Uiteindelijk komen ze op een hele hectare te staan.
Ons grootste deel is de paddock van 40 bij 30 en die vinden ze ook het fijnst, we hebben wel echt extreem brede paden waardoor het meer lijkt op een reuzen paddock die aan elkaar gelust is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:marieke1994 schreef:Wat een leuk topic!
Ik heb nog niet alles door gelezen, geen tijd. dat ga ik straks doen, maar wilde toch al even een reactie plaatsen, of eigenlijk een vraag..
Hoeveel ruimte heb je nodig voor hoeveel paarden? Of misschien beter omschreven, hoeveel meter track heb je nodig voor hoeveel paarden. Ik snap dat dat afhangt van heel veel factoren, zoals je schuilstal, de samenstelling van de kudde, voerplekken, ondergrond enz enz. Maar kunnen jullie een indicatie geven? Wat hebben jullie zelf?
Ik heb 4 paarden op in totaal een halve hectare grond (dat is incl weides!) Ze hebben een track van ca 200m eN een uitloop van.... Ik denk 60x40 ofzo?
marieke1994 schreef:Wat een leuk topic!
Ik heb nog niet alles door gelezen, geen tijd. dat ga ik straks doen, maar wilde toch al even een reactie plaatsen, of eigenlijk een vraag..
Hoeveel ruimte heb je nodig voor hoeveel paarden? Of misschien beter omschreven, hoeveel meter track heb je nodig voor hoeveel paarden. Ik snap dat dat afhangt van heel veel factoren, zoals je schuilstal, de samenstelling van de kudde, voerplekken, ondergrond enz enz. Maar kunnen jullie een indicatie geven? Wat hebben jullie zelf?
BrittS schreef:2 paarden en 2 mini's vond ik op dit stuk beter passen, maar nu alles eenmaal gesetteld is vind ik het wel gezellig met de 2 extra paarden, toch wat meer te doen voor allemaal nu.
Ir111 schreef:BrittS schreef:2 paarden en 2 mini's vond ik op dit stuk beter passen, maar nu alles eenmaal gesetteld is vind ik het wel gezellig met de 2 extra paarden, toch wat meer te doen voor allemaal nu.
Ook voor jezelf meer te doen.![]()
![]()
Voor de mensen met ongeveer 4 grote paarden, hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan uitmesten per dag?
Robijntjah schreef:Ik heb ze nu op denk ik op 3 kwart hectare staan, 6 paarden met 2 mini weitjes.
Ons grootste deel is de paddock van 40 bij 30 en die vinden ze ook het fijnst, we hebben wel echt extreem brede paden waardoor het meer lijkt op een reuzen paddock die aan elkaar gelust is
marieke1994 schreef:Robijntjah schreef:Ik heb ze nu op denk ik op 3 kwart hectare staan, 6 paarden met 2 mini weitjes.
Dankje!
Die brede paden, hoe breed zijn ze ongeveer? Merk je dat de paarden dat juist fijn vinden? Ik wil ook graag brede paden, 4 of 5 meter. Maar zat te denken om ook een stukje smaller te maken, ze zeggen dat dat de beweging stimuleerd.
Robijntjah schreef:marieke1994 schreef:
Ik heb ze nu op denk ik op 3 kwart hectare staan, 6 paarden met 2 mini weitjes.
Dankje!
Die brede paden, hoe breed zijn ze ongeveer? Merk je dat de paarden dat juist fijn vinden? Ik wil ook graag brede paden, 4 of 5 meter. Maar zat te denken om ook een stukje smaller te maken, ze zeggen dat dat de beweging stimuleerd.
MarliesR schreef:marieke1994 schreef:Wat een leuk topic!
Ik denk wat je zegt dat die factoren inderdaad ontzettend veel uitmaken. En ook hoe belangrijk je "ruimtelijkheid" zelf vindt. Zelf vind ik het heel prettig dat de paarden hier elkaar heel makkelijk allemaal uit de weg kunnen.
Eind deze maand heb ik hier vier paarden staan, op in totaal een hectare echt voor de paarden. Ik heb inmiddels ongeveer 750 meter track (komende jaren nog wat plannen/uitbreidingen). Ik heb een afwisseling van bredere rechte paarden (voor de sprintjes) en wat smallere slingerpaadjes (voor passieve fysio, het spannend maken etc.). Als iets meer open ruimte heb ik een zandpaddock voor ze (waar ook de schuilstal aan grenst - hier slapen ze regelmatig). Er is een hele ruime voerplek (min of meer tweede paddock) en de roundpen maakt ook onderdeel uit van de track (daar rollen ze graag).
Ik denk dat tot 6 paarden vrij aardig zou gaan, met 8 zou ik het écht vol vinden. Maar in principe wil ik het bij max 4 houden. En qua hoeveelheid werk met uitmesten vind ik dat ook wel genoeg.
Ik heb ongeveer nog een kleine hectare aan gras/weitjes. Voor het jonge grut heel fijn. En voor mijn eigen paarden is het vooral mentaal heel fijn. Puur fysiek doen ze het eigenlijk nog beter zonder gras. Maar ben bezig om de weitjes meer "paardgeschikt" te krijgen met meer diversiteit qua groen (heb dit jaar oa. doorgezaaid met paardengraszaad, en in de loop der tijd hoop ik meer kruiden op de wei te krijgen en wil ik in elk geval een aantal kruidenstroken maken).
Ir111 schreef:Wij hebben erg veel ruimte voor onze paarden (of liever gezegd, gewoon te weinig paarden), 2 paarden op iets minder dan 1,5 ha. Daarvan is ongv 450 meter track (rechte paden van 4 meter breed), 5 voerpunten en deels weide. We wonen hier nog geen jaar dus alles is nog volop in ontwikkeling.
In de zomer staan ze niet/nauwelijks op het gras, dat kan pas als we de weides omgevormd hebben naar paardenweides en zo ver is het nog niet. Vanaf half okt staan ze wel op het gras, ze krijgen er dagelijks wat bij.
We hebben nog super veel ruimte over. Uiteindelijk zullen er 4 paarden lopen, meer werk willen we niet hebben. Ik denk dat op ons stuk prima 8 paarden kunnen lopen als we de tracks nog wat verder uitgebreid hebben en er nog een extra schuilstal is. Maar dat is niet onze wens. We willen de opzet echt heel ruim houden.
Dit wordt onze 2e winter hier. Vorige winter hadden we nog niks gedaan, alleen de schuilstal gemaakt. Het werd veel te modderig daarom dus deze zomer begonnen met 450mtr track te laten keren. We gaan eerst eens kijken hoe dat gaat in de winter voor we verder gaan met plannen/investeren.
BrittS schreef:Ik heb een kudde van 4 kleine paarden en 2 mini's op ongeveer 4000 m2 en dan heb ik nog een apart weiland van ook ongeveer 4000 m2. Ik heb de paddock wel bewust meer zand gemaakt, dus niet de standaard track om een wei heen, omdat ik dan dus meer zand heb = meer ruimte die daadwerkelijk het hele jaar benut kan worden.
2 paarden en 2 mini's vond ik op dit stuk beter passen, maar nu alles eenmaal gesetteld is vind ik het wel gezellig met de 2 extra paarden, toch wat meer te doen voor allemaal nu.