Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:49

Nee dta haal ik daar vandaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:50

Ik snap SW ook niet helemaal..
Ik kijk heel goed naar hoe ik zelf mijn paarden houd en ook altijd gehouden heb Lachen
Hier staan ze niet zonder schaduw in de dazen om maar wat te noemen Lachen
Het is veilig afgemaakt en ze staan elke dag buiten...
Qua rijden haal ik les en zoek de fout eerst bij mezelf...dus snap hem ook niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:51

Voordat je mij veroordeelt, mijn paard komt gewoon in de weide alleen niet de hele dag omdat dat niet mag en omdat ik dat ook niet zou willen.

muggenziften of niet eerst roepen dat je geen paard mag houden als je ze geen weidegang kan bieden en vervolgens kan JIJ dat ze ook niet bieden.
Ze staan alleen de hele dat buiten en kunnen lopen en hebben waarschlijk een flinke paddock maar vast geen hectare ofzo zal we iets zij van 20x40 of kleiner.

Mijn pwoon zou dood-ongelukkig zijn met de paddock en wat ruwvoer... in de winter deed ik dat paar keer en dan at ie dat amper en stond ie naar de weide te kijken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:52

detour schreef:
Wat wil je nu eigenlijk zeggen met dat vingertje en naar jezelf kijken, superwoman?.. Ik snap niet precies waar je heen wilt?..

Ik geloof dat iedereen zichzelf kan verbeteren, of het nu met "het houden" van je paard is, of met het rijden. (ook ik dus)
Het hele paarden houden en gebruiken om te rijden = toch egoistisch en moet je proberen zo goed mogelijk te doen voor het paard.

Een topic met de stelling dat gras heilig is en dat je anders geen paard paard zou moeten hebben, vind ik hypocriet. Er zijn nog zoveel andere dingen die ook in orde moeten zijn. Helaas kun je niet alles hebben. Helaas kun je met zo'n stelling ook geen mensen overtuigen om het anders te doen, want met veroordelen zullen mensen echt niet luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:54

rijden doen we allemaal sw...en iedereen kan daar verbetren, wel of geen plek voor buiten zetten, is dus gelijk voor iedereen

Wel is gewoon bekend dat een paard een kudde dier is en zijn hele spijsvertering en afvalstoffen afvoeren gemaakt is op beweging.
Eigenlijk kun je daar niet eens over discusieren....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:55

tita: Ik heb nergens gezegd dta een paard weidegang moet hebben hoor. Ik heb gezegd dat elk paard naar buiten moet.

Je verzint ze nu verder ter plekke. Nogmaals je hebt dus nog steeds niet uitgelegd wat voor verschil het voor een paard maakt of hij buiten op zand loopt of dat hij buiten op gras loopt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:56

Je tweede zin ben ik helemaal met je eens, SW! Knipoog

Het hypocriete snap ik niet; het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten?.. Clown

Bedoel je dat er dan mensen zijn die zeggen:"Mijn paard loopt op gras", en dat ze er dan verder niet naar om kijken?..

Volgens mij proberen mensen echt wel te doen wat er in hun vermogen ligt om het hun dier zo goed mogelijk naar de zin te maken, ieder op zijn of haar manier, dat is iets wat we van elkaar moeten rexpecteren.

En dat is toch prima?

Ik proef dat vingertje niet zo, denk ik.. Voel me ook niet aangevallen omdat ik mijn dieren er wel op wil hebben. Dat is mijn keuze en een ieder moet voor zichzelf bepalen hoe of wat hij denkt dat goed is voor zijn of haar dier!

LADPR, mbt ruwvoer; dat van van kempen gaf ik je toen door en ik ben gewoon verbaasd dat het rot is!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:58

Detour: Ja was een rare baal en de eerste keer dat we dat hebben. die balen kwamen ook uit Rotterdam

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:59

Mmm.. wij hebben ook voor het eerst riet er in zitten, en dat vinden ze niet lekker. Ook uit Rotterdam? Ben benieuwd..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:03

detour schreef:
Inderdaad- geen weidegang- geen paard.
Ik vind het pure egoisme en dierenmishandeling als je een paard houdt zonder dat het weidegang krijgt (ik bedoel dan ook het hele jaar door).. Vind een paddock een paar uur per dag met genoeg ruwvoer ook niet voldoende.

LAPDR sorry het was detour die zo dacht dus zij moet jou ook geen paard gunnen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:04

tita, kennelijk lees je mijn verdere reacties niet...
Ik gun LADPR genoeg, hoor, don't worry, sterker nog; ik vind dat ieder voor zichzelf moet bepalen wat acceptabel is voor een paard of niet. Ze is zelfs via mij aan d'r ruwvoerhandelaar gekomen. Haha!

In die zin vind ik het prettig als mijn mening daarin ook gerespecteerd wordt. Knipoog

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:06

tita schreef:
Citaat:
Tita: Dat is niet kort door de bocht de heel dag bewegen is voor een paard een basis behoefte.

en dan vermelden dat je geen paard mag nemen als je geen weidegang kan aanbieden in de winter...geloof me dan kan hier bij iedereen zijn knol wegdoen ivm kleigrond en uitwaarden.
Laat je paard lekker verzuipen omdat ie buiten moet staan.

En er is geen ander optie in dit gebied....alle woonplaatsen liggen ook in de uitwaarden en moesten aantal jaren geleden ook evacueren.

goh en wat lees ik nou krijg jouw paard nou wel of geen gras

tita luister ns ik vind dat je dit niet op zo'n afzeikerige manier kunt schrijven

de grond in nederland is idd te nat, dus al diegenen die een paard willen houden kunnen de grond ook behandelen, lees: draineren, zodat je wel aan de voorwaarden voldoet.
alleeeeeen, dat kost geld, en daar gaat het in veel gevallen op stuk.

ik kon laatst een dravermerrie krijgen, alleen ik heb al een paardje en toen wild eik haar aan iemand anders geven waar ik wel aan zei dat er een zadel voor gekocht moest worden, waarop zij antwoordt dat ze al een zadel had...

het gaat vaak echt alleen om het geld, en ik ben het idd met de ts eens, geen weidegang geen paard, geen geld, geen paard.
zo simpel is het

en dus ja, dan zouden inderdaad erg veel mensen hun paard moeten verkopen, en dat zou alleen al ten goede komen van al die paarden die nu niet goed gehouden wordenen eigenlijk alleen maar dienen ter plezier ende vermaak van zovelen, en waar ik me dus mateloos aan erger: aan het eigen plezier wat ten koste gaat van de gezondheid van het dier.

en helaas, ik ken heeeeleboel pensionstallen waar men de paarden enkel een uurtje buiten laat en inderdaad ook nog eens niet naar buiten als het regent of sneeuwt :S, maar er nog wel even een kilo biks ingooien en geen hooi, en als je ze dan als enkeling wel naar buiten wil hebben, zoals ik dus, kan je al heel gauw vertrekken, want dan ben je maar een "rare".
Toevallig hoort mijn merens nou eenmaal buiten dus ik heb het al niet zo voor het kiezen...

De stallen waar paarden niet de hele dag in de blub staan, gewoon hooi te eten krijgen de hele dag door, naar buiten gaan d ehele dag met vers water en hooi overdag want ok dat wordt wel eens vergeten... omdat "men" het niet nodig vindt, zijn nog steeds 85% van de stallen waar je helaas stalgeld voor moet betalen.

pas als de dieren aan huis staan,m zie je erg veel verbetering, en zo hoort het ok.

wat ik vind is dat pensioneigenaars verplicht een paardenhouderijopleiding van een jaar moeten volgen en dat certificaat op moeten hangene, velen weten geeneens wat een paard nodig heeft maar bouwen even 10 of 15 stallen en hup we verhuren de boel even. zelfs het mesten gebeurt er niet goed en hoe vaak je het ook vraagt er wordt bezuinbigd op de verkeerde dingen nl op jouw paard zijn hooi, want oew de paddock wordt vies als hij jooii eet overdag, dus jouw paard loopt een verhoogde kans op een maagzweer aan de ene kant, en aan de andere kant is de kans op hoefbevangenheid en spierverzuring ook erg groot, nog maar te zwijgen van de vergrote kans op koliek...

en wat te denken van een paard wat in een donkere stal wordt gehouden, enkel eruit gehaald wordt voor te trainen, teruggezet wordt en dan mag wachten tot 's avonds dat er weer hooi gegeven wordt... en waarvan de witte drukplekken van een westernzadel op zijn rug staan... (dat heeft ie zelf gedaan zeker??? $#$@#$@!@#).

let op, ik zeg niet dat de eigenaar niet van zijn dier houdt, het is alleen de onwetendheid die het paard in een hoekje drukt en het paard gehoorzaamt lijdzaam, want zo zijn ze gemaakt door die eigenaar, je hebt maar te luisteren of ik pak mijn zweep... hoe vaak ik hier niet lees dat een paard je in de maling neemt, en steeds maar weer vertellen dat dat niet kan...

hoe vaak zomerexcem voorkomt, puur omdat een paard niet op de juiste manier gehouden wordt, bijvoorbeeld ijslanders die in een grote kudde thuis horen, gaan we apart zetten... halterpaarden die enkel recht en hele lange stukken lopen en enkel stap en draf zijn gefokt, worden gebruikt voor reining... en sportpaarden die geschoren op stal worden gezet met deken, nog maar te zwijgen van de uitgeschoren oren, de afgeknipte snorharen, en de bijzetteugelws en martingalen, ow ja en de slof wznt hij moet LDR laag diep en rond, naja belachelijk maar goed, oeps en we vergeten dat er ook nog "schoenen" onder moten want dat hoort zo, jongens waar zijn we mee bezig???

zijn we zo ver van het pad afgeraakt dat we zo ver van de natuur af zijn gaan staan? JA!
dat geldt niet voor iedereen, maar wel voor 85% van de paarden eigenaars

en hoe vaak hoor je niet, mijn paard doet dit, mijn paard doet dat, maar als je hem buiten zou laten en er niet de hele tijd naar zou kijken, doet die dat ineens niet meer... want je hebt hem dan los-gelaten... iets wat voor velen onder ons erg moeilijk is.

loslaten, het meest moeilijke woord voor mensen die angst hebben iets de vrijheid te geven, maar doordat je het de vrijheid geeft, krijg je ,meer met minder, en dat is de clou.

wat als jouw paard jou eens de hele dag in een hokje zou zetten, ga jij dat accepteren? ik dacht het effe niet...

neen, het merendeel van de paarden wordt gehouden niet voor het paard maar om de eigenaar te plezieren.

ik heb mijn merens op het land staan, met onbeperkt hooi, hij moet nog worden ingereden, maar ik hoef niet zo nodig... ik vind het al leuk om naar hem en zijn vriendjes te kijken.

En zo kan het dus ook.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:07

ik vind idd ook 'geen weidegang kunnen bieden = geen paard!' helemaal mee eens dus. een paard hoort buiten te zijn en lekker kunnen te lopen. vind t slecht als een paard word gehouden in de stal en alleen beweging krijgt door het rijden!
kun je een paard geen weidegang bieden moet je geen paard nemen!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:08

Een paar uur per dag in ieder geval de wei op met een maatje of een kudde vind ik een must. Als dat niet kan ook niet aan een paard beginnen.. Wij kunnen ook niet de hele dag in één kamertje zitten dus dan sluit ik mijn paard ook niet op in een stal om hem er vervolgens een uurtje per dag eruit te plukken voor een rondje hobbelen.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:09

runningkawa schreef:
rijden doen we allemaal sw...en iedereen kan daar verbetren, wel of geen plek voor buiten zetten, is dus gelijk voor iedereen

Wel is gewoon bekend dat een paard een kudde dier is en zijn hele spijsvertering en afvalstoffen afvoeren gemaakt is op beweging.
Eigenlijk kun je daar niet eens over discusieren....

helemaal mee eens!, het is eigenlijk inderdaad geeneens een discussie waardig, het is gewoon zo, klaar!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:10

ik heb een bak en me paardjes staan nu lekker buiten ik heb ook niet veel gras staan wel wat maar daar
kunnen ze 1 uurtje opstaan 2x en soms 1x in de week langer kan niet..
en de rest van de dag staan ze lekker buiten als het regent licht er aan hoe hard..
dan gaan ze naar binnen Knipoog
en ze komen echt niks tekort mijn paardjes hebben er vreden mee Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:11

detour schreef:
tita, kennelijk lees je mijn verdere reacties niet...
Ik gun LADPR genoeg, hoor, don't worry, sterker nog; ik vind dat ieder voor zichzelf moet bepalen wat acceptabel is voor een paard of niet. Ze is zelfs via mij aan d'r ruwvoerhandelaar gekomen. Haha!

In die zin vind ik het prettig als mijn mening daarin ook gerespecteerd wordt. Knipoog

Wat lezen jij schrijft het toch zelf

Citaat:
detour schreef:
Ik vind het pure egoisme en dierenmishandeling als je een paard houdt zonder dat het weidegang krijgt (ik bedoel dan ook het hele jaar door).. Vind een paddock een paar uur per dag met genoeg ruwvoer ook niet voldoende.

Hoe moet ik dit lezen maar voor LAPDR maak ik een uitzondering
er staat niet fulltime paddock is goed.

IMO is alleen een paddock niet goed maar ik veroordeel niemand want als iemand echt niet aan een weide kan komen en ze hebben wel een goede paddock en de paarden vinden dat fijn dan is het niks aan de hand.
Sterker nog stalpaarden die niet in de weide komen is jammer voor die paarden maar ik veroordeel die mensen niet en roep niet dat ze maar naar een manege moeten of hun paarden moeten verkopen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:13

tita: Je geeft nog steeds geen antwoord en nee je veranderd weer van onderwerp jij gunt het me niet dat zeg je zelf.

Ik kan prima aan gras komen, nogmaals dat wil ik niet want ik zie mn dieren graag nog langer gezond.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 28-04-08 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:14

Sjonge jonge wat ben jij kort door de bocht, Tita, je trekt wel erg snel conclusies! Voor mij is het idd een vereiste, gras, al is het maar een deel van het jaar! Haha!

Waarom moet jij je daar zo druk over maken? Mensen hebben nu eenmaal verschillende ideeen, toch?

Maargoed, als ik verder lees lijkt het erop dat je dus ook vindt dat ze gras nodig hebben. dat mag toch? Maar misschien denken sommige mensen daar anders over en dat moet ook kunnen..
Laatst bijgewerkt door detour op 28-04-08 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:15

Citaat:
de grond in nederland is idd te nat, dus al diegenen die een paard willen houden kunnen de grond ook behandelen, lees: draineren, zodat je wel aan de voorwaarden voldoet.
alleeeeeen, dat kost geld, en daar gaat het in veel gevallen op stuk.

Gestoord Gestoord Gestoord

uitwaarden kun je niet draineren en natuurgebieden mag je niet draineren

stalhouders gaan niet hun weiland draineren

en iedereen kan een stuk land kopen en dan nog laten draineren...hoe je het wend of keert

In de winter lopen ze het land stuk met als gevolg dat je van de zomer niks heb, dan heb ik liever mijn paard binnen zodat ie in de zomer lekker gras heeft Pling OK dan!

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:16

Rijan_ schreef:
ik heb een bak en me paardjes staan nu lekker buiten ik heb ook niet veel gras staan wel wat maar daar
kunnen ze 1 uurtje opstaan 2x en soms 1x in de week langer kan niet..
en de rest van de dag staan ze lekker buiten als het regent licht er aan hoe hard..
dan gaan ze naar binnen Knipoog
en ze komen echt niks tekort mijn paardjes hebben er vreden mee ;)

sorry hoor, JIJ hebt er vrede mee... dat is wat anders dan wat ZIJ NODIG HEBBEN

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:16

Tita: Ja dus je paard staat de hele winter binnen alleen om in de zomer wat grasjes te kunnen eten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:17

detour schreef:
Sjonge jonge wat ben jij kort door de bocht, Tita, je trekt wel erg snel conclusies! Voor mij is het idd een vereiste, gras, al is het maar een deel van het jaar! Haha!

Waarom moet jij je daar zo druk over maken? Mensen hebben nu eenmaal verschillende ideeen, toch?

Maargoed, als ik verder lees lijkt het erop dat je dus ook vindt dat ze gras nodig hebben. dat mag toch? Maar misschien denken sommige mensen daar anders over en dat moet ook kunnen..

Citaat:
Citaat:
detour schreef:
Ik vind het pure egoisme en dierenmishandeling als je een paard houdt zonder dat het weidegang krijgt (ik bedoel dan ook het hele jaar door).. Vind een paddock een paar uur per dag met genoeg ruwvoer ook niet voldoende
.

Verdorie ik lees echt wat anders hoor.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:18

haha jij kent mijn paarden niet Bloos Knipoog
die ken ik veeel beter dan jou Knipoog
en mijn paardjes leven nog steets kijk maar in me profiel of ze vredig zijn Knipoog

ik kan een shetlander die bij mijn op school staat die mag nog geeneens gras eten heeft ie allergie voor Knipoog
Laatst bijgewerkt door Rijan_ op 28-04-08 09:20, in het totaal 2 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:18

Ja, het hele jaar door dat ze geen grassprietje zien! Clown Dus: IN de lente, zomer, herfst en winter geen sprietje gras!

En als je paard erg gevoelig is voor gras vind ik ruwvoer een geweldige uitkomst! Haha!

voordat je zo doordraaft, probeer eerst eens te peilen wat ik daarmee bedoel. Knipoog

Landjes hier worden trouwens ook gedraineert in de buurt.
Laatst bijgewerkt door detour op 28-04-08 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt