Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:55

wendely schreef:
Retjehorse, gefeliciteerd met je nieuwe stek!

Happinez schreef:
Wendely, Wat een prachtige plaatjes <3
Mag ik vragen wat voor verwarmde drinkensbakken je hebt ?

Fijn dat ze toch zo lekker naar buiten kunnen Flew :)

Ze staan altijd buiten hoor, maar in het natte seizoen moeten ze het doen met de paddock. Eventjes gek mogen doen in de wei was dus wel welkom. :D

Mooie waterbakken trouwens, ziet er degelijk uit!

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:01

Het is alweer voertijd, maar ik ben nog niet opgewarmd van het uitmesten :D

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:05

De bakken kun je er inderdaad zo uitpakken om schoon te maken :)

Haha ja de weide zal wel voorkeur hebben :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:10

Ik kwam wat varkensroosters tegen toen ik aan het zoeken was of roosters ook iets voor hier bij de doorloop van de paddock is en straks voor stukken in de wei. Het zijn rooster van 1,5m2 25euro. Ik vind dat best veel. Wat vinden jullie? Iemand ervaring ermee?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:15

Wat handig wendely!

Prachtige ijsfoto’s hier boven. Ik vind dit weer echt genieten, een verademing na alle regen. Al is het sjouwen met water wat minder relaxt, wel goed voor de Corona kilo’s. :D

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:18

kvulden schreef:
Ik kwam wat varkensroosters tegen toen ik aan het zoeken was of roosters ook iets voor hier bij de doorloop van de paddock is en straks voor stukken in de wei. Het zijn rooster van 1,5m2 25euro. Ik vind dat best veel. Wat vinden jullie? Iemand ervaring ermee?

Denkt dat je met worteldoek en grind verder komt :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:29

kvulden schreef:

Vriendin heeft haar hele paddock met varkensroosters gedaan, zal even zoeken of ik een foto vind. Die heeft ze wel ergens gratis gaan uitbreken. Voordeel is dat het water nog goed weg kan onder de roosters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:30

Ik vind dit weer ook veel beter. Het droogt ook hard nu buiten en dat was nu echt wel nodig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:34

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:36

Die moet je toch ook wel regelmatig schoonvegen, want als daar nu nat zand op zou liggen bevriest het ook.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:41

DubbelFun schreef:
Die moet je toch ook wel regelmatig schoonvegen, want als daar nu nat zand op zou liggen bevriest het ook.

Ja, ze vegen met een tractor(tje) met een veegmachine erop :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:45

Dat is idd handig als je die hebt, want met de hand zal wel loodzwaar zijn.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:05

Was behoorlijk koud geweest hier vanacht. Wel prachtig gezicht.

Afbeelding

-7 wel geweest. Brrrr, waterbakken ontdooien maar ook in de stal. Emmer heet water doet wonderen dan. Paardjes wat later naar buiten. Dieter had de paddock bekeken. Even op de plassen gestampt. Gelukkig hebben ze rustig aan gedaan. Vindt het altijd beetje eng zo met die bevroren ondergrond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:23

Mag ik me ook nog laat melden? :)
Ik ben Kathleen, wordt alweer 31 dit jaar. :x
Heb momenteel toch alweer een 3tal jaar twee paarden aan huis en één merrie is drachtig dus komende zomer worden dat er drie. :) Daarvoor altijd de paarden in eigen beheer op een weide gehad die nu verhuurd wordt. (ligt te ver van ons huis af om zelf te gebruiken.)

Naast ons eigen stuk grond hebben we ook nog wat weides in gebruik van buren en hopen we op termijn die weides te kunnen kopen zodat we niet meer afhankelijk zijn van goede wil. (want goede wil is mooi tot het op is.)

In de stal hebben ze hier automatische bakken met een warmte draadje om de leidingen. Met dit weer verblijven ze in de paddock omdat we op leemgrond zitten en daar hebben ze nu wel een gewone waterbak maar die bevriest voorlopig nog niet. Bijvullen kan met de kraan waar dus ook om alle leidingen een warmtedraadje zit. (ja ik heb het luxe dankzij mijn man. :+:)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:23

Oh, maar die zijn van beton. Deze van metaal. Maar misschien toch beter paddockroosters

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:26

kvulden schreef:
Oh, maar die zijn van beton. Deze van metaal. Maar misschien toch beter paddockroosters

Metaal zou ik niet doen. Wordt wel erg glad met regen/ijzel denk ik. Die van beton is vriendin wel super tevreden mee. Maar ze zijn niet evident om op z'n plek te leggen, zijn super zwaar.

Welkom Ayasha!

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:30

kvulden schreef:

Onze paarden staan ook op roosters. Voorste gedeelte van het land was altijd een grote modderpoel dus hebben we daar roosters ingelegd. Bij slecht weer staan ze nu hierop en bij goed weer gaat de draad naar achteren open en mogen ze het land op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:52

Heerlijk buitenritje gehad, fris maar wel brave paarden en als de zon doorbrak was het lekker

Mooi sfeerplaatje maxi

Metalen roosters zou ik niet aandurven, beton dan weer

wat betreft de pony, met rijden was die echt braaf en ik ken haar al 20 jaar en de pony op fb ook al vanaf ze die hebben, dochtertje heeft er altijd leuk op gereden dus wat rijden betreft zou ik het aandurven die dominantie tegen andere pony wordt hier nog spannend want ik denk dat mijn ruin hem op zijn plek gaat zetten

Volgende week daar rijden en de week erna komt hij mee naar hier en lest ze op hem in onze bak en laat ik de smid ook eens kijken naar zijn voetjes

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:23

Solleke_Noah schreef:
kvulden schreef:

Metaal zou ik niet doen. Wordt wel erg glad met regen/ijzel denk ik. Die van beton is vriendin wel super tevreden mee. Maar ze zijn niet evident om op z'n plek te leggen, zijn super zwaar.

Welkom Ayasha!

Ik wil ze onder het zand hebben. Dan valt gladheid mee denk ik. Het is bedoeld dat als er modder is dat je maar beperkt wegzakt. Hebben meer mensen om die reden roosters liggen?

Ik vind het toch altijd magisch hoe de vorst de grond weer op droogt. Gisteren grote plassen en nu bijna alles weg.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:25

xelle schreef:
kvulden schreef:

Onze paarden staan ook op roosters. Voorste gedeelte van het land was altijd een grote modderpoel dus hebben we daar roosters ingelegd. Bij slecht weer staan ze nu hierop en bij goed weer gaat de draad naar achteren open en mogen ze het land op.

Ja dat bedoel ik. Wat voor roosters heb jij in gebruik? Ik wil er wat in de paddock, ook het voorste deel en dacht dat het misschien in de wei bij de voerplekken ook fijn kan zijn.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:58

Die verwarmde waterbakken met dat hout er omheen zien er goed uit! Hier is het nu even waardeloos qua bevriezen met het water omdat de waterlading naar de stal toe eigenlijk wat indiep ligt (kwamen we achter met het slopen van een schuur) en een meter ervan ligt nu kaal. Wil kijken of ik hem aankomend naar opnieuw kan ingraven vanaf het huis en dan gelijk een stuk dieper.

Denk dat we nu grofweg 800 van de ongeveer 1.000 stuks plantgoed de grond in hebben! Nu helaas eerst even de vorst afwachten voor we het af kunnen maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:04

@marlies: gaat toch best hard dan dat planten.

Hier ligt de leiding van de schuur naar de stallen ook te ondiep, maar er lag een hele dikke laag puin en we hadden geen zin om dat uit te bikken. Dus ik heb maar 2 gieters (loopt makkelijker dan emmers) en aan de kraan een koppeling gemaakt met een klein stukje slang zodat ik ze op de grond kan vullen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:13

Dat gaat vrij flot met planten Marlies!
Ja ik ben tevreden met de waterbakken, daar kun je hier echt niet zonder. Hier ligt de leiding naar de stal ook met warmtekabel in de grond.

Mira zonet even rustig gelongeerd, ze lijkt er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf te zijn gekomen.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:20

Gelukkig maar :)

Ik heb de bolle maar even haar jas uit gedaan en het cavia-hok open gezet. Maar die laten zich mooi niet zien :)
Verder nog ong 120 spijkertjes in een plaatje hout gejast, alleen voor verven is het nu te koud en ik wil niet in de schuur want dat spul stinkt zo én mijn nieuwe kleurtjes garen komen toch ergens in de week pas.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:56

Wat woon je toch prachtig Wendely. Waar in Noorwegen zit je ongeveer? Ik gok aan het aantal uren licht per dag ergens in het midden? Ik ben regelmatig te vinden in Trondheim en Alesund, al ben ik ook regelmatig in Oslo, Stavanger, Kristiansand, Bergen, Sandefjord en ehh zal ongetwijfeld iets vergeten.