Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:37

Mijn merrie krijgt kramp van psylliumzaad -O- , geef haar wel elke dag een scheutje lijnzaad olie. Verder heeft ze supermooie mest. De ruinen moet ik eigenlijk ook wat lijnzaad gaan geven, maar die zijn allebei behoorlijk te dik.

Ik denk dat ze overigens weinig zand binnen krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:38

Caily schreef:
DubbelDun, kan jij ook aan andere zaden etc komen voor leuke prijs? Ben op zoek naar monnikspeper. Ik weet van pitpit.

Mijn leverancier van de psyllium heeft het niet iig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:39

abby ik heb steeds jong spul gekocht, viel niks aan voor te rijden

hier zijn ze het grootste gedeelte van het jaar in een zandpaddock en toch geen zand in de stront.
Heb wel eens mest laten onderzoeken en ook gelijk gevraagd naar zand er in en ze hadden niks.
Volgens mij DA hebben paarden die op kale weitjes lopen veel meer kans op zand in de buik omdat die de grasjes met wortel en zand, opeten.

Hier trouwens ook geen darmpatienten gelukkig.

Tika is wel gevoelig voor wormen dus daar gaat regelmatig een wormspuit in, vaker als ik ooit bij paardenjonkies heb gedaan.

Pff ongeluk gebeurd net na de afrit van Valkenswaard dus rechterrijstrook dicht maar daar moet je ook al ritsen omdat de linkerbaan ophoudt.
Het gaat daar van 3baans naar 2 baans, maar nu dus in de spits ineens naar 1 baan, wat een puinhoop %)
En dan in het donker met regen, rijdt niet fijn.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:42

kvulden schreef:
Ik heb nu een zak veulenbrok van Subli.

Fabster welk vlooienmiddel gebruik jij?

Ik zou dat zaad ook wel eens willen proberen en dan voornamelijk bij Rosie. Kan ik het ook bij jou bestellen DubbelDun(was het geloof ik he) of kan ik het dan beter hier in de buurt halen?

Ja bij DD

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:44

spatter schreef:
Pff ongeluk gebeurd net na de afrit van Valkenswaard dus rechterrijstrook dicht maar daar moet je ook al ritsen omdat de linkerbaan ophoudt.
Het gaat daar van 3baans naar 2 baans, maar nu dus in de spits ineens naar 1 baan, wat een puinhoop %)
En dan in het donker met regen, rijdt niet fijn.

Vreselijk is dat, 1 voordeel van werkeloos zijn niet meer elke dag in die file te staan. Ben ook nogal nachtblind in combi met regen pff vermoeiend rijden.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:47

@kvulden: klik op de link in mijn onderschrift :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:51

Ik was naar mijn opleiding aan de andere kant van Eindhoven .
Niet handig dat die eindigt om 17.00, dan beland je tevast in de file.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:01

Het was heeeeeerlijk! Ik ben normaal ook van groente, ben vega en we hebben Hello Fresh en ben ook echt een fruitfreak maar ben ook gezegend met een goede lijn, hoef echt nooit op eten te letten en kan echt alles en zoveel ik wil vreten. Af en toe een keer lekker schranzen vind ik dan ook za-lig! :') En nu ga ik alsnog een fruitsalade ding maken als toetje. :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:01

Moet nog bijlezen maar wil al even delen dat hidalgo een super fijne nieuwe thuis gaat krijgen. *\o/*

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:02

Kirrr schreef:
Moet nog bijlezen maar wil al even delen dat hidalgo een super fijne nieuwe thuis gaat krijgen. *\o/*

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:02

kvulden schreef:
Ik heb nu een zak veulenbrok van Subli.

Fabster welk vlooienmiddel gebruik jij?

Ik zou dat zaad ook wel eens willen proberen en dan voornamelijk bij Rosie. Kan ik het ook bij jou bestellen DubbelDun(was het geloof ik he) of kan ik het dan beter hier in de buurt halen?

Voor luizen en mijten; Frontline voor de grootste honden (niet de combi, trouwens. Zal ook wel kunnen, maar is duurder)
Voor de eczeem; advantix voor ook zandvliegwn, muggen en ander gespuis.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:03

Waar zit je globaal DD? Ik bestelde altijd in Dld, maar afhalen zou ook fijn zijn.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:04

Kirrr schreef:

Wat goed!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:06

ik droom momenteel over psylliumzaadjes.

Ik gaf t preventief, maar nu blijkt dat dit te weinig was |( Vliegje dus dikke vette zandkoliek.
Vliegje weegt 180 kilo en moet 2 maal daags 200 gram hebben. Ik krijg t er niet in. Het is teveel voor door t voer: handje muesli, wat lucerne en zaad. Hij vreet t gewoon niet. Met spuit werk ik het erin, maar nu hij flinke praatjes heeft, lukt t bijna niet. En het plakt zo erg, dat hij t niet zo snel weg krijgt.

Vandaag met de spuit er 100 gram ingekregen en zijn bakje heeft hij 2 uur over gedaan om er 1/3 van te eten.

Je bent net een dag te laat DD, want ik heb net groot ingekocht. -O-

De Faculteit geeft bij nood trouwens aan om per kilo paard een gram zaad erin te doen.
Als onderhoud kun je minder geven, maar doe nu niet zo dom als ik een handje geven aan je shet. Dat is ECHT te weinig. En liever 5 dagen VEEL, dan 7 dagen iets minder voeren.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:06

Ik zit toevallig in een weekje psylliumvezels.
Die doe ik over het voer van de beide paarden.

Nu we het toch over voer hebben.
Wat is het dieet van jullie paarden op dit moment?

Hier loopt Hjala zolang het weer het toelaat 3 tot 5 dagen per week.
Dan gaat ze in de ochtend om 8 uur naar buiten. Krijgt ze samen met Pippin een strook gras.
Komt ze om half 6 op stal krijgt ze armpje hooi (voordroog)
en om 11 uur in de avond nog een armpje. (ik zou het eens moeten wegen eigenlijk)
Daarnaast geef ik haar Metazoa (voor haar gewicht) met handje care 4 life erdoor en vaak gooi ik dan een hand luzerne erdoor anders eet mevrouw het niet.

Ik ben ook nog wel eens in om speedi beet voor de paarden te maken.
Komen ze daar nu wel of niet van aan? Men heeft daar nog wel eens verschillende meningen over.

Pippin krijgt bodempje veulenbrokjes van Havens met metazoa voor zijn gewicht.
En eet met Hjala dr hooi mee.

Daarnaast ziet ze er goed gevuld uit en moet ze absoluut niet dikker, mag zelfs wel iets vanaf eigenlijk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:07

kristelhans schreef:
Het was heeeeeerlijk! Ik ben normaal ook van groente, ben vega en we hebben Hello Fresh en ben ook echt een fruitfreak maar ben ook gezegend met een goede lijn, hoef echt nooit op eten te letten en kan echt alles en zoveel ik wil vreten. Af en toe een keer lekker schranzen vind ik dan ook za-lig! :') En nu ga ik alsnog een fruitsalade ding maken als toetje. :P

Ik ben ook gezegend met een slanke lijn, ja. Dat is echt wel fijn. Ik kan ook lekker schransen. Moet alleen oppassen met suiker. Daar krijg ik ladt van in mijn gewrichten. Maar daar smokkel ik ook wel eens mee... :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:08

Kirrr schreef:

+:)+ *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:10

Dus dan doe ik het in de maanden dat ze altijd in de bak staan, helemaal zo slecht nog niet met mijn 500 gram per dag, voor samen?
Ik krijg het er trouwens ook echt alleen maar met een halve schep slobber erin. en dat verdeel ik dan evenredig over de shet en de grote...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:13

Het dieet hier is voor alle paarden: gras, hooi en elke ochtend wat vitamine brok :P

Ik zelf kan alles eten dat los en vast zit, maar ik val eerder af dan dat ik aankom.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:15

Het is een kiwi-banaan-druiven smoothie geworden. :P Overrijp fruit opgemaakt.

Lisa, die van mij gaan om 7 uur naar buiten met een plakje hooi, dan rond 11 op het gras, tot een uur of 3, afhankelijk van het fructaan, soms een uurtje langer maar vaak korter. Dan 's avonds met een vol hooinet (als het koud is 2 netten) op stal tegen 19:00, als het lekker weer is later en krijgen ze nog wat hooi buiten en als het vies is soms wat eerder. 's Morgen voor het naar buiten gaan krijgt Beer een kwart schep Cavalor Strucomix Original en Viool 3 kwart. 's Avonds krijgt Beer een klein halfje en Viool een volle (soms anderhalf) schep speedibeet en daar doorheen een volle schep Strucomix, dat vul ik met water aan tot een klein stukje onder de rand van de emmer en dan laat ik het even wellen. Als Beer in training is krijgt ie meer en aangevuld met wat supplementen maar nu doen ze niet zo veel. Viola heeft dit als minimum nodig, anders valt ze in.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:17

DubbelDun schreef:
@kvulden: klik op de link in mijn onderschrift :D

Ik kijk even ik zou het ook nog kunnen halen een keer. 5 kilo is meteen een beetje veel. 1 kilo moet ik even weer terug lezen of dat voor allemaal zou kunnen.

Ik ga denk ik het vlooienmiddel halen. Als ik aan het eind van de week geen resultaat zie. Ik zie volgens mij ook plekjes op het hoofd van de Shetlander, maat zie haar niet schuren. Pfff wat lastig soms.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:22

Vervelend die jeuk zeg! Heb er nul ervaring mee dus kan je niet adviseren...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:51

Deze batch is tot november 2017 goed (bij normale temperatuur bewaren).

Ik was ook gezegend met een slanke lijn, maar rond mijn 50e ging ik toch 'uitdijen' en ging van 55 naar 68 kilo. Nu weer terug naar 62/63 en dat vind ik netjes. Heb wel rigoreus het (te vele) snoepen er aan gegeven. Al eet ik op zijn tijd best nog wel wat chocola (verslaving) of een gebakje. :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:55

Super kirr!
Lekkere maaltijd kristel haha

Om zand te beperken voer ik uit netten en boven het verharde. Werkt eigenlijk goed. Bij mestonderzoek is er minimaal zand aanwezig.

Even lekker getut vanavond. Maar weer geknipt..De schaar wint het nog steeds van mijn drang om de manen te laten groeien
Voor

Afbeelding

Na
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:56