Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:45

ja die boeren weten wel wat ze doen, ik ga tot volgend jaar maar wachten dan, vrees dat ik inderdaad te laat ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:12

Hier is vanavond nog gevallen. Morgen geven ze droog en dan weer paar dagen regenkans hoor, maar de exacte zou ik moeten nakijken.
Een boer gaat nooit zomaar mest uitrijden. Alles heeft een reden, want teveel bemesten is ook niet altijd goed. Te zure bodem bijvoorbeeld, ze moeten aangeven wat ze bemesten etc.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:43

Zidore schreef:
ja die boeren weten wel wat ze doen, ik ga tot volgend jaar maar wachten dan, vrees dat ik inderdaad te laat ben

Als er in juni nog een keer regen komt kun je ook vlak daarvoor de mest uitrijden.
Veel boeren injecteren na elke sneede. Dat is misschien wat overdreven maar je hoeft niet persé te wachten tot volgend jaar, als er maar regen valt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:46

Zidore schreef:
kun je nu echt nog bemesten? ik dacht alleen voorjaar en najaar. Ik wil nog koemestkorrels strooien, iemand ervaring daarmee?

Koemestkorrels zijn vreselijk duur, leuk voor een gazonnetje maar niet voor weiland. Kun je er geen drijfmest op krijgen? Anders zou ik kiezen voor 15 15 15 kunstmest. En ja dat kan nu prima, boeren strooien ook na elke oogst.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:56

Koemest korrels geen ervaring mee.
Uiteraard kun je nu nog bemesten. Beter juist nu nog als in het najaar. En na 31 augustus/15 september(ligt aan je grondsoort) mag je niet eens meer laten bemesten.
Dit omdat het gras dan te weinig van die mest nog op gaat nemen en het allemaal wegspoelt.
Nu gaat je gras er nog van groeien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:30

ik heb pavo field care korrels gehaald.
Ik wil de weide niet te vaak laten bemesten en het is vrij lastig om erop te komen met zwaar materiaal (tractor etc).
Hopelijk geeft het het gewenste resultaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:55

Zidore schreef:
kun je nu echt nog bemesten? ik dacht alleen voorjaar en najaar. Ik wil nog koemestkorrels strooien, iemand ervaring daarmee?

Het is theoretisch nog voorjaar. Ik heb het oude mest van vorig jaar uitgestrooid (dus geen korrels), gelijk in de avond gesproeid zodat het alvast wat vochtige grond zou zijn. De dagen daarna heeft het hier behoorlijk geregend.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:34

Hutcherson schreef:
Ik wil de weide niet te vaak laten bemesten en het is vrij lastig om erop te komen met zwaar materiaal (tractor etc).

Deze heb ik ook besteld en gisteren gestrooid. Hopelijk valt er nog wat. Ondergrond was nat en vanmorgen beetje regen. Ga vd week weer sproeien. Duur spul. Hoop toch wat balen 2e snede te krijgen. Zal wel duur worden het hooi dit jaar met de droogte

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:11

Hutcherson schreef:

Die gaan er bij mij standaard op als 2e bemesting van het weideseizoen. Ik zie de wei er altijd goed van opknappen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:33

Wij hebben standaard drijfmest zodra het kan. Dat is vanaf half februari. Maar wel afhankelijk van de draagkracht van het land. Dan zo snel mogelijk na de eerste snede nog een keer. Dat was nu precies mooi nét voor deze regen.
En in het voorjaar nog een keer kunstmest. 100-150kg op ruim een ha.
Daarnaast gaat onze eigen mesthoop nog het land op. Maar die gaat ook deels in de moestuin.

Tot nu toe hebben we dan altijd 2 snedes en nog voldoende hergroei om de hele winter een strook vers gras bij te kunnen geven.

We hebben 1 perceeltje waar we slecht op kunnen met drijfmest. Die moet het dus doen met paardenmest en kunstmest. Maar dat is meteen een lastig weitje. Heel veel last van hardnekkig onkruid.
In de grote wei zie je ieder jaar een andere onkruidsoort zijn best doen, maar het loodje leggen. Daar hadden we een jaar veel scherpe boterbloem, het jaar erop zuring. Maar die geven het op dat perceel vaak na een jaar wel weer op :wave:
Die wei kunnen we echt veel beter goed houden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:22

Ik hoop dat ik over een tijd nog een 8000m2 bij kan huren. dit maakt ik dan vast aan de reeds bestaande paddock paradise en hier maak ik dan verder 1 kleine wei van 2000m2 van en nog een grote weide om te hooien. dan heb ik in ieder geval zelf iets om van te voeren. maar goed, eerst moet dat perceel vrij komen :)

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:29

Even een schopje, heb 1 keer gemaaid en 16 pakjes (8000 m2). Daarna kunstmest en meteen regen van afgelopen tijd nu okselholte en mooi vol gras. Denk dat ik hier mijn wintervoorraad wel uit kan halen. Nou blijft het hier in Brabant een week droog, maar mijn maaier durft het niet aan. Hij wil wachten op langer, warmer weer. Is dat een probleem met dat lange gras?

Paarden staan nu op strookbegrazing en paddock. Hoop volgend jaar een sterke grasmat te hebben zodat ze 24/7 buiten kunnen. Heb van het najaar pas alles ingezaaid

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:43

Als je gras te lang wordt loop je het risico dat het plat gaat liggen en dan kan je er weinig meer mee.
Hier zijn ze volop aan het maaien, het perceel van onze buurman moest nu toch ook echt mee want dat was anders plat gaan liggen. De voorspelling hier is dat het droog blijft tot donderdag.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:56

meggiemeg schreef:
Als je gras te lang wordt loop je het risico dat het plat gaat liggen en dan kan je er weinig meer mee.
Hier zijn ze volop aan het maaien, het perceel van onze buurman moest nu toch ook echt mee want dat was anders plat gaan liggen. De voorspelling hier is dat het droog blijft tot donderdag.

Als het plat ligt kan er dan niet gemaaid worden? Of niet meer in pakjes?
Ik wil zelf niet in plastic verpakt hooi, want daar kan een van mijn paarden niet tegen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:05

Paardenfan25 schreef:
meggiemeg schreef:

Als het plat ligt kan er dan niet gemaaid worden? Of niet meer in pakjes?
Ik wil zelf niet in plastic verpakt hooi, want daar kan een van mijn paarden niet tegen

Als het te lang plat ligt gaat het rotten en wordt het dus slechte kwaliteit. Een goede maaier krijgt het er wel af, maar dan moet je wel erg goed weer krijgen wil je er goed hooi van krijgen. Sommige dingen van je bericht snap ik niet. laatst gehooid en 16 pakjes van 8000 m² dat is helemaal niks. Mijn eerste snee stond niet echt hoog en is 3 juni gepakt. 123 pakjes van 6500 m² En hoe kan dat nu alweer okselhoog staan. Dat is toch zo'n 130 cm. Dat is wel heel erg hoog, dat heb ik nog nooit gezien

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:19

Shetlander oksels zijn zo'n 60 cm van de grond :D

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 01:35

Martje80 schreef:
Shetlander oksels zijn zo'n 60 cm van de grond :D

Het is begin juni gehooid, maar was nog geen volle grasmat. Oktober ingezaaid. Was ook niet de volle oppervlakte omdat paarden al een stuk weide hadden begraasd. Daarna kunstmest erop, sproeien en veel regen gehad. Het is echt heel hoog op sommige plekken, met uitschieters tot boven mijn middel. Zal eens meten. Het hangt nog niet en is stuk voller dan na eerste snede. Nou zegt maaier niet te willen maaien met deze weersverwachting. Twijfel dus of ik strookbegrazing verder moet doen. Waar ze nu op staan gaat er echt met wortel uit. Had gehoopt op nu hooien en paarden op 1/3 van land en wisselen en van de winter eigen hooi. Ik denk dat maaien uiteindelijk beter is voor grasmat en desnoods in plastic verpakken en verkopen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 11:20

schapen er op, die eten het mooi gelijkmatig kaal en stampen de mat mooi aan met die kleine hoefjes.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 11:39

Schapen houden niet van lang gras toch

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 11:46

Martje80 schreef:

Ik heb 2 ouessantjes: dat zet geen zoden aan de dijk. Ze eten wel lang gras, duurt alleen wat langer.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:03

Martje80 schreef:

Inderdaad die gaan dat alleen maar lopen vertrappen. Even goed weer afwachten en dan maaien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:50

Mocht maaien niet meer lukken en je wilt toch een vaste mat dan is het wel een oplossing om ergens een kudde voor een korte periode te lenen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:21

meggiemeg schreef:
Mocht maaien niet meer lukken en je wilt toch een vaste mat dan is het wel een oplossing om ergens een kudde voor een korte periode te lenen.

Zoals gezegd. Schapen eten geen lang gras.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:24

pillow schreef:
meggiemeg schreef:

Zoals gezegd. Schapen eten geen lang gras. Als het land is ingezaaid is het fijn om er eerst, als het gras zo'n 10 cm is, een koppel schapen over te laten gaan. Dan stoelt het gras mooi uit en ze trappen het mooi aan. Nu heeft dat geen nut meer. Het is nog maar half juli, dus er zal echt nog wel een periode komen om te hooien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:02

Hier zijn ze er opgekomen nadat het bij mij ook kniehoog stond, was geen probleem. Dan zal ik wel geen kieskeurige schapen hebben gehad ;)