Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:44

Audesta, dikke knuffel.

Wat fijn dat ze bij jullie is gekomen Jinte. Maar ik lees kinderen, is er nog een kleintje op komst?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:27

Knuffel Audesta

Wij hebben ook een biels als schuurpaal, we hebben m een meter diep staat.
Er zitten scratchpad en bezems op. Die laatste worden het meest gebruikt.

Ik ga op de nieuwe plekken op de track ook weer een biels ingraven met bezem en matjes er op. Ik hang er ook een net aan, dus multifunctioneel en geen 495 euro, haha.

Maandag komt onze laatste kudde uitbreiding

Afbeelding
Afbeelding

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:40

Belker we hebben afgelopen januari nog een dochter gekregen dus 2 kindjes nu :)

Marit wat een dotje! Lief hoofdje

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:46

Het heeft echt even tijd nodig Audesta.
Schrik, verlies, verdriet… het is niet niks. Sterkte.

Vanavond de Gelderse ruin gereden.
Lief dier, wat schrikkerig bij zijn hoofd, kon nodig een hoefsmid gebruiken en ik vond zijn hals erg ingevallen qua bespiering.

Zou voorgereden worden, maar diegene was net van een paard gevallen en had duidelijk pijn, dus ben er meteen zelf op gegaan.

Kreeg te horen dat hij met zijn hoofd sloeg, sterk was en loperig. Hmm hij zou L klaar zijn.

Lekker looplustig dier. Hou ik van. Zat fijn, maar inderdaad dat slaan met z’n hoofd. Ik vond m niet sterk, maar kreeg dat slaan met z’n hoofd moeilijk te plaatsen.

Hij deed het met druk, hij deed het zonder druk, hij deed het wanneer hij juist stukken fijn over de rug kwam.
Op de volte werd hij slechter. En ging op de rem. Het voelde voor mij eigenlijk alsof hij gestaakt had en daar nog wat trekjes van had. Droeg z’n staart af en toe ook vreemd.

Ondanks dat ze verzekerden dat hij helemaal goed was en dat hij gewoon nog te kort in training was, voelde het alsof hij wel ergens last van had. Het deed me een beetje aan Tess denken qua beeld.

Verder had ik ook echt fijne stukken en was t echt mijn type paard. En “natuurlijk “ lag er geen goed passend zadel op, maar ik zat al meteen in mijn hoofd met “wat zou ‘m mankeren?”.

Heb gezegd dat ik m voor nu te moeilijk te beoordelen vind. Dat als hij een maand verder in training is en niet meer met z’n hoofd slaat, ik gerust terug wil komen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:50

Dat klinkt verdacht veel op een probleem in de wervelkolom.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:02

@Jinte, jeetje wat is die opgeknapt, gelukkig maar zeg! Zag er niet fijn uit :(:)

@Audesta, :(:)

@Marit, wat een heerlijk koppie <3
Met name voor mennen of voor de kinderen?

@boemel, hmm dit klinkt niet meteen oke nee..
Mijn ruin slaat ook wel eens met zijn hoofd als hij gestresst is of uit balans, maar niet zo hevig als jij omschrijft bij dit paard.

Hoe reageerden ze op wat je zei?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:27

Hij is röntgen oké. Ik denk i.i.g. aan pijn van het zadel, maar doordat er echt bespiering in de hals mist en Tess dat ook had, zou een synovitus me ook niets verbazen.
Het lijkt irritatie. Er waren stukken dat hij prima liep en ook geen sprake van onbalans, maar wel ineens met z’n hoofd slaan.
En dat was zijn normale gedrag en moest er nog uitgetraind worden aldus de staigiare.
Op deze manier is het echt te lastig beoordelen voor mij.

Weinig bespiering:
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:34

Heel hard van wegblijven Boemel. Laat een ander deze maar of op de rit of van de rit krijgen.
Je hebt genoeg achter de rug.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:38

Dat vind ik ook Belker :o
Ik vind onbevestigd geen probleem. Hoef er niet meteen de ring mee in, maar dit lijkt me een probleem te zijn.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 07:29

Leuk snoetje Marit!

Handig al die schuurpalen.

Wat een verschil Jinte!

Oei, alarmbellen Boemel. Die hals ziet er niet best uit. Goed om er weg van te blijven.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:05

Karin_deB schreef:
@Jinte, jeetje wat is die opgeknapt, gelukkig maar zeg! Zag er niet fijn uit :(:)

@Audesta, :(:)

@Marit, wat een heerlijk koppie <3
Met name voor mennen of voor de kinderen?

@boemel, hmm dit klinkt niet meteen oke nee..
Mijn ruin slaat ook wel eens met zijn hoofd als hij gestresst is of uit balans, maar niet zo hevig als jij omschrijft bij dit paard.

Hoe reageerden ze op wat je zei?

Ah, dit is echt een project. Als in: nu niet geschikt voor de kinderen of mennen ;) voor de kindjes neem ik overigens geen pony’s. Ik moet er zelf heel erg blij van worden en dan kunnen zij er evt ook plezier mee maken. Maar speciaal voor hen doe ik niet, zo fanatiek zijn ze niet.

Ik werk als bekapper en heb nog klanten in ZH en NH en deze knapperd is van een klant die door omstandigheden 1 weg ‘moet doen’
Hij liet zich bij de smid niet goed bekappen (lees veel steigeren etc) en heeft meer stress acties.
Hij komt hier in de kudde wonen en ik ga wel lekker met hem aan de slag, hij slaat spanning op in z’n rug en dat doet Joep ook. Ik werk ala Parelli maar ook dressuurmatig aan de hand.

Het zou leuk zijn als hij ooit samen met Joep in span kan lopen. Maar ik vind het ook leuk als hij het werken aan de hand heel goed gaat doen of als handpony mee kan.

Mocht het totaal niet werken dan weten we dat ook en kan hij naar huis. Maar dat verwacht ik niet.
Inscharen gaat sowieso wel even duren want Joep accepteert niet zomaar een andere ruin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:19

Citaat:
En dat was zijn normale gedrag en moest er nog uitgetraind worden aldus de staigiare.

Als ik dit lees gaan mijn nekharen al overeind staan, maar dat kan ook aan mijn westernachtergrond liggen. Teveel paarden gezien die als een zombie rondliepen 8-)

@marit: leuk dier om te zien, hopelijk worden de ruinen vriendjes :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:39

Ik was van plan om vanmiddag naar mijn werk te gaan. Maar ik vond vanmorgen Nilay aan de kant van het hek waar hij niet hoort te staan. Dat vond hij zelf gelukkig ook dus hij kwam gelijk naar me toe en ging netjes het poortje weer door. Maar hij heeft er wel twee keer gemest en flink wat gegeten dus ik vermoed dat hij er wel een paar uur heeft gestaan. En aangezien hij normaal geen gras krijgt en laatst die koliek al had houd ik hem maar even goed in de gaten vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:42

Dat is schrikken, hopelijk krijgt ie er geen last van.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:10

Ideaal die borstelpalen, goede tip.
Mijn mini doet zijn kont altijd aan de waterbak schuren maar dit is misschien een betere optie om te maken.

Jinte schreef:
Dais_ schreef:
Wij hebben ook nog wat bielzen liggen waar we niks mee doen,dus het is wel een goed idee. Hoe diep zit de biels?

Wij hebben 'm ongeveer 1/3 van de lengte ingegraven :)

En veel paarden maken er gebruik van. Hebben inmiddels een kudde van 16 paarden. Zelf nog 3, 2 paarden en een pony voor de kinderen & om lesjes mee te geven. Ze was een opknappertje maar de liefste pony die er is <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zo die is opgeknapt ! Zonde dat ze al zovaak achter elkaar verhuisd is.

MaritB, Leuke uitbreiding vertel eens wat meer :D

Boemel, klinkt inderdaad niet goed.
Hoe oud was het paard ?

Malenka , oei hopelijk gaat het goed en krijgt hij geen last.
Is hij nou tussen de draden door de draad gegaan ? of zie ik dat verkeerd.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:37

@Marit, is hij ook net zo groot als Joep?

@Malenka, snap ik.. wat een handig hek hebben jullie trouwens, die is in breedte te verstellen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:03

Ik had blijkbaar na Sint Maarten (kindjes gingen de paarden aaien) de stroom niet weer aangezet. Dus hij is lekker over de draad heen gaan eten en die is aan een kant los gekomen. Nilay heeft zijn lange benen vervolgens gebruikt om over de onderste draad te stappen. Ik was erg verbaasd dat Roos nog braaf op de track stond. Die was alleen rozen en een abrikozenboom (geen idee of die boom het gaat overleven) aan het snoeien.

Ze hebben sinds vorige week nieuw voordroog en daar zijn ze niet zo gek op. Ze eten er wel van. Maar niet van harte dus hij is op zoek gegaan naar lekkerder eten.

Lys, die is inderdaad verstelbaar in breedte. Erg handig als je een poortje in een bestaande omheining wil zetten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:44

Lys_PPA schreef:
@Marit, is hij ook net zo groot als Joep?

@Malenka, snap ik.. wat een handig hek hebben jullie trouwens, die is in breedte te verstellen?

Ietsje groter geloof ik.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:55

Vervelend dat ze het niet goed eten. Hopelijk niet teveel voorraad malenka.
Nilay nog in orde?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:15

Lief dat je het vraagt. Nilay is gelukkig helemaal in orde. Voldoende eetlust, geplast, gedronken en gemest.

Ik heb net de eerste van 5 balen open. Dus ik heb nu nog voor 2 maanden liggen. Ik twijfel een beetje wat ik moet doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:17

@Lys, zulke poort heb ik ook, via agrishop gekocht. Handig als de standaard maten net niet passen. ik heb er 1 in mijn schuilstal om er 2 helften in te maken maar kan hem ook open klappen zodat het 1 open stal is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:47

Schrikken Malenka.
Sta je toch gek te kijken. Gelukkig goed afgelopen.

Morgen weer een afspraak voor een paard. Staat 1 dorp verder. Paard is echt topbraaf buiten, maar vrij groen in de bak. 4 jaar oud. Vooral twijfels of ze niet te klein is voor mij. :o

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:57

Malenka schreef:
Lief dat je het vraagt. Nilay is gelukkig helemaal in orde. Voldoende eetlust, geplast, gedronken en gemest.

Ahh fijn te horen !

Hier vandaag plots een oude bekende terug op stal, mijn eigen gefokte welsh merrietje die ik 4 maand geleden verkocht had aan , ik dacht een fijne blijvende plek.
Ik weet niet waarom maar ik zit bijna nooit meer op MP in de categorie pony's te neuzen, maar vannacht had ik ineens die ingeving wel.
En ik kreeg echt grote Error toen ik ineens haar langs zag komen, terwijl ik vorige week nog contact had gehad met de eigenaresse.
Dus vannacht weinig geslapen, direct contact gezocht en haar gelukkig vandaag direct kunnen ophalen, Ze is terug en daar ben ik zo blij om <3
De hele paardenfamilie was ook weer blij om haar te zien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:00

Het is verschrikkelijk om ze uit het oog te verliezen. Wat ontzettend goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd. Maar wat nu?

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:19

Happinez schreef:
Hier vandaag plots een oude bekende terug op stal, mijn eigen gefokte welsh merrietje die ik 4 maand geleden verkocht had aan , ik dacht een fijne blijvende plek.
Ik weet niet waarom maar ik zit bijna nooit meer op MP in de categorie pony's te neuzen, maar vannacht had ik ineens die ingeving wel.
En ik kreeg echt grote Error toen ik ineens haar langs zag komen, terwijl ik vorige week nog contact had gehad met de eigenaresse.
Dus vannacht weinig geslapen, direct contact gezocht en haar gelukkig vandaag direct kunnen ophalen, Ze is terug en daar ben ik zo blij om <3
De hele paardenfamilie was ook weer blij om haar te zien

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oh wat een schatje <3 <3
Na vier maanden alweer te koop, dat is wel heel erg sneu. Gelukkig dat je het gezien hebt en ze nu weer terug is.

Hier heel blij met de nieuwe stal. Het is een meter kleiner maar oogt zoveel groter!

Afbeelding