Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:45

Nee nog niet.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:33

Hier ook (nog?) niks.

Hoeveel moesten ze betalen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 21:52

Even opgezocht, sinds 1-3-2025 moeten we €22,58 per jaar betalen voor het hebben van een UBN nummer paard, ongeacht of en hoeveel paarden er staan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 23:17

Lynn_Nikita schreef:
In een ander topic lees ik dat adressen die ewn geregistreerde ubn paardachtigen hebben een brief ontvangen hebben en moeten betalen.
Heeft 1 van jullie al een brief ontvangen?

Ik heb niets gehad

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 06:57

Bedankt voor de tips.
Een rolpoort heb ik nog liggen maar met dit paard gaat het niet met vreemde ernaast. Die maait en heeft de vorige hierdoor vakkundig gesloopt (100 euro Gallagher). Heb nu voor nood even een paaltje in 2 autobanden met velg en koord.

Apart, bedrag valt (voor nu) mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 07:24

Ik ben laks en moet nog paarden aan- en afmelden op ubn. := Verder geen brief over ontvangen. Wel over een extra woz belasting die alleen berekend was over het land, terwijl verder niemand van onze kennissen in onze gemeente dat ook heeft. Voelt oneerlijk, want het scheelt wel 2.5 ton voor de woz.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:50

Volgens mij sturen ze enkel brieven naar lege UBN nummers, zodat je nog kunt aanmelden als het moet of kunt opheffen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 09:53

Hier nog geen brief binnen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:07

Die brief is specifiek voor mensen die een lege stallijst hebben, zodat je je nog af kan melden voor er betaald moet worden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:09

Ik heb ook nog niks binnen.
Ben wel heel benieuwd wat ik ga krijgen, ik heb op het zelfde adres netjes een UB melding voor de paarden die er staan en voor de bijenkasten die er staan (dat moet sinds vorig jaar ook)... Tweemaal een factuurtje?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:20

Het gaat per diersoort, de bedragen staan ook gewoon al online. Voor een paardenubn ga je 22,28 euro betalen per jaar.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:23

O, dan klopt dat dus. Ik heb net wel meteen de registratie bijgewerkt. Anders denk ik er weer aan als ik net niet in de gelegenheid ben om er iets mee te doen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:35

Nickeltje schreef:
Ik heb ook nog niks binnen.
Ben wel heel benieuwd wat ik ga krijgen, ik heb op het zelfde adres netjes een UB melding voor de paarden die er staan en voor de bijenkasten die er staan (dat moet sinds vorig jaar ook)... Tweemaal een factuurtje?

Ja idd 2x.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:24

Ik had het rvo net aan de telefoon, want die site is zo onhandig, en ik kreeg mijn ubn niet verhuisd (want dat kan ook niet 8-) ) ze hadden het ook over een factuur..
Hij vertelde dat we vanaf dit jaar moeten betalen.

Administratief zijn de heren over.. volgende week woensdag gaan ze ook echt fysiek naar de nieuwe plek *\%/* . Die twee gaan daar als eerste wonen, wij volgen nog.

Ik ben me nu aan het storten op het ontwerp van de schuilstal. Mijn man gaat hem custom metselen. dus ik mag helemaal los.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:30

Meelezer met paarden aan huis meldt zich! :)

_Lorette_ schreef:
Ik kan nergens ervaringen vinden met een rolpoort/flexigate voor 10 tot 19 meter icm een feed x gate timer. Naar mijn idee werkt die rolpoort na 1 of 2 keer niet meer als hij losschiet en dus door een stuk zand moet oprollen. Hebben jullie enig idee? Ik loop zo erg vast met mijn plan om de extra voerbeurt te automatiseren. -O-

Ik gebruik de kortere variant van AKO, iets van 10 meter, icm de flexigate. Werkt als een speer. Rolt genoeg op zodat hij geen stroom lekt. Al een tijd in gebruik en blijft goed gaan.

Enige leerpunt voor mij was om de behuizing van de rolpoort niet te strak tegen de paal te schroeven. Dan werkt de veer/rolmechanisme niet meer... :Y)

Kun je de doorgang niet wat smaller maken zodat je de kortere variant kunt gebruiken?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 08:52

Is er bij jullie ook zo enorm veel regen gevallen en vandaag nog meer...
Sip weer dit.
Een deel van de paddock platen net voor de stal zijn aan het weg zakken. Dus we zijn aan het plannen om die er uit te halen, afgraven van de natte drek er onder, ophogen (met rivierzand denk ik) en weer terug leggen... Klus waar we niet echt naar uit kijken...

Daarnaast gaat een van de dames weg met haar paard. Erg jammer. En ook lastig, dan blijven er 4 paarden over. We maken regelmatig met 3 tegelijk een buitenritje, en normaal blijven er dan 2 zonder problemen achter, dat gaat dus niet meer werken... En de ene die dan ook steeds niet mee kan, is er ook het paard naar om gewoon door / over de hekken te komen... Nog even broeden op wat voor oplossing we er bij gaan zoeken. Middenin de meest natte, minst aantrekkelijke periode van het jaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:36

Ai wat een vervelende problemen Nickeltje.

Hier is niet al te veel regen gevallen. Paddock is droog en de paarden kunnen ook nog steeds op de wei.
Ik begrijp je probleem met de achterblijver. In ieder geval veilig op stal opbergen zou ik zeggen, met gesloten bovenluik. En het beste is het alleen zijn te oefenen, door m zelf steeds even bij de rest weg te halen.
Wil je een nieuwe pensionklant erbij?
Mijn ervaring is dat een shet erbij helaas niet altijd als oplossing gezien wordt door het paard dat moet achterblijven.

Hier sinds lange tijd weer hooiproblematiek.
Ronde balen en langwerpige balen zou hetzelfde hooi zijn.
Rond had ik laatst zelf 1 baal gehaald en die was prima.

De levering bestond uit langwerpige balen. Dat was gewenst, want daar kunnen we veel meer van kwijt.
Maar nu heb ik dit friemelspul :( Afbeelding

Ze eten het slecht en het laat ontzettend veel kruim achter en Ice hoest. Ik denk doordat het onvoldoende gekauwd wordt en het daarom irriteert .Ik heb de hooiboer al gevraagd mij te bellen. Dan maar ronde balen en wat meer geld kwijt zijn aan de kosten voor vaker leveren.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:45

Ai dat friemelhooi herken ik boemel. Mega veel verspilling krijg je dan, heel irritant.
Hier aten ze het wel als bootwerkers, maar bleek ook hoog in suiker te zitten dus dat verklaart het.

Ik hoop dat het deze week nog even een paar uur goed droog blijft zodat mijn hooiboertje ook weer kan leveren. Ik heb nog maar 2 lekkere baaltjes hooi :=

@Nickeltje, vervelend van de verzakkingen! Inderdaad geen prettige klus met dit weer.
En balen dat de pensionklant weg gaat, wil je een nieuwe?
Hier inderdaad dezelfde ervaring met een shet als boemel, als ik een van mijn paarden achterlaat met de shet denken ze altijd dat ze alleen zijn. Net alsof ze de shet niet zien ofzo >;)

Ik heb gisteren een intake gehad voor ruiterfysiotherapie en ook op een Equisimulator. Heb nu oefeningen meegekregen en over 3 weken weer terug. Ben benieuwd haha.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:52

Wij hebben een open inloopstal, dus ik kan het achtergebleven paard niet opsluiten helaas.
En ervaringen uit het verleden leren dat deze probeert over de wand heen te klimmen als dat mogelijk is, of blijft rammen op de deur tot er iets los komt... Deze is wat complex...

Ik vrees dat we er iemand bij moeten gaan zoeken, ook om een mest-beurt in de week op te pakken.
Of inderdaad er een pony bij, groter dan een shet en hopen dat dat klikt met deze achterblijver.
Beide opties hebben voor en nadelen...

Wat vervelend van je hooi! Die kleine priegelstukjes zijn enorm lastig, zowel met knoeien en ook als je er eentje hebt die snel hoest... Hopelijk is er om te ruilen of een andere oplossing...

Karin, dat klinkt nuttig! Waar ben je dat aan het doen?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:54

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:56

Ah, ik heb dezelfde ervaring met paddockplaten en ik heb het opgegeven, wij zijn voor andere oplossingen gegaan.

Hier wel een mini voor de achterblijver en dat gaat prima. Wanneer mijn pensionada overlijd (wat hopelijk nog heel lang gaat duren) moeten we ook weer over een oplossing nadenken :=

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:58

Nickeltje als mijn merrie alleen op stal moet doe ik altijd het luik dicht en geef hooi. Eerste minuten staat ze te steigeren en te bokken en dan wordt ze rustig. Ik heb er wel een shet bijgenomen en daar kan ze super mee.. die heeft ook haar veulen opgevoed dus mijn jaarling vindt haar ook geweldig alleen kunnen ze nu niet samen want hij is nog hengst maar door de tralies en over/door de heining kunnen ze wel spelen. Die kleine daagt hem echt uit..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:59

Nickeltje schreef:
Is er bij jullie ook zo enorm veel regen gevallen en vandaag nog meer...
Sip weer dit.
Een deel van de paddock platen net voor de stal zijn aan het weg zakken. Dus we zijn aan het plannen om die er uit te halen, afgraven van de natte drek er onder, ophogen (met rivierzand denk ik) en weer terug leggen... Klus waar we niet echt naar uit kijken...

Op mijn oude weide is het echt verschrikkelijk. Wat een blubber zooi.

Ze hebben gelukkig genoeg droge plekken om te liggen en eten, maar het doorgaande stuk is echt een drama.

Hopelijk op zand straks beter.

Mijn julius heeft ook enorme verlatingsangst.. maar met een voerbal dit kunnen opbouwen, en dat gaat nu redelijk.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:20

Wat lastig Nickeltje... Zo blijf je puzzelen met paarden/huisvesting.

Het is hier nu echt zeiknat. Alleen nog droge delen rond de hooibakken (en natuurlijk de schuilstal). Het water trekt snel weg, maar dan moet het wel even droog worden. Ik zag de sloten ook al bijna vol staan, dus dan doet mijn drainage niets meer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:32

Interessant traject Karin.

Hmm nee Nickeltje met alleen een inloopstal zal opsluiten geen optie zijn. Tenzij je er draad voor kan maken ter afsluiting. Bijvoorbeeld op 70cm, 120cm en 170cm.

Hier blijven de Paddockroosters heel goed liggen, maar wel veel voorbereiding aan gehad.
Zwarte grond laten frezen, vlakgemaakt, 10cm drainagezand erop, vlak gemaakt, afgetrild, Paddockroosters erop, 10cm drainagezand erop.