Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:02

Ja...5 jaar...hij klom rustig over de boxdeur of frummelde tussen het schrikdraad door...dat is best pittig om af te leren. :+
Als je hem opsloot raakte hij compleet in paniek maar in een vangkooi...waar hij lekker kon kijken,was er weinig aan de hand.

Met grote strandrit was ik wat later (kwam net uit werk en moest natuurlijk weer plassen,mega rij bij de wc's) en alle anderen gingen al weg,was door draad gerend.Gelukkig hadden ze hem snel te pakken.Snel zadel erop gegooid (erg lastig als je paard staat te stuiteren :P ) en met een moment dat hij net even met 4 benen op de grond stond,er snel op gesprongen.
Bij zijn maten was hij wel weer wat gekalmeerd...ik had hem toen net 3 weken...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:47

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:03

Tika <3

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:09

@spatter: wat leuk dat ze ook nog Roan blijkt te zijn :)
Is een mooi dametje geworden hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:21

Even een vraag, hoe zit het met het houden van een muildier/paarden en wormen?

Heb begrepen dat dit met ezels problemen kan geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:23

Ezels kunnen longworm dragen en daar geen last van hebben, als ze samen met een paard geweid worden kunnen die dus besmet raken.
Maar als je een ezel gewoon goed ontwormd, heb je samen met paarden nergens last van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:24

Aangezien ze nooit een ezel gezien heeft en uit een paardenmama komt, denk ik dat het kwa wormen geen probleem is al moet ik zeggen dat ze wel flink ontwormt moet worden steeds.
Lijkt wel of de middelen minder werken bij haar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:25

DD ja echt gaaf van dat kleurtje en ook nog dat het zo toont want roan toont vaak niet op muildieren.
Ze dragen het gen dan wel maar je ziet er nauwlijks wat van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:48

Oh ja, longworm, dat was het. Hi, hi, duidelijk een gevalletje van "de klok horen luiden...."

Ik zou zelf ook wel graag 2 ezeltjes of een muildier willen. Maar goed, nu eerst nog een tijdje klussen, klussen, klussen, dan pas weer aan andere extra dingen denken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:58

Tika is wel echt heel erg leuk!

De slager moet hier dan toch nog maar ff wachten, gelukkig heeft mijn lesgeefster me heel fijn kunnen helpen vandaag met het buitenrij issue. Maar een makkelijk paard zal Walter nooit worden :')

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:12

Wat een leiuke foto's van Tika spatter. Ze kijkt zo wijs uit haar ogen, beetje oude ziel in een puppy lijf blik.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:29

Leuke foto's allemaal! Als het er hier op begint te lijken zal ik mijn paarden ook eens voorstellen.

Dus.... Zeggen jullie nou dat ruinen ook lastig kunnen zijn? Ik schuif het eigenzinnige altijd op het merrie zijn af :P Vooral mijn fokmerrie is op dit moment onuitstaanbaar. Ze is totaal gefocust op de verdediging van haar kind (zit nog in de buik). Vorig jaar kreeg mijn Floortje 3 maanden eerder een veulen dan zij en ze vond ook dat ze dat veulen moest verdedigen :)) Een echte oermama.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:41

Tika is een schatje!

Mijn ruinen zijn echt de makkelijkste liefste dieren die je kunt vinden. Ze zijn wel brutaal en dan moet je even goed duidelijk zijn. Verder kunnen ze met bijna iedereen opschieten en vinden ze aandacht heeeerlijk. Ze zijn ook niet flauw of snel beledigd. Doe mij maar ruinen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:47

Onze tank merrie kruipt het liefst in je voor de aandacht maar meestal is dat niet zo handig :+
Onze oude merrie geeft je gewoon een duw als ze denkt dat de rest genoeg aandacht heeft gehad, dan is het tijd voor haar :Y)

De heren wandelen daar een beetje tussendoor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:48

Ik ben ook meer een ruinenmens, zijn echt veel gelijkmatiger in hun gedrag, geen hormonen die opspelen.

Verder is mijn ervaring dat merries, of tenminste de merries die ik aanschaf een stuk inteligenter zijn dan de heren.
De merries zijn hier nu in de meerderheid, Lotte 24 jaar, Nina 8 jaar en Tika 10 maanden.
Lotte is eigenlijk van mijn man, Nina van mijn dochter en Tika is van mij, maarja ik verzorg de hele tent.
Blue en Spatter , de ruinen,zijn mijn paarden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:58

Ik vind Modena stiekem het leukst als ze stout is. Daarom vond ik die foto van Tika op de hoop zand zo mooi. Soms weten ze heus wel dat hetgene wat ze doen niet helemaal normaal is, maar hebben ze er gewoon zo'n plezier in. Het kan ook eigenlijk nooit echt kwaad, dus kan er nooit echt boos om worden. :=

Gewoon die glunder in haar ogen als ze met haar neus het hek naar het ruiterpad opengooit. Van kijk mij eens slim zijn. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:08

Tika is echt leuk <3 ze wordt ook steeds mooier, vooral haar snoetje heeft zo'n mooie kleur.

Hier ook drie ruinen en ben wel een ruinenmens. Twee van de drie zijn braaf, mijn ene houdini ruin is ook op andere vlakken een nagel aan mijn doodskist :')

Alleen weggaan ook moeten opbouwen met een lesgever, want hij kon alleen maar op z'n achterste benen staan of achterwaarts een maisveld inlopen. Nu gaat dat zonder een centje pijn, er is hoop! Meneer wordt ook alweer 14 jaar, vroeger hoopten we dat het met ouder worden ging overgaan, maar die hoop ben ik toch stilletjes kwijt :')

Als ik mag vragen, hoeveel paarden hebben jullie? En voor de mensen die er meer dan twee hebben, hoe ervaren jullie het verschil twee paarden- meer dan twee?

Mijn oude ruin is eigenlijk toe aan een écht pensioen en zoals gezegd, mijn jonge ruin is een erg vermoeiend paard om te rijden :P tot voor kort had ik mijn oude paard voor de ontspannen ritjes, even zorgeloos galopperen zonder alert te moeten zijn dat je elk ogenblik onder een auto gekatapulteerd wordt. Ik ben in overweging voor een derde paard, voor die rustige ritten over te nemen van mijn oude paard... Maar de verantwoordelijkheid van twee naar drie paarden schrikt wat af :\

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:14

Ik heb geen goede ervaring met 3 paarden. Maar dat kan natuurlijk aan mijn situatie liggen. Mijn 3 koppige kudde was echt in onbalans. Het was vaak 2 tegen 1. En als er 2 gingen drinken bijvoorbeeld dan rende nummer 3 er ook maar achteraan. Ik heb er nu 4 en is alles veel relaxter.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 10:18

Ik ben ook geen merriemens.. Zelden dat het klikt met een merrie :) Zal ook wel voor een deel tussen mijn oren zitten hoor, maar als ik mag kiezen neem ik zeker een ruin :)

Hier ook nog geen ervaring met meer dan 2 maar ik volg de reacties wel, want wil er graag een derde bij..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:18

Misschien handig om te vermelden, we hebben er momenteel al drie! Maar die derde is de pony van mijn zus (en daar pas ik sowieso niet op :') )

Als ik jouw ervaring volg zou ik er dus nog eentje moeten bijhalen <<)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:22

Hier 4paarden.
Verschil tussen 2 of meer is op dit moment niet groot. We poetsen ze af en toe (niet te vaak want ze staan 24/7 buiten) en ze krijgen elke dag wat vitaminebrokken.

De kosten zijn uiteraard wel wat hoger ivm entingen, wormenkuren, tandarts maar de hoeven doe ik weer zelf dus daar besparen we weer wat.

Reden dat we er 4 hebben is eigenlijk omdat we er 1 hadden :+
Die wilden we niet alleen laten staan dus kwam er een bij.
Toen kregen we er een van vrienden, en kochten we er nog een bij zodat die niet alleen zou komen te staan als wij samen gaan rijden.

En zo heb je binnen een half jaar ipv 1 paard, 4 paarden staan :D

Djeenie

Wij hebben er nu ook 2 en als de paddock + schuilstal af zijn, zouden we een 3e erbij willen... Maar jammer om te lezen dat de kudde dan wat in onbalans kan raken, al zal dat per situatie verschillen... Hebben nu een paard (merrie) en een pony (merrie), wil er graag een ruin bij...

Vorig weekend stevig de handen uit de mouwen gestoken en onze gigantische berg steenpuin is eindelijk weg... Zal even zoeken naar foto's :-) Stond op de plaats waar nu de schuilstal zal komen.
Paddock even uitgestapt, zal zo'n 24 x 41 meter worden, lijkt me wel nog ok om in te rijden, de bomen die er instaan ontwijk ik wel :D

Kirrr

Hier is het heel snel(in anderhalfjaar) van 0,5 (halfstalpaard) naar 1,5 naar 2,5 naar 3 paarden gegaan.
Mijn vriend heeft ook een paard, dus maakt 4.

Soms denk ik wel dat 1 paard in pension wel makkelijk zou zijn.
Maar op de weide en vooral dan achter je huis, voel ik echt geen verschil tussen 2 of 4 paarden.
Wij maken ook alles zo makkelijk/minst arbeidsintensief mogelijk.

Waar ik het 'echt' op merk zijn de kosten van hoefsmid, inentingen, ontworming, tandarts, osteo.

Jammer genoeg kan mijn 4e paard niet bij in de kudde. Alleszins ik durf dat toch niet aan.
Mijn kudde van 3 is ook niet stabiel, eentje moet altijd het onderspit delven.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:24

Maar bij mij delft de pony nu ook altijd het onderspit tov het paard...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:27

Bij 3 hebben wij geen problemen gehad trouwens, dat waren de 2 heren met onze oude merrie.
De merrie zou volgens de oude eigenaar erg lastig zijn, maar daar hebben we in dat jaar dat ze hier nu staat nog niets van gemerkt.

Waren heel sociaal met z'n 3e en toen nummer 4 erbij kwam was het ook meteen goed.

Volgens mij hebben we beide paarden maar 5 minuten apart gehad ofzo voor ze bij de andere paarden gingen.
Dat ze ff konden ruiken aan elkaar met een draadje er tussen, daarna hek weer open en het was goed.