Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:18

Misschien een gekke vraag, maar, ik kwam net langs een topic over de tuin. We hebben nu de rotzooi op en om het terrein opgeruimd, huis is soort van af, evenals schuur voor nu. We hebben een schets laten maken voor de indeling van het perceel waar een paar terrasjes zijn ingetekend, een dry creek met wadi en her en der borders en boompjes, maar.. ik heb nog nooit een (mensen) tuin aangelegd, en weet nu al dat ik echt 0 behoefte voel om elke weekend onkruid te zitten wieden :+
Hoe hebben jullie dat aangepakt en hoeveel tijd besteden jullie aan de tuin?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:38

Hier is de tuin grotendeels nog zoals hij was. Onkruid bijhouden lukt me niet. Zo af en toe pluk ik wat en het is nu ietwat verwilderd allemaal. Helemaal hip, goed voor de beestjes, dus we laten het zo :+

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:21

@Duopenotti, ik ga mee met mn voorgangers :D
Geeft voor beide partijen meer rust denk ik.

@Jade, bij ons lukt de tuin bijhouden niet. Iig het grote werk niet.
Vorige week is de tuinman (met 3 totaal) 4 dagen geweest en heeft flink huisgehouden.
Hij gaat nu 1 a 2x per jaar komen voor het grote werk.
Dingen als onkruid wieden, bladeren vegen e.d. doen wij zelf.
Onkruid wieden doe ik bv elke avond een uurtje of op de momenten dat de kinderen lief spelen samen en ik mijn handen vrij heb.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:49

Hier is geen tuin. Enkel een groot stuk gras. Ideaal!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:06

Hier wel wat tuin en vakken. De laurier is vorig jaar tot een meter teruggesnoeid. Verder vooral gras, vlinderstruiken en klimplanten. De vakken zaai ik jaarlijks in met phacelia, korenbloem en wilde chichorei. Ik hou van blauwe bloemen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 06:59

Hier (paarden)gras in tuin rondom huis met hier en daar fruitbomen en walnotenbomen. Wordt eigenlijk hetzelfde behandeld als de wei :j onkruid is minimaal, terrein is omheind. Paarden grazen het kort. Wat ze niet bij kunnen houden (in hoogseizoen gaat dat nl errug hard :P) maaien we met de grasmaaier. Ik schat dat dat per week gemiddeld 1-2 uurtjes werk is.
Verder niet zoveel werk aan eigenlijk, ideaal!
Wat ze aan planten of bomen knagen is niet erg (wat ze overigens geeneens doen) er staan geen giftige planten.

(Heb meer last van onkruid aan de weideranden en bij de mesthoop)

Bladeren in de herfst laten we liggen voor de egels ed, behalve op de bestrating.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:15

Hier moet nog wel het eea aan de tuin gebeuren.
Links een boomgaard met border van hortensia's.

Rechts en achter siertuin.
Rondom het terras volledig aangepoot.
Achter het terras ingezaaid met bloemenmengsels van Aldi en Action

Afbeelding

Nu ligt er een rijbak achter, dus het plaatje zal voor de natuur liefhebber nooit meer zo mooi zijn als het was :D

Zijtuin is een beetje een onsamenhangend geheel nu.

Voortuin moet nog een meidoornhaag krijgen.

Het is een vrij natuurlijke tuin met nog wel wat plekken die aandacht behoeven en veel boompjes die nog een heel eind moeten groeien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:05

Hier ligt het blad ook nog voor de egeltjes <3 in het voorjaar ruim ik dan alles op zodat de tuin weer ruimte krijgt

Mooie bloemen Boemel <3 als ik dat zie heb ik meteen zo’n zin in het voorjaar!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:08

Wij hebben alleen gras en bomen. Je kunt het geen gazon noemen, omdat de grond ongelijk is en het daardoor nooit echt strak is. Af en toe snoeien en regelmatig met de zitmaaier erover. Dat is het dan wel...

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 11-02-22 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:10

Hier is de tuin ook niet mooi.
Onze buren hebben een pracht tuin maar zijn daar elke dag een paar uur bezig.
Nee dank je.
Hier is gras en een stuk met struikjes. Zoals hortensia's enz. En een stuk met bomen achter de schuur. Bij de struikjes liggen houtsnippers op de grond die van de gesnoeide struikjes komt. Scheelt in onkruid.
Gras is ook geen mooi gazon. Maar meer weidegras door de jaren heen. Dat is het enige wat overleeft met droogte en spelende honden.
Maar na het maaien wat wel wekelijks gebeurt ziet dat er dan ook mooi uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:14

Wij hebben een vrij bewerkelijke tuin, met vooral in het voorjaar een hoop snoeiwerk.
Langs de weg hebben we een brede strook Rhododendrons gepland en daar hadden we de eerste jaren wel wat wiedwerk aan, maar nu ze groot zijn niet meer, dus dat scheelt wel.
Mede dankzij de mega-bomen langs de weg haal ik het blad wel weg, dat gaat ergens op een hoop en het snoeiafval gaat langs de weg in een ril. Daar kun je bij blijven gooien :)
Afbeelding

Ik hoorde het vanochtend in bed nog aardig waaien, maar nu ziet het er prima uit (achter glas :D )

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:20

Nou ik vind jullie tuinen echt mooi hoor.

T was hier stormachtig, maar nu prachtig weer.
Even voer halen en straks rijden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:22

Afbeelding

:') onze tuin komt dit voorjaar beweging in als het goed is. Wij gaan voor gemak, er komt parkeerplek met grint in en een pergola ofzo.

Ik ga er straks ook weer op denk ik. Gisteren 20 minuutjes gereden waarvan veel draf, kwam er wel weer redelijk doods af maar ik betaal niet meer 2 dagen de prijs. Het trekt nou wel met een half uurtje liggen weer weg.

Heb een nieuw gel ding voor op mijn zadel wat ook wel enigzins helpt. Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:29

Hier stond vanochtend vooral een koude wind. Maar het positieve is wel dat het al licht aan het worden was om 7.15 u. Ben ik blij mee, daar krijg ik meer energie van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:31

Ik wordt er vooral vroeger wakker van :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:35

Boemel, wat gaaf die bloemen. Ik hoop dat wij ook ooit zover komen in de achtertuin :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:37

Hier is de tuin nog volop in aanleg. Met name omdat ik het me niet kan veroorloven om alles in een keer aan te schaffen. Dus ik koop kleine plantjes, laat ze flink groeien en vermeerderd ze. Het zal dus wel een paar jaar duren voordat het hier vol staat en netjes wordt. Want dat is echt de truc; zo veel planten zetten dat er geen zonlicht meer op de bodem komt. Want dan kan onkruid ook niet meer groeien. Hier besteed ik nu denk ik twee uur per week aan de tuin. Ik zou heel graag meer willen maar dat kan ik met mijn gezondheid niet aan. Sporadisch is er eens een grotere klus die een dag(deel) duurt. Maar dat is omdat het nog geen volgroeide tuin is.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:51

DubbelFun schreef:
Ik wordt er vooral vroeger wakker van :D

Ik heb zeer regelmatig een wekker die om 6 afgaat. Makkelijker wakker worden is dan fijn meegenomen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:55

Robijntjah schreef:
Boemel, wat gaaf die bloemen. Ik hoop dat wij ook ooit zover komen in de achtertuin :+

T was een inspanning van een half uur, we hebben van April tot December bloemen gehad. En ongelooflijk veel vlinders.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus dit jaar wil ik nog meer.

De buren en mn familie hebben veel bloemzaden gehaald, dus allemaal mooie bloemen :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 11:04

Jade schreef:
Misschien een gekke vraag, maar, ik kwam net langs een topic over de tuin. We hebben nu de rotzooi op en om het terrein opgeruimd, huis is soort van af, evenals schuur voor nu. We hebben een schets laten maken voor de indeling van het perceel waar een paar terrasjes zijn ingetekend, een dry creek met wadi en her en der borders en boompjes, maar.. ik heb nog nooit een (mensen) tuin aangelegd, en weet nu al dat ik echt 0 behoefte voel om elke weekend onkruid te zitten wieden :+
Hoe hebben jullie dat aangepakt en hoeveel tijd besteden jullie aan de tuin?

Pluspunt: de luie tuinier is super goed voor de beestjes en bloemetjes :D

Wij maaien het gras bv maar 3 x per jaar. Verder werken we met paadjes in het gazon. En 'onkruid' bestaat bij ons niet in het gazon, net als mos, is allemaal geen probleem. Komen de leukste bloemetjes naar boven en in de herfst leuke paddenstoelen.

Als je je borders goed vol plant met bodembedekkers, heb je ook geen last van onkruid daartussen (als je het idee hebt dat je je toch gaat lopen ergeren). Een levende tuin is zoiets leuk vind ik, kan er echt van genieten om te kijken welke bloemetjes er nu alweer opkomen. En de boel gonst echt van het leven, een heel koor van sprinkhanen in de zomer <3 Een vijvertje is ook altijd fijn!

Oh en nog een onverwacht pluspunt: als er eens een paard per ongeluk op wandel gaat door de tuin, is dat niet direct een ramp :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:09

Wij gaan hier ook voor gras en een stukje “wilde” tuin. Denk dat ik 1 border maak met een soort van Engelse cottage stijl. Gewoon vol pleuren met planten :+ verder op het grasveld naast huis wat fruitbomen en de rest maar ff zien.

Heb wel bericht gehad dat ons erf als kansrijk wordt gezien voor erven plus. Dus ze komen een erfscan doen en hoop dat we daaruit ook wat subsidie kunnen krijgen voor fruitbomen, kruidenrijk grasland en een poel :D (denk dat ik nu teveel wens maar goed _O- )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:38

Ik krijg zo hooi, dus maar een extra sterke kop koffie genomen :)

Hier in het gras ook heel veel mos, dat bevalt prima al vind ik het in de wei wel zonde.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:47

Om het hooi weg te spoelen? Flink kauwen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:49

Om meer puf te krijgen :) Maar het ligt weer op zijn plek.
Ik kreeg nog wel een hartverzakking met afrekenen, want hij bleek nu €6 te rekenen.
Maar goed dat de shet niet zoveel eet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:20

Haha robijntjah, dat was onze tuin twee jaar terug; door maaien en worden is het nu een ongelijk grashobbelveld waar we dit jaar mee aan de slag willen. Voor de terrasjes moeten we nog even sparen denk ik, maar de voortuin zou ik aan de straatkant al kunnen beginnen met wat plantjes, evenals 1 zijkant. Omdat ik een totale kneus ben als het om tuinen gaat dacht ik aan een onderhoudsvriendelijk kant en klaar borderpakket. Als ik de reacties zo zie blijft er bij jullie ook weinig tijd over voor uitgebreid tuinieren :D