Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wouterweets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:38

mirim schreef:
Ik bedoelde in deze zin ook eigenlijk te zeggen de strokorrelmest. Maar ik vraag me dan af hoe het met de verhouding zit, want bij mij ligt er verhoudingsgewijs veel meer mest in de mespunt dan mest met strokorrels. De strokorrels zijn zo zuinig in het gebruik dat ik, zeker bij mijn paard, er amper strokorrelmest uit haal maar veel meer mest.

Beste Mirim, als er urine in uw strooisel zit, dat het strooisel heeft geabsorbeerd, dan bevat dit ureum (=stikstof) en kan het op zich zonder de vaste mest als grondverbeteraar gebruikt worden. Ik denk zeer goede organische verbetering zelf. Ik wil gerust wel eens een stal analyseren. Zou wel eens interessant zijn!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:07

Nu ben ik er middels een pb al van beschuldigd heel erg dom te zijn en te praten als het orakel van Delphi, maar ik begrijp nu toch iets nog niet.
Ik lees nu van strovan, granu en wouterweets, naar mijn idee, verschillende reacties.
Als ik goed begrijp zegt strovan dat mest en strokorrels van mest een bodemverbeteraar maakt.
Granu zegt dat mest( zonder strokorrels) meer voedingswaarde heeft.
En wouterweets zegt dat de strokorrels doordrenkt van urine zonder mest als bodemverbeteraar werkt.

Maar dit heeft niet zo heel veel meer te maken met het gebruik van strokorrels, maar evengoed interessant? Tenslotte moeten we het uiteindelijk, als gebruiker, ook weer afvoeren.

Mizora

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:19

Het hangt er vanaf welk deel je wilt toevoegen aan de bodem.
De NPK-waarde gaat omlaag als er strokorrels bij zitten, doordat er meer C (en ander organisch materiaal) in zit, het % van N, P en K gaat dus naar beneden.
Maar die C is wel belangrijk voor de bodem, anders wordt de organische laag in de aarde steeds minder. 1 van de nadelen van kunstmest.
Strokorrels doordrenkt van urine hebben dus C en N. Wat maakt dat ook dit te gebruiken is als bodemverbeteraar, alleen dan moet je wel weten wat je bodem nodig heeft.

Er is dus geen goed of slecht, alleen verschil in voedingswaarde waarbij de bodem vertelt wat deze nodig heeft (in combinatie met het gewas dat er op gekweekt wordt).

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:28

Kijk , daar kan ik wat mee. Dank je wel :)
Ik ben geen expert van mest en bodem, maar vind dit wel interessant.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:53

Ik wist hier tot vorige week ook nauwelijks wat van af, maar toevallig dinsdag een seminar gevolgd over de effecten van gewone mest/kunstmest/geen mest op de bodemkwaliteit. Daar kwam dit uitgebreid aan de orde. (overigens is er, humoristisch genoeg, in de afgelopen 65 jaar waar onderzoek is gedaan naar kunstmest, geen proeven gedaan met het toevoegen van C in de KNP. Ik kreeg te horen dat het een mooie eindonderzoek was. Maar ik doe een dierenstudie, geen bodemstudie. Dus waarschijnlijk laat ik hem toch maar aan me voorbij gaan).

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:46

Soms mis ik de ' like-knop' dus dan maar zo :) succes met je studie. Deze kennis is toch maar mooi meegenomen, wie weet komt het je ooit nog eens van pas ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:50

Ik ga temmen, de sfeer wordt er in dit topic niet beter op. Het gaat over strokorreltjes he gasten, niet over bloeddiamanten of geheime oliebronnen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:54

Voor mij is de pret eraf.
Ik post niet meer in dit topic. Heel jammer dat een aantal niet paardeneigenaren de boel hier verziekt hebben.

vriendelijke groeten aan allemaal.

wouterweets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:27

Ik vond deze laatste pagina's puur informatief maar van degelijk belang voor paardeneigenaren.
Dit gaat puur over de mest die voort komt uit uw dier, waar U ergens mee heen moet. Nu heeft het strooisel daar een grote invloed op (zoals U in de laatste 2 pagina's kunt lezen).
Dat over 'temmen voor de sfeer' en 'de pret is er af' houdt toch totaal geen steek?
Dit is een bericht dat mag verwijderd worden, samen met de 2 voorgaande!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:44

Wouterweets, ben jij de moderator van dit topic? Iedereen is vrij om te zeggen wat die wil. Jij vindt de laatste pagina's puur informatief. Ik en met mij vele anderen niet. Kijk eens naar naar het begin van dit topic, hoeveel bokkers toen meepraatten en kijk eens naar het einde van dit topic. Producenten van strokorrels die elkaar net niet in de haren vliegen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:22

Eigenlijk is heb meer een paar producenten tegen een wederverkoper van een andere producent.
Toevallig is die wederverkoper ook gebruiker :) en post over het gebruik van de korrels.
Het is nu niet om weer een vuurtje aan te wakkeren, maar voor de duidelijkheid om niet alles over een kam te scheren.
Verder geef ik gini volkomen gelijk.
Laten we het gewoon houden bij de ervaringen en laten de prdudenten zich er misschien verder buiten laten als zij niets toe te voegen hebben als reclame maken?

wouterweets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:28

Gini schreef:
Wouterweets, ben jij de moderator van dit topic? Iedereen is vrij om te zeggen wat die wil. Jij vindt de laatste pagina's puur informatief. Ik en met mij vele anderen niet. Kijk eens naar naar het begin van dit topic, hoeveel bokkers toen meepraatten en kijk eens naar het einde van dit topic. Producenten van strokorrels die elkaar net niet in de haren vliegen.

Nee, maar ik ben zeker geen ruziemaker of een onruststoker. Ik maak geen reclame, geef enkel nuttige tips mee. Het gaat totaal niet over een strijd tussen gelijk wie. Ik dacht dat dit een informatieve topic was, waardoor ik graag info meegeef. Dat is alles!

wouterweets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:33

mirim schreef:
Eigenlijk is heb meer een paar producenten tegen een wederverkoper van een andere producent.
Toevallig is die wederverkoper ook gebruiker :) en post over het gebruik van de korrels.
Het is nu niet om weer een vuurtje aan te wakkeren, maar voor de duidelijkheid om niet alles over een kam te scheren.
Verder geef ik gini volkomen gelijk.
Laten we het gewoon houden bij de ervaringen en laten de prdudenten zich er misschien verder buiten laten als zij niets toe te voegen hebben als reclame maken?

Ik zie dat de producenten al meer hebben toegevoegd dan de verdelers. Dit is ook normaal, want zij kennen het product het best. Ze kennen het van de eerste tot de laatste vezel omdat dit volledig door hun handen gaat. Daarnaast zijn er gebruikers die er hun ervaringen bijvoegen. Volledig terecht.
Daarna komt er nog een discussie over de mest, en de samenstelling er van, waar enkele kenners van mest en mestsamenstellingen hun visie geven.
Alleen zijn er dan nog verdelers die er overal prijs bij zetten en er een goedkope reclamestoet van maken.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:39

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:47

Ja, ik heb wel ervaring met de gepulverde strokorrels.
Ze absorberen net zo goed, het is makkelijk voor paarden waarbij je de geperste korrel moet natmaken omdat zij het eten, maar.....het is wel duurder. Dit is inderdaad hetzelfde als de korrel, aar dan verpulverd. Dus dat verklaard ook het prijsverschil.
Ik zelf gebruik het wel graag voor in de konijnenhokken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:02

Ben nog steeds fan van zeolite crushed word weinig tot niks van gegeten en vallen snel uit elkaar zonder toevoeging van water (enkel een fles 1,5 l azijn). En dat terwijl de strovan korrels in hoog tempo verdwenen met en zonder azijn en nat maken. Bij mij liggen ze in een schuilstal als onderlaag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:09

Met de verpulverde stokorrels kan ik me ook voorstellen dat je meer zakken moet strooien om hetzelfde volume in de stal te verkrijgen. Klopt dit?

wouterweets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:27

Met Happy Feet Stropulver bedek je evenveel m² met een zak van 15kg als met 20kg strokorrel. Het is gemaakt van 100% Strovan strokorrel en moet niet natgemaakt worden.

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:28

Ik gebruik sinds een half jaar strokorrels. Mijn paard heeft de gewoonte een zwijnestal van de stal te maken en dat is met de strokorrels een stuk minder. Alleen een vies paard blijft wel een vies paard, hoor helaas :-)
De staleigenaar verspreidt het hier ook over het land.

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:30

Ik gebruik de strokorrels van Andy's diersuper, bevalt heel goed!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:02

Ik heb een tijdje de crushed versie van Zeolite gebruikt.
Mij beviel het niet....ik vond het sneller nat worden en het verbruik lag hoger dan bij de chopped strokorrels.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:24

Heb trouwens strokorrel omdat ik zelf een stofallergie heb en eigenlijk met stro opstrooien krijg ik het spaans benauwd.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:41

Ik vond strokorrel toch best nog stoffig met op strooien. Ik ben nu weer terug op de hennep en dat stoft echt vele malen minder. Ik heb nu ook geen last meer van jeukende ogen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:22

Maar hennep absorbeert de lucht wer niet zo goed als de strokorrels. Dus daar kun je/ of je paard toch ook weer last van krijgen.
Mijn drie armzalige kiwistruikjes hebben de winter overleefd dankzij de warme voetjes :D Ik moest de bodem afdekken met verse paardenmest en dat heb ik gemengd met de strokorrels. Nu komen er weer blaadjes aan en hopelijk worden het dit jaar heuse struiken :j

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:40

Ik vind juist met hennep de stal veel minder ruiken dan met korrels. Nu heb ik ook een inloopstal, dus mss dat dat verschil maakt.