Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:51

De regen is wel goed om het grondwater weer een beetje op pijl te brengen na weer een warme droge zomer, al is het idd wel overal weer een bende.

Wij hebben gisteren eindelijk een trailer gekocht, we waren al 5 jaar rond aan het kijken maar stond nooit echt wat te koop dat genoeg kon laden of gewoon te klein.
Is nu een ifor 510r geworden..

Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:03

Mooi +:)+
Heb ik ook nog op mijn verlanglijstje staan :o

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:37

Nou het is hier nu ook een dikke baggerzooi hoor. Bah niks aan Zo.
Puck ziet er uit als een varken.
Ze hebben nog zat plekken waar de grond droog is en ze kunnen binnen staan, maar ze gaan gewoon in de drek staan.
Ik moet ook echt nodig de paddock en de stal uitmesten maar zijn ontzettend druk met klussen (en werk) dat ik er gewoon niet aan toe kom.
Voel me schuldig tegenover mn beestjes :(
Wat was de pensionstal vroeger toch ontzettend fijn met dit weer :')

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:43

Mijn achterste deel van de paddock ziet er alles behalve goed uit, je kunt er zo +-10cm in zakken. Voorste deel is volledig vol matten, ze kunnen dus gelukkig netjes droog staan zonder ergens door te zakken.

Succes Marlies!

Palousa: Wat fijn dat je na zo'n lange zoektocht een trailer hebt gevonden. Je moest er zeker eentje hebben, zodat je bij de verhuis de paarden zelf kunt vervoeren? Wij hebben geen trailer meer. Wij hadden al jaren een trailer, maar vriend besloot toen hij zijn rijbewijs haalde, een auto te kopen zonder trekhaak. En ik mag helaas mijn rijbewijs niet halen zolang ik mijn medicatie (pijnstillers) blijf nemen. Dus trailer verkocht en nu huren we steeds een vrachtwagen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:55

Nou we vinden dat we gewoon niet zonder trailer kunnen als we 5 paarden hebben. Als er een keer wat is moet ik eerst een trailer zien te regelen enzo.

Voor de verhuizing is het even kijken hoe we het doen. Als we dan nog 5 paarden hebben dan willen we iemand hier in het dorp vragen of hij een keer met z'n vrachtwagen wil rijden. Hebben we er 1 minder dan rijden we waarschijnlijk zelf 2x

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:59

Hier staan ze ook de hele dag in de regen terwijl ze gewoon droog kunnen staan. Zal wel fijn zijn :+

Hier geen trailer, maar aan twee kanten buren met paarden dus als de nood aan de man is, hoop ik er ergens eentje te kunnen lenen. Ik ga nooit met de trailer op pad, dus daar heb ik hem niet voor nodig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:03

Wij gaan ook niet vaak op pad maar zijn liever gewoon zelfstandig :+
Waar we straks gaan wonen kennen we verder ook nog niemand dus dat is ook weer wat lastiger.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:04

Bovendien zijn trailers ook heel handig met verhuizen :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:08

Dat zelfstandig Willen zijn herken ik wel. Heb al heel wat verhuizingen met mijn trailer gedaan. Staat ook vaak vanalles in behalve een paard. Laatste keer was ruim een jaar geleden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:13

En met een trekpaard moet je ook maar net de mazzel hebben dat je ergens een trailer kan regelen waar het in past.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:39

Ik gebruik de trailer vaker om spullen te verhuizen dan dat er een paard in staat
Fijne trailer, altijd fijn om onafhankelijk te zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:44

Altijd fijn een trailer!
Staat hier ook op de wenslijst.

Wat een zeikweer zeg, bij beide was hun regendeken doorgelekt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:59

Hier wordt de trailer vrijwel nooit meer gebruikt, maar ik wil hem niet weg doen. Mocht er ooit iets zijn waarvoor je naar de kliniek moet dan kan hij er maar staan.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:24

Hier is ook alles vieze blub. Ze mochten 1 deel wei kapot trappen, maar dit is nu echt blubber. Om glij partijen te voorkomen staan ze nu op het bestrate deel met berg.

Hier wel een trailer, maar nadat ik zelf een deuk in mijn bumper met camera reed heb ik hem niet meer gepakt.

Voor de leuk is het toch max 4x per jaar dat ik hem pak. Vooral aangeschaft voor als er een noodgeval is en ik niet afhankelijk wil zijn, maar ben dat toch van mijn man.

Tegenwoordig gebruiken we hem wel met hooi halen en bouwmateriaal en als opslag voor mijn sulky

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:39

Ik ben toch eindelijk ook ziek geworden, dus heb man en zoon vriendelijk bedankt. Het zit gewoon vast op mn borst en doet soms best zeer. Met de Humira die ik spuit moet ik daar een beetje mee opletten. Ben al die tijd nooit ziek geweest, maar het schijnt dat je snel longontsteking krijgt en het niet snel genoeg door hebt.
Maar volgens mij ben ik nog redelijk oke.

Mooie trailer Pb. Ifor is toch wel een mooi merk. Had alleen verwacht dat je in Frankrijk wel makkelijk aan een Fautras kan komen? Is toch FRans? Ik vind die erg mooi.

Wij hebben een oldtimer, maar wel opgeknapt zelf. Wij vinden ook dat we niet afhankelijk kunnen zijn en er is verder niemand met paarden waar we staan, ook niet super dichtbij.
En verder hier niet veel contacten op paarden gebied of ze hebben geen trailer.
Hij stond bij de paarden, maar moesten hem nu weer verwijderen. Wordt er wel moe van. Toen we er kwamen, zou er plek voor komen. Dat kwam er na 3/4jr. Nu moest hij weer weg......pfff Te lang en te stom verhaal, maar mensen zonder dieren zouden niet zo moeten willen wonen en verhuren.

We gebruiken hem vooral om hooi te halen. Nadeel is alleen dat we er wel verplicht een zware auto voor hebben staan, maar ja......Ik fiets zoveel mogelijk en mn man rijdt dagelijks in een kleinere, zuinige auto.

Onze paddock leek gister goed op te drogen. Was droog, windje erop, maar vandaag weer doffe ellende. Onze bak is altijd kurkdroog, maar daar is geen verbinding mee, dus hebben we niks aan. Kan ze er wel even in laten rennen en rollen en dat doen ze dan ook volop.

Gaat snel, morgen alweer kerstavond en dan volgende week oud en nieuw....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 14:14

Mooi pb! Ik ben benieuwd hoe ie bevalt. De Shire past bijna nergens in en de ifor zou ruimer moeten zijn. Is ie ook hoger?

Blub is niet fijn. Hier is het ook een bende. Ben blij dat ze de paddock hebben. Als het echt hard regent staan ze ..voor.. de schuilstal in de regen.

Straks komt m’n stro en kan ik de andere stal op gaan strooien.

Voor de rest druk met boodschappen doen, poetsen en alvast vooraf koken wat kan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:47

Beterschap superpony!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 19:35

<|- Fijne kerst allemaal!!

Die van mij krijgen hun kerstontbijt morgen in de binnenstal/ op de bestrating. Het is bijna af :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:12

hoeveel meter moet een stal eigenlijk van de grensafscheiding en van een woonhuis afzitten. Waar kan ik zoiets opzoeken?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:14

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een stevig dak in mij stal. Geen slapeloze nachten meer als het hard waait. Het zeil werkte prima tegen de regen maar dit is toch fijner.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:20

Dank je wel Karin

Mooi belle boef. Het is fijn als je zelf ook gerust bent met de situatie voor je paarden.

Ik had weer pech. Werd laat nog beroerd wakker en had een uveitis ( oogontsteking ) dat is pijnlijk en moet ook direct behandeld worden. Mijn huisarts was er niet, dus kon half3 bij de vervanger terecht. Werd pas half4 geholpen. Oogarts had geen dienst, dus kon oogdruppels halen en moet dan morgen naar ziekenhuis, wanneer oogarts dienst draait.
Had apotheek niet beide druppels, dus moest naar een andere....

Grr, mn zoon had eerder vrij om nog even te shoppen voor hem voor sportkleding. Het is nog net gelukt om naar 1 winkel dichtbij te gaan en hij is geslaagd voor een broek. Wel fijn dat dat nog gelukt is.

Moest nog eten maken, op verzoek lasagna en biefstukje n, maar mn man en ik kregen nog niet alles weg. Maar goed, we hebben samen gegeten en een film gekeken en daarna moest zoonlief weer werken.

Morgen dus even ziekenhuis, paardjes verzorgen en verder uitzieken maar.

Iedereen nog fijne dagen en geniet!!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:38

Fijn dat het dak erop zit BB!

Jakkes Superpony wat een pech, sterkte.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:46

Lynn_Nikita schreef:
hoeveel meter moet een stal eigenlijk van de grensafscheiding en van een woonhuis afzitten. Waar kan ik zoiets opzoeken?

Als het goed is staat dat in het bestemmingsplan van de gemeente. Hier is het 50 m voor een rijbak, stal en mesthoop zijn geen regels voor 8)7 alleen moet de mesthoop lekdicht en zoveel meter bij oppervlakte water vandaan zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:13

Foreverkliek schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Als het goed is staat dat in het bestemmingsplan van de gemeente. Hier is het 50 m voor een rijbak, stal en mesthoop zijn geen regels voor 8)7 alleen moet de mesthoop lekdicht en zoveel meter bij oppervlakte water vandaan zijn.

Ik moet na de feestdagen echt eens een afspraak maken met de gemeente dan. Kom er niet wijs uit allemaal.

Mesthoop wordt hier waarschijnlijk meteen de aanhanger. Ik mest nu dagelijks de bak paddock en wei uit en gooi dat op de mesthoop en 1 keer per week de stallen. Dan moet ik dus weer alle sop de aanhanger scheppen voor ik het wegbreng. Straks heb ik de aanhanger en stallen beide aan huis en wil ik het meteen de aanhanger opgooien scheelt scheppen.

Het perceel is 170 lang x 20 breed
De eerste +- 30 meter zijn de woning, de voor- en achtertuin. Dan had ik het liefste de stallen 2 stuks van 3 x 3 met daarachter hooi en stro opslag en voor de stallen de ( deels betegelde) paddock, +-8/10 x 20 totaal, dan de rijbak 40 x 20 en daarachter de wei, aansluitend op het bos. geen mega stuk weiland +- 90/ 100 x 20 maar wel onbeperkt hooi.
Stallen zouden dan ongeveer 10 meter van de huizen afkomen, rijbak 20 meter achter ons huis . Hopen dat dat mag en lukt omdat die ook als paddock gebruikt wordt. Stel dat het niet mag komt er achter de stallen de wei en op het allerachterste stuk de bak

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:39

Dit is het globaal, niet kloppend qua maten ( iets met vrouwen en meten)
Afbeelding

thv van die boom, net daarvoor komen de stallen, de mooie kiezeltjes gaan weg en dat wordt nog net een stuk achtertuin wat overloopt naar paddock met stallen. Naast het huis komt een loods en die garage gaat dan weg , idem met tuinhuis weg of verplaatst ( mss zadelkamer)

Afbeelding

achter het tuinhuis van foto 1 loopt het perceel over in dit stuk.
dit wordt weiland dat hokje gaat weg. Zal iets langer worden dan wat je nu ziet
Afbeelding

en vanuit de tuin terug naar de woning gekeken Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-12-18 13:50, in het totaal 6 keer bewerkt