Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:10

Ze zitten niet echt in de buurt helaas :D

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:00

bij mij gaat van het weekend kokos door de bak *\o/*
ik heb nu een heele zware bak waar haast niet in is te rijden :n
het word door iemand gedaan ,en het is een verbetering van 80 %
ben dus heel benieuwd als ik er zondag in gaat rijden ,denk dat ik dan ook een heel blij paardje onder mijn kont heb :=

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:11

Hoi

Ik lees al een tijdje met jullie mee hier in dit topic!
Op onze (prive) stal willen ze graag wat aan de rijbak doen (20x40). Maar ze willen iets wat niet chemisch is. Dan kom je al snel uit bij een hout of kokos vezel oid.
Nu heb ik op mijn vorige stal een nare ervaring gehad met houtsnippers...... Helemaal verrot en de paarden zakte er tot hun knieen in weg........
Nu lees ik hier mee over de kokosverzels en zie dat er verschillende bedrijven zijn en korte en lange vezels?!

De rijbak is in de zomer zwaar. Nu op dit moment na de regenval is hij super te rijden. Na heftige regenval is de bak zo goed als droog de volgende dag. Hij heeft drainering.

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie ons af en aanraden?

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:38

Nou bij mij gaat het over.. de mest wordt bij ons over het land gestrooid waar van gehooid wordt en volgens de loonwerker krijg je dan de kokos in het hooi.. en dat willen wij niet.. dus nu weer op zoek naar een andere oplossing.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:39

Mijn bak is nu super te rijden, ik heb de lange kokosvezels er nu in, 2 balen was voor onze bak voldoende. Het heeft zich nu helemaal vermengd met het zand. Alleen het slepen ging met de korte vezel die ik er vorig jaar in had gedaan makkelijker. Bij de lange vezels hoopt het zich bij niet goed uitgepluisde kokosstukken nog op. Maar omdat ik er niet zoveel in heb zitten kan ik de bak toch nog slepen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:33

Hoi, handig topic dit! Ik had een vraagje aan alle ervaren kokosgebruikers hier. Wij hebben een losgooibak, is dus niet opgebouwd als een bak of gedraineerd, maar gewoon een laag zand waar de paarden in kunnen lopen. We zitten er wel eens over te denken om die bak meer te gaan gebruiken om in te longeren. Dat is nu niet aan de orde omdat de bodem te slecht daarvoor is. Heeft het zin om er kokos doorheen te doen of moet je voor kokos in principe wel al een redelijke stabiele bak hebben (en verbetert kokos bijvoorbeeld dan alleen je toplaag of je hele bak)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:29

Djimmert schreef:
Nou bij mij gaat het over.. de mest wordt bij ons over het land gestrooid waar van gehooid wordt en volgens de loonwerker krijg je dan de kokos in het hooi.. en dat willen wij niet.. dus nu weer op zoek naar een andere oplossing.

Als je de mest uit de bak verzameld in een aparte bak, dan kan het wel. Stel je hebt 1 mestberg per dag, dan kan je best in de groene kliko kwijt, ik prop die ook altijd vol...dan heb ik iemand die 2 keer per jaar komt voor zijn volkstuintje, die kan ook prima die kokosmest van de buitenbak kwijt..

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:57

Hoe staat het inmiddels met de kokosbakken? iedereen nog tevreden?
Zijn er ook nog mensen met foto's van hun kokosbak?

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:31

De kokos is vandaag geleverd.. hopelijk van t weekend verwerken

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:29

Barb schreef:
Zijn er ook nog mensen met foto's van hun kokosbak?

Ik heb wel een filmpje ... van afgelopen zondag. Daarop is de bak wel goed te zien.
Het ziet er helemaal niet bijzonder uit of zo; het lijkt net gewoon zand. De eerste maanden niet hoor, toen lagen overal toefjes kokoshaar. Maar goed, nu is de bak dus zo (ik ben met mijn jongste paard bezig in de bak, dus geen spectaculaire acties ;-) ):
http://www.youtube.com/watch?v=cLf1Mocxxic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:40

Mac, jouw bak ziet er glad uit zo met dat natte zand, zou bijna denken dat je geen kokos nodig zou hebben.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:43

Het filmpje is van zondag en de bak was vrijdag "aangereden". Ik heb er sinds die tijd in gelest en de paarden staan er van half 8 's ochtends tot 10 uur 's avonds in. Dit even ter illustratie, want voor de kokos kreeg ik de bak ook wel zo vlak, maar was hij na 1 keer rijden alweer compleet omgeploegd en veel te zwaar ... het "duinpaneffect" zeg maar. Nu lijkt het meer op het strand na de vloed :)) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:48

Zo zie ik een bak graag, het fijnst voor de paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:49

@mac: wat voor zand heb jij in de je bak liggen ??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:50

Russel: Ik ook :j
Ik ben wel heel benieuwd hoe lang hij zo stevig blijft ... tot nu toe houdt het zich heel goed. Het ligt er nu een jaar in.

Het enige dat wel eens vervelend is, is dat ik ff moet harken als mijn paarden jolig hebben lopen doen. Dan moet ik even de kraters dichtduwen met de hark, anders krijgen we dat niet mooi plat met de auto(banden). Als je zo'n professionele rol hebt, zal dat niet zo'n probleem zijn, vermoed ik.

DD: het zand is gewoon Heerdens bodemzand :)) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:59

@Mac: zal wel gewoon hetzelfde zand zijn als er hier uit de grond komt :)
Alleen bij mij is er nu al 2x rivierzand over gegaan omdat de boel toch wat lager kwam te liggen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:01

Oh, daar heb ik nog geen last van gehad en het zand ligt nu toch al zo'n jaar of 5 zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:21

Ik schep zeker met de mest een hoop zand weg en niet te vergeten de blaadjes. Blijft ook altijd zand aan hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:28

Er waait ook genoeg weg, rivierzand is best fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:33

Klopt. Valt me zeker als het droog is wel wat tegen. Bak is behoorlijk mul dan. Als paddock wel te doen, maar het loopt voor mij met de kruiwagen ook niet echt lekker.
Dus had ik graag een proef gedaan tussen 2 soorten :)
Nou ja nu is hij nat en loopt het ook makkelijkr :)

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:50

Kan iemand me vertellen hoe lang de korte vezels zijn?
Ik ben bezig geweest met rondbellen voor kokos:

- Tropic Trading levert niet op korte termijn. Ze hebben minstens een scheepscontainer (700 balen) aan bestelling nodig voordat ze het laten overkomen. Dat duurt een paar maanden, en dat doen we dus niet.

- Comos/Kokosystems levert de balen nog steeds voor 95 euro (droog) of 105 euro (geweekt). Komt nog 80 euro bezorgkosten bij. De vezels zijn lang: 10-15 cm. Dat betekent veel stabiliteit, maar ook lastige verwerking en problemen met slepen. Ik zou 5 balen nodig hebben: ruim 700 euro.

- Ik heb nog een ander bedrijf gevonden dat relatief goedkoop (ik dacht 575 euro per 1000 kg, heb ongeveer 700 kg nodig) kokosvezels levert. Is eigenlijk niet gericht op paardenbakken, maar het zijn wel dezelfde (kwalitatief goede) vezels. Zij richten zich voornamelijk op tuinbedrijven, mogelijk is de prijs daardoor ook lager. Ze kunnen het echter wel leveren. Zit in baaltjes van 25 kg. Ik heb een proefmonster gekregen, ziet er goed uit. Maar het zijn wel korte vezels: circa 3 cm lang. Heeft iemand ervaring met zulke korte vezels?
Ik moet zeggen dat het heel makkelijk uitpluist en ook best wel stevig is. Daarnaast weet ik wel zeker dat je met deze korte vezels je bak gewoon kunt slepen. Ik vraag me wel af of het stevig genoeg is, omdat de haren een stuk korter zijn. Aan de andere kant: Houtsnippers zijn ook niet erg groot.

O ja, ik heb een paddock/bak die van zichzelf wel redelijk stevig is, maar de toplaag slibt dicht.
Daardoor blijven er (kleine) plassen bovenop staan. Ze lopen er (nog) wel OP in plaats van er IN.
Graag hoor ik jullie reacties.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:01

ik zat ook te denken of ik de lange vezels die ik hier heb niet een keer kan snijden tijdens het verwerken,
met een soort van snijblok waar je bv bloem stelen voor de tuinbouw mee snijd in een bos,

het pluizen is wel te doen,
ik heb nu 1 baal uit elkaar in plakken die liggen te weken in de regen en die plakken zijn relatief snel te pluizen,
helaas is het scheppen van de glooien in mijn bak erg zwaar werk dus schiet het nog niet op,

ik denk dat je de toplaag er wel mee kunt verbeteren als ik het zo bekijk

ik ga 3 balen van 125 kg verwerken trouwens,

en Cas heeft er 2 in haar bak!

zelf heb ik het idee om eerst te kijken met 3 balen en dan eventueel de stukken die meer aandacht nodig hebben over een half jaar of zo met korte vesels te verbeteren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:33

@Santano: als je interesse hebt wil ik dan wel wat van je over nemen.. waar zit je ergens (PB??)

Firstpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:47

Santano schreef:
Kan iemand me vertellen hoe lang de korte vezels zijn?
Ik ben bezig geweest met rondbellen voor kokos:

Op kokovezels.nl staat aardig wat info. *D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:53

Het oorspronkelijke gebruiksdoel van de vezels doet er volgens mij niet zoveel toe. Die van Comos zijn in eerste instantie ook voor hun eigen productie van tuinschermen ed. De balen zoals wij ze hebben gekocht zijn precies dezelfde als die zij gebruiken als grondstof.

Die vezels snijden zou ik niet aan beginnen. Die dingen zijn behoorlijk taai en ik denk dat je je machine er mee molt...