen ook wat het resultaat zou zijn van mijn Bokashi experiment. Dat wordt wel echt mooi spul! Ben het nu over de weides aan het verspreiden (veel werk met de hand :') ) voor het weer gaat regenen. Het resultaat ben ik tevreden over. Maar de hoeveelheid extra werk die erbij komt kijken om het te maken een heel stuk minder. Ik denk dat ik vanaf nu toch gewoon weer een deel composteer en de rest op laat halen.

Afbeelding

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:37

WAW! Wat een resultaat? Is dit stalmest (mest + stro) of echt pure mest? En wat heb je er dan precies mee gedaan? Het ziet er heel korrelig, vrij droog zelfs uit. Mijn pure mest die een dik half jaar ligt is ook wel mooi, maar vrij vast nog van structuur. Langer laten liggen zou beter zijn, maar dan moet je de plek er ook wel voor hebben... Ik vind het los van je werk wel een heel mooi resultaat!

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:05

Wel veel eer van je werk, ziet er super uit!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:02

Dat ziet er echt heel mooi uit!

Ik ben kapot. Het zat wat tegen :+
Maar al het prikkeldraad is er af, palen zitten in de grond. Het deel waar we de omheining moesten verleggen bleek puin onder te zitten. Daar kwamen we niet doorheen met de benzineboor. Uiteindelijk heeft de buurman met een boor op de shovel geholpen.
Z die had er moeite mee :=
Maar het staat *\o/*

De kastanje palen stonden er gelukkig wel zo in.
Afbeelding

We hebben aan 3 zijdes nu lint gespannen. Het ziet er echt prachtig uit, dat bruine lint. Heel blij mee! Foto houden jullie tegoed. Morgen weer verder.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:15

neile schreef:
WAW! Wat een resultaat? Is dit stalmest (mest + stro) of echt pure mest? En wat heb je er dan precies mee gedaan? Het ziet er heel korrelig, vrij droog zelfs uit. Mijn pure mest die een dik half jaar ligt is ook wel mooi, maar vrij vast nog van structuur. Langer laten liggen zou beter zijn, maar dan moet je de plek er ook wel voor hebben... Ik vind het los van je werk wel een heel mooi resultaat!

Nee de basis is pure mest (van de tracks af). De "bodem" was een dikke laag oud stro en hooi, dat laagje is wat "vetter" zoals ik het ook wel van compost ken. Er is af en toe wel wat stro doorheen gegaan. Maar dit is inderdaad heel mooi droog en luchtig!

Maar de basis is;
    - Goed afdekken, zo luchtdicht mogelijk.
    - Bij uitmesten zeil dus terugslaan, laagje EM ("Effectieve micro-oraganismen" spayen en ik deed er zelf dan ook wat kippengrit en lava op om het verder te verreiken
    - Bij voorkeur alles goed aantrappen/aanstampen om de hoeveelheid lucht er tussen zo klein mogelijk te maken
    - Weer goed afdekken tot de volgende mestbeurt.

Met name dat zeil op en af is wat me echt tegen ging staan. Ik vind het juist zo heerlijk om soms tussendoor "even snel" uit te mesten (lekker hoofd leeg maken met wat "domme" fysieke arbeid). Het schijnt ook wel dat het beter werkt als de mest er echt "vers" opgaat. Allicht probeer ik het later ergens nog eens een keer hoe het gaat als ik toch gewoon een week verzamelen en dan eens per week verwerk naar de bokasi bult.

Het mooie ervan is dat je in theorie al veel sneller bruikbaar materiaal hebt om weer op het land te kunnen doen (even uit mijn hoofd zou het in drie maanden kunnen bij de juiste voorwaarden). Deze bokashi heeft wel echt een tijdje langer gelegen.

Daihyo, klinkt als toch mooi vorderingen gemaakt ondanks de tegenslag! Puin in de grond is echt zwaar waardeloos als je palen moet plaatsen -O- Wel fijn dat de buurman ook nog heeft geholpen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:47

Ja alle gaten zitten er nu in. Morgen slaan we die palen er in en dan kan daar ook lint op en is de buitenomheining echt af. En ik hoop dat we ook nog binnen kunnen doen met de machineboor. Eerst moet er gesleept worden. En dan kunnen we de weitjes maken. Dan kan ik mooi van de week nog lava strooien voor het gaat regenen en kan het gras gaan groeien :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:57

Hoihoi, ik ben al langere tijd een stille meelezer en heb mede door dit topic al veel inspiratie opgedaan.
Als alles meezit krijgen wij 4 juli de sleutel van ons nieuwe huis en komen de twee hafs die ik met mijn zus heb, bij mij aan huis. Medio augustus waarschijnlijk
Bedoeling is met de tijd een paddock Paradise maar dit zal niet direct gerealiseerd zijn ivm een kluswoning en daarbij een baby en verhuizing 1,5u verderop.

Het paardenstuk is niet groot, iets meer als 2000m2.
Voor twee haflingers welke niet op gras mogen.
Er is een paddock aanwezig. Deze willen we na de verbouwing omleggen en vergroten plus een nieuwe bodem.
Aks het goed is zitten we op zandgrond.
Stalletje wat er nu is is te laag dus waarschijnlijk zal er tijdelijk een schuiltent komen tot de vergunning rond is voor een stal.
De bedoeling is dan om het stukje land te frezen en de stal achterin te plaatsen zodat ze via een trek naar de paddock kunnen en verder moeten we nog gaan kijken hoe of wat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:18

Ik zou eerst kijken wat mag qua vergunningen, je mag niet zomaar overal een stal plaatsen of wit zand storten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:45

Qua vergunningen en bestemmingsplan mag het maar het moet uiteraard wel aangevraagd worden. Op het achterste strookje mag niets maar dat is maar een klein strookje.
Dat mag niet bewerkt en bebouwd worden.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:35

Nog even een snel plaatje van vanochtend delen <3
Morgen komt mijn veulen ook naar huis (7 maanden oud nu) en dan is de kudde compleet.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:37

<3

Ik moet er ook nog even 1 delen <3
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:43

Wat een heerlijke ontspannen plaatjes

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:46

Ik wordt zo blij van het pad dat weer droog is. De dolle 10 minuten gaan nu weer op volle snelheid.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:48

Prachtige sfeerplaatjes!

Vandaag begonnen met het aanleggen van de paarden moestuin :)

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:44

Daihyo schreef:
<3

[ [url=m/ygu12g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met dat hek zo op de voorgrond moet ik denken aan de tijd dat je in de rij lag om kaarten voor een concert te bemachtigen! :')

Seven_OfNine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:41

Prachtige foto’s allemaal

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:43

Ir111 schreef:
Daihyo schreef:
<3

Met dat hek zo op de voorgrond moet ik denken aan de tijd dat je in de rij lag om kaarten voor een concert te bemachtigen! :')

:')

Het was gister zo’n lekker weer 8-)
Hoop klusjes gedaan, allemaal van die praktische kleine dingetjes die het allemaal net ff makkelijker maken. En de naambordjes hebben eindelijk een plekje gekregen en de eerste schuurpaal is af, maar dat stuk track kan nog niet open en een mat over dus op ander stuk bevestigd en daar is meteen gebruik van gemaakt.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 15:39

Ir111 schreef:
Daihyo schreef:
<3

_O-

De buitenomheining is klaar *\o/*
De pony’s hebben we nog even afgeschermd van het nieuwe stuk. Ze hebben er iets nieuw bij, maar anders is het wel heel veel vers gras ineens. De boel is ook gesleept. Dus volgend weekend de binnen omheining ofzo.
Het is wel echt mooi het bruine lint. Heel blij mee.

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:02

Wat fijn! En ziet er mooi strak uit zo met het bruine lint.

Hier is vandaag mijn veulen eindelijk naar huis gekomen <3 <3 Wat issie leuk! En wat is hij stoer :') :') Had eerder nog wat zorgen of Ravi niet "teveel" zou zijn voor zo'n jonkie van 7 maanden, maar die zorgen waren van korte duur toen hij er eenmaal was haha. Wat een baasje. Hij ontsnapte ook al twee keer onder de draden door omdat ie perse naar Alvar en Sógi toe wilde :+ . Dus ook deel van de middag bezig geweest om een derde draad langs de paddock te installeren :+ . En gelijk maar weer een AgriShop bestelling gedaan om ook een extra laag omheining langs de buitenrand van het terrein te maken. Vermoed dat als hij eenmaal bij Alvar en Sógi staat het wel goed gaat, maar durf daar echt niet op te gokken :o .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:14

Mooi gedaan, bruin lint of koord vind ik ook het strakste. De paddocks heb ik nu nog met bruin lint en de weides met bruin koord. Valt mooi weg in de omgeving.
Vandaag de 3 paddocks met stukje pad nagelopen, zandpaddock heeft lint en palen vervangen waar nodig, de voerpaddock ook deel vervangen en alles weer strak getrokken en wat winterpaddock moet worden hetzelfde. Ik ben nu wel moe
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:20

Hoe doen jullie het einde vast met lint? Bestaan er linteinden ofzo? Dat je terug kan slaan en vast kan zetten zeg maar.

Wat een pluizenbol Marlies! Maar wat een lekker koppie staat daar op <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:36

Wat een leuk dier Marloes, die weet wat hij wilt.

Knap werk geleverd Daihyo.

Camlys, ook weer alles strak en op orde.