Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:22

Zo van het weekend laatste zak erin gegaan helaas. En als dat op is in de stal word het weer alleen stro.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:14

MARCELLA: Mag ik vragen waarom, is het duurder, of bevalt het gewoon niet?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:55

Sinds enige tijd gebruik ik ook strokorrels maar ik weet nog niet of dit blijvend is. Ik vind het in de droge periodes erg stoffig moet zelf door harken met een stofkapje. Dan kan ik er wel even met de tuislang over maar toch blijft het droog. Nu in de natte periode vind ik het ideaal. Weinig mest en een veel kleinere mesthoop. Toch heb ik 1 paard weer op stro staan, deze kreeg ook last van de ogen. Waarschijnlijk ga ik als het op is terug naar vlas.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:05

meen je dat? heb totaal geen last van stof, en heb lichtelijk astma, ben hier erg gevoelig op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:21

Ik had juist last van te natte strokorrel. Nu, bij hogere temperaturen en meer droogte zijn mijn strokorrels ideaal.

wouterweets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:35

Als de korrel gegarandeerd van 100% stro bestaat, en een goede kwaliteit heeft, kan hij bijna onmogelijk irriteren. De meeste irritaties en allergieën komen door schimmels en/of mijten.
Als je pellets hebt waarvan de origine, en de ingrediënten, niet met zekerheid gekend zijn ; of de korrels zijn niet correct gekoeld, geperst en bewaard ; dan kan er zo'n irritatie optreden. Evenals schimmel in de korrels tijdens hogere temperaturen en gisting van de korrels zijn een hieruit-vloeiend probleem.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:10

Dan heb ik misschien niet de goede.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:43

maringe schreef:
MARCELLA: Mag ik vragen waarom, is het duurder, of bevalt het gewoon niet?

Omdat op stal stro gewoon te pakken is en strokorrel ik zelf betaal. ;) En hopelijk gaat hij binnenkort 24/7 naar buiten op een kaal stukje wei.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:46

als je ruimte hebt voor stro en mest en tijd om te mesten, dat kan ik het me wel voorstellen, voor paarden blijft goed stro toch het fijnste. Ik denk dat ik aan de strokorrel blijf, vooral uit logistiek oogpunt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:50

Vind het vooral fijn voor de wintermaanden als warme onderlaag en het stro blijf dan droger.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:54

ik heb al rubber matten eronder, dat scheelt al kwa kou

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:57

Geen rubber, maar wel dubbele laag tegels en dat was ook voor omhoog komend grondwater. Nadeel van schuilstal vlakbij de sloot die over het algemeen wel droog staat.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:17

Heeft iemand ervaring met de strokorrel van Aveve?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:34

Ik hen een merrie met veulen tijdelijk op stro staan, maar ow wat valt me dat weer tegen, veel meer tijd met uitmesten, zeker 4 x meer afvoeren, en heb heel veel last van allergie.

Ik wil echt niet meer anders dan strokorrels

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:33

Droger weer en nu weet ik weer waarom ik voor strokorrel gevallen ben. Stalletjes liggen er heerlijk bij. Al ligt in 1 stal nu houtkrul en eigenlijk ben ik daar ook niet zo ontevreden van.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:38

@fokfanaat welke fabrikant heb jij?

Mijn strokorrel box ligt nu drie maanden en is aan een vervanging toe. Maar omdat we de kraambox al aan het inrichten zijn twijfel ik wat ik doe. Kan het een idee zijn eerst een goede laag van korrels en daarna wanneer het veulen zich aandient hierover een dikke laag stro. Het voordeel is dan van beide, drogere en vastere ondergrond voor het veulen voor het liggen en opstaan en minder viezigheid die blijft kleven door een dikke laag sto of gaat dit toch teveel door elkaar heen waardoor het een prutje wordt?

Momenteel geef ik ook af en toe een plakje stro erbij en daar gaat wel een deel er doorheen maar op zich is dit goed te doen.

De geboorte op strokorrel lijkt me idd niet fijn zeker niet als je nog graag foto's maakt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:23

Ik heb Strovan gehad en nu zeolite, merk in kwaliteit geen verschil, wel in prijs.

Van zo,n onrustige merrie had het strokorrelbed veel te lijden, en idd voor het veulen zelf leek stro me ook fijner, maar kn niet wachten tot het op is.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:47

Wij gebruiken in de kraambox inderdaad strokorrels met stro erop.
Het stro is echt voor het veulen, zacht en warm.
Maar uitmesten is in het begin wel vervelend, eerst stro goed uitmesten en aan de kant en dan de natte plekken in de strokorrelbodem en deze weer aanvullen.
Maar ze liggen dus inderdaad wel altijd droog en niet op de kale bodem.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:50

Ik had bij de veulens dit jaar ook strokorrels met stro er boven. Begin maart kwam het eerste veulen en dit was ideaal tegen de koude temperaturen van die maand.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:10

De kraambox ligt in het lagere gedeelte van de dijk, dus gauw last van optrekkend vocht daarom lijkt het me wel fijn eerst een goede vochtopnemende laag eronder te leggen. Het voordeel is wel dat het in de winter nooit heel koud wordt en in de zomer nooit heel warm.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:19

kitbits schreef:
De geboorte op strokorrel lijkt me idd niet fijn zeker niet als je nog graag foto's maakt.

Toevallig was er zondag ll. op VRT een reportage over de Zoo van Antwerpen, met de geboorte van een Okapi veulentje.
Zij laten het geboren worden op een onderbed van Strovan strokorrel met daarop wat stro uitgespreid.
Ik weet niet of het filmpje ergens te bekijken is op Internet.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:39

Bedankt ik weet niet of ik het kan vinden. 1 keer een geboorte meegemaakt op vlas maar dat was niet zo'n succes, dit plakt heel erg aan het nog natte veulentje. Als alles weer droog is gaat het wel weer goed. Neem aan dat ze voor de film ook het stro hebben uitgespreid.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:04

Andere box inmiddels ook weer op strokorrel. Nu pak ik het anders aan. Ipv de natte plekken steeds te verwijderen ben ik eerst eens flink er door heen aan het harken. De merrie doet alles keurig in een hoek gevolg de rest van de box blijft kurkdroog.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:18

Even een vraagje, mijn pony heeft bronchitis en is dus gevoelig voor stof. Staat nu op houtkrullen ipv stro. We zijn aan het denken over te gaan op stro korrels, maar kan dit? Of is dit echt te stoffig? Sorry als dit een keer eerder gevraagd is, zover ik heb gelezen kon ik niets vinden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:22

Ik vond het wel meevallen met stof, maar mijn stal is een schuilstal. Ik heb zelf bronchitis en de shetlander die erbij staat ook.