Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:31

Zo deed ik het ook als er een nieuw paard bij kwam; even miepen en gillen en het was goed. Wel bij elkaar duidelijk laten blijken wie de baas was en de ander vond dat goed. En dat is nog zo.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:32

Grote berg steenpuin
Afbeelding

Uitgraven achter de stal
Afbeelding

Vullen met steenpuin
Afbeelding

Grote berg puin is weg *\o/*
Afbeelding

En ligt nu helemaal hier :D
Afbeelding

We hebben op 2 dagen de 90m² uitgegraven en weer helemaal gevuld, nu nog beton bestellen en dan komt daar de mesthoop en kunnen alle machines van de tractor er staan en ook de trailer :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:34

Hier merk ik de onbalans niet zo, maar dat is door de combi denk ik: drie ruinen, waarvan twee jonge ruinen en één oudje. De twee jonge ruinen spelen samen en het oudje is meer op zichzelf. Als ik er één weghaal voor een ritje dan brullen de achterblijvers, ongeacht wie ik weghaal.

Hiervoor hadden we enkel de twee jonge ruinen en een pensionklant, ook een jonge ruin. Dat zorgde wel voor onbalans, mijn paard was de baas, wat het pensionpaard maar lastig vond, die werkte vervolgens zijn frustraties uit op de pony van mijn zus.

Het kan dus wel, maar afhankelijk van de combi van paardenpersoonlijkheden denk ik.

Qua werk valt het jullie dus mee? Maar qua kosten minder.. en aandacht voor alledrie, hoe lukt dat?

Kortom: raden jullie het aan of juist af? Extra paard = extra plezier, maar ook extra zorgen?

@Djeenie: goed gewerkt :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:40

Mijn grootste bezorgdheid is dat het nu prima lukt omdat ze aan huis staan. Maar dit huis huren we en willen binnen enkele jaren kopen. Liefst natuurlijk met grond voor de paarden. Maar stel dat dat niet lukt en ik naar een pension moet uitwijken? Dan maakt 2 of 3 paarden wel ineens een groot verschil :\

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:46

Teveel paarden kan nooit :D :D.

Goh, het is ergens een gulden middenweg denk ik. Het zijn uiteraard extra zorgen, want het is weer eentje iets kan voorhebben.

Ik zou wel graag een bijrijder hebben, 4 paarden rijden is nogal veel.
Ik rij er met 1tje buiten, de andere mee naar de cutting, met de jongste start ik reininglessen.
Die van mijn vriend zou ik graag in de barrelrace uitbrengen, vriend zelf wil graag terug roping rijden.
Dus ik weet wel wat doen met elk paard. :+

Solleke, wij zijn ook van huren van een huis met grond naar kopen met een huis met grond gegaan.
Was eigenlijk heel simpel, een huis zonder grond was geen optie.
Een wei huren in de buurt is ook nog altijd een optie/uitweg.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:47

Ik vind 3 wat weinig :o

Ik heb er jaren 5 gehad, van Lotte, kleine a-pony die over alles de baas was, tot grote 1.64 ruin .
Grote zegt niet zoveel is mijn ervaring al zullen merries feller zijn.
Toen jaren 4 en dat ging ook goed , heel even 3 paarden maar dat is wel erg weinig en nu weer 5.

Zomaar bij elkaar zetten doe ik nooit.
Altijd rustig introduceren en dan kan het nog mis gaan zoals bij Nina en Blue.
Blue was/is de baas en Nina meende dat zij de baas moest zijn, was ze blijkbaar gewend.
Ondanks rustig in stapjes invoeren in de groep, bleven die bakeleien met gevolg dat Blue haar 2 x over het hekwerk heeft gedreven waarvan eentje van 1.30 en een van 2 m hoog.
Uiteindelijk weer apart gezet en op stal naast elkaar en na weer 2 weken het opnieuw geprobeerd.
Toen ging het redelijk al heeft het zeker een jaar geduurd eer Nina het echt opgaf.

Veulens erbij zijn wat dat betreft een stuk gemakkelijker, die onderwerpen zich wel en de volwassen dieren zijn ook toleranter naar zo'n pukkie.
Als ik zie wat Tika mag van Blue, dat pikt hij niet van Nina of Spatter.

Binnenkort heb ik er weer 4 (Spatter gaat binnenkort naar de eeuwige groene weiden) en met Lotte is het afwachten, ze is natuurlijk al 24 maar voor hetzelfde geld wordt ze 30.

Het is dan de bedoeling dat er geen meer bij komen maar dat zei ik ook voor Tika :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:56

3 wat weinig :') jij maakt het helemaal mooi haha.

Kirr: wij zitten wat in dezelfde omgeving geloof ik (ben weleens wezen rijden op de westernmanege waar jij vroeger stond). Huizen met grond zijn niet dik gezaaid maar ze zijn er wel gelukkig.

Hmmm jullie maken het er niet gemakkelijker op met jullie positieve ervaringen :P

edit: Spatter naar de groene weiden, hoe komt het?
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 29-05-15 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:57

Hoeveel grond hebben jullie dan voor > 2 paarden?? Want als je er 5 hebt houd je die niet op een halve hectare denk ik?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:58

Mijn oudje is ook 24 trouwens, maar geen goede gezondheid. Ik hoop natuurlijk dat hij de 30 haalt, maar vrees dat dat niet mogelijk is.

Wij hebben iets meer dan twee hectare voor drie paarden. Maar als ik dat super mooie paddock paradise van Tinky zie... op een halve hectare is ook al veel mogelijk!

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:00

Solleke_Noah schreef:
Mijn oudje is ook 24 trouwens, maar geen goede gezondheid. Ik hoop natuurlijk dat hij de 30 haalt, maar vrees dat dat niet mogelijk is.

Wij hebben iets meer dan twee hectare voor drie paarden. Maar als ik dat super mooie paddock paradise van Tinky zie... op een halve hectare is ook al veel mogelijk!

Is inderdaad leuk gedaan, maar ik zou daar geen 5 paarden op zetten :) Heb hier ook al nagedacht over een soort PP, maar ga het toch maar niet doen, denk ik...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:01

Ik heb 4 pony's. 2 Haflingers een draver en een shet. Qua ruimte hebben ze ongeveer 1 ha grasland en dan nog een inloopstal van 8x6 een paddock van ong 4 bij 8 en een pad van 3.5 bij 50m.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:06

Wij hebben 0,7 hectare aan huis.
Gaan idd ook werken met een PP. We komen van 2hectare bij het huurhuis. Dus het zal wat zoeken worden.
Hebben wel nog verschillende weides in de buurt liggen, dus in de zomer gaan ze ook telkens enkele weken vol op het gras. Volgend jaar komt daar de straat van het huis een weide van 1hectare bij.

Bij ons volgend koophuis gaan we wel terug op zoek naar meer grond. Maar dit huis was prijs/kwaliteit/grond een kans die we niet konden laten schieten.

Huizen met grond zijn geen probleem, maar die prijzen. 8)7

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:20

Wij hebben nu 3ha voor 4 paarden, het is de bedoeling om dat op te delen in 3 stukken van 1ha zodat we wat kunnen wisselen. Nu is het 2ha voor de zomer en 1ha voor de winter (omdat het stuk van 2ha veel te nat is in de winter).

Maar voor de fokkerij die we aan het opzetten zijn zouden er eigenlijk nog 1 of 2 merries bij moeten komen, en nog een stuk land want eigenlijk is 3ha nu al krap (ja dat klinkt best verwent als ik jullie verhalen af en toe hoor ;) ).

Dus of we moeten wachten tot er hier in de buurt wat vrij komt, of we moeten verhuizen naar een huis met meer grond, maar dan gaat het al snel een bedrijf worden dat we over gaan nemen.

Het liefst heb ik dan de paarden wel onder toezicht, voor de schapen enzo straks is dat een minder groot probleem.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:23

Djeeni ...goed bezig geweest!! +:)+

Hier een kudde van 3,gaat eigenlijk wel goed.Fax delft in de zomer altijd het onderspit,hij is een paard wat hogere temperaturen niet zo goed verdraagt.Hij heeft ook zomereczeem,kan zijn dat hij zich daar minder prettig door voelt.Hij verhuisd dan ook altijd een tree lager op de ladder.Maar dat was met 2 ook als zo...behalve de schuilstal,daar is hij altijd de baas :?

Vind 3 op zich wel prima...ze kroelen en spelen met elkaar.Die met die...die met die...afwisselen.Grazen doet Beer alleen...die moet geen concurrentie op z'n gras :roll: Fax en Kjarni gaan vaak schouder aan schouder.
Kjarni is de laagste in rang...maar ik vergelijk hem altijd met "het kleine broertje" alles mag.Hij mag de grote baas plagen,uit zijn voerbak eten,uit zijn hooinet jatten en af en toe ook bij hem grazen.Niet te lang :P

Ik zou er geen 4e bij willen hebben,zou ik fysiek niet aan kunnen dus doe ik het ook niet,al weet ik dat mijn vriend heeeeul graag een AMH'tje zou willen.
Nah...geen plek meer in de schuilstal :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:25

Ruinen stabiel? De mijne echt niet, dat is een van de meest ingewikkelde paarden die ik ken. En niet alleen ikzelf trouwens, veel mensen denken daar zo over als het gaat om mijn ruin. In eerste instantie vaak niet, totdat ze hem beter leren kennen.
Ik heb wel heel veel van hem geleerd, dat wel.
Mijn merrie daarentegen is echt een lieve oude muts, heel stabiel. Wel een felle donder met veel looplust, maar dat vind ik niet lastig, eigenlijk alleen maar fijn.

Drie paarden wil ik trouwens niet, ik heb hier wel 3 stallen, maar waar moet ik de tijd vandaan halen om er drie in beweging te houden? Twee lukt me al niet eens. Dat is de reden dat ik een oude merrie heb overgenomen. Ik ben al druk genoeg met een fulltime baan, werk rondom het huis, sporten en mijn sociaal leven. Paarden zijn heel belangrijk, maar niet het allerbelangrijkst.
Bovendien is mijn groepje van twee heel stabiel, daar hoef ik geen derde bij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:26

3ha te krap voor 4 paarden? Dan ben ik wel benieuwd wat je doet. Hier 1ha voor 3 paarden en zat gisteren juist te bedenken dat ik volgend jaar wellicht de helft eerst laat hooien. Al speel ik stiekem ook met het idee ze het jaar rond op alle stukken te laten lopen. Als het dan lukt geen of nauwelijks drukplekken te krijgen kunnen ze mooi het jaar rond het bijhouden met grazen en blijf ik gewoon zolang nodig (of jaar rond) hooi bijvoeren, aangezien mijn merrie het niet zo heel goed doet op enkel gras, en mijn ruin qua gewicht eigenlijk ook beter door kan met hooi :o

Voor de rest; nog geen veulen hier, wel inmiddels doodmoe van de gebroken nachten en overdag ook maar wat voor me uit te zitten staren. Zal in de loop van de dag even bijlezen, maar eerst boodschappen doen. Ik ga denk ik eens taart bakken vandaag, is al 4 jaar geleden of wat dat ik dat gedaan heb :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:44

caily sterkte met uitzitten

ik heb maar 0.6 hec dus helemaal niks eigenlijk, daarvan is 30 are boswei dus heerlijk om in te lopen maar weinig vreten.
Ik voer dus altijd hooi bij en ze hebben zomers en swinters een paddock ter beschikking van 25 bij 45 met daarbij nog een afdak van 16 m lang .

Ik heb 2 zomereczemers, Lotte en Nina en die kunnen niet op gras dus voor hun juist prima omstandigheden.

Spatter is een lang verhaal.
Geblesseerd geraakt op zijn 6de en vervolgens steeds andere blessures opgelopen met als laatste op zijn 8.5 ste jaar een zware peesblessure aan het bovenbeen rechtsvoor.
Komt zeer zelden voor .
Met 9 jaar de hoop opgegeven en hem met pensioen gezet .
Steeds op en af lichte medicatie om hem pijnvrij te houden , maar vorig jaar moest hij zo nodig weer eens maf doen, springt, landt verkeerd, knalt op zijn knieen en weer een tik op dat voorbeen %)
Helaas wil hij daar niet meer van opknappen en inmiddels is hij 14 jaar dus rust heeft ook niet geholpen om de boel stabiel te maken.
Nog een fotoshoot(die al 2 x niet is doorgegaan vanwege het weer dus bij weer afmelding laat ik een fotograaf langs komen) en dan sluit ik het af.
Ik heb hem gekocht toen hij 3 uur oud was en hij is bij mij vanaf 4 maanden oud.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:57

Pittig Spatter maar een begrijpelijke keuze.Peesproblemen zijn erg lastig en pijnlijk.
Ik hoop eigenlijk dat als het hun tijd is,ze lekker een tukje gaan doen en nooit meer wakker worden.Werkelijkheid is vaak anders.

Grote vraag is altijd,"Waar is de grens" is en blijft moeilijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:04

Schei uit, die grens is zo moeilijk, zucht.

Enne, dat geintje van ineens dood zijn heb ik ook meegemaakt, gun ik niemand :n
Mooie dood voor het paard maar jeetje wat doet dat zeer om geen afscheid te kunnen nemen.
Mijn Rakker lag zomaar ineens dood in de wei, 17 jaar en kerngezond, gescheurde aorta en al grazend omgevallen, dood |(

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:12

Aggejeetje Spatter, wat sneu. Ik denk dan maar paard heeft een best leven gehad en kijkt niet verder dan vandaag, maar toch, blijft heel erg vervelend.

Een derde zou ik er zelf nooit bij nemen. Vind twee al een hele opgave. Dan hebben we het over een Quarter en een shettie. Ik had mini erbij gekocht in oktober als grasmaaier en gezelschap voor merrie als de pensionklanten om wat voor rede zouden vertrekken. Voor mijn gevoel kan ik hem niet gewoon laten staan. Ze hebben een ruime paddock waarin die prima uit de voeten kan maar ik maak me om hem net zo druk als om de merrie. Ga met hem fietsen, vrijheidsdressuur, heb les met de lange teugel met hem, we zijn begonnen met oefenen in het tuig om hem t.z.t te gaan beleren voor de kar, gaat ook een borstel overheen. Ik ben superblij met mijn bijrijder voor drie dagen voor de merrie, dat zijn dan de dagen dat ik extra aandacht aan de mini kan geven.
Het scheelt natuurlijk enorm als je partner er ook lol in heeft. Mijn man heeft er helemaal niets mee en ook niet met klussen rondom de stallen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:16

Mijn vriend heeft er helaas ook niks mee.

Laten staan heb ik minder moeite mee, mijn oudje staat ook maar pensioen te vieren. Maar voor mijn jonge ruin zou het toch lastiger zijn, hij krijgt nu al de actie en die deelt niet graag. Als ik wat minder tijd heb en enkel kom voeren/checken, wordt ik altijd zielig nagehinnikt (ja echt :') ) Maar een ontspannen ritje af en toe is ook wel erg fijn......

Rot van Spatter :(:) het is echt een heel mooi paard. Als de benen niet mee willen heb je niet veel keus, maar wel erg zuur op die leeftijd :(

edit: wel opvallend dat de meesten met paarden aan huis hier dus meer dan 2 paarden hebben!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:19

Ik doe ook alles zelf , je leert vanzelf alles handig te maken en te doen
Heb niet de behoefte om iedere dag met ze te werken maar ben wel met ze bezig natuurlijk.

Lotte en Spatter worden niet meer gebruikt en met Tika kan ik alleen wat pongelen natuurlijk dus eigenlijk maar 2 gebruiksdieren van de 5.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:33

Gelukkig helpt mijn vriend mee, ik zou het anders niet redden alleen (beiden een full-time job)... In de zomer valt het mij wel een pak minder zwaar dan in de winter ;-)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:37

Ik heb ook een halve ha. Zat genoeg voor mijn anderhalf paards kudde hihi. Ze staan van half april tm eind nov op gras.
Zomer is idd makkelijker. Nou maak ik het mezelf iets lastiger Door ze niet 24/7 op de wei te laten.

Maar 24/7 kan echt niet ivm ontploffen dan..nu is het redelijk te doen om ze in model te houden.

Van 16-07.30 paddock met om 22 uur 2 plak hooi. En onbeperkt stro vaar dat vertikken ze te vreten dus ze doen lekker zelfstandig mee met diëten :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:53

spatter schreef:
Schei uit, die grens is zo moeilijk, zucht.

Enne, dat geintje van ineens dood zijn heb ik ook meegemaakt, gun ik niemand :n
Mooie dood voor het paard maar jeetje wat doet dat zeer om geen afscheid te kunnen nemen.
Mijn Rakker lag zomaar ineens dood in de wei, 17 jaar en kerngezond, gescheurde aorta en al grazend omgevallen, dood |(

Is ook moeilijk...ik heb mijn paard weg moeten brengen,ook geen aanrader.
Weet je,het is allemaal mooi klöte.

Helaas hoort het bij het leven en zonder paarden kan ik niet,zij zijn zo goed als het enige wat mij motiveert om door te gaan.

Karev...ik weet uit ervaring dat niet elke stro-soort gegeten wordt.Je moet echt even proberen wat eetbaar is voor ze.Heb ook wel eens 2 grote balen weg laten halen omdat ze er alleen met hun neus doorheen roerde :P
Momenteel heb ik een heel goede partij via mijn hooileverancier,is van vorig jaar en ze hebben al 3 grote balen opgekauwt.Baal 4 zijn ze nu aan begonnen :Y)
Gerstestro vinden ze ook heel erg lekker ...

Wat intelligentie betreft...Fax spant de kroon,hij is rete slim.Zoekt naar mogelijkheden,ook erg veel lol gehad met hem toen ik nog VHD met hem deed :D