[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:05

Ik heb ze nu op denk ik op 3 kwart hectare staan, 6 paarden met 2 mini weitjes.

Uiteindelijk komen ze op een hele hectare te staan.

Ons grootste deel is de paddock van 40 bij 30 en die vinden ze ook het fijnst, we hebben wel echt extreem brede paden waardoor het meer lijkt op een reuzen paddock die aan elkaar gelust is :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-20 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:17

Maartje1990 schreef:
marieke1994 schreef:
Wat een leuk topic!
Ik heb nog niet alles door gelezen, geen tijd. dat ga ik straks doen, maar wilde toch al even een reactie plaatsen, of eigenlijk een vraag..
Hoeveel ruimte heb je nodig voor hoeveel paarden? Of misschien beter omschreven, hoeveel meter track heb je nodig voor hoeveel paarden. Ik snap dat dat afhangt van heel veel factoren, zoals je schuilstal, de samenstelling van de kudde, voerplekken, ondergrond enz enz. Maar kunnen jullie een indicatie geven? Wat hebben jullie zelf?

Ik heb 4 paarden op in totaal een halve hectare grond (dat is incl weides!) Ze hebben een track van ca 200m eN een uitloop van.... Ik denk 60x40 ofzo?

Een uitloop van 60x40? Dat is bijna de helft van je perceel.

Ik heb geen echte pp want ik heb maar 1 pad van 35 meter lang.
Totaal een halve hectare waarvan 20x60 paddock/rijbak en drie weides. De achterste weide heeft een heuvel en poel en daar loopt een pad vanaf de bak naar toe. Deze staat overdag open met hooinetten want het gras is daar op. Het kijkt nog wel wat groen maar dat is alleen onkruid.
De andere twee weides worden gebruikt voor de lekkere trek en mogen ze maximaal 2 uur per dag op.
Ik heb 2 paarden en zou er echt niet meer op willen hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 10:41

Marieke: wij hebben 3 weides die ik afwisselend kan open zetten, in het voorjaar en zomer staan ze van de ochtend tot de avond op de weide. Op dit moment nog een uurtje of 4 per dag. Rest van de tijd dus op de track met onbeperkt hooi. Ik vind zelf gras wel een toegevoegde waarde hebben, maar niet noodzakelijk. Overigens is de weide wel afhankelijk van het weer.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:42

60 bij 40 redden jullie niet hoor bij de uitloop ;)
Je kijkt zaken vaak groter dan ze zijn, doe ik bij ons ook, daarom meet ik _O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 10:57

Even via Google Maps gemeten, uitloop is 35x25 dus indd wat kleiner :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:58

marieke1994 schreef:
Wat een leuk topic!
Ik heb nog niet alles door gelezen, geen tijd. dat ga ik straks doen, maar wilde toch al even een reactie plaatsen, of eigenlijk een vraag..
Hoeveel ruimte heb je nodig voor hoeveel paarden? Of misschien beter omschreven, hoeveel meter track heb je nodig voor hoeveel paarden. Ik snap dat dat afhangt van heel veel factoren, zoals je schuilstal, de samenstelling van de kudde, voerplekken, ondergrond enz enz. Maar kunnen jullie een indicatie geven? Wat hebben jullie zelf?

Ik denk wat je zegt dat die factoren inderdaad ontzettend veel uitmaken. En ook hoe belangrijk je "ruimtelijkheid" zelf vindt. Zelf vind ik het heel prettig dat de paarden hier elkaar heel makkelijk allemaal uit de weg kunnen.

Eind deze maand heb ik hier vier paarden staan, op in totaal een hectare echt voor de paarden. Ik heb inmiddels ongeveer 750 meter track (komende jaren nog wat plannen/uitbreidingen). Ik heb een afwisseling van bredere rechte paarden (voor de sprintjes) en wat smallere slingerpaadjes (voor passieve fysio, het spannend maken etc.). Als iets meer open ruimte heb ik een zandpaddock voor ze (waar ook de schuilstal aan grenst - hier slapen ze regelmatig). Er is een hele ruime voerplek (min of meer tweede paddock) en de roundpen maakt ook onderdeel uit van de track (daar rollen ze graag).

Ik denk dat tot 6 paarden vrij aardig zou gaan, met 8 zou ik het écht vol vinden. Maar in principe wil ik het bij max 4 houden. En qua hoeveelheid werk met uitmesten vind ik dat ook wel genoeg :+ .

Ik heb ongeveer nog een kleine hectare aan gras/weitjes. Voor het jonge grut heel fijn. En voor mijn eigen paarden is het vooral mentaal heel fijn. Puur fysiek doen ze het eigenlijk nog beter zonder gras. Maar ben bezig om de weitjes meer "paardgeschikt" te krijgen met meer diversiteit qua groen (heb dit jaar oa. doorgezaaid met paardengraszaad, en in de loop der tijd hoop ik meer kruiden op de wei te krijgen en wil ik in elk geval een aantal kruidenstroken maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:59

Ik deel je mening wel met de hoeveelheid paarden. Ik vind 6 precies zat zeg maar en behoorlijk wat werk.
Bij nood zouden we er nog 1 bij kunnen nemen maar liever niet dan wel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 11:06

Hoeveelheid paarden is afhankelijk van heel veel zaken, hoe je terrein is ingedeeld, hoe de kudde samen is, maar ook hoeveel paarden de (soort) grond aan kan, als je grond bijv erg modderig wordt is het verstandiger minder paarden te houden terwijl wellicht op dezelfde hoeveelheid grond elders meer paarden gehouden kan worden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:07

Wij hebben erg veel ruimte voor onze paarden (of liever gezegd, gewoon te weinig paarden :+ ), 2 paarden op iets minder dan 1,5 ha. Daarvan is ongv 450 meter track (rechte paden van 4 meter breed), 5 voerpunten en deels weide. We wonen hier nog geen jaar dus alles is nog volop in ontwikkeling.

In de zomer staan ze niet/nauwelijks op het gras, dat kan pas als we de weides omgevormd hebben naar paardenweides en zo ver is het nog niet. Vanaf half okt staan ze wel op het gras, ze krijgen er dagelijks wat bij.

We hebben nog super veel ruimte over. Uiteindelijk zullen er 4 paarden lopen, meer werk willen we niet hebben. Ik denk dat op ons stuk prima 8 paarden kunnen lopen als we de tracks nog wat verder uitgebreid hebben en er nog een extra schuilstal is. Maar dat is niet onze wens. We willen de opzet echt heel ruim houden.

Dit wordt onze 2e winter hier. Vorige winter hadden we nog niks gedaan, alleen de schuilstal gemaakt. Het werd veel te modderig daarom dus deze zomer begonnen met 450mtr track te laten keren. We gaan eerst eens kijken hoe dat gaat in de winter voor we verder gaan met plannen/investeren.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 09-11-20 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:09

Ik heb een kudde van 4 kleine paarden en 2 mini's op ongeveer 4000 m2 en dan heb ik nog een apart weiland van ook ongeveer 4000 m2. Ik heb de paddock wel bewust meer zand gemaakt, dus niet de standaard track om een wei heen, omdat ik dan dus meer zand heb = meer ruimte die daadwerkelijk het hele jaar benut kan worden.

2 paarden en 2 mini's vond ik op dit stuk beter passen, maar nu alles eenmaal gesetteld is vind ik het wel gezellig met de 2 extra paarden, toch wat meer te doen voor allemaal nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:11

En of je bereid bent te investeren in je grond en zaken (stapsgewijs) te verbeteren. Zo zijn wij delen aan het aanpakken, grond keren, poel aanleggen, nieuwe tracks trekken, rijbak aanleggen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:13

BrittS schreef:
2 paarden en 2 mini's vond ik op dit stuk beter passen, maar nu alles eenmaal gesetteld is vind ik het wel gezellig met de 2 extra paarden, toch wat meer te doen voor allemaal nu.

Ook voor jezelf meer te doen. :Y) :D

Voor de mensen met ongeveer 4 grote paarden, hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan uitmesten per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:15

ik heb 5 e-pony's staan waarvan 1 jaarling en dan nog 1 paard en ik ben nog geen uur bezig per dag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 11:15

Ir111 schreef:
BrittS schreef:

Ook voor jezelf meer te doen. :Y) :D

Voor de mensen met ongeveer 4 grote paarden, hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan uitmesten per dag?

Ik heb er wel 4 maar niet allemaal groot, ongeveer een kwartier 20 min denk ik? Mits ik het dagelijks doe.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:19

Oh, en dan is de oppervlakte ook handig om te weten bedenk ik me nu!

Maartje1990 zit op een halve ha. Robijntje op 3/4 ha.

Wij doen er met 2 paarden ongeveer 20 min over, maar dan loopt je dus een stuk van ongeveer een km.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:56

We zijn ondertussen ook een beetje de boel aan het inrichten.
We hebben 9600m2 voor een paard en een d pony. Het grijze is verhard en rood is hooiplek. Blauw is water en de overkapping in het bos is 4x 8 meter geloof ik. Daar staat nog een bak hooi en een net. Lengte van het geheel is ruim 300m.
Helaas kunnen we niet helemaal los gaan omdat het perceel soort van natuurgebied is.
Het is ook vrij nat, track is al aardig modderig. Als het erg regent sluiten we het stuk vanaf de verharding af, ze kunnen dan alleen van het linkerstuk gebruik maken. Maar dat is best ruim voor twee.
In de weitjes groeit vooral onkruid, daar moeten we nog wat mee doen.

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:17

Ik heb 1 Tinker merrie en 2 Tinker veulens op 1,1 hectare met ruim 1100 meter track. Meer wil ik vanwege het werk liever niet, tenzij het betaalt :)) Mijn Tinker hengst heeft 3500m2 ongeveer met 300 meter track.

Maar zoals het nu lijkt gaan mijn paarden in 2021 verhuizen. Ik hoop iets van soortgelijk formaat weer te kunnen krijgen. Hoe het er nu naar uitziet krijgt mijn hengst iets meer ruimte en mijn merries iets minder. Maar ik mag alles wel lekker opnieuw en volledig naar eigen wens gaan aanleggen, dat is wel erg leuk (en behoorlijke investering qua tijd en budget)....

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:47

Robijntjah schreef:

Ons grootste deel is de paddock van 40 bij 30 en die vinden ze ook het fijnst, we hebben wel echt extreem brede paden waardoor het meer lijkt op een reuzen paddock die aan elkaar gelust is :+

Dankje!
Die brede paden, hoe breed zijn ze ongeveer? Merk je dat de paarden dat juist fijn vinden? Ik wil ook graag brede paden, 4 of 5 meter. Maar zat te denken om ook een stukje smaller te maken, ze zeggen dat dat de beweging stimuleerd.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:49

Wat een leuk topic!
[/quote]

Ik heb 4 paarden op in totaal een halve hectare grond (dat is incl weides!) Ze hebben een track van ca 200m eN een uitloop van.... Ik denk 60x40 ofzo?[/quote]

Een uitloop van 60x40? Dat is bijna de helft van je perceel.

Ik heb geen echte pp want ik heb maar 1 pad van 35 meter lang.
Totaal een halve hectare waarvan 20x60 paddock/rijbak en drie weides. De achterste weide heeft een heuvel en poel en daar loopt een pad vanaf de bak naar toe. Deze staat overdag open met hooinetten want het gras is daar op. Het kijkt nog wel wat groen maar dat is alleen onkruid.
De andere twee weides worden gebruikt voor de lekkere trek en mogen ze maximaal 2 uur per dag op.
Ik heb 2 paarden en zou er echt niet meer op willen hebben.[/quote]
Heb je bewust gekozen voor niet meer paden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:02

marieke1994 schreef:
Robijntjah schreef:

Dankje!
Die brede paden, hoe breed zijn ze ongeveer? Merk je dat de paarden dat juist fijn vinden? Ik wil ook graag brede paden, 4 of 5 meter. Maar zat te denken om ook een stukje smaller te maken, ze zeggen dat dat de beweging stimuleerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een metertje of 10 / 15? wel door de hele track hooi netten hangen en op de smalste stukjes is het pad 2 meter breed maar dat zijn dan stukjes van max 5 meter lang...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-20 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:04

Robijntjah schreef:
marieke1994 schreef:

Dankje!

Afbeelding

een metertje of 10 / 15? wel door de hele track hooi netten hangen en op de smalste stukjes is het pad 2 meter breed maar dat zijn dan stukjes van max 5 meter lang...[/quote]

Dankje! Mooi zo in het bos!

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:05

MarliesR schreef:
marieke1994 schreef:
Wat een leuk topic!

Ik denk wat je zegt dat die factoren inderdaad ontzettend veel uitmaken. En ook hoe belangrijk je "ruimtelijkheid" zelf vindt. Zelf vind ik het heel prettig dat de paarden hier elkaar heel makkelijk allemaal uit de weg kunnen.

Eind deze maand heb ik hier vier paarden staan, op in totaal een hectare echt voor de paarden. Ik heb inmiddels ongeveer 750 meter track (komende jaren nog wat plannen/uitbreidingen). Ik heb een afwisseling van bredere rechte paarden (voor de sprintjes) en wat smallere slingerpaadjes (voor passieve fysio, het spannend maken etc.). Als iets meer open ruimte heb ik een zandpaddock voor ze (waar ook de schuilstal aan grenst - hier slapen ze regelmatig). Er is een hele ruime voerplek (min of meer tweede paddock) en de roundpen maakt ook onderdeel uit van de track (daar rollen ze graag).

Ik denk dat tot 6 paarden vrij aardig zou gaan, met 8 zou ik het écht vol vinden. Maar in principe wil ik het bij max 4 houden. En qua hoeveelheid werk met uitmesten vind ik dat ook wel genoeg :+ .

Ik heb ongeveer nog een kleine hectare aan gras/weitjes. Voor het jonge grut heel fijn. En voor mijn eigen paarden is het vooral mentaal heel fijn. Puur fysiek doen ze het eigenlijk nog beter zonder gras. Maar ben bezig om de weitjes meer "paardgeschikt" te krijgen met meer diversiteit qua groen (heb dit jaar oa. doorgezaaid met paardengraszaad, en in de loop der tijd hoop ik meer kruiden op de wei te krijgen en wil ik in elk geval een aantal kruidenstroken maken).

Dankje voor je uitgebreide mening! En inderdaad het hangt heel veel af van je situatie.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:06

Ir111 schreef:
Wij hebben erg veel ruimte voor onze paarden (of liever gezegd, gewoon te weinig paarden :+ ), 2 paarden op iets minder dan 1,5 ha. Daarvan is ongv 450 meter track (rechte paden van 4 meter breed), 5 voerpunten en deels weide. We wonen hier nog geen jaar dus alles is nog volop in ontwikkeling.

In de zomer staan ze niet/nauwelijks op het gras, dat kan pas als we de weides omgevormd hebben naar paardenweides en zo ver is het nog niet. Vanaf half okt staan ze wel op het gras, ze krijgen er dagelijks wat bij.

We hebben nog super veel ruimte over. Uiteindelijk zullen er 4 paarden lopen, meer werk willen we niet hebben. Ik denk dat op ons stuk prima 8 paarden kunnen lopen als we de tracks nog wat verder uitgebreid hebben en er nog een extra schuilstal is. Maar dat is niet onze wens. We willen de opzet echt heel ruim houden.

Dit wordt onze 2e winter hier. Vorige winter hadden we nog niks gedaan, alleen de schuilstal gemaakt. Het werd veel te modderig daarom dus deze zomer begonnen met 450mtr track te laten keren. We gaan eerst eens kijken hoe dat gaat in de winter voor we verder gaan met plannen/investeren.

Dankje! Interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:06

Thanks, het is ook een genot om zo in de herfstzon door de track te wandelen <3

Het loopt bij ons overigens ook wel echt rond en je merkt dat dat heel veel beweging stimuleert.
De huidige kudde loopt minimaal 5 x per dag de ronde.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:07

BrittS schreef:
Ik heb een kudde van 4 kleine paarden en 2 mini's op ongeveer 4000 m2 en dan heb ik nog een apart weiland van ook ongeveer 4000 m2. Ik heb de paddock wel bewust meer zand gemaakt, dus niet de standaard track om een wei heen, omdat ik dan dus meer zand heb = meer ruimte die daadwerkelijk het hele jaar benut kan worden.

Dankje. Hen je dan gewoon een grotere paddock of meer paden?