[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:11

_O-
Zo blij met al jullie tips! Aanleggen is wel een andere business dan aanvullen als er al een goede basis is. Ik ben wel blij dat ik die ervaring de afgelopen 1,5 jaar heb kunnen op doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:17

Vooral niet met je vingers het zand terug in het gat gaan drukken. Ik heb vorig jaar een splinter onder mn nagel gehad omdat ik langs de paal schuurde. Dat was een bloederig ritje naar de spoed :+ Ik gebruik nu de achterkant van de paalhamer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:47

Auw :=
Achterkant schep klinkt als een plan :=

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:48

Caily schreef:
Vooral niet met je vingers het zand terug in het gat gaan drukken. Ik heb vorig jaar een splinter onder mn nagel gehad omdat ik langs de paal schuurde. Dat was een bloederig ritje naar de spoed :+ Ik gebruik nu de achterkant van de paalhamer.

Oh jikes!!
Dat doe (deed :') ) ik ook altijd! Goede waarschuwing

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:32

wij gebruiken altijd een losse lat voor het gat dichten, een fijne lange dat ik niet hoef te bukken :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:30

Daihyo schreef:
_O-
Zo blij met al jullie tips! Aanleggen is wel een andere business dan aanvullen als er al een goede basis is. Ik ben wel blij dat ik die ervaring de afgelopen 1,5 jaar heb kunnen op doen.

Had jij nu ook al planten gepoot dit jaar op de oude plek? Of waren die al verdronken?

De natuur is vroeg dit jaar. Ik ga vrijdag op de laatste snik nog 50 bottelroos struikjes halen. Afgelopen vrijdag 1000 planten gepoot. Niet geheel volgens bestelling helaas dus moest er echt bij zijn om de giftige planten buiten bereik van de paarden te laten zetten.

Heb gisteren bloemzaadjes gezaaid op de bult. Ik vind dat lastig zeg! Had hele berg zaadjes maar te veel bult over op het laatst.
Kon ook lastig zien waar wel of niet iets lag. Zouden jullie nog bijbestellen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:57

Ik zou nog wat bijbestellen en de hele bult bedekken :j
Of een aantal van die rozen daar plaatsen.

Wij hadden inderdaad 180 planten voor de haag gepoot in januari. Het meeste lijkt wel aan te slaan ondanks het water gelukkig.
Ik heb er gister een paar uitgehaald om op de nieuwe stek te zetten. Die staan nu tijdelijk in de tuin. Het is een gok, ik hoop dat het goed gaat.
De meidoorn en wilgen slaan aan. De appelboompjes weet ik nog niet. De roos lijkt ook knoppen te gaan vormen.

Wij gaan over een paar weken zaaien. Dit weekend eerst de palen slaan. Eerst alle omheiningen en track maken. Dan stukken frezen voor de stal, bestrating (als we toch bezig zijn kunnen we die plekken ook maar gelijk meenemen) en de bloemenstroken. Dan zaaien we ook in. Ik vind het eigenlijk nog wat vroeg vanwege de nachtvorst.

Ik heb 80m2 grindtegels gevonden in de buurt die we over een paar weken op kunnen halen. Plan is om dat te doen als de schuilstal is geplaatst. Daar omheen komt de verharding. Mensen hadden geen haast gelukkig. Dus dat komt mooi uit! Daar hebben we al zomaar 60m2 voor nodig en dan kunnen we rest gebruiken voor een voerplek.
Als de verharding er in ligt gaan we met zand aan de slag. Ik heb de biggenroosters nog, dat is 25m2. Maar ik wil eigenlijk een 10x10 paddock. Of op zijn minst 8x8.

Dus ik twijfel nu tussen bielzen neerleggen en daar simpel zand op de grond tussen gooien. Dat je een soort verhoogde paddock hebt en dan de roosters ergens anders voor gebruiken.
Of een deel de roosters er onder en een ander deel niet. Of kijken of we ergens nog roosters kunnen vinden. Maar dat laatste is lastig, want de biggen worden geboren, dus de boerderijen gaan ze nu niet vervangen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:11

Ik breek even in omdat hier veel mensen haagjes/rozenbottels geplant hebben. Welke soort hebben jullie staan?

Wij willen een rozenbottel haag zetten maar vind het belangrijk dat het geen woekerende exoot is (de rimpelroos bv). Hondsroos hebben we al (is de inheemse roos) maar we zoeken iets meer robuust voor het haagje van te maken. Tips?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:12

Ik heb de hondsroos, dus aan mijn antwoord heb je niet zoveel :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:57

ik heb (nog) geen rozenbottels :+ dus aan mij heb je ook niks
Hier staat de meidoorn al wel echt in het blad, de eerste struikjes met echt herkenbare blaadjes. Ik word daar zo vrolijk van :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:19

Hier Hondsroos en Egelantier, beginnen ook uit te lopen.

Mooie plannen Daihyo. Ik zou verharden rondom de stal en daar aansluitend je roosters leggen, dat ze een mooie droge uitloop hebben. Verhogingen zou ik aan de zijkanten doen, waar je zelf niet met de kruiwagen over heen hoeft ;)
Wel mooi mazzel met extra dag de boor!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:03

Ik heb Rosa Rugosa besteld. Die vind ik het mooiste. Weet niet of ik wit of roze krijg eigenlijk.

Mooie plannen Daihyo :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:14

Oh die zijn zeker mooi <3

Ethelate: dat was ook mijn praktische idee inderdaad. Alleen kan ik dus maar de helft met roosters leggen. En de andere helft wordt dan zonder. Anders is het een te kleine zandpaddock.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:19

Even een close up van het plan.
Rood is de stal, grijs de tegels. En dan wil ik dus geel de zandpaddock maken. Rechts aan de verharding komt een houten hek (donkerrode streep) met opening bovenin naar de track en onderin naar het zand. En dan het zand omringd door bielzen tegen uitlopen. Maar alleen aan de zijkant kan ook. De stippellijnen zijn draden die dicht kunnen om te poetsen bijvoorbeeld.

Maar de roosters zijn dus bij lange na niet genoeg voor deze paddock. Vandaar het idee van de bielzen en het zand daar tussen te storten op bielshoogte (10cm), zonder de roosters gewoon op de grond.

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:49

Wij hebben ook de Rosa Rugosa.
Vorig jaar geplant en zijn mooi een klein stukje gegroeid. Een rij van 4 meter en een rij van 10 meter.

De hondsroos had ik gelukkig naar 2 van die heb ik er al weer uitgespit. Die had ik al een keer moeten snoeien omdat hij dwars door de andere planten band e haag groeide. Vond ik niet handig net die stekels. Die groeide hier dus belachelijk goed. Als je de ruimte hebt denk ik geen probleem.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:21

Ik heb de rosa rugosa en de hondsroos staan. Ik ben nu in de tuin aan het experimenteren met andere rozen, twijfel om nog een aantal klimmers te plaatsen bij de paarden. Ik vind ze zo mooi maar ze moeten wél grote bottels geven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:23

Bedankt voor alle antwoorden!

Rosa rugosa is de rimpelroos denk ik? Is inderdaad een hele mooie plant maar vanwege het woekerende exoot zijn gaan we die niet zetten.

Zal dan toch maar wat hondsroos bij zetten en die Eglantier klinkt ook wel goed.

Thanks!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:56

Volgens mij hebben wij allemaal de rozen van haag en heg. En daar zouden ze juist rekening houden met inheems of passend bij inheems. Dus ik maak me er niet zo'n zorgen over.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:09

Wie gebruikt er ook kuubskisten in een bebouwde omgeving? Ik heb de 2 kuubskisten met metalen frames en netten. Maar dat maakt best een herrie als ze staan te plukken. Mijn haflinger zet er behoorlijk kracht op. Ik wil ze wel het liefst meenemen, maar dan moet ik denk ik een ander systeem gaan gebruiken, want op het nieuwe perceel is iets meer bebouwing. We hadden hiervoor pvc buizen als frame. Dat geeft al minder herrie. Gewoon hooinetten zou ook een optie zijn, maar hoe voorkom je dat de haken in de ogen of op de bodem of tegen de wanden alsnog geen herrie maken?
Heeft iemand een idee om de kisten te gebruiken zonder dat de buren 's nachts wakker liggen van de herrie? :+ :=
Er komen overigens ook netten tussen en aan palen. Dat kan op meer plekken en worden de kisten verkocht. Maar omdat ze hoog zijn, niet bereikbaar voor de shets, zou ik ze het liefst meenemen :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:15

Je kunt karabijnhaken met krimpfolie behandelen. Dan zijn ze met rubber omwikkeld.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:36

Wij hebben houten frames en zetten die met spanbandjes vast. Ik ben nog niet helemaal tevreden qua geluid, het kloinkt met allemaal nog iets te veel.
Frame
Afbeelding

Spanbandje. Je kan ze niet te strak trekken, want dan kan het frame niet tot de bodem zakken. Bovendien is het steeds vastmaken van dat bandje (uiteindje door het metalen ding frutsen) niet leuk met handschoenen, en het bandje gaat op den duur rafelen en dan lukt het helemaal niet meer om ‘m door het metalen dingetje te prutsen.
We hebben nu een hooibak met als test een spanbandje met karabijnhaak in de lus en haken die karabijnhaak dan vast aan een ring die hoger in de bak zit. Maar: zit te los waardoor het rammelt en als je het strak trekt, zakt het frame niet laag genoeg.
Afbeelding

Dit was een test met elastieken van de Action, maar de boel trok nog wel eens scheef (en dan was er een mooi gat waar een neus doorheen kon en dat was het einde van je slowfeed-intenties.
Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben trouwens rubbermatjes op de bodem, om te voorkomen dat alle kleine troepjes op de bodem belanden. Dat dempt ook het geluid een beetje.

Wat ik als volgende test wil is een spanbandje echt vanuit de bodem omhoog naar een ring, vastklikken met karabijnhaak en dan het bandje kunnen opspannen. Mijn hoofd weet bijna hoe het moet :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:42

Wij hebben nu ringbouten op 4 plekken. Aan de frames hebben we aanhanger elastieken met een musketon die dan aan de bouten geklikt wordt. Dat principe werkt echt heel fijn. Alleen de herrie :+
Maar dat is echt van het frame. Nu staan ze in de middle of nowhere, dus maakt dat niet zo uit, maar straks liggen er een aantal huizen omheen.

Ik bedoel, het gaat niet heel subtiel zeg maar :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:45

Groter net in het frame zodat frame niet hoeft te bewegen? Dan maak je er ipv een strak net een soort schepnet in zeg maar, dan kan het frame goed vast gezet worden en komt er ook minder spanning op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:47

Dat zou ik nog kunnen proberen. Al twijfel ik of dat de oplossing kan zijn. Hij doet dit namelijk ook met de hangende hooinetten. Slingert ze als boksballen in het rond. Het het nu enveloppen zijn die aan 2 of 4 kanten vast zitten, of ronde netten aan een touw. Hij is een beetje een aparte wat dat betreft :+
Maas maakt ook niet uit. Ook die met maas van 6cm doet hij dit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:49

Daihyo schreef:
Wie gebruikt er ook kuubskisten in een bebouwde omgeving? Ik heb de 2 kuubskisten met metalen frames en netten. Maar dat maakt best een herrie als ze staan te plukken. Mijn haflinger zet er behoorlijk kracht op. Ik wil ze wel het liefst meenemen, maar dan moet ik denk ik een ander systeem gaan gebruiken, want op het nieuwe perceel is iets meer bebouwing. We hadden hiervoor pvc buizen als frame. Dat geeft al minder herrie. Gewoon hooinetten zou ook een optie zijn, maar hoe voorkom je dat de haken in de ogen of op de bodem of tegen de wanden alsnog geen herrie maken?
Heeft iemand een idee om de kisten te gebruiken zonder dat de buren 's nachts wakker liggen van de herrie? :+ :=
Er komen overigens ook netten tussen en aan palen. Dat kan op meer plekken en worden de kisten verkocht. Maar omdat ze hoog zijn, niet bereikbaar voor de shets, zou ik ze het liefst meenemen :j

Wij hebben rubber matten onder de pallet van het IBC vat bevestigd als geluidsdemper bij optillen (en gewicht) en isolator oogjes in de bodem vastgeschroefd om het hooi net in te haken. Weinig geluid op die manier.