Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:06

anjali schreef:
JMH schreef:
Onze stal vergeet absoluut niet te indexeren.. Ieder jaar januari én juni komt er een bedrag bij. 10 jaar geleden ben ik hier komen staan voor € 275 en inmiddels zit ik op iets meer dan € 475. Daarbij is de stal overgegaan van volledige verzorging (binnen- en buiten zetten, stallen mesten en ruwvoer geven) naar doe-het-zelf waarbij de staleigenaar enkel nog buiten zet en in de winter als het vroeg donker is ook binnen zet. Slowfeeders, paddocks en stallen moet je zelf doen.

475 euro en dan bijna alles zelf doen vind ik persoonlijk veel te duur. Als je op behoorlijke afstand van de stal woont is het ook niet vol te houden er dagelijks naartoe te gaan.Dan moet je met verzorgers gaan werken maar die zijn niet altijd betrouwbaar. Ik vind dat er momenteel sprake is van "krimpflatie" Meer betalen voor minder krijgen.

Wij zitten op en boven de 500 euro. En dan zet stal alleen maandag tot en met vrijdag s ochtends buiten. Tussen de middag en eind van de dag moeten de klanten zelf doen dmv schema. Zelf mesten 2 dagen in de week, anders komt er 50 euro per maand bovenop. Je mag elke dag mest eruit halen, maar 2 dagen per week mag je leeghalen en volledig nieuw stro erin. Aantal andere dagen gooit stal een halve plak stro erin maar strooien niet op.
Oh en paddocks moet je ook uitmesten tegelijk met de diensten om paarden te wisselen of binnen halen. En in de zomer moet je afspreken met de mensen uit hetzelfde land wie wanneer uitmest.

Stal voert wel op stal. Als je op het land bij wilt voeren moet je of betalen of zelf doen en als je het zelf wilt doen moet je ook zelf inkopen. Als je een hooinet op stal wilt dan moet je het zelf vullen en klaar zetten

Je kan ook de diensten afkopen, maar dan komt het paard niet in de groep en ik weet niet eens wat de kosten daarvoor zijn. Komt bovenop die 50 euro voor mesten want dan is het alles, dus en mesten en buiten zetten en binnen halen. Als paard beweging moet betaal je ook extra.

anjali

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:35

@MyWishMax: Wat duur voor zo veel zelf te moeten doen. Jij zit wel in een dure regio denk ik, daar was het altijd al duur, de grond is daar ook duurder en meer verstedelijkt. Wat ik als voornaamste en onoverkomelijke probleem zie momenteel is niet eens dat het zo duur wordt overal maar dat je allerlei dagelijks noodzakelijk werk zelf moet gaan doen wat ik onmogelijk vind als je niet heel dichtbij die stalling woont.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:41

Tja, wat dat betreft vind ik dagelijks naar het paard gaan juist normaal. Zeker als ze een keer wat mankeren. Wij zijn 6 maanden lang 2 keer per dag geweest toen paard met een ernstige blessure stond. Maar wij hoeven niet elke dag te komen,maar doen het wel. Ook toen we op stallen verder weg stonden en paard gewoon gezond is. Daarbij kan je ook met stalgenoten dingen afspreken onderling, alleen zal je dan ook wel eens wat terug moeten doen.

Voor ons hoort het bij de verantwoordelijkheid van een paard hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:32

Ik heb ook geen paard om hem door de pensionstal te laten verzorgen.
Ik wil ook gewoon elke dag naar mijn paard, dus dat vind ik geen belemmering.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 13:51

Ik begrijp degenen die vinden dat ze dagelijks naar hun paard moeten. Dat vind ik ook de ideale situatie. Echter, ik heb al 40 jaar lang eigen paarden ,altijd in pension omdat ik zelf in de stad woon. In die 40 jaar gebeurde ook vanalles in mijn mensenleven. Waardoor ik ook nog wel eens andere bezigheden had .Ik heb altijd zeer goed betaald aan betrouwbare professionele stalhouders die me geheel ontzorgden. Maar nu waait er een andere wind. Degenen die nu elke dag gaan, denken jullie dat jarenlang te kunnen volhouden? Ik vrees dat de omstandigheden voor de paardenhouderij er niet gemakkelijker op gaan worden in Nederland.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 14:21

Ik ga al 13 jaar dagelijks naar mijn paard/paarden. Ik heb ze in eigen beheer gehad en nu staat ze al-in maar ik ga nog steeds elke dag. Als ik zelf niet kan gaat 1 van mijn ouders of vriend :j

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 15:43

_San87_ schreef:
Dressage1990 schreef:
Mee eens hoor, veel stallen kunnen geen personeel vinden ( ook de bekende stallen, waar vroeger iedereen wou werken ).
De hele mentaliteit is veranderd , meeste jongeren willen parttime en liever geen weekenden of feestdagen. Echt goed personeel is bijna niet te krijgen.
Daarbij gaan ze ook nog eens makkelijk de ziektewet in.

Je schrijft 'de meeste mensen willen niet meer voor een habbekrats en waardeloze voorwaarden, zich een slag in de rondte werken' verkeerd.

Het is niet alleen in de paarden,
Veel bedrijven hebben hier last van. De generatie is gewoon veranderd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 16:20

anjali schreef:
Ik begrijp degenen die vinden dat ze dagelijks naar hun paard moeten. Dat vind ik ook de ideale situatie. Echter, ik heb al 40 jaar lang eigen paarden ,altijd in pension omdat ik zelf in de stad woon. In die 40 jaar gebeurde ook vanalles in mijn mensenleven. Waardoor ik ook nog wel eens andere bezigheden had .Ik heb altijd zeer goed betaald aan betrouwbare professionele stalhouders die me geheel ontzorgden. Maar nu waait er een andere wind. Degenen die nu elke dag gaan, denken jullie dat jarenlang te kunnen volhouden? Ik vrees dat de omstandigheden voor de paardenhouderij er niet gemakkelijker op gaan worden in Nederland.

Mijn moeder heeft ook al 40 jaar eigen paarden, deel daarvan met kinderen, hele tijd al een man en een baan. En die is elke dag gegaan, ja. Behalve als ze in het ziekenhuis lag, maar dan zorgde ze voor iemand anders die elke dag ging. En zo tig stalgenoten op elke stal waar ik gestaan heb. De keren dat ik niet elke dag gegaan ben in de afgelopen 25 jaar zijn op max 2 handen te tellen en dan ging er altijd iemand in mijn plaats elke dag.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 18:14

Ik heb 17 jaar eigen paarden, met baan, partner, stiefkinderen.
Ik ga nagenoeg elke dag zelf ja, behalve tijdens vakanties.
Dan vangen we als stalgenoten elkaar op.
En toen mijn partner heel erg ziek was en ik door veel in het ziekenhuis te zijn niet elke dag kon, sprong mijn stal eigenaar ook bij.
In geval van nood kan er ontzettend veel (tijdelijk) opgevangen worden.
Dat doe ik zelf ook waar nodig voor stalgenoten.

Maar in principe heb ik een paard om zelf van te genieten, dus wil ik er graag elke dag zelf naartoe, al is het maar om een rondje te voeren en te knuffelen ja.

En daar is mijn stalgeld ook naar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 07:16

Ik ga ook al 20 jaar zo god als dagelijks, op vakanties ziekte of een zeldzame dag overslaan na. Ik vind dat niet meer dan normaal en zou het niet anders willen. Maar idd daar is de prijs ook naar. Al is doe het zelf met een erg lage startprijs soms heel aanlokkend voor mensen, maar valt de praktijk weer wat tegen als je weet wat hooi kan kosten in vergelijking met paar jaar terug

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 09:44

Ik ga ongeveer 3 keer per dag. Eigen beheer

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:08

Hier ook al 35 jaar paarden en gaan ook zo goed als dagelijks. En als dat niet kan vraag ik iemand om even een blik te werpen en een aai te geven.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:09

Ik moet er niet aan denken elke dag te móeten gaan :o Maar dat komt ook omdat ik na een burn-out een paar jaar terug echt merk dat ik qua energie en prikkelverwerking een hoop heb ingeleverd. Daarnaast voel ik me altijd hartstikke beroerd als ik nachtdiensten heb, dus dan is de nachtdiensten overleven al een opgave an sich :o
Ik heb een korte tijd een baan gehad met meer regelmaat en merkte toen wel dat ik qua energie meer overhield om bijna dagelijks naar stal te kunnen. Maar nee, ik betaal liever wat meer zodat ik niet elke dag verplicht hoef te gaan.

Nu zitten er hier in de buurt ook wel wat stallen waarbij men in een rooster zelf binnen- en buiten moet zetten etc. Ik vraag me soms echt af hoe mensen dat combineren met een fulltime baan :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:26

Een full-time baan is niet altijd een 8:30 tot 17:00 baan :D

Wij hebben een doe het samen concept en werken met een rooster. We hebben het liefst ook mensen mensen die bijvoorbeeld onregelmatige diensten hebben of ploegendiensten.

Met 5 ploegen hebben mensen bijvoorbeeld 2 nacht, 2 laat en 2 vroeg en dan 3 dagen vrij. Met 3 ploegendiensten hebben ze bijvoorbeeld nachtdienst van 22:00 tot 6:00 (dan komen ze in de middag of evt. avond), late dienst van 14:00 tot 22:00 (dan komen ze in de ochtend) en vroege dienst van 6:00 tot 14:00. (Dan is het middag of avond dat ze komen)

Ook mensen in de zorg hebben onregelmatige diensten. (En werken vaak parttime.)

Dan hebben ze dus op andere momenten vrij dan standaard kantoortijden.

In de productie en in de zorg wordt geregeld 7 dagen per week gewerkt. Dan kan het ook zijn dst je het weekend werkt en door de week extra vrij bent.

Ik werk als ambulant begeleider en ben baad over eigen agenda. Ik werk ook 1 avond in de week en begin bijvoorbeeld pas om 10 uur. De meeste cliënten zijn in de ochtend niet op hun best en willen niet al om 8:30 of 9:00 iemand op de stoep. Of ze werken overdag en het moet na werktijd.

Een mix van part time en onregelmatige/ploegendiensten is in elk geval fijn.

En wij hebben dan 4 beurten per week en eigen stal uitmesten, maar helpen elkaar onderling ook door voir elkaar uit te mesten. Dan kun je 1 of meer dagen per week ook overslaan als je op de dagen dat je er wel bent dan ook de stal van de ander eens doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:59

Ik kan me niet voorstellen dat je niet elke dag naar je paard gaat. Dat je dat bij voorbaat al niet wil vooral.. :=

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:27

Blacky94 schreef:
Ik moet er niet aan denken elke dag te móeten gaan :o Maar dat komt ook omdat ik na een burn-out een paar jaar terug echt merk dat ik qua energie en prikkelverwerking een hoop heb ingeleverd. Daarnaast voel ik me altijd hartstikke beroerd als ik nachtdiensten heb, dus dan is de nachtdiensten overleven al een opgave an sich :o
Ik heb een korte tijd een baan gehad met meer regelmaat en merkte toen wel dat ik qua energie meer overhield om bijna dagelijks naar stal te kunnen. Maar nee, ik betaal liever wat meer zodat ik niet elke dag verplicht hoef te gaan.

Nu zitten er hier in de buurt ook wel wat stallen waarbij men in een rooster zelf binnen- en buiten moet zetten etc. Ik vraag me soms echt af hoe mensen dat combineren met een fulltime baan :=

Herkenbaar hoor, ik ga ook echt niet elke dag. Er zijn zelfs weken dat ik misschien maar 2 keer ga. Mijn paard wordt super goed verzorgd, als er echt iets is dan word ik gebeld.

Ik heb meer hobby's dan alleen de paarden en dat kost ook tijd, dus ik betaal graag meer geld voor volpension waarbij ik niet verplicht elke dag hoef te gaan. En ook hier burnout gehad en sindskort een adhd diagnose, ik moet echt verstandig omgaan met mijn tijd en de prikkels die ik kan verwerken.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:34

Citaat:
475 euro en dan bijna alles zelf doen vind ik persoonlijk veel te duur. Als je op behoorlijke afstand van de stal woont is het ook niet vol te houden er dagelijks naartoe te gaan.Dan moet je met verzorgers gaan werken maar die zijn niet altijd betrouwbaar. Ik vind dat er momenteel sprake is van "krimpflatie" Meer betalen voor minder krijgen.

Eens, het vervelende alleen is dat er geen enkele fatsoenlijke pensionstalling in de buurt zit.. Ze kunnen letterlijk vragen wat ze willen en dat zegt de eigenaar ook gewoon.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:38

Heel eerlijk, ik zou graag nog iets meer betalen voor vol pension. Nu ben ik zoveel tijd kwijt met de dagelijkse taken dat ik nauwelijks tijd over heb voor trainen, laat staan voor zaken als tuig poetsen, paard wassen, uitgebreid tutten met de paarden..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:48

Ghostattack schreef:
Blacky94 schreef:

Herkenbaar hoor, ik ga ook echt niet elke dag. Er zijn zelfs weken dat ik misschien maar 2 keer ga. Mijn paard wordt super goed verzorgd, als er echt iets is dan word ik gebeld.

Ik heb meer hobby's dan alleen de paarden en dat kost ook tijd, dus ik betaal graag meer geld voor volpension waarbij ik niet verplicht elke dag hoef te gaan. En ook hier burnout gehad en sindskort een adhd diagnose, ik moet echt verstandig omgaan met mijn tijd en de prikkels die ik kan verwerken.

Dit is bij mij ook het geval, ik ga ook 2/3 keer per week omdat ik gewoon goed moet omgaan met de energie die ik heb

Mijn pony wordt er trouwens niet slechter van. Als ik wel 5 dagen achter elkaar kom dan staat ze me echt aan te kijken wat ik er nu weer doe

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:35

joyce B schreef:
Een full-time baan is niet altijd een 8:30 tot 17:00 baan :D

Wij hebben een doe het samen concept en werken met een rooster. We hebben het liefst ook mensen mensen die bijvoorbeeld onregelmatige diensten hebben of ploegendiensten.

Met 5 ploegen hebben mensen bijvoorbeeld 2 nacht, 2 laat en 2 vroeg en dan 3 dagen vrij. Met 3 ploegendiensten hebben ze bijvoorbeeld nachtdienst van 22:00 tot 6:00 (dan komen ze in de middag of evt. avond), late dienst van 14:00 tot 22:00 (dan komen ze in de ochtend) en vroege dienst van 6:00 tot 14:00. (Dan is het middag of avond dat ze komen)

Ook mensen in de zorg hebben onregelmatige diensten. (En werken vaak parttime.)

Dan hebben ze dus op andere momenten vrij dan standaard kantoortijden.

In de productie en in de zorg wordt geregeld 7 dagen per week gewerkt. Dan kan het ook zijn dst je het weekend werkt en door de week extra vrij bent.

Ik werk als ambulant begeleider en ben baad over eigen agenda. Ik werk ook 1 avond in de week en begin bijvoorbeeld pas om 10 uur. De meeste cliënten zijn in de ochtend niet op hun best en willen niet al om 8:30 of 9:00 iemand op de stoep. Of ze werken overdag en het moet na werktijd.

Een mix van part time en onregelmatige/ploegendiensten is in elk geval fijn.

En wij hebben dan 4 beurten per week en eigen stal uitmesten, maar helpen elkaar onderling ook door voir elkaar uit te mesten. Dan kun je 1 of meer dagen per week ook overslaan als je op de dagen dat je er wel bent dan ook de stal van de ander eens doet.

Ik zit zelf in de zorg, dus ik ben idd gewend aan de onregelmatigheid :) Als er per week een rooster gemaakt zou worden had dat hier al veel beter gepast. Maar veel stallen hier in de buurt willen dat je een vast(e) moment(en) hebt waarop je binnen- of buitenzet of voert etc. Oftewel, altijd op dinsdagochtend buiten zetten, donderdagmiddag binnenhalen etc, al dan niet icm voeren, mesten, enz. Maar ik heb gewoon niet de vrijheid dat ik mijn agenda dusdanig vorm kan geven dat ik hier makkelijk rekening mee kan houden. Zeker niet met, in mijn geval, een fulltime contract (anders kan ik ook mn paard niet betalen haha :') ). Sowieso is een vaste vrije dag al bijna onbespreekbaar, een vast vrij dagdeel is bij ons vaak de max van wat je kunt krijgen. Ik wil niet regelmatig moeten leuren om hetzij op stal, hetzij op het werk diensten te moeten ruilen om aan mn verplichtingen op stal te kunnen voldoen.

Mijn huidige stal biedt (naast volpension) ook half pension waarbij je zelf binnen moet zetten (buiten zetten wordt gedaan). Dat gebeurt rond 1530-16u, maar zowel als ik dag- als avonddienst heb ben ik dan nog/al aan het werk. Nu had ik in mijn laatste baan om de week nachtdiensten, maar dan was ik vaak ook pas tegen 9u 's ochtends thuis (dienst tot 7:45, 8u omgekleed van de afdeling, reistijd van +- 40-45min en als je pech hebt ook nog file). Dan voel ik ook niet echt de behoefte om na 5u slaap mn bed alweer uit te komen om paarden binnen te zetten :o Ook omdat ik daarna niet meer in slaap val, ookal zou ik weer terug naar bed gaan. Op mn vrije dagen zou dat natuurlijk prima zijn, maar dan moet je maar net stalgenoten hebben die daarin flexibel willen en kunnen zijn zodat zij het op kunnen vangen op dagen dat ik aan het werk ben. Ik kan me voorstellen dat het met part time dan idd makkelijker te regelen is (maar hoe betaalt men dan hun paard nog, vraag ik me wel eens af :o ), maar ik wil (zeker met een ft contract) gewoon niet afhankelijk van anderen en hun flexibiliteit zijn :o

En heel eerlijk, op dit moment volg ik ook qua gezondheid nog een behandelingstraject en zit ik in een revalidatietraject. Die laatste is makkelijk te plannen maar zeker de dag dat ik een behandeling krijg, ben ik vaak de rest van de dag niks meer waard. Dan vind ik het dus ook belangrijker mijn vaste vrije dagdeel daar momenteel voor in te zetten dan om daarmee te zorgen dat ik op een vast moment per week kan binnen-/buiten zetten etc.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:36

nimbletje schreef:
Hier ook al 35 jaar paarden en gaan ook zo goed als dagelijks. En als dat niet kan vraag ik iemand om even een blik te werpen en een aai te geven.

Het gaat er wat mij betreft niet om een blik te gaan werpen en een aai te geven, maar dat er stallen zijn waar je elke dag MOET komen om allerlei noodzakelijke dingen te doen. En het is niet gemakkelijk om vervangers te vinden om jouw stal uit te mesten of jouw moeilijke paard uit een blubberveld te halen waar andere paarden staan te drammen om mee naar binnen te mogen. En om iemand anders te vertrouwen dat het noodzakelijke bijvoer wordt gegeven- ook betaalde helpers doen niet altijd wat ze beloofd hadden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:16

Ik heb mijn paarden ook in volpension gehad. Die werden dagelijks gemest, gevoerd en buiten/binnen gezet.
Dat kostte 11 jaar geleden al 420/maand. Dat was in Barneveld en voor mij 45km verderop. Dus 90km heen&weer.
Ik ging daar 4x per week heen om te trainen. Weekends niet. Die beesten zijn daar toen niks te kort van gekomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:01

anjali schreef:
nimbletje schreef:

Het gaat er wat mij betreft niet om een blik te gaan werpen en een aai te geven, maar dat er stallen zijn waar je elke dag MOET komen om allerlei noodzakelijke dingen te doen. En het is niet gemakkelijk om vervangers te vinden om jouw stal uit te mesten of jouw moeilijke paard uit een blubberveld te halen waar andere paarden staan te drammen om mee naar binnen te mogen. En om iemand anders te vertrouwen dat het noodzakelijke bijvoer wordt gegeven- ook betaalde helpers doen niet altijd wat ze beloofd hadden.

Als je paard op pension staat moet je in principe altijd maar vertrouwen dat het allemaal goed gebeurt natuurlijk. Dan is eigen beheer de enige manier om ervoor te zorgen dat alles verloopt zoals je wilt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 08:33

@blacky94 wij maken een rooster per maand. Iedereen geeft uiterlijk 2 weken voor die nieuwe maand zijn beschikbaarheid door liefst minimaal 5 momenten, maar er zijn vast weken dat alleen het minimum van 4 lukt)

Dan gaan we met 2 mensen kijken of er gaten zijn. En als dat niet te veel zijn vul ik meestal die gaten. Daarna verdelen we de ochtend,middag en avondbeurten en proberen we er voor te zorgen dst iemand liever niet 2x per dag hoeft te komen. Tenzij iemand aangeeft dat wel te willen omdst diegene die dag bijvoorbeeld vrij heeft en daardoor de rest van de week minder vaak heen hoeft rond specifieke tijd.

Bij ons is het nu met 5 paarden 4 beurten per week en vullen we het hooinet nog voor alle paarden. We zouden het werk ook nog anders kunnen verdelen. Dat in de ochtend ik bijvoorbeeld alleen nog buiten zet en de middag en avondbeurten verdeeld worden. De paarden gaan nu pas rond 21 uur naar binnen. Als we ze (desnoods alleen in de winter als ze niet meer in de wei kunnen) rond 17, 18, of 19 uur binnen zetten en buiten en in de avond meer hooi geven zodat ze niet te lang zonder hooi komen te staan, dan zou 1 beurt per dag kunnen vervallen. Dan hoeft iedereen minder vaak heen. Hier gaat het verzorgrooster dus zoveel mogelijk in onderling overleg. Het voerregime en aantal uren weidegang passen we, waar haalbaar, zo veel aan aan de behoeften van de paarden.

Ik heb zelf last van chronische pijnklachten en chronische vermoeidheidsklachten. Dus ik moet ook oppassen hoe ik mijn energie verdeel over alles wat moet.

Het verdelen van het werk is de enige manier dat ik nog paarden van anderen hier kan huisvesten. Iemand inhuren om het werk te doen is echt lastig. Het gaat om 3,5 tot 4 uur werk per dag bij 5 a 6 paarden verdeeld over 3 momenten. Stel

Dat ik door de week het buitenzetten zou doen en alles al klaar staat verder, blijft er 3 uur werk over. In de middag 1 tot 1,5 uur en in de avond ook. Dat is lastig personeel vinden. Met reistijd er bij is het vaak de moeite niet om slechts voor 1,5 uur betaald worden je middag of avond bezet te hebben. Dan moet je al iemand vinden die het als betaald "vrijwilligerswerk" wil doen.

Stel we betalen €15,- per uur. (Zwart uiteraard, anders komen er nog werkgeverslasten overheen) Dan is dat €22,50 per moment. €45,- per dag. X 31= €1395,- per maand. : 4 pensionpaarden is €350,- per pensionpaard extra kosten voor volpension bovenop het huidige stalgeld van €200,- tot €220,- (exclusief krachtvoer en strooisel, dus reken op €270 tot €300,- inclusief krachtvoer en strooisel)

Dan zou ons stalgeld (met alleen buitenbak) voor volpension moeten verhogen tot €550,- tot €570,- exclusief strooisel en krachtvoer.

Dat vinden mensen al te duur voor een stal met binnenbak!

Uurloon voor volpension is, vooral bij kleinere stallen, echt uit verhouding tot de prijs die mensen bereid zijn te betalen. Vaak houdt een stalhouder of aanbieder echt geen minimumloon over vanuit het gevraagde stalgeld.

Er bestaat een wettelijk minimumloon, maar veel paardeneigenaren zijn niet bereidt (en financieel vaakbook niet in staat) om de stalhouder dat minimumloon te betalen voor het werk.

Het is onrealistisch om te verwachten dat je voor prijzen beneden de €500,- volpension kunt staan op plekken waar paarden buiten en binnen gezet worden, stallen, paddocks en weides netjes gemest worden en er ook in de avond nog een voerronde is.

Veel stalhouders doen "vrijwilligerswerk" om de locatie te bekostigen als ze geen hulp vragen van de eigenaren zelf en mensen niet zelf een deel van het uitmestwerk van paddock, wei of stal laten doen. En hulp vragen in het rooster van het buitenzetten of binnenhalen.

Als mensen het zelf elke dag 1 of 2 stallen en paddocks uitmesten al zwaar vinden, hoe moet dat dan zijn voor een staleigenaar die het dan van alle paarden moet opruimen en daarnaast ook nog andere baan/werkzaamheden er naast heeft omdat het pensioengeld te weinig marge heeft voor een fatsoenlijk (wettelijk minimum) uurloon?

Ik begrijp de tendens van "krimpflatie" in de service dus heel goed.
Misschien een deel van de mensen die hierover klagen in dit topic nu ook na deze simpele rekensommen...

Ik had hem in elk geval voor mijzelf lang geleden al gemaakt en gestopt met het afkopen van beurten en voor €50,- meer per maand per paard die zorgtaken over te nemen. Hier worden de zorgtaken eerlijk verdeeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 10:19

Het komt wel voor dat mensen hun eigen paarden gratis mogen stallen in ruil voor stalwerk.