Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
runningkawa schreef:Dat noem ik eerlijk gezegt uit gemak ook een bio varken
Leek me ook wel logisch gezien de rest van de tekst
Dus denk dat tita hetzelfde bedoeld
tita schreef:banketstaaf maar een paard krijgt altijd nog meer aandacht en liefde en afwisseling in zijn leven
Citaat:Het is namelijk heel vaak zo dat de mensen die hun paard 24/7 op stal hebben staan, juist minder aandacht aan ze geven dan de mensen die hun paarden ook op het land hebben staan.
Citaat:Tja, liefde en afwisseling...Je wordt uit je stal uitgeplukt en mag aan het werk. Als je mazzel hebt met een vriendelijke ruiter als je pech hebt wordt je met alle mogelijke hulpmiddelen in elkaar getrokken.. En liefde...die gaat bij sommige mensen ook niet verder als zolang het paard bruikbaar is om mee te rijden...
runningkawa schreef:Met bokt gaat dat idd niet veranderen, maar ik hoop dat er eens regels gaan komen vanuit de overheid. Want voor de bio zijn er ook regels, alleen het houden van paarden is zonder. Dat is toch belachelijk?
runningkawa schreef:Ik zie ook liever groter, maar als paarden er echt elke dag uit komen zie ik het niet als beperking.
Je kunt wel zeggen stallen 4x4 , maar als ze er dan niet uitkomen schiet die meter meer ook niet op vind ik
fransje23 schreef:runningkawa schreef:Met bokt gaat dat idd niet veranderen, maar ik hoop dat er eens regels gaan komen vanuit de overheid. Want voor de bio zijn er ook regels, alleen het houden van paarden is zonder. Dat is toch belachelijk?
Ik zie de paardenwereld al op zijn achtertse benen staan als er dat soort richtlijnen wettelijk geregeld gaan worden. Regels voor staloppervlakte, luchtverversing, licht hoeveelheid en uitloopmogelijkheden.
Simpelweg staan er, in Nederland, teveel grote paarden te lang in te kleine, donkere en muffe stallen...
Ik vind zo een paard van 1.70 of groter in een box van 3 bij 3 niet kunnen zeker niet als ze er 23/7 in moeten staan...

Citaat:Zo jij durft wat te beweren...lekker bezig zo.
Ik ken ook mensen die hun paard fulltime op het land hebben staan zodat ze er niet elke dag naar toe hoeven.
Of als het zo regent, kijken ze vanuit de auto of ie nog leeft en de afgelopen maand toen het elke dag petweer was, waren ze er amper.
Maar ik zeg niet dat bijna alle mensen zo zijn, jij beweert dat wel van stalpaarden.
tita schreef:Ik zou me daar niet druk over maken dat moet de pensionhouder doen met als gevolg dat ie stopt en de paardensport in elkaar dondert
hyppolyte schreef:Degenen die ermee zullen stoppen zullen ook waarschijnlijk net de mensen zijn waar het indd niet goed geregeld is, of waar het ze niet interesseert.
Ik blijf het ook gek vinden dat katten wel de hele dag buiten mogen rondhobbelen en dat een hond ook minstens 3 keer per dag naar buiten komt, terwijl een roofdier dat qua lichaamsbeweging en voedselvoorziening veel minder hard nodig heeft dan een paard. Bovendien hebben honden en katten als ze binnen zijn ook al gauw een hoeveelheid m2 tot hun beschikking, die doorgaans toch zeker de m2 van een stal van 3x3 of 4x4 overschrijden. Terwijl ze veel kleiner zijn en eigenlijk ook minder ruimte nodig hebben. In het profiel van Arno8 staat ook wel een goede vergelijking, als je zoiets bij je kat of hond zou doen zou je de db op je dak krijgen, maar bij paarden wordt het heel normaal gevonden, dat is iets waar ik zelf niet zo goed over uit kan.
. Er zijn genoeg stallen waar die ruimte gewoon niet is. Als ik kijk naar de stal waar ik sta dan staan daar 60 paarden. Als voor die groep een HIT actief stal gebouwd moet worden dan is er meer ruimte nodig als dat nu in gebruik is. 
hyppolyte schreef:Degenen die ermee zullen stoppen zullen ook waarschijnlijk net de mensen zijn waar het indd niet goed geregeld is, of waar het ze niet interesseert.
Ik blijf het ook gek vinden dat katten wel de hele dag buiten mogen rondhobbelen en dat een hond ook minstens 3 keer per dag naar buiten komt, terwijl een roofdier dat qua lichaamsbeweging en voedselvoorziening veel minder hard nodig heeft dan een paard. Bovendien hebben honden en katten als ze binnen zijn ook al gauw een hoeveelheid m2 tot hun beschikking, die doorgaans toch zeker de m2 van een stal van 3x3 of 4x4 overschrijden. Terwijl ze veel kleiner zijn en eigenlijk ook minder ruimte nodig hebben. In het profiel van Arno8 staat ook wel een goede vergelijking, als je zoiets bij je kat of hond zou doen zou je de db op je dak krijgen, maar bij paarden wordt het heel normaal gevonden, dat is iets waar ik zelf niet zo goed over uit kan.
Citaat:Huisvesting
Paarden moeten veel kunnen bewegen en fysiek sociaal contact met andere paarden kunnen hebben. Dat betekent dat ze veel buiten in de wei moeten kunnen komen, samen met andere paarden. Het opsluiten van paarden in boxen, ook al kunnen ze hun buurman zien of voelen is niet aan te bevelen. Vaak worden paarden die zo gehouden worden ook maar korte tijd uit de box gehaald, om mee te rijden. In deze omstandigheden gaan de dieren zich vervelen, en stereotiep gedrag vertonen. Dat is te zien als ze hun hoofd steeds maar heen en weer bewegen (wegen), lucht gaan zuigen of steeds tegen de wanden van de box schoppen.
Weidegang
Als u uw paard in de wei zet, let dan op de volgende zaken:
Staan er in de wei geen giftige planten? Meer informatie over bijvoorbeeld Jakobskruiskruid vindt u op de site van de Gezondheidsdienst voor Dieren onder het kopje GD Gezelschapsdieren.
Liggen er geen gevaarlijke voorwerpen waaraan het paard zich kan verwonden?
Is er een stal of een afdak waar het paard kan schuilen voor regen, wind en/of hitte?
Wordt er geen prikkeldraad of ander scherp materiaal gebruikt om de wei af te rasteren? Uw paard kan zich hier immers ernstig aan verwonden. Daarbij is het van belang regelmatig toezicht te houden op de dieren, net als overigens in een stal.
Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus onjuist om altijd over verwaarlozing of dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog paarden of pony's buiten zien staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald. Wel is het wenselijk om schuilmogelijkheden aan te bieden. Daarmee kan het paard zich bij extreme weersomstandigheden beschermen tegen hitte of regen en wind.
Stal
Als een paard in een box moet worden geplaatst en dus niet buiten (of binnen) in groepshuisvesting kan worden ondergebracht, kan als vuistregel voor minimale oppervlakte van de vloer voor volwassen paarden worden gehanteerd: 'tweemaal de stokmaat van het paard in het kwadraat'. Een paard van 1,60m moet dus in een stal worden ondergebracht van minimaal 10,24 m2.
De stal dient goed geïsoleerd te zijn en een goede ontluchting te hebben. Het mag er niet al te warm zijn (10-15ºC). De dieren moeten over boxen beschikken die geen uitsteeksels bevatten. Ze zouden zich daaraan kunnen verwonden. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor de ingang. Verder dient er een minimaal raamoppervlak te zijn om daglicht door te laten. De stal moet voorts absoluut tochtvrij zijn. De vloer moet worden bedekt met bijvoorbeeld tarwestro, koolzaadstro, houtkrullen, vlas of hennepvezel.
Apple schreef:Een HIT actief stal klinkt mooi, maar ook daar is vaak geen ruimte voor.
Ruimte van 4 bakken voor 40 paarden. Er zijn genoeg stallen waar die ruimte gewoon niet is. Als ik kijk naar de stal waar ik sta dan staan daar 60 paarden. Als voor die groep een HIT actief stal gebouwd moet worden dan is er meer ruimte nodig als dat nu in gebruik is.
Yamcha schreef:Dat laatste stuk vind ik dan raar. Je mag je paard rustig tussen 4 kale muren zetten, mits je die vloeroppervlakte hebt, en een minimaal raampje... ik vind het echt bizar... dat is toch een donker klein stalletje?