Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:11

Leuke foto's van de clinic Monmaster! Ziet er netjes uit :)
En gefeliciteerd Jenny! Eindelijk! Ook ik zou zoals zoefie zegt eerst eens een gesprek bij de gemeente plannen zodat je weet waar je aan toe bent.

Kosten per maand. Ik hou sinds begin van dit jaar een excel overzicht bij met wat ik precies uitgeef. Elke keer schrik ik weer van het bedrag haha. Maar ik heb dan ook weinig weiland, dus moet relatief veel hooi kopen ondanks dat ze wel de hele dag buiten staan maar het gras niet voldoende de kans krijgt om te groeien.
Denk dat de kosten van pension en thuis om het even is, alleen is de reistijd, brandstof en het gemak van thuis staan hebben het grootste voordeel vind ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:50

Ik heb mijn paarden ook maar een uurtje pd op het gras. Anders heb ik ook niet genoeg en zo red ik het toot maart. Dan gaan ze er 3 maanden af voor bemesting en dan mogen ze weer 9 maanden. Ik heb 3 paarden die op zich wel langer op het gras zouden mogen. De andere 2 zijn IRers waarvan 1 met eczeem. Die gaat zo gewoon ook mee met korf op het gras en dat gaat echt heel goed. Ze kan gewoon zonder deken gehouden worden (terwijl, toen ik haar kreeg, lag ze in de zomer wel open op haar hals en staart. Dus vind t ook niet zo erg, dat ze kort op het gras staan. Betekent inderdaad wel dat je altijd hooi nodig hebt.

Maar ik denk dat ik om en nabij de 300-350 euro pm zit voor 5 paarden. Dat krijg ik op een pension niet voor elkaar. Dan reken ik inderdaad biet de investeringen als bak, omheining en dat soort dingen mee. Hypotheek is niet veel hoger dan de huur hiervoor. Wel veel hoger dan ons vorige koophuis trouwens, maar dat is ook niet te vergelijken qua grootte en grond.
En reken ook geen DA tandarts en hoefsmid mee. Maar die heb je op pension ook.

Ik vind het echt heerlijk, mijn paarden aan huis. Behalve in de vakantie en met oud en nieuw. Maar goed, kan niet alles hebben....

kan ik jou daar nu niet voor inhuren, Ojajoh.... :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:55

Vergunningen kunnen idd weleens lang duren. Zeker als er dan ook nog iemand is die bezwaar gaat maken om welke reden dan ook.

Kosten houden we hier ook bij, toch fijn om een beetje overzicht te houden.

Ga hier toch maar iemand zoeken om wat hooi voor ons te maken. De grote wei daar gaan ze pas over een paar maanden heen en er staan bergen gras. Er kan door bomen en nattigheid toch niet overal gemaaid worden en het grootste deel heeft nog geen omheining.
Zou mooi zijn als het lukt en het niet te duur is :P dan hebben we het eerste hooi alvast maar weer binnen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:01

ohjajoh6 schreef:
Serieus Brenda? Kom ik mijn eventuele toekomstige paard wel bij jou zetten... :+

40 euro betaal ik ook voor 500 kilo op de plek en ruilen als er een slechte baal is.

Gefeliciteerd Jennie met je nieuwe huis.

Ohjajoh ik reed gisteren in mijn oude buurtje en zag daar een mooie boerderij te koop. Daar zitten zeker veel stallen bij. Er zat altijd een paardenboer in. Geen idee of ze verhuren. Het is aan de Enschedesestraat in Hengelo.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:32

Tjonge jonge, is t eindelijk droog, de bak is droog, ik voel me niet al te beroerd, dus kan ik eindelijk Sjaak rijden.

Tijdens het longeren begon het al; last van de dazen |o . Verzamelen zag hij niet zitten, balans was ver te zoeken. Hij wilde alleen maar hard.

Ok, toch zadel erop. Heb een uiteijdeken gekocht, dus die er op. Kan dat ding niet eens over mijn zadel (en ik heb een picollo zadel nota bene!). Nou, dáár kon hij dus helemaal niet mee lopen. Hij is nogal specifiek in zijn wensen :roll: >;) . Dus vliegendeken er weer af, ik erop. Nou, in stap kon al helemaal niet. Dan maar in draf. Dat ging iets beter, maar balans was ver te zoeken. Ook steeds maar bijten naar die dazen. Geen enkele concentratie....pfffff. Nou, toen er in de verte iets begon te lijken op een balans en een schouderbinnen op de volte in draf, heb ik maar beloond en ben ik afgestapt. Dit is vragen om ellende. Alles van m af gepeld en zijn gewone vliegendeken op. Hij als een speer naar de stal gerend. En wou daar niet meer weg. Heb ze daar maar gevoerd. Wat n ellende.

Ik was van plan om hem dit droge ( >;) ?) seizoen door te rijden, maar dat gaat m niet worden. Ik hoop maar dat het najaar wat droger is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:00

Ik ben denk ik behoorlijk duur uit omdat ik het hele jaar hooi voer.
Ik betaal op het moment voor Frans hooi 110 euro de pak maar het zijn wel joekels van ik weet niet hoe zwaar.
Ik doe daar nu 1.5 maand mee.
Normaal betaalde ik 85 euro de pak, die waren iets kleiner en met 2 pakken deed ik precis 1 maand .
En dat voor een paint, welsh cob en een muildiertje.
Dus aan hooi ben ik normaal zo'n 170 euro kwijt, meusli 2 zakken a 10 euro per maand en dan nog de DA voor enten .
Smid is "gratis" :P
Zeg dus zo'n 200 euro per maand als alles heel blijft.

Gister weer voor het eerst op Blue gereden ndat hij onregelmatig was.
Kon al een paar weken niks meer zien aan de longeerlijn en gisteren voor de zekerheid de BM opgelegd en een klein stapritje gemaakt.
Natuurlijk vertrok heel heel fanatiek maar hij bleef ook zeer fanatiek en terug wilde hij de hele tijd in draf, wat niet mocht van mij.
Morgen komt de juf meekijken en lesgeven als hij goed loopt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:55

Ik geef ook het hele jaar door hooi. 3 weken met 1 grote baal. 1 zak veulen brok en 1 zak senior musli. Dat is het hier wel zo'n beetje.

Ik moest een afspraak maken voor de herhaling van de enting van Rosie. En meteen even gevraagd over de wormen. Zij adviseren met 14 dagen mest onderzoek.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:08

Chips, gemeente geeft aan dat het niet toegestaan is normaliter om een bak aan te leggen. Hebben nu een mail gestuurd om te vragen of dit wel mag en zo niet welke alternatieven wel zouden mogen. Één straat naar achteren mag het wel ivm agrarische bestemming. De buren hebben ook een bak maar die ligt er al heel lang en toen was het bestemmingsplan anders.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:15

Ik heb de gemeente al verzocht het uit te zoeken en dat hebben zij gedaan (zwart op wit). Ik zal een overleg plannen om de papierwinkel te laten controleren, want zou idd zonde zijn als het afgewezen word omdat het niet goed is aangeleverd.

ik ga ook een overzicht bijhouden van de kosten, goede tip!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:18

Ik heb ook een excel bestandje ook met data, handig te weten wanneer ik bemest bekalkt ed heb.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:04

spatter schreef:
Ik ben denk ik behoorlijk duur uit omdat ik het hele jaar hooi voer.
Ik betaal op het moment voor Frans hooi 110 euro de pak maar het zijn wel joekels van ik weet niet hoe zwaar.
Ik doe daar nu 1.5 maand mee.
Normaal betaalde ik 85 euro de pak, die waren iets kleiner en met 2 pakken deed ik precis 1 maand .
En dat voor een paint, welsh cob en een muildiertje.
Dus aan hooi ben ik normaal zo'n 170 euro kwijt, meusli 2 zakken a 10 euro per maand en dan nog de DA voor enten .
Smid is "gratis" :P
Zeg dus zo'n 200 euro per maand als alles heel blijft.

Gister weer voor het eerst op Blue gereden ndat hij onregelmatig was.
Kon al een paar weken niks meer zien aan de longeerlijn en gisteren voor de zekerheid de BM opgelegd en een klein stapritje gemaakt.
Natuurlijk vertrok heel heel fanatiek maar hij bleef ook zeer fanatiek en terug wilde hij de hele tijd in draf, wat niet mocht van mij.
Morgen komt de juf meekijken en lesgeven als hij goed loopt.

Spatter Vanwaar laat jij je komen dan.? Zijn ook stilletjes aan aan het rondkijken voor nieuw hooi..

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:13

Ik heb hooi van eigen land af. Grote vierkante balen dit jaar. Vorig jaar midi-balen welke nog met een/twee personen te verplaatsen waren (rollen). Dit jaar zijn de pakken twee keer zo dik. Ik kan ze ook niet meer verplaatsen. Vorig jaar 21 balen en nu ook 21. Zou kunnen dat ik het land nog een keer laat hooien want er staat genoeg op. Ligt er een beetje aan wat het weer doet. Misschien dat ik dan deze tweede snede wel laat persen in kleinere balen zodat het eventueel nog verkocht kan worden als blijkt dat ik teveel heb.

Lekker weer genieten van het zonnetje.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:41

Ik lees steeds een stukje bij, maar wil ff reageren op kvulden.

Jouw dierenarts zit er gigantisch naast, kan niks anders zeggen. De werkingsduur van ivermectine (let op, dat is niet persee de tijd dat er geen besmetting plaats kan vinden) is 8 weken!!! Mestonderzoek binnen die tijd heeft dus geen enkel nut, enkel geldklopperij. 1 - 3 weken na het geven van de vorige spuit, een spuit pyrantel geven is wat je moet doen (let op, dat is iets heel anders dan praziquantel!). En dat herhalen na een cyclus om de eitjes die dan uitkomen aan te pakken. De duur van de cyclus weet ik niet uit mn hoofd, volgens mij zei lynn_nikita 3 weken?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:21

Ja ik ga dat ook zeker doen hoor Caily.

Als een paardenbak niet mag. Mag vaak een paddock wel. Daar kun je dan toch ook prima in rijden. Vaak willen ze geen houten omheining en geen lichtpalen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:13

Je mag gewoon een hek plaatsen. Geen probleem. En 'opeens' heb je dan een bak. Tzt richt je die dan in hoe je dat wil. Niemand die daar moeilijk over gaat doen, hoor.

Vanmiddag nog gefietst met Caj. Zekfde route waar ze vorige week zo moeilijk over deed. Moet zeggen dat het best goed ging, alhoewel we geen topsnelheid hadden. Maar wel een draf(je) zonder steeds overal te staken. Aangezien er vorige week zoveel dazen waren, had ik haar nu ingepakt in een vliegendeken. Dat ging echt heel goed. Voor haar... Ik had een korte broek aan en een t-shirt en ik ben echt volledig lekgeprikt! Verschrikkelijk! Maar goed, morgen is het meer bewolkt en proberen we het weer eens rijdend.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:28

Volgens mij is het zo dat als je een paddock aanlegt met palen en lint, dat het wel mag.
Een houten omheinig wordt dan wel weer gezien als rijbak.
Dus je geeft t beestje gewoon een andere naam :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:35

Caily schreef:
Ik lees steeds een stukje bij, maar wil ff reageren op kvulden.

Jouw dierenarts zit er gigantisch naast, kan niks anders zeggen. De werkingsduur van ivermectine (let op, dat is niet persee de tijd dat er geen besmetting plaats kan vinden) is 8 weken!!! Mestonderzoek binnen die tijd heeft dus geen enkel nut, enkel geldklopperij. 1 - 3 weken na het geven van de vorige spuit, een spuit pyrantel geven is wat je moet doen (let op, dat is iets heel anders dan praziquantel!). En dat herhalen na een cyclus om de eitjes die dan uitkomen aan te pakken. De duur van de cyclus weet ik niet uit mn hoofd, volgens mij zei lynn_nikita 3 weken?

Is iemands anders geweest cyclus duur weet ik ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:40

Afbeelding

Voor wie er wat mee kan... heb ook nog een uitgebreide versie voor de PPID klantjes, maar die krijg ik hier niet op is te groot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:50

Dankje ohjajoh! Ik heb deze ooit wel eens ergens gezien, maar was hem kwijt!

Leuk idee heb je. Ik zou het zo op het eerste gezicht niet weten, maar ik ga er uiteraard eens over nadenken.

Leuke foto's paulineH!

Wendy wij hebben een paddock van 16 x 44 mtr en daar staan nu palen met 3 rijen schrikdraad omheen. In de wintermaanden staan mijn paarden daar, ons land wordt over het algemeen te nat dus dan kunnen ze er echt niet op. Ik heb meer dan genoeg land, maar het wordt helaas een grote baggerzooi als ik ze laat staan. Om die paddock willen we graag een houten omheining, maar dat is inderdaad erg prijzig. Heb offertes met plaatsen dan kom ik al snel op € 4.000,= := . Dus nu maar eens kijken voor palen en planken en zelf plaatsen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:05

Even een vraagje . Ik heb vier paarden staan. Een d pony, a pony. Een oude merrie van 1,63 en een,uit de kluiten gewassen fries/warmbloed paard. In de winter maanden stonden ze altijd samen op een paddock van 30 op 74 incl piste. Nu willen we de groep in twee verdelen omdat de oude merrie geen rust krijgt. We willen een stuk paddock apart maken voor de twee pestkoppen de pony's. Paddock zou 15 op 30 willen maken en een schuilstal. Zou een schuilstal van 3op 3 goed zijn voor een d pony en een a pony? Pony's werken regelmatig intensief. De andere twee krijgen de zelfde afmeting en hebben al schuilstallen. Overdag mogen ze samen op de piste als het droog genoeg is. En ze gaan regelmatig op de winterwei. De aparte paddocken zouden vooral voor s nachts zijn en voor de dagen dat het slecht weer is.en nachts wordt de paddock van de grote in twee gedeelt zodat de oude merrie rust heeft s nachts. Die zouden dan elke s nachts een paddockje hebben van 15 op 15 . Enkel voor de nacht die kleine paddock en sluit aan,op een stal. Zou dit haalbaar zijn voor de paarden of zou dit te klein zijn? Paarden,staan van december tot begin april op de paddock met twee dagen per weidegang op de winterwei. In de zomer staan ze 24/7 op de wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:11

15x15 lijkt me groot genoeg voor een oudje, die kan daar makkelijk de benen nog in strekken.

Als de D en de A goed met elkaar kunnen is een 3x3 schuilstal wel groot genoeg om te schuilen, maar niet om samen te kunnen liggen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:14

Lijkt mij wel passen... maar ik heb een grote en een iets kleinere fjord die zich ook samen in een 3 x 3 stal proppen als ze een vriendelijke bui hebben 'want dat is zo knus'. :') Ze moeten elkaar dan wel een beetje aardig vinden natuurlijk. Mocht je er een metertje bij aan kunnen sprokkelen zou ik dat wel doen. Of als 1 kant helemaal open is misschien een overstekend dakje?

Hier staan ze overigens alleen met warm weer/dazen in de stal.. voor de rest altijd in weer en wind vol in de regen. :')

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:18

Kan de stal ook groter maken maar het was omdat we houten,planken hebben liggen van drie m meter. Daarmee. De ponys komen,Super overeen. Zijn twee handen op een buik en eten zelfs als het moet uit een emmer.

het is vooral om te zorgen dat het oudje rust heeft en dat we zeker zijn dat ZE rustig hooi kan eten of kan gaan liggen. Deze winter hadden we het idee dat ZE niet genoeg rust kreeg. Als ze gaat liggen en er komt een ander paard richting haar stal staat ze direct recht en,loopt naar buiten. Ook wordt er dan veel rondgewandeld tussen de verschillende hooi plaatsen en is het oudje niet op haar gemak en wordt ze regelmatig weggejaagd door de pony's. Met de fries klikt het Super in omgang. Behalve met het voederen. Hij steelt nogal graag andere hun voer. En zo kunnen we s nachts iets meer voer geven aan het oudje en haar hooi veranderen in compact gras zonder dat een ander paard ermee gaat lopen.
Het zijn vooral de pony's die er een sport van maken om van hooiplek naar hooiplek te gaan en het oudje weg te jagen. Zelfs als er meer hooiplekken zijn dan paarden doen ze het nog. De fries niet. Die blijft aan 1 hooiplek staan

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:38

Dames ik gooi er even een andere vraag tussendoor.
De gemeente en projectontwikkelaar waar al een tijdje onrust rond is beginnen in paniek te raken. Ik heb er volgens mij in het eerste topic wel eens wat over verteld en bij veel interesse wil ik best het hele verhaal herhalen maar het is een heeeel lang verhaal. Dus nu even waar het nu direct om gaat. De mafkezen hebben het over het verplaatsten van mijn bak. Die is 16x32 incl. professioneel geplaatste houten omheining en drainage. Al ga ik dan natuurlijk wel proberen er nieuwe drainage en zeker nieuw zand uit te slepen :P Daarnaast zullen er voor de werkbaarheid voor mij verharde paden moeten worden aangelegd, vergunningen verleend en het bestemmingsplan moet aangepast.
Iemand enig idee met wat voor bedragen ik moet gaan gooien?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:40

Blijkbaar was dot topic ineens ontstipt.. ik vond het al zo rustig hier :')

Ik ben nu aan hooi ongeveer 300 euro per maand kwijt.. heb nu nog geen/weinig gras dus ze moeten het nu met het hooi doen..
Dan nog een 30 euro aan krachtvoer iedere maand..
150 euro per jaar mest afvoer..

Weideonderhoud komt daar dan nog bij maar daar heb ik niet zo'n prijsde voor uit mn hoofd.. gaat dan idd om bemesten, kalken, palen/lint, etc

Zeg even dat ik naar boven afgerond 400 euro per maand kwijt ben.. dat is voor 2 eponys, 2 paarden en een mini.. Dus zeg even 4.5 paard.. dat is 89 euro per paard wat ik kwijt ben..

Ik hoop in t najaar de weide aan te kunnen pakken zodat deze ingezaaid kan worden.. dan ben ik volgend jaar iets goedkoper uit per paard omdat ik dan minder hooi kosten heb