Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:45

Dat altijd kun je beter weghalen. Het is namelijk heel vaak zo dat de mensen die hun paard 24/7 op stal hebben staan, juist minder aandacht aan ze geven dan de mensen die hun paarden ook op het land hebben staan. Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn. Maar de redenen van de mensen die hun paard 24/7 op stal zetten zijn namelijk meestal ontstaan vanuit het gezichtspunt van de ruiter en niet in het belang van het paard.

Als je zelf 100% eerlijk zou zijn en alleen aan het welzijn van je paard denkt, zou je dan je paard liever 24/7 op stal hebben, of zou je dan liever hebben dat hij ook regelmatig op het land komt (nee het hoeft geen hele dag te zijn, al zijn het maar 4 uur ofzo)?
Kun je dan eerlijk zeggen dat je hem liever op stal zou hebben staan, nogmaals, als je het vanuit het oogpunt van het paard zou doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:57

runningkawa schreef:
Dat noem ik eerlijk gezegt uit gemak ook een bio varken
Leek me ook wel logisch gezien de rest van de tekst
Dus denk dat tita hetzelfde bedoeld

Ik was even ironisch (of sarcastisch ) Knipoog

tita schreef:
banketstaaf maar een paard krijgt altijd nog meer aandacht en liefde en afwisseling in zijn leven

Tja, liefde en afwisseling...Je wordt uit je stal uitgeplukt en mag aan het werk. Als je mazzel hebt met een vriendelijke ruiter als je pech hebt wordt je met alle mogelijke hulpmiddelen in elkaar getrokken.. En liefde...die gaat bij sommige mensen ook niet verder als zolang het paard bruikbaar is om mee te rijden...

Zo een varken staat lekker met soortgenoten krijgt wat stro en een ketting om mee te spelen en is na 9 maanden klaar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:02

Citaat:
Het is namelijk heel vaak zo dat de mensen die hun paard 24/7 op stal hebben staan, juist minder aandacht aan ze geven dan de mensen die hun paarden ook op het land hebben staan.

Zo jij durft wat te beweren...lekker bezig zo.

Ik ken ook mensen die hun paard fulltime op het land hebben staan zodat ze er niet elke dag naar toe hoeven.
Of als het zo regent, kijken ze vanuit de auto of ie nog leeft en de afgelopen maand toen het elke dag petweer was, waren ze er amper.

Maar ik zeg niet dat bijna alle mensen zo zijn, jij beweert dat wel van stalpaarden.

Citaat:
Tja, liefde en afwisseling...Je wordt uit je stal uitgeplukt en mag aan het werk. Als je mazzel hebt met een vriendelijke ruiter als je pech hebt wordt je met alle mogelijke hulpmiddelen in elkaar getrokken.. En liefde...die gaat bij sommige mensen ook niet verder als zolang het paard bruikbaar is om mee te rijden...

Tuurlijk weet niet waar jij staat en wat jij ziet maar er is meer dan alleen maar rijden hoor..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:04

runningkawa schreef:
Met bokt gaat dat idd niet veranderen, maar ik hoop dat er eens regels gaan komen vanuit de overheid. Want voor de bio zijn er ook regels, alleen het houden van paarden is zonder. Dat is toch belachelijk?

Ik zie de paardenwereld al op zijn achtertse benen staan als er dat soort richtlijnen wettelijk geregeld gaan worden. Regels voor staloppervlakte, luchtverversing, licht hoeveelheid en uitloopmogelijkheden.
Simpelweg staan er, in Nederland, teveel grote paarden te lang in te kleine, donkere en muffe stallen...
Ik vind zo een paard van 1.70 of groter in een box van 3 bij 3 niet kunnen zeker niet als ze er 23/7 in moeten staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:06

Ik vind 3x3 dus ook minimaal
maar wel naast weidegang (weidegang is bij mij ook paddock)
Ik zie ook liever groter, maar als paarden er echt elke dag uit komen zie ik het niet als beperking.
Je kunt wel zeggen stallen 4x4 , maar als ze er dan niet uitkomen schiet die meter meer ook niet op vind ik Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:11

runningkawa schreef:
Ik zie ook liever groter, maar als paarden er echt elke dag uit komen zie ik het niet als beperking.
Je kunt wel zeggen stallen 4x4 , maar als ze er dan niet uitkomen schiet die meter meer ook niet op vind ik Lachen

Absoluut waar, maar ik was natuurlijk zowieso al voor het dagelijks lekker vrij buiten staan.

Bij mij op stal willen ze geen paarden groter dan 1,60 juist doordat de boxen 3 bij 3 zijn en dan lopen ze bij ons zomer en winter overdag buiten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:11

fransje23 schreef:
runningkawa schreef:
Met bokt gaat dat idd niet veranderen, maar ik hoop dat er eens regels gaan komen vanuit de overheid. Want voor de bio zijn er ook regels, alleen het houden van paarden is zonder. Dat is toch belachelijk?

Ik zie de paardenwereld al op zijn achtertse benen staan als er dat soort richtlijnen wettelijk geregeld gaan worden. Regels voor staloppervlakte, luchtverversing, licht hoeveelheid en uitloopmogelijkheden.
Simpelweg staan er, in Nederland, teveel grote paarden te lang in te kleine, donkere en muffe stallen...
Ik vind zo een paard van 1.70 of groter in een box van 3 bij 3 niet kunnen zeker niet als ze er 23/7 in moeten staan...

Ik zou me daar niet druk over maken dat moet de pensionhouder doen met als gevolg dat ie stopt en de paardensport in elkaar dondert

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:14

In ''de'' grote steden van Nederland zal het best zijn dat er geen plek is voor weidegang.

Toch vind ik het zielig voor de paarden. Paarden kiezen er ook niet voor dat ze her en der worden geplaats. Ze kunnen niet als mensen dingen zeggen hoe ze zic voelen, wat ze willen etc. Dus ik vind wel dat je dan even aan je paard moet denken en hem lekker op het land kan zetten.Paarden zijn eigenlijk van oorsprong wilde dieren die in kuddes in de natuur horen. En niet in een stalletje met wat muren om zich heen.Mijn paard kon ook even niet naar buiten, wat ik voor haar ook helemaal niet leuk vond.Ze staat nu gelukkig elke dag buiten, en met mooi weer ook 's nachts.

Op de dollard manege in Winschoten stonden de paarden eerst ook nooit buiten. Terwijl ze daar wel een weide tot beschikking hadden. Dat vind ik al helemaal sneu voor de beestjes. Trouwens staan ze er sinds kort met de nieuwe eigenaar wel op het land wat ik echt super vind.

Maar zoals ik al zei: Paarden horen gewoon buiten. al is het 1x per dag in iedergeval even met de kudden naar buiten.

Dat is mijn mening er in ieder geval over Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:15

Dat is mooi, maar vind dat persoonlijk weer te ver gaan
3x3 is een standaard maat en ik zie daar grote paarden ook gewoon languit in liggen.
Dus dat zie ik niet als noodzakelijke aanpassing. Al zou ik er ook niet direct tegen zijn Lachen

dan donderd de paardensport maar in elkaar
wat ik echt niet zie gebeuren
De varkensector leeft ook nog en die hebben heel wat meer regeltjes om zich aan te houden.

En dat er enkele bedrijven moeten stoppen kan ik niet als verkeerd zien als ze gewoon niets aan welzijn kunnen bieden in de winter.
Beetje fijn bedrijf heeft niets te vrezen, die had uitzichzelf al aan de paarden gedacht, ipv zoveel mogelijk stallen neer knallen en binnenbakken, om geld te verdienen, die hadden met wat minder geld ook genoegen genomen en wat paddocks aangelegt in plaats van binnenbakken

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:17

Citaat:
Zo jij durft wat te beweren...lekker bezig zo.

Ik ken ook mensen die hun paard fulltime op het land hebben staan zodat ze er niet elke dag naar toe hoeven.
Of als het zo regent, kijken ze vanuit de auto of ie nog leeft en de afgelopen maand toen het elke dag petweer was, waren ze er amper.

Maar ik zeg niet dat bijna alle mensen zo zijn, jij beweert dat wel van stalpaarden.

Ik zeg ook niet dat het voor bijna alle mensen geldt, maar dat het juist vaak voorkomt bij mensen die het paard 24/7 op stal hebben staan. En wat ik er ook bij zeg is dat dat o.a. komt omdat de beweegredenen van de mensen die een paard 24/7 op stal zetten, doorgaans ontstaan zijn uit eigenbelang.
Natuurlijk heb je ook mensen die paarden uit gemak op het land zetten, zodat ze er niet meer om naar hoeven te kijken. Een paard op het land zetten is geen garantie dat er goed voor gezorgd wordt, maar het paard is buiten een stuk blijer dan in een stal.
De mooi-weer ruiters heb je in alle lagen van de paardenwereld, daar heb ik het ook niet op, dat zijn ook degenen die weinig op komen dagen, niet de moeite nemen om even te poetsen, er een zadel opflikkeren, 10 minuten gaan rijden en het paard flink afbranden omdat ie niet doet wat zij willen en 'm vervolgens weer terugknallen. Voor die mensen heb ik sowieso geen goed woord over.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:20

tita schreef:
Ik zou me daar niet druk over maken dat moet de pensionhouder doen met als gevolg dat ie stopt en de paardensport in elkaar dondert

Een beetje pensionhouder zo het allemaal al voor elkaar moeten hebben en dus niets te vrezen hebben. De hele veehoudeirjsector heeft veel meer regels en die bestaan ook nog en paar huisvestingsregels voor de paardenhouderij zou moeten kunnen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:24

Oké, ik ben het eens met het volgende:
het is gezonder, prettiger, beter en al wat je wilt voor paarden of ponys dat ze een paar uurtjes per dag buiten kunnen lopen
Maar ik ben het er niet mee eens dat een andere manier persé ongezonder, slechter en ongelukkige paarden maakt.
Ik ken een stal met paarden boven de bedragen die hier juist genoemd zijn, een spring/handelsstal.
De paarden daar zijn schatjes, stuk voor stuk lieve beesten. Er word nauwelijks met sporen gereden, en van slofs is al helemaal geen spraken. De ruiter die de paarden daar rijd kent zijn job, en kan een paard rijden zonder getrek gesleur enzoverder, maar op een vriendelijke manier.
Deze paarden krijgen ook geen enkele weidegang, zelfs geen paddock of losgooien in de piste. Enkel de fokmerries daar krijgen dat.
Wel word er praktisch elke dag met hen gereden, worden ze niet gereden die dag, dan worden ze nog uitvoerig gepoetst, hoefjes gedaan enzoverder, en gelongeerd. Paarden die op concours zijn geweest, of waar iemand voor is komen kijken en die er veel mee heeft gesprongen, daar gaan ze buiten mee wandelen, gewoon in stap door de bossen, lekker lange teugel, ontspannend een uurtje, dit wordt elke dag gedaan met een aantal paarden. De echte goede sportpaarden van die stal die worden in de vm gelongeerd en gepoetst, en in de namiddag gereden, en het zijn super lieve beesten, die er echt heel gelukkig en gezond bijstaan ! Ze hebben er ook allemaal een super grote box, krijgen de hele dag onbeperkt hooi en nog extra slobbers.
Toen ik hen eens vroeg waarom de paarden nooit mochten "los" buiten lopen of gewoon in de bak was het antwoord: "te veel risico".
(ben ik het niet helemaal mee eens maar goed)
De bewering dat paarden die nooit op de wei of paddock komen dus persé ongelukkiger moeten zijn vind ik dus niet waar.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:25

Voor de rest wil ik hier trouwens niets mee aantonen, ik heb ook het liefst dat mijn beestjes een paar uurtjes per dag de weide of de paddock zien !

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:26

Degenen die ermee zullen stoppen zullen ook waarschijnlijk net de mensen zijn waar het indd niet goed geregeld is, of waar het ze niet interesseert.

Ik blijf het ook gek vinden dat katten wel de hele dag buiten mogen rondhobbelen en dat een hond ook minstens 3 keer per dag naar buiten komt, terwijl een roofdier dat qua lichaamsbeweging en voedselvoorziening veel minder hard nodig heeft dan een paard. Bovendien hebben honden en katten als ze binnen zijn ook al gauw een hoeveelheid m2 tot hun beschikking, die doorgaans toch zeker de m2 van een stal van 3x3 of 4x4 overschrijden. Terwijl ze veel kleiner zijn en eigenlijk ook minder ruimte nodig hebben. In het profiel van Arno8 staat ook wel een goede vergelijking, als je zoiets bij je kat of hond zou doen zou je de db op je dak krijgen, maar bij paarden wordt het heel normaal gevonden, dat is iets waar ik zelf niet zo goed over uit kan.

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:30

N.a.v. wat Tita zegt; als een paard met meerdere paarden 24 uur op de wei staat hoeft een eigenaar ook gewoon minder vaak daarheen dan als hij 24 uur op stal staat. Een paard in de wei met kuddegenootjes zal die 1 of 2 dagen dat jij er niet bent, echt niet missen hoor.

Er is ook weer een verschil met mensen die hun paard veel op stal hebben staan, de één zegt dat er geen weidegang is(daar wordt dan ook misschien voor gekozen, omdat die stal meer voorzieningen voor de ruiter heeft), de ander geeft geen weidegang omdat het paard dan 'meer pit, meer uitstraald' met het rijden. Dat laatste heeft volgens mij veel weg van de 'bio-industrie'.

De gedrags- en stalproblemen komen ergens vandaan.
Laatst bijgewerkt door Ballerin op 17-08-07 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:32

hyppolyte schreef:
Degenen die ermee zullen stoppen zullen ook waarschijnlijk net de mensen zijn waar het indd niet goed geregeld is, of waar het ze niet interesseert.

Ik blijf het ook gek vinden dat katten wel de hele dag buiten mogen rondhobbelen en dat een hond ook minstens 3 keer per dag naar buiten komt, terwijl een roofdier dat qua lichaamsbeweging en voedselvoorziening veel minder hard nodig heeft dan een paard. Bovendien hebben honden en katten als ze binnen zijn ook al gauw een hoeveelheid m2 tot hun beschikking, die doorgaans toch zeker de m2 van een stal van 3x3 of 4x4 overschrijden. Terwijl ze veel kleiner zijn en eigenlijk ook minder ruimte nodig hebben. In het profiel van Arno8 staat ook wel een goede vergelijking, als je zoiets bij je kat of hond zou doen zou je de db op je dak krijgen, maar bij paarden wordt het heel normaal gevonden, dat is iets waar ik zelf niet zo goed over uit kan.

waarschijnlijk omdat het duurder is om grotere stallen te hebben. Maargoed, ik vind ook dat paardjes lekker op de weide moeten hoor!
En ik vind het geen excuus om paarden op stal te houden omdat je in de randstad woont, of omdat de hoeven het niet aankunnen en dat soort onzin

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:08

de vraag is hier!! kan een paard op een manege zonder weidegang!! verder dan dat gaat de vraag niet! dan zeg ik ja dat kan! maar heel de dag op stal staan zonder eruit te komen, en dan bedoel ik niet alleen rijden dat vind ik niet kunnen. dus ik vind dat ze wel zonder weide kunnen! maar niet zonder los te lopen. gewoon paard zijn met soortgenoten kunnen spelen! het zijn ook niet voor niks kudde dieren! en zijn niet gemaakt om stil te staan heel de dag! en 1 uurtje per dag eruit dat vind ik ook niet kunnen! ik heb mijn paarden na veel pensionstallen gehad te hebben, nu thuis staan en kan zelf beslissen hoelang ze buiten staan! dat is bij mij heel de dag zolang het gras het aan kan! in de avond staan ze in de uitloop. en kan mijn paarden geen fijner leven geven. ik hoef al die luxe van al die maneges niet hoor! heb er drie dus alleen zijn ze zeker niet. zijn ook nog van de zelfde leeftijd zo'n beetje. en dat gaat super samen. en ja snap ook wel dat niet iedereen die keuze heeft met een paard. maar als je lang genoeg zoekt ook in de stad is er heus wel iets te vinden hoor! dan idd maar iets langer op je fiets of brommer of auto! heb ook veel in de stad gewoond, en altijd iets gevonden met uitloop of bak of weiland. dus het kan dus wel als je maar lang genoeg zoekt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:42

Een HIT actief stal klinkt mooi, maar ook daar is vaak geen ruimte voor.

Ruimte van 4 bakken voor 40 paarden Scheve mond. Er zijn genoeg stallen waar die ruimte gewoon niet is. Als ik kijk naar de stal waar ik sta dan staan daar 60 paarden. Als voor die groep een HIT actief stal gebouwd moet worden dan is er meer ruimte nodig als dat nu in gebruik is.

Overigens, als je als eigenaar met een stalpaard merkt dat zo'n dier vervelend is tijdens het rijden, stalmoed heeft, erg fris is, dan pas je daar toch je paardbeleid op aan? Hetzelfde voor stalondeugden, als je merkt dat je paard stalondeugden ontwikkeld dan ga je toch ook kijken hoe je dat kunt veranderen?

Het beeld van hyper frisse paarden die met slof en sporen in het stramien worden gedwongen herken ik niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:44

Overigens zie ik wel regelmatig dat mensen met een (gedeeltelijk) weidepaard minder vaak komen. Beest staat toch op de wei, is eruit geweest, dus heeft zn beweging gehad.

Stalpaard eigenaren daarentegen moeten gewoon elke dag naar hun paard (of iets regelen voor hun paard) anders staat dat arme beest in zn boks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:45

Maar volgens sommige is dat niet te veranderen, want er is geen alternatief....

Ik herken dat dus helaas wel
jij is zo lastig en heet
en maar een lading sportbrok erin en niet los laten, want ja dan doet hij gek.. Verward

Mensen die niet komen zie ik bij beide...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:46

hyppolyte schreef:

Ik vind het profiel van Arno8 wel heel sterk idd. Het is toch te gek voor woorden dat katten en honden alle mogelijke ruimte krijgen en sommige paarden de hele dag binnen staan in een ruimte van 3 bij 3 (als ze geluk hebben) en op sommige maneges in stands! Gestoord
Dat de AID en de dierenbescherming daar niks aan doen begrijp ik ook eigenlijk niet goed. In de bio-industrie gaat ook gigantisch veel geld om, toch zijn daar behoorlijk strenge regels. Maar in de paardenhouderij kan een heleboel.
Je zou denken dat 23/7 in een stal staan en vervolgens gereden worden (en dat ook niet altijd even vriendelijk) toch wel onder dierenmishandeling valt eigenlijk.
Dit staat er op de site van de dierenbescherming:

Citaat:
Huisvesting
Paarden moeten veel kunnen bewegen en fysiek sociaal contact met andere paarden kunnen hebben. Dat betekent dat ze veel buiten in de wei moeten kunnen komen, samen met andere paarden. Het opsluiten van paarden in boxen, ook al kunnen ze hun buurman zien of voelen is niet aan te bevelen. Vaak worden paarden die zo gehouden worden ook maar korte tijd uit de box gehaald, om mee te rijden. In deze omstandigheden gaan de dieren zich vervelen, en stereotiep gedrag vertonen. Dat is te zien als ze hun hoofd steeds maar heen en weer bewegen (wegen), lucht gaan zuigen of steeds tegen de wanden van de box schoppen.
Weidegang
Als u uw paard in de wei zet, let dan op de volgende zaken:

Staan er in de wei geen giftige planten? Meer informatie over bijvoorbeeld Jakobskruiskruid vindt u op de site van de Gezondheidsdienst voor Dieren onder het kopje GD Gezelschapsdieren.
Liggen er geen gevaarlijke voorwerpen waaraan het paard zich kan verwonden?
Is er een stal of een afdak waar het paard kan schuilen voor regen, wind en/of hitte?
Wordt er geen prikkeldraad of ander scherp materiaal gebruikt om de wei af te rasteren? Uw paard kan zich hier immers ernstig aan verwonden. Daarbij is het van belang regelmatig toezicht te houden op de dieren, net als overigens in een stal.
Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus onjuist om altijd over verwaarlozing of dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog paarden of pony's buiten zien staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald. Wel is het wenselijk om schuilmogelijkheden aan te bieden. Daarmee kan het paard zich bij extreme weersomstandigheden beschermen tegen hitte of regen en wind.

Stal
Als een paard in een box moet worden geplaatst en dus niet buiten (of binnen) in groepshuisvesting kan worden ondergebracht, kan als vuistregel voor minimale oppervlakte van de vloer voor volwassen paarden worden gehanteerd: 'tweemaal de stokmaat van het paard in het kwadraat'. Een paard van 1,60m moet dus in een stal worden ondergebracht van minimaal 10,24 m2.

De stal dient goed geïsoleerd te zijn en een goede ontluchting te hebben. Het mag er niet al te warm zijn (10-15ºC). De dieren moeten over boxen beschikken die geen uitsteeksels bevatten. Ze zouden zich daaraan kunnen verwonden. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor de ingang. Verder dient er een minimaal raamoppervlak te zijn om daglicht door te laten. De stal moet voorts absoluut tochtvrij zijn. De vloer moet worden bedekt met bijvoorbeeld tarwestro, koolzaadstro, houtkrullen, vlas of hennepvezel.

Dat laatste stuk vind ik dan raar. Je mag je paard rustig tussen 4 kale muren zetten, mits je die vloeroppervlakte hebt, en een minimaal raampje... ik vind het echt bizar... dat is toch een donker klein stalletje?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:50

Apple schreef:
Een HIT actief stal klinkt mooi, maar ook daar is vaak geen ruimte voor.

Ruimte van 4 bakken voor 40 paarden Scheve mond. Er zijn genoeg stallen waar die ruimte gewoon niet is. Als ik kijk naar de stal waar ik sta dan staan daar 60 paarden. Als voor die groep een HIT actief stal gebouwd moet worden dan is er meer ruimte nodig als dat nu in gebruik is.

Volgens mij hoeft de ruimte die een actiefstal inneemt niet perse groter te zijn dan de ruimte waar anders de stallen van de paarden die erin staan in zou nemen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:50

Kawa, ik hoop dat deze mensen zichzelf vroeger of later tegen zullen komen. Vaak gebeurd dat ook wel, sportresultaten vallen tegen, paard krijgt een blessure, ze vallen er een paar keer vanaf. Paard staat te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:52

Doen ze ook Apple, maar ze leren er niks van
Het was een K..knol
En dan durven ze ook nog te zeggen, ja ik heb altijd pech, want mijn vorige 2 paarden waren ook al van die hete rare paarden, ik val daar zeker op Verdrietig Afbeelding

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:53

Yamcha schreef:
Dat laatste stuk vind ik dan raar. Je mag je paard rustig tussen 4 kale muren zetten, mits je die vloeroppervlakte hebt, en een minimaal raampje... ik vind het echt bizar... dat is toch een donker klein stalletje?

Met minimaal bedoelen ze hier dat het een bepaalde minimale grootte moet hebben, zij geven dus juist aan dat groter beter is,