Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
danzzz schreef:viola schreef:Danzzz het gaat er niet om of paarden wel of niet graag naar binnen willen gaan, maar om of ze daar de komende uren willen blijven net zolang tot hun mens de deur weer komt open doen.
Kijk, dit is een nadenkertje, en dat ga ik ook doen. Ik kom hier vanavond op terug, moet nu eerst wat les gaan geven.
Goed punt!
danzzz schreef:Gini schreef:Danzzz, ik heb het nergens over ergens in geloven. Vind het wel grappig dat je zegt dat ik iets niet kan handelen. Ik ben niet diegene die even uit mijn panty schiet en de behoefte voelt om in hoofdletters te typen.
Ik vul dingen in op basis van gezond verstand en logica. Een dier standaard het grootste deel van de dag opsluiten in een ruimte die net aan groter is dan het dier zelf, is niet ok. Ook bij andere dieren worden zulke situaties aangeklaagd: varkens, kippen, koeien,...
Je hebt het wel over geloven, geloven dat, denken dat. Je vult dingen in op basis van jouw logica, en jouw gezonde verstand. Wie zegt dat jouw logica en jouw gezonde verstand het bij het juiste einde hebben? Er is een heel groot grijs gebied, en er zijn evenveel paarden die helemaal ongelukkig zouden worden van jouw logica en jouw gezonde verstand, net zoveel als er paarden ongelukkig worden van mijn logica en gezonde verstand. Daarom heb jij paarden die bij jouw logica en verstand passen en zoek ik paarden die bij mijn logica en verstand passen. Gelukkig mogen we daarin verschillen. Maar om de ander dan weg te zetten als een gelover, of een denker dat is gewoon, tja, niet gaaf.
Nogmaals dat jij het niet kent, betekend niet dat het er niet is.
Eliine schreef:En je trekt het volledig uit de context van de vraag. Die luidt namelijk of die paarden die dus (volgens hun eigenaar) graag binnen staan voor 23 uur achtereen, dat ook daadwerkelijk doen als je de staldeur openlaat.
viola schreef:Danzzz het gaat er niet om of paarden wel of niet graag naar binnen willen gaan, maar om of ze daar de komende uren willen blijven net zolang tot hun mens de deur weer komt open doen.
danzzz schreef:viola schreef:Danzzz het gaat er niet om of paarden wel of niet graag naar binnen willen gaan, maar om of ze daar de komende uren willen blijven net zolang tot hun mens de deur weer komt open doen.
Ik heb er even over nagedacht.
Ik denk dat net zoveel paarden hun stal uit banjeren als paarden hun land uit banjeren als daar het hek open stond en dan ligt het er vooral aan hoe ondernemend, nieuwsgierig en dapper zo een paard is om alleen op stap te gaan. Helaas gebeuren er veel ongelukken met loslopende paarden op de weg en daarom denk ik dat jouw vraag niet echt relevant is omdat de praktijk uitwijst dat paarden ook uit weilanden ontsnappen, waarom zou dan een paard niet uit een stal "ontsnappen"? Of ontsnappen die paarden omdat ze het niet fijn vinden op de wei, ze ongelukkig zijn op de wei of whatever. Paarden op het weiland moeten daar ook net zo lang blijven tot het mensje het hek weer open doet, of ze klimmen er overheen, maar dat kunnen ze ook op stal doen.
Al denkend bedacht ik me dat stalpaarden misschien net zoveel bewegen als weidepaarden op een dag. Wij hebben hele ruime boxen (4 bij 6)waar ze altijd in aan het scharrelen zijn, al scharrelend lopen ze best nog wel een stuk in de rondte, eigenlijk hetzelfde als ze op het land doen. Ze staan op stro en hebben altijd toegang tot ruwvoer, er ligt altijd hooi in de boxen en daarnaast het stro. Dan komen ze er twee keer per dag uit, een keer in de ochtend (bij mij) en een keer in de middag, bij de eigenaar. Bij mij gaan ze of in de molen, los, of aan de lijn. Een stap ik, die heeft een blessure. En in de middag is het of OHZ of in de molen. Ze staan altijd tussen de 30 minuten en uur in de molen, ligt een beetje aan mijn werkzaamheden en hoe het allemaal loopt. Ze stappen dan in een best tempo door en leggen best een afstand af. Aan de lijn lopen ze ook 20 minuutjes alle gangen, en dan nog 20 minuutjes in de molen, leggen ze ook een behoorlijke afstand af.
En dan het rijden met in en uitstappen een uurtje, in alle gangen.
Tussendoor scharrelen ze in hun stallen.
Als ik naar weidepaarden kijk doen ze in de regel niet zo heel veel anders dan scharrelen, soezen, scharrelen, soezen, beetje spelen, scharrelen soezen, even een sprintje, scharrelen, soezen. Als ze dan ook nog eens niet in het werk staan dan doen ze niet heel veel meer dan scharrelen en soezen.
MIJN redenering is dat mijn stalpaarden zeker meer bewegen dan het weidepaard zowel in kilometers, als in tijd.
Nou moet ik natuurlijk wel braaf zijn en vinden dat de stallen bij ons gewoon qua formaat aan de grote kant zijn en ik weet dat er nog veel stallen zijn die 2 bij 3 stallen hebben, en ik snap heel goed dat daar wat lastiger in gescharreld kan worden.
Ik ben benieuwd, ik zou dat best wel eens willen meten hoeveel passen een stalpaard per dag maakt en hoeveel een weidepaard. Iemand een idee hoe?
Lieshorses schreef:Het maakt toch niet per se uit of ze nou precies op de minuut aan net zoveel bewegen op stal als in de wei? (wat ik overigens echt nonsens vind, paarden bewegen op de wei wel degelijk meer, al is het maar een sprintje trekken omdat ze ergens van schrikken) het gaat er toch om dat het dier in zijn natuurlijke habitat lekker paard kan wezen? Ga een paard eens goed observeren in de weide, zijn hele andere bewegingen dan die ze überhaupt kunnen maken in een stal.
Lieshorses schreef:Danzzz, op de weide kunnen ze lekker bokken, rennen, sprintje trekken, rollebollen. Ik zie ze dat niet zo snel in hun stal doen. In de stapmolen worden ze ook gedwongen een bepaald tempo te lopen.
danzzz schreef:Lieshorses schreef:Danzzz, op de weide kunnen ze lekker bokken, rennen, sprintje trekken, rollebollen. Ik zie ze dat niet zo snel in hun stal doen. In de stapmolen worden ze ook gedwongen een bepaald tempo te lopen.
kunnen ze onder het zadel, aan de lijn en los ook. En dat doen ze ook, en dat mogen ze ook.