Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:36

Bij mijn grote paard hoef ik alleen mijn stem te verheffen. Als ik die een pets geeft is hij helemaal van de kaart. Mijn shet heeft wel een iets "hardere" hand nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:13

Bij mijn ruin moet je wel heel gericht petsen, anders petst ie terug :+
Bij de merrie moet je wat voorzichtiger zijn, maar die gedraagt zich wel meteen als ze een tik heeft gehad. Was bij de hoefsmid ook heel duidelijk....

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:17

Ziet er super uit Florie 71. Wat leuk terras met uitkijk op de stallen.
Kirr fijn dat de zaak rond is. Ik heb jouw vorige topic over het opknappen van je huis stilletjes gevolgd, vond het enig om te lezen. Ga je weer zoiets doen? Ben gek op klus topics om te volgen.

Knollie zal mij nooit voorbij lopen. Heb haar van veulen af aan en zit er zo ingebakken dat dat niet mag dat ze het niet eens probeert. Maar nu kreeg ik weer moeite met werken aan de hand hahaha... Sta je in aan positie naast haar schouder en krijg ik haar met moeite vooruit.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:35

Mijn merrie heeft nooit geen afstraffingen nodig aan de hand. Die is altijd zeer respectvol en houdt afstand en is voorzichtig. Zal ook nooit afkomen om aandacht te vragen. Ze is altijd wat afstandelijk.
De ruin van mijn vriend moet er telkens aan herinnert worden dat hij je niet kan/mag om ver lopen. Die moet je al achteruit sturen voordat je zijn halster aandoet of hij loopt over je over. Die zal eerder te vroeg dan te laat een mot krijgen met het uiteinde van de koord.

Jadybabe, klussen gaan we zeker en vast doen, van schilderen, tot nieuwe keuken, tot omheining, tot paddock Paradise voor de paardjes. Bedoeling is ook van tegen volgend jaar een goedgekeurde bouwaanvraag te hebben voor een stuk bij te bouwen. Misschien eventueel zelfs een vergund stalgebouw. Maar dat gaat wat afhangen van de huizenmarkt op dat moment. Als de kluswerkjes dan op zijn is het de bedoeling van het terug te verkopen en dichter bij mijn job te gaan wonen. Dan willen we graag een huis/hoeve/ boerderij met stal/bijgebouw(en) (liefst eentje voor mijn hobby en eentje voor de vriend zijn hobby :+ ). Dus dan begint het helemaal opnieuw. :D
Ga sowieso voor en na foto's maken, of ik er een heel topic aan ga wijden weet ik nog niet echt. Zal sowieso hier wel wat posten :D.

Plus dat er hier iemand op bokt zit die bij werk bij een soort stedenbouwkundige/belastingsdienst. Die vond het bij het vorig topic ook al nodig om zich heel vriendelijk voor te doen via pb, maar eigenlijk gewoon wilde weten wat er wel en niet vergund stond. Hij heeft hetzelfde gedaan bij heel wat van die topics ivm verbouwingen in BE hier op bokt. Kerel woont maar op een paar straten afstand en ons huisje is nogal makkelijk herkenbaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:06

Van die pennenlikkers daar heb je niks aan idd. Gelukkig zijn ze hier in de gemeente niet vreselijk moeilijk, zolang je maar in de buurt van de regeltjes blijft ;)

Hier zijn de paarden over het algemeen gewoon goed opgevoerd. Maar ze komen niet dagelijks "in de hand". Ze krijgen wel elke dag voer "uit de hand" maar verder hebben we eigenlijk weinig tijd voor ze op het moment.
Gelukkig hebben we paarden waar je na maanden gewoon op kunt stappen en een lekker ritje kunt maken (uiteraard wel rustig aan Ivm de spieren).

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:24

Kirr, gefeliciteerd!!! En Florie, ziet er prachtig uit :(:)
Verder lekker bijgelezen.

Pony gaat ook steeds beter luisteren met wandelen, ik begrens haar ook met het uiteinde van het halstertouw. Ze kan al erg netjes meelopen. Drie maanden geleden liep ze bokkend en dribbelend naast je, stuiterbal. Ik heb een mooi tractorpad hier in de polder, zonder verkeer, en daar je prima aan de hand stappen. Ik heb ze al twee keer samen meegenomen en dat is prachtig. Grote Taar links, pony rechts (die snapt nog niet dat ik ook aan de andere kant kan lopen.....). Beetje gedoe met hekken open doen, maar Taar is erg vriendelijk naar de pony, dat gaat wel goed.
Leuk, zo'n kleintje erbij. Ze leert heel snel. En dankzij de Furminator komt er een prachtig paardje tevoorschijn.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:48

Kirr gefeliciteerd!!

Ik had afgelopen weekend eindelijk het schuren van mijn boxdelen afgemaakt. Die waren gebeitst maar dat moest voor het mooie opnieuw gedaan worden. Het kaal schuren was alleen een flinke klus! Maar nu is het kaal en heb ik besloten het zo te laten. Het is hardhout dus dat vergrijst als je het niet beitst, vind ik eigenlijk mooier en het scheelt weer wat klussen in de toekomst :D

Vrijdag heeft de aannemer ons huis opgeleverd dus nu kunnen we daar ook beginnen met klussen, en dat terwijl de stal nog niet eens af is :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:57

Mooi plekje, florie71!
Gefeliciteerd!

Ons grote terras grenst direct aan de paddock en daar hebben we toch maar een tuinscherm neergezet.
Dat continue geknabbel aan je haar en geblaas in je nek gaf geen rustig zitmomentje, zeg maar... :+

En jij ook gefeliciteerd, Kirr!
Mja, it's the never ending story qua klussen en bezig zijn.
Soms komt dat niet altijd uit en is tijd/zin/gelegenheid een probleem, maarrrrr.....
Ik zou het voor geen goud meer willen missen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:01

Idd, je blijft wel bezig.
Net de 2e waterbak ook maar van de waterleiding afgehaald. Die krengen krijg ik niet waterdicht. Dus nu de leiding maar afgedopt. Ze staan toch bijna niet in de stal en elke dag een emmer leeggooien is ook niet alles :D
De andere stal had ik al gedaan. Daar staat nu een geïsoleerde metselkuip die ik gewoon met de hand vol laat lopen. Hou ik beter in de gaten hoeveel ze drinken ook en 's nachts geen klappende leidingen meer :)

Lynn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:03

Mijn paard stond vroeger bij mensen op stal, dus heb jammer genoeg nooit kunnen ervaren hoe het is om een paard aan huis te hebben.
Als ik wat meer tijd heb hoop ik dit wel te mogen ervaren, met een minitje aan huis. Dus wie weet kan ik hier ook ooit leuke foto's komen posten.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:04

Touwtjes en skuppen worden hier ook gebruikt, niet hard, maar met van die jonge slimme dieren moet je soms optreden om de grens weer helder te krijgen :P

Kirr, gefeliciteerd! En wat triest zeg... Laat ze lekker met hun eigen leven bemoeien :roll: Gemeente hier is een soort van anti-paard, maar als de boel netjes volgens de regels gaat dan gaat het wel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:57

Soms is het gewoon even nodig Mosh... Naar Modena hoef ik enkel mijn vinger te wijzen, maar met de pony heb ik wel meer dan eens een aanvaring gehad. Die gaat tegen de druk in, heel apart. :=

Ik had gisteravond een topic geopend, maar nog geen een reactie. :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:12

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:14

Hier krijgen de jongens ook wel eens een 'educatieve tip'.. Vooral de jongste kan echt een bulldozer zijn dus die moet af en toe op z'n plaats gezet worden, anders loopt ie letterlijk tegen en over je in al z'n enthousiasme. De oudste wordt voornamelijk berispt als hij weer eens probeert te happen bij het poetsen of opzadelen.. Maar verder heb ik opgevoede paarden hoor :+

Ik heb me ook eens gewaagd aan een fototopic: [ITP] Onze 2 Rosse Heren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:35

De ruin stond gisteren op het punt om naar de slager te gaan, hij heeft mazzel dat hij ook niet op de trailer kan :+
Zo, die heeft me echt weer ontzettend geirriteerd. Het rijden in de bak ging super, maar nu was zelfs het simpele rondje uitstappen op de weg dramatisch. En het stomme is dat hij het op een gegeven moment opgeeft, omdat hij weet dat dat de beste keuze is. Maar o wee als ik hem dan weer voorbij het pad naar huis stuur.... soms vraag ik me echt af wat ik hier toch mee moet. Gelukkig vanavond voor het eerst sinds anderhalve maand weer les, dan kan er in ieder geval weer iemand mee kijken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:02

Fax kon ik vroeger ook wel achter het behang plakken hoor...hij heeft best wel een hmmmm...karakter zeg maar.Vooral dwars tegen de draad in...links willen als jij rechts wilt.Beide een ander programma in je hoofd hebben zeg maar :P
Toen ik hem net had stond hij continu op zijn achterbenen(wel met opgevouwen voorbeentjes),had weinig (lees:geen) stalmanieren en daarbij ook enorm lomp.

Maar ja...liefde op 1e gezicht en dat is nooit over gegaan <3 Ondanks zijn dwarse karakter is hij heel erg betrouwbaar,zou zelfs geschikt zijn als therapie-paard.Hoe kwetsbaarder de lading op zijn rug,hoe voorzichtiger hij ermee omgaat.Maar als hij je niet moet laat dan maar zitten want hij hangt je in de 1e de beste boom of struik die hij tegenkomt _O-

Ik heb hem vanaf dat hij 5,5 jaar was...net een half jaar onder het zadel,volgende maand wordt hij 18 en ik ben nog net zo gek op hem als toen ik hem ontmoette <3
Hij mag bij mij zichzelf zijn met al zijn grappen en grollen,ja hij heeft een enorm gevoel voor humor.

Ooit heeft zijn fokker gevraagd of ik zijn halfbroer ook wilde hebben >;) heb toen gevraagd of 1 Fax op stal niet voldoende was.Daar moest ze mij gelijk in geven...je moet niet 2 van die types op stal hebben :=

Wendy...ik heb mij in de 1e jaren ook wel eens afgevraagd waar ik mee bezig was.Sommige paarden hebben gewoon een karakter waar je mee om moet kunnen gaan.Niet altijd eenvoudig hoor.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:14

Ordeal heeft mij ook jaren van bloed, zweet en tranen gekost maar ik heb zo onwijs veel van haar geleerd! Ze is echt een fanatisch paard maar heeft een enorme gebruiksaanwijzing en wenst sowieso altijd met respect behandeld te worden.
Ze houdt er ook nog steeds niet van als andere mensen aan haar zitten (eigenlijk alleen mijn moeder uitgezonderd en sinds ze thuis staan gaat met het mijn vriend ook ietsje beter). Ik heb met haar leren omgaan en kan inmiddels met haar lezen en schrijven.

Haar dochter Orenda is totaal tegenovergesteld. Die is gék op mensen, zelfs de dierenarts wordt plat geknuffeld :D Ze kan soms wel een draakje zijn in de omgang, zoekt altijd grenzen op. Ook een beetje een clown eigenlijk. Maar bovenal is ze ontzettend lief en anahankelijk.

Shadira noemen we gekscherend ook wel Oud&Chagrijnig. Dat is een eigenzinnige pony die ook niet van te veel poespas aan haar lijf houdt maar verder (voor mensen die wel enig overwicht hebben) prima in de omgang en stiekem vind ze het soms ook best fijn om even lekker uitgebreid geborsteld te worden of een stukje te wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:18

Heel herkenbaar deze verhalen.

Heb voor mijn merrie ook al een paar keer foto's gemaakt om een advertentie op MP te zetten :') . Maar goed, ze is er nog en ze blijft!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:20

Mijn ruin heb ik inmiddels ook alweer 10 jaar :')
Toen ik hem een paar maanden had heeft hij mij al een tand uit de mond geslagen, een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. Maar het is idd een karaktertje, hij is ook heel lief tegen kinderen trouwens.
Maar in november heeft hij ook weer iemand verwond en daarmee was het wel duidelijk dat ik hem dus nooit meer uit handen geef, tenzij iemand hem heel goed kent. Op de grond is hij meerdere malen gevaarlijk geweest in het verleden. En soms moet ik hem nog op zijn nummer zetten, maar dat komt steeds minder voor.

De oppas vroeg zich trouwens af wat er zo lastig aan dit paard was, hij was immers superbraaf.
Tja, ze zijn ook wel opgevoed hoor. Binnen en buiten zetten is geen probleem meer, zeker niet als je zelf heel duidelijk bent. :D Maar een verkeerd geplaatste hoef kan voor komen, bij voorkeur midden op je voet.
Het is aan de andere kant ook een enorme bedelaar en wist altijd iedereen snoepjes te ontfrutselen.
Maar wat ook heel bijzonder is, hij heeft maar één baas, en dat ben ik.

Walter lijkt volgens mij wel wat op jouw Fax, ook hij heeft namelijk echt een gevoel voor humor. Maar kan ook het bloed onder je nagels vandaan halen en helaas ook soms ronduit gevaarlijk zijn.
Meestal geen probleem, maar gisteren was ik het even helemaal zat.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:07

Wat een doorzettingsvermogen hebben jullie.

Wij zijn bezig om de 2 kleffe vriendinnen steeds een klein stukje verder uit elkaar te halen.

De oudste en verstandigste op de poetsplaats gezet en mijn vriend heeft friesje meegesleept
naar de wei die volgt op de paddock ,waar ze moet staan als ik ga rijden met haar vriendin.

De nek van de dame op de poetsplaats werd alsmaar langer om friesje toch maar in beeld te kunnen houden . Ik was haar ondertussen lekker aan het poetsen.

Friesje achter de draad beloond en worteltje gegeven en toen weer terug ,haar tegenover de poetsplaats gezet tewijl de ander daar nog stond , en toen friesje gepoetst.
Allebei beloond ,worteltje en toen rustig losgelaten.

Als we doorgaan in dit tempo zit ik er niet op voor volgend jaar :(

We gaan er toch niet ééntje bij zetten ,dit moet toch ooit lukken ?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:12

Kaat...ik ben 5 jaar bezig geweest met Fax :+ ,hij kan nu ook keurig alleen blijven.Loopt wat te hinneken en heen-,en weer te drabben maar met beetje gras red hij het wel.

Je kunt alleen niet stiekum terugkomen...begint hij te loeien,hij is nog erger dan een deurbel :=

Hier inmiddels wel een bij maar dat was niet gericht in de planning.Hij kwam op ons pad en past hier prima.Mocht van vriendlief wel een bij maar niet een weg :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:12

Waarom vraag je de aandacht niet bij jou als je aan het poetsen bent? Als je dat doet en een mogelijkheid biedt om de spanning af te laten vloeien (bijvoorbeeld door het hoofd laag te vragen) kon het nog wel eens sneller gaan...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:13

Hier hebben we er 1 die iig moeilijk is op de trailer. Erop gaat wel, maar bij de eerste bocht gaat ze liggen.
En dan 2 die heel makkelijk zijn (de heren)
En 1 die wel met de trailer gebracht is een jaar geleden maar verder geen idee hoe die op de trailer is.

Denk dat wij wel geluk hebben met onze paarden, ze zijn zo makkelijk. Maar misschien komt dat ook wel gewoon door de manier waarop we ermee om gaan, gewoon niet zeuren.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:42

5 jaar Tinky ? -O-
Ik hoop er toch wat sneller mee te kunnen rijden terwijl de ander achter de draad staat.

Citaat:
Waarom vraag je de aandacht niet bij jou als je aan het poetsen bent? Als je dat doet en een mogelijkheid biedt om de spanning af te laten vloeien (bijvoorbeeld door het hoofd laag te vragen) kon het nog wel eens sneller gaan...

Ik ben wel tegen haar aan het babbelen, maar wilde niets forceren.
Zal het de volgende keer proberen.

Het moet toch lukken ; 8 jaar geleden stond ik met dit paard op de trailer terwijl haar 6 weken oude
veulen weer terug naar de wei was gerend.

Ze is toen keurig bij me gebleven, wel stuiterde de hele trailer op en neer door haar gehups.
Na afloop had ik tutende oren vanwege haar gebrul.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:49

Rare quote , maar ik krijg het niet verandert. Sorry.