anjali schreef:JMH schreef:Onze stal vergeet absoluut niet te indexeren.. Ieder jaar januari én juni komt er een bedrag bij. 10 jaar geleden ben ik hier komen staan voor € 275 en inmiddels zit ik op iets meer dan € 475. Daarbij is de stal overgegaan van volledige verzorging (binnen- en buiten zetten, stallen mesten en ruwvoer geven) naar doe-het-zelf waarbij de staleigenaar enkel nog buiten zet en in de winter als het vroeg donker is ook binnen zet. Slowfeeders, paddocks en stallen moet je zelf doen.
475 euro en dan bijna alles zelf doen vind ik persoonlijk veel te duur. Als je op behoorlijke afstand van de stal woont is het ook niet vol te houden er dagelijks naartoe te gaan.Dan moet je met verzorgers gaan werken maar die zijn niet altijd betrouwbaar. Ik vind dat er momenteel sprake is van "krimpflatie" Meer betalen voor minder krijgen.
Wij zitten op en boven de 500 euro. En dan zet stal alleen maandag tot en met vrijdag s ochtends buiten. Tussen de middag en eind van de dag moeten de klanten zelf doen dmv schema. Zelf mesten 2 dagen in de week, anders komt er 50 euro per maand bovenop. Je mag elke dag mest eruit halen, maar 2 dagen per week mag je leeghalen en volledig nieuw stro erin. Aantal andere dagen gooit stal een halve plak stro erin maar strooien niet op.
Oh en paddocks moet je ook uitmesten tegelijk met de diensten om paarden te wisselen of binnen halen. En in de zomer moet je afspreken met de mensen uit hetzelfde land wie wanneer uitmest.
Stal voert wel op stal. Als je op het land bij wilt voeren moet je of betalen of zelf doen en als je het zelf wilt doen moet je ook zelf inkopen. Als je een hooinet op stal wilt dan moet je het zelf vullen en klaar zetten
Je kan ook de diensten afkopen, maar dan komt het paard niet in de groep en ik weet niet eens wat de kosten daarvoor zijn. Komt bovenop die 50 euro voor mesten want dan is het alles, dus en mesten en buiten zetten en binnen halen. Als paard beweging moet betaal je ook extra.
Maar dat komt ook omdat ik na een burn-out een paar jaar terug echt merk dat ik qua energie en prikkelverwerking een hoop heb ingeleverd. Daarnaast voel ik me altijd hartstikke beroerd als ik nachtdiensten heb, dus dan is de nachtdiensten overleven al een opgave an sich
Als er per week een rooster gemaakt zou worden had dat hier al veel beter gepast. Maar veel stallen hier in de buurt willen dat je een vast(e) moment(en) hebt waarop je binnen- of buitenzet of voert etc. Oftewel, altijd op dinsdagochtend buiten zetten, donderdagmiddag binnenhalen etc, al dan niet icm voeren, mesten, enz. Maar ik heb gewoon niet de vrijheid dat ik mijn agenda dusdanig vorm kan geven dat ik hier makkelijk rekening mee kan houden. Zeker niet met, in mijn geval, een fulltime contract (anders kan ik ook mn paard niet betalen haha
). Sowieso is een vaste vrije dag al bijna onbespreekbaar, een vast vrij dagdeel is bij ons vaak de max van wat je kunt krijgen. Ik wil niet regelmatig moeten leuren om hetzij op stal, hetzij op het werk diensten te moeten ruilen om aan mn verplichtingen op stal te kunnen voldoen.