Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:45

Ik zou uitrekenen hoeveel nieuwe drainage en zand kosten en ik zou ook een,vergoeding vragen voor het werk en alles te verplaatsen. Heb nu geen idee of ze dat willen doen maar je kan proberen?

Even een,vraagje over drainage. Wij zitten op kleigrond. De kleigrond zit op 60 diep. Nu onze piste is in de winter redelijk nat en er blijft veel water staan. Nu achter de piste wordt nu een gracht gegraven groot genoeg om het water naar de grote beek richting het zuiveringsstation te laten gaan. Zou dit al voldoende genoeg zijn of zou extra drainage nog beter zijn. Het is in verband met de kosten. Mijn wei ligt Vanvoor en vanachter ietsjes hoger met resultaat dat het water bij hevige regenval in het midden blijft staan en een deel,in de piste. Daarmee dat we een gracht achter de piste willen graven en dan haaks richting de grote beek. Zou dit al voldoende helpen? Of heeft er iemand ervaring met kleigrond

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:07

Als de diepte van de gracht lager is dan de grond in de piste zal het weglopen en heb je geen drainage nodig.
Kan ophogen van dat deel van de piste ook een oplossing zijn ??
Ook met een gat graven in het diepste deel van de piste en daar een dompelpomp plaatsen met een afvoer buiten de piste(gracht) ben je van het probleem af.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:17

DubbelDun schreef:
Als de diepte van de gracht lager is dan de grond in de piste zal het weglopen en heb je geen drainage nodig.
Kan ophogen van dat deel van de piste ook een oplossing zijn ??
Ook met een gat graven in het diepste deel van de piste en daar een dompelpomp plaatsen met een afvoer buiten de piste(gracht) ben je van het probleem af.

Geen slecht idee. De gracht komt vlak naast de piste en gaat een halve meter dieper liggen. Ook komt er nog extra zand op de piste. Dat was jij met die ton in de piste ? Misschien geen slecht plan om het zo te doen. Pomp heb ik liggen. Maar het is wel zo dat de piste gelijk ligt en niet echt afwatert richting de gracht. Dus hoop,dat dat geen probleem geeft. We wilde drainnage leggen maar kost nogal redelijk veel en ook de kans op dichtslibben. We hebben een kraantje staan om de grachten te graven

Alleen ben,ik aan het denken dat een ton in het midden van de piste niet zo handig is. Zou het helpen om op elke hoek of eventueel op de lange zijde onder de omheining zon ton te zetten voor het pompen?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:32

Ik heb het eventjes heel vlug getekend.de verhoudingen kloppen wel niet helemaal. De piste is meer vierkant. De gebogen lijntjes wordt de gracht richting grote beek. De kleine cirkeltjes zouden dan eventueel een ton kunnen worden,om het water weg te pompen. Het is vooral de linkse kant die heel nat blijft.omdat naast de wei bomen staan en daar meer schaduw is.

[/[img]
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:38

En als je 1 grind sleuf legt naar de gracht?
Sleuf graven, worteldoek erin, grind erin, worteldoek erover en dan de grond/opbouw van de bodem.
Al kun je dan net zo goed een drainagebuis erin leggen ;)

Of na het zien van de tekening 2 sleuven aan de kopse kanten.. Maar je kunt het altijd iets bol laten leggen door een loonwerker of boer met de juiste spullen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:42

palousa_boy schreef:
En als je 1 grind sleuf legt naar de gracht?
Sleuf graven, worteldoek erin, grind erin, worteldoek erover en dan de grond/opbouw van de bodem.
Al kun je dan net zo goed een drainagebuis erin leggen ;)

Haha als het toch Open ligt kan ik er evengoed een buis inleggen. Heb gewoon schrik voor het dichtslibben. Kleigrond hoera! Zou een grind sleef even goed werken? Probleem,is mijn ondergrond is redelijk hard en laat geen water door. Voor de piste er kwam is de grond losgemaakt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:57

De truc is om het water af te laten vloeien of te verzamelen naar een punt vanwaar het makkelijk weg te pompen is of uit zichzelf richting gracht stroomt. Dat kun je doen door gebruik te maken van de diepst gelegen punten (pomp aanleggen) of grachten maken. Op plekken waar normaliter geen water blijft staan heeft het geen zin om een pomp neer te zetten.
Het is maar net wat het meest logisch is en/of het minste geld/tijd kost.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:59

Water zoekt altijd de weg naar beneden, met de minste weerstand. De klei houd het tegen en het grind daar kan het makkelijk langs en door weg.

Iets anders wat je kunt proberen is met een grondboor gaten boren, net zo ver als nodig is om door de klei heen te zijn. De gaten dan vervolgens weer vullen met grind of ander grof spul waar het water doorheen kan zakken.
Risico is dan wel een beetje dat het grondwater er ook door omhoog kan komen ;)
En ze zullen wel wat sneller dichtslibben omdat er weinig weerstand is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:59

Nathalie, ik zou wat offertes opvragen om het te laten verplaatsen. Met alles erop en eraan. En dat wil je dan graag vergoed zien.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:06

Super bedankt allemaal voor de tips. Ik ga aan de slag met de natste plekken. Overal dus haha. Aan de linkerkant van mijn wei loopt een,klein beetje. Tussen de twee weken in. Maar die stopt halverwege en loopt niet door tot aan de grote beek. Maar met regenweer staat die wel altijd vol water. Dus het water loopt wel duidelijk naar het laagste punt. Misschien dat ik daar ook iets mee kan. Alvast bedankt voor de tip. Hier heb ik veel aan. Mijn partner had een andere tip maar daar heb ik niet veel aan. Namelijk zeepaardjes kopen. Piste ligt op zich redelijk goed. Alleen doordat het te lang nat blijft wordt ze zompig als je blijft rijden. En dat is niet zo aangenaam dan krijg je natte plekken waar je dieper in weg zakt. Er ligt een tien a elf cm schelde zand op. Daaronder gewone grond en 50 a 60 cm diep begint de kleilaag.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:08

Bestaat dit ook:

Een paal waarvan je het deel dat boven de grond uit steekt, kunt afdraaien. Dus een deel wat de grond in gaat, waar schroefdraad aan zit, waar je een bovendeel op kunt schroeven, en zo dus een demontabele paal hebt?

Ik heb om mijn 3-15 meter pad prikpalen, met 1 vaste hoek paal. Als er af en toe een een trekker langs moet zit die houten hoek paal net in de weg. Dan moet de trekker over grond vd buren. Mag wel, maar als ik het kan voorkomen is het mooier

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:13

@karev: je hebt buizen met schroefdraad tot zo'n 6 cm dik, maar als je dit in de grond gaat toepassen loopt de schroefdraad vol zand en werkt het niet meer.

Het nadeel van de hoekpaal is dat je er de krachten van het draad op hebt staan.
Wat je zou kunnen doen is een stevige buis in de grond slaan en daar een iets kleinere buis als hoekpaal in zetten. Die kun je dan makkelijk verwijderen als je daar de linten/koord met poortgrepen op vast zet.
Qua diepte denk ik dan wel aan min. 1 meter.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:14

karev schreef:
Bestaat dit ook:

Een paal waarvan je het deel dat boven de grond uit steekt, kunt afdraaien. Dus een deel wat de grond in gaat, waar schroefdraad aan zit, waar je een bovendeel op kunt schroeven, en zo dus een demontabele paal hebt?

Ik heb om mijn 3-15 meter pad prikpalen, met 1 vaste hoek paal. Als er af en toe een een trekker langs moet zit die houten hoek paal net in de weg. Dan moet de trekker over grond vd buren. Mag wel, maar als ik het kan voorkomen is het mooier

Je kunt ook een buis ingraven waar je dan de hoekpalen in kunt zetten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:15

karev is het niet makkelijker een pijp de grond in te slaan en daar een weidepaal in te laten zakken.
Zo kun je de paal er zo uit halen maar staat hij wel stevig.

Kreeg net een belletje of ik intresse heb in nieuw hooi, wordt zaterdag of zondag geperst en kan gelijk van het land opgehaald worden.
Hebben daar vorig jaar ook 50 baaltjes van gehad.
Hoop dat het er dit jaar meer zijn.
Hij vroeg 2.50 het pakje, niet echt goedkoop maar als de pakken netjes aan de maat zijn, toch ook niet erg duur.

Verder vanmorgen met Blue gelest.
Eerst met juf samen gekeken hoe hij liep aan de longeerlijn en toen zij ook niks zag, zadel er op en gelest.
De onregelmatigheid van rechtsachter was dus helemaal weg *\o/*

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:16

Ja zo slim was ik nog niet idd..ik dacht te moeilijk hihi

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:16

2,50 per pakje is toch niet duur?

Fijn dat Blue weer goed loopt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:18

Zoiets dus

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:19

Ja idd zo iets! Bedankt.

2,50 is niet duur toch spatter?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:37

2,50 is supergoedkoop! Helemaal gezien het flutweer, denk dat je hier bij een winkel straks wel 6 euro voor een klein pakje gaat betalen! Ik haal nu bij een particulier voor 3,50 en 4,50 per pakje en dat is al niet duur. :D Dus ik zeg voor 2,50: zo veel mogelijk inslaan!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:38

En ik zou ook voor een buis gaan Tamara, wel op letten dat de trekker 'm niet kapot maakt als ie er overheen rijdt. :P

Hier waait het heerlijk droog allemaal en geen vlieg te bekennen met dit weer. Af en toe wat spetters maar mag geen naam hebben. Vanmorgen de bak mooi losgetrokken en gesleept dus dat ligt er ook weer netjes bij. :j Kan ik soms zo'n voldoening uit halen. :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:40

2.50 is niet duur daar wilde ik ze ook wel voor hebben.

een buis in de grond is een goed idee. Ik zou voor de stevigheid wel een flink stuk in de grond doen

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:43

En even in de gaten houden waar je grondwaterpeil zit. Hier zuigt alles vacuüm dus als je te diep gaat moet je wel heul sterk zijn om 'm er weer uit te roppen. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:55

kristelhans schreef:
En ik zou ook voor een buis gaan Tamara, wel op letten dat de trekker 'm niet kapot maakt als ie er overheen rijdt. :P

Het oppervlakte rond de buis iets uitdiepen en volstorten met beton, dan kan de tractor er zeker veilig overheen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:55

Ik kom ook even weer langs. Niet alles bij kunnen lezen, ojahjoh, nog wel met haar paarden wat enorm sneu zeg Y;( , wat nieuwkomers en kippenverhalen en nog wat zaken, gewoon erg druk gehad met van alles en daarbij komt dat ik dus.. verassing :D, zwanger ben en dit me een beetje tegenzit, moet wat rustig aan doen. Ben inmiddels als dik over de helft, 27 weken, maar mijn hart speelt me wat parten.
Ben dus niet heel actief wat betreft de paarden bezig. Mijn enkel werkt nl ook nog niet echt mee, ik ga er nog geregeld doorheen.

Vriend die is heel actief aan het trainen voor een grote wedstrijd en laatst mee geweest naar het bos te trainen, had ik even een goede dag, alleen doe je niet heel veel en was kapot die avond, ben gaan douchen toen en plat..
Een vriendin van ons die rijdt de tuiger nu tijdelijk en dat gaat heel knap, haar paard is geblesseerd en ze had niks te rijden, dus geluk bij ongeluk zeggen ze dan, gaat al heel goed zo. Mijn kwpner staat stil, ik had gehoopt die wat te kunnen logeren, maar ik ga op ongelijke grond vrij snel door mijn enkel, dus ik ben bang dat dit niet werkt als ik in de bak ga staan.

Wij hadden zo'n ijzeren punt bij mijn vader thuis in de grond, die gebruiken die mannen bij wegwerkzaamheden ook, die mep je zo in de grond, kan een paal in die je dan met een zijpen vast slaat.
Bij ons ook nodig omdat de trekker dan op het land kom komen, dan kon die paal en en extra hek even open.

EDIT: Gebruik je die ook niet bij schuttingen? Paalpunt, zijn vierkant en rond te verkrijgen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:24

Nathalie. Vergeet niet te vragen wie de kosten gaat betalen om het bestemmingsplan te veranderen. Dat gaat zo in de duizenden euro's lopen. Hier moest ook wat veranderen. Zou eerst 30.000 kosten. Bij de nieuw regels 10.000. maar ik vond een foutje en toen koste het me niks. *\o/* en om het op te lossen moest de gemeente het aanpassen en geeft me nu ook de gelegenheid om een nieuwe stal te bouwen. Eerst mocht er helemaal niks.