Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:47

Paarden zijn echt gewoonte dieren. Ze herkennen onze auto en komen dan al snel aanlopen. Paarden die hun hele leven op stal staan, weten niet beter.
Ze weten precies hoe alles klinkt wat je aan het doen bent, dus alles is in principe aan te leren.

Omgeving zegt niet altijd wat. Ik kom uit Amsterdam. Mijn ouders reden ruim 50jr geleden al paard daar of in de nabije omgeving. Ik ben 38jr geleden gaan lessen in Abcoude en er was weidegang zomers.
Zandpaddocks zag je nog niet veel. Hooguit loslaat bakken.

Wij hebben 9jr geleden 3 jaar in Drenthe gewoond op veengrond en daar was het echt niet droog. Iets verderop waar onze paarden stonden, konden ze weer wel hele jaar rond in de wei. Stonden ook niet zo gek veel paarden op een grote wei, zoals je helaas vaker ziet.

30 paarden houden op 2 ha, is gewoon erg lastig, maar gebeurt veel en vaak nog meer zelfs. Wij kijken wel rond naar een stukje grond aan huis of een bedrijf over te nemen en verbazen ons over het aantal stallen op het aantal m2. Dat zou echt verboden moeten worden.
Wij hebben niet veel voor 4 en dat gaat super, maar dan moet je het wel creatief indelen, de bodem goed houden, zand erop gooien etc.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:48

danzzz schreef:
viola schreef:
Danzzz het gaat er niet om of paarden wel of niet graag naar binnen willen gaan, maar om of ze daar de komende uren willen blijven net zolang tot hun mens de deur weer komt open doen.

Kijk, dit is een nadenkertje, en dat ga ik ook doen. Ik kom hier vanavond op terug, moet nu eerst wat les gaan geven.

Goed punt!

Dit nadenkertje komt anders al het hele topic voorbij en nu pas valt je dat op?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:49

Bruintje
" Paardenfan.
Ik heb mijn jonkies ook tot september dit jaar 24/7 buiten gehad.
Zou nog steeds kunnen. Ga ik misschien in de toekomst ook weer doen.
Maar nu wilde ik ze meer in de hand gaan hebben en makkelijker afzonderlijk eens wat kunnen leren.
En ja ik geef toe dat ik het voor mijn gevoel fijner vind. Echt mijn gevoel.
Want ik zag ze ook buiten spelen in de nacht hetzelfde als overdag.
Dus ja voor de paarden doe je het niet als de voorwaarden goed zijn.
En ja dat gaat in Brabant gemakkelijker. Meteen mee eens."

Tsja, dat is de vraag. Wij zijn in Brabant gaan werken en wonen, bewust om de ruimte op te zoeken. Een grote stap, maar meer dan waard. Vrienden zijn jaloers, maar durven zo'n sprong niet te maken. Snap ik ook ergens wel. Ik zie hier trouwens ook genoeg paarden alleen op puzzelstukjes land en veel binnen. Dan maak je bewust een keuze

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:54

danzzz schreef:
Gini schreef:
Danzzz, ik heb het nergens over ergens in geloven. Vind het wel grappig dat je zegt dat ik iets niet kan handelen. Ik ben niet diegene die even uit mijn panty schiet en de behoefte voelt om in hoofdletters te typen.
Ik vul dingen in op basis van gezond verstand en logica. Een dier standaard het grootste deel van de dag opsluiten in een ruimte die net aan groter is dan het dier zelf, is niet ok. Ook bij andere dieren worden zulke situaties aangeklaagd: varkens, kippen, koeien,...

Je hebt het wel over geloven, geloven dat, denken dat. Je vult dingen in op basis van jouw logica, en jouw gezonde verstand. Wie zegt dat jouw logica en jouw gezonde verstand het bij het juiste einde hebben? Er is een heel groot grijs gebied, en er zijn evenveel paarden die helemaal ongelukkig zouden worden van jouw logica en jouw gezonde verstand, net zoveel als er paarden ongelukkig worden van mijn logica en gezonde verstand. Daarom heb jij paarden die bij jouw logica en verstand passen en zoek ik paarden die bij mijn logica en verstand passen. Gelukkig mogen we daarin verschillen. Maar om de ander dan weg te zetten als een gelover, of een denker dat is gewoon, tja, niet gaaf.

Nogmaals dat jij het niet kent, betekend niet dat het er niet is.

Nogmaals, ik heb in dit topic nergens het woord geloven of gelover gebruikt. Dus stop aub met mij een bepaald standpunt toe te wijzen en daarop in te gaan. Ik ga niet discussiëren over iets dat ik niet gezegd heb.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:02

gini ik geloof dat ze jou met mij verward. Ik gebruikte het woord geloven in een zin. Maar dat werd een beetje uit de context getrokken.

Maar ik krijg de indruk dat mijn vraag toch via viola is doorgekomen nu. Dat was namelijk bijna letterlijk wat ik stelde en waar het mij ook om ging. Niet het binnen gaan, maar het vrijwillig binnen blijven staan. En dat in algemene zin, niet speciaal op 1 iemand gericht hoor.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:21

Met realisme kijken naar je paard zouden zoveel paarden fijn vinden...

Mijn paard stond ook 24/7 buiten. Inloopstal, maatje, grote droge paddock, binnen en buiten hooi en enkel buiten water. Onbeperkt hooi trouwens. Lijken mij prima omstandigheden.
Paard dacht er anders over: werd mager, continu ziek, lusteloos, kreeg een blessure. Doffe ogen, was haar levenslust kwijt. Ging de schuilstal niet uit tenzij ze moest drinken want dat kon ze enkel buiten. Dus jep, die bleef vrijwillig binnen...

Uit pure miserie verhuisd naar 's nachts binnen en overdag paddock. Paard bloeide helemaal op! Zat weer goed in haar vel, kreeg haar gewoonlijke praatjes terug en sindsdien nooit geen blessures of ziektes gehad.
Nu staat ze april-november 24/7 op de wei en december-maart bij daglicht in de kudde op een voldoende ruime paddock en 's nachts op een stal met lage tussenwanden waar ze kan kroelen met haar buurvrouw. Ze voelt zich fantastisch, gaat graag naar buiten in de ochtend en komt graag weer binnen in de avond (en nee, niet omdat er voer ligt, wij geven een half schepje na het rijden). Krijgt een berg hooi wat ze niet eens op krijgt en zodra de berg mindert gooit de stalhouder er direct bij, staat nooit zonder. En gewoon lekker op de grond in de natuurlijke graashouding. Niks supplementen of beschermers, simpel dubbelgebroken trensje, gaan wekelijks naar bos of strand waar ze zoveel mogelijk een los teugeltje krijgt, geen ijzers. Wel een deken omdat zij geen wintervacht aanmaakt maar daarmee gaat ze gewoon naar buiten, ook in regen of sneeuw. Kan buiten rollen, geef haar indien mogelijk ook altijd de kans om binnen zonder deken te rollen en in de zomer staat ze zonder deken en mag ze zich heerlijk vies maken.

Wat had ik dan moeten doen volgens jou? Paard maar gewoon verder moeten laten sukkelen? Had mijn DA wel leuk gevonden denk ik, die stond elke week wel voor de deur omdat ze weer wat had.

Het is niet zwart/wit. En ter informatie, niet elke stalling is er 1 waar paarden ingepakt en uitgehongerd worden terwijl ze ontploffen omdat ze nooit eens mogen spelen. Op zo'n stal zou ik ook nooit van mijn leven willen staan... Maar er zijn gelukkig stallen die wel aan het welzijn van de paarden denken, ookal gaan ze dan 's nachts op stal.

By the way, ik ben zelf voorstander van 24/7 buiten. Mijn vorige paard en vele anderen die ik ken stonden continu buiten. Dat is meestal het fijnste voor een paard. Maar er zijn effectief uitzonderingen ookal vind je dat moeilijk te geloven. Ik was vroeger ook van dat principe tot ik dit paard kocht. Je moet áltijd naar je paard blijven kijken...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:25

Mee eens kijk naar je paard en niet naar wat je zelf nodig hebt. Ik heb verschillende stallen en weides versleten, het is moeilijk iets te vinden waar we allebij gelukkig van worden. Gelukkig sta ik nu op een gouden stek andere woorden heb ik er niet voor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:35

Vaak weet je wel wat je heel graag zou willen maar is dat niet mogelijk of je hebt het uiteindelijk gevonden en het blijkt niet ideaal voor je paard wat jou zo ideaal leek...
Blijft altijd een puzzel en kunnen naar mogelijkheden...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:41

Dat is uiteraard helemaal waar.

Daarom ook mijn hypothetische gedachtegang en die gericht op de graag binnen paarden. Die 15 uur of langer op stal worden gezet omdat ze graag binnen staan. Van die paarden vraag ik me af hoeveel er daadwerkelijk vrijwillig binnen blijven staan.

Als je dat al weet van je paard of je doet zoveel in je macht ligt om een mooi compromis te sluiten dan is het een ander verhaal. Maar die paarden doel ik ook niet op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 19:42

Xles
maar jij gaat weer meteen het voorbeeld 24/7 aanhalen. Niemand hier zegt dat dat de norm zou moeten worden. Sommige halen aan zo hun paard te houden, maar ze zeggen er niet bij dat dit andere ook moeten doen.
Wel zeggen diverse, waaronder ik, dat maar een enkel uurtje buiten niet te rechtvaardigen is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 19:46

Ik vind een enkel uurtje op een hele dag echt shocking.. Gewoon echt not done. Als je geen andere keuze hebt vanwege omstandigheden denk ik dan ook dat het beter is om geen paarden te houden als je ze maar een enkel uurtje op 24 uur buitenlucht en ruimte kan bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:58

Het huidige weer in combinatie met de meer dan verzopen ondergrond zorgen ervoor dat ze hier soms niet meer dan 1 à 2u/dag buiten kunnen. Dat is dan in een bak 30x50 ja. Vind ik dat erg? Ja. Is er een betere optie? Nee. Voornaamste is dat het tijdelijk is, dat ze tussendoor ruim voldoende kunnen knabbelen en op dagen dat weer/bodem het toelaat wel tot 10u/dag eruit komen. Vanaf maart gaan ze 24/7 het land op.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:47

Eliine schreef:
En je trekt het volledig uit de context van de vraag. Die luidt namelijk of die paarden die dus (volgens hun eigenaar) graag binnen staan voor 23 uur achtereen, dat ook daadwerkelijk doen als je de staldeur openlaat.

ik denk dat je net zoveel weglopers hebt dan als je het hek van het land open laat staan, of zouden jouw paarden dan niet aan de wandel gaan als het hek op staat?

En de rest van je betoog, je weet heel goed waarom je dingen zo schrijft zoals je schrijft, geeft niet alleen ik vind dat niet prettig en ik wil dan graag uitleg van de poster waarom dat zo geschreven is. Ik geloof nergens in, denk er niet over na maar handel gewoon zoals het paard het ook zou willen ongeacht wat mijn voorkeur is. Ik heb er namelijk geen voorkeur in, voor mij maakt het echt geen ene reet uit of ze binnen of buiten staan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:55

Als jij wilt denken dat ik speciaal dingen typ die in algemene zin bedoeld zijn om jou op welke manier dan ook persoonlijk aan te spreken of daar iets speciaal mee te bedoelen dan moet je dat vooral doen. Ik weet zelf dat dit niet zo is. Ik zou niet eens weten waarom ik dat zou moeten doen. Ik stel een open vraag op een openbaar forum meer niet. Dat jij je op zo'n manier enorm aangesproken voelt dat is dan zo maar daarover hoef ik geen verantwoording af te leggen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:11

viola schreef:
Danzzz het gaat er niet om of paarden wel of niet graag naar binnen willen gaan, maar om of ze daar de komende uren willen blijven net zolang tot hun mens de deur weer komt open doen.

Ik heb er even over nagedacht.

Ik denk dat net zoveel paarden hun stal uit banjeren als paarden hun land uit banjeren als daar het hek open stond en dan ligt het er vooral aan hoe ondernemend, nieuwsgierig en dapper zo een paard is om alleen op stap te gaan. Helaas gebeuren er veel ongelukken met loslopende paarden op de weg en daarom denk ik dat jouw vraag niet echt relevant is omdat de praktijk uitwijst dat paarden ook uit weilanden ontsnappen, waarom zou dan een paard niet uit een stal "ontsnappen"? Of ontsnappen die paarden omdat ze het niet fijn vinden op de wei, ze ongelukkig zijn op de wei of whatever. Paarden op het weiland moeten daar ook net zo lang blijven tot het mensje het hek weer open doet, of ze klimmen er overheen, maar dat kunnen ze ook op stal doen.

Al denkend bedacht ik me dat stalpaarden misschien net zoveel bewegen als weidepaarden op een dag. Wij hebben hele ruime boxen (4 bij 6)waar ze altijd in aan het scharrelen zijn, al scharrelend lopen ze best nog wel een stuk in de rondte, eigenlijk hetzelfde als ze op het land doen. Ze staan op stro en hebben altijd toegang tot ruwvoer, er ligt altijd hooi in de boxen en daarnaast het stro. Dan komen ze er twee keer per dag uit, een keer in de ochtend (bij mij) en een keer in de middag, bij de eigenaar. Bij mij gaan ze of in de molen, los, of aan de lijn. Een stap ik, die heeft een blessure. En in de middag is het of OHZ of in de molen. Ze staan altijd tussen de 30 minuten en uur in de molen, ligt een beetje aan mijn werkzaamheden en hoe het allemaal loopt. Ze stappen dan in een best tempo door en leggen best een afstand af. Aan de lijn lopen ze ook 20 minuutjes alle gangen, en dan nog 20 minuutjes in de molen, leggen ze ook een behoorlijke afstand af.

En dan het rijden met in en uitstappen een uurtje, in alle gangen.

Tussendoor scharrelen ze in hun stallen.

Als ik naar weidepaarden kijk doen ze in de regel niet zo heel veel anders dan scharrelen, soezen, scharrelen, soezen, beetje spelen, scharrelen soezen, even een sprintje, scharrelen, soezen. Als ze dan ook nog eens niet in het werk staan dan doen ze niet heel veel meer dan scharrelen en soezen.

MIJN redenering is dat mijn stalpaarden zeker meer bewegen dan het weidepaard zowel in kilometers, als in tijd.

Nou moet ik natuurlijk wel braaf zijn en vinden dat de stallen bij ons gewoon qua formaat aan de grote kant zijn en ik weet dat er nog veel stallen zijn die 2 bij 3 stallen hebben, en ik snap heel goed dat daar wat lastiger in gescharreld kan worden.

Ik ben benieuwd, ik zou dat best wel eens willen meten hoeveel passen een stalpaard per dag maakt en hoeveel een weidepaard. Iemand een idee hoe?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 22:20

Het maakt toch niet per se uit of ze nou precies op de minuut aan net zoveel bewegen op stal als in de wei? (wat ik overigens echt nonsens vind, paarden bewegen op de wei wel degelijk meer, al is het maar een sprintje trekken omdat ze ergens van schrikken) het gaat er toch om dat het dier in zijn natuurlijke habitat lekker paard kan wezen? Ga een paard eens goed observeren in de weide, zijn hele andere bewegingen dan die ze überhaupt kunnen maken in een stal.

danzzz schreef:
viola schreef:

Ik heb er even over nagedacht.

Ik denk dat net zoveel paarden hun stal uit banjeren als paarden hun land uit banjeren als daar het hek open stond en dan ligt het er vooral aan hoe ondernemend, nieuwsgierig en dapper zo een paard is om alleen op stap te gaan. Helaas gebeuren er veel ongelukken met loslopende paarden op de weg en daarom denk ik dat jouw vraag niet echt relevant is omdat de praktijk uitwijst dat paarden ook uit weilanden ontsnappen, waarom zou dan een paard niet uit een stal "ontsnappen"? Of ontsnappen die paarden omdat ze het niet fijn vinden op de wei, ze ongelukkig zijn op de wei of whatever. Paarden op het weiland moeten daar ook net zo lang blijven tot het mensje het hek weer open doet, of ze klimmen er overheen, maar dat kunnen ze ook op stal doen.

Al denkend bedacht ik me dat stalpaarden misschien net zoveel bewegen als weidepaarden op een dag. Wij hebben hele ruime boxen (4 bij 6)waar ze altijd in aan het scharrelen zijn, al scharrelend lopen ze best nog wel een stuk in de rondte, eigenlijk hetzelfde als ze op het land doen. Ze staan op stro en hebben altijd toegang tot ruwvoer, er ligt altijd hooi in de boxen en daarnaast het stro. Dan komen ze er twee keer per dag uit, een keer in de ochtend (bij mij) en een keer in de middag, bij de eigenaar. Bij mij gaan ze of in de molen, los, of aan de lijn. Een stap ik, die heeft een blessure. En in de middag is het of OHZ of in de molen. Ze staan altijd tussen de 30 minuten en uur in de molen, ligt een beetje aan mijn werkzaamheden en hoe het allemaal loopt. Ze stappen dan in een best tempo door en leggen best een afstand af. Aan de lijn lopen ze ook 20 minuutjes alle gangen, en dan nog 20 minuutjes in de molen, leggen ze ook een behoorlijke afstand af.

En dan het rijden met in en uitstappen een uurtje, in alle gangen.

Tussendoor scharrelen ze in hun stallen.

Als ik naar weidepaarden kijk doen ze in de regel niet zo heel veel anders dan scharrelen, soezen, scharrelen, soezen, beetje spelen, scharrelen soezen, even een sprintje, scharrelen, soezen. Als ze dan ook nog eens niet in het werk staan dan doen ze niet heel veel meer dan scharrelen en soezen.

MIJN redenering is dat mijn stalpaarden zeker meer bewegen dan het weidepaard zowel in kilometers, als in tijd.

Nou moet ik natuurlijk wel braaf zijn en vinden dat de stallen bij ons gewoon qua formaat aan de grote kant zijn en ik weet dat er nog veel stallen zijn die 2 bij 3 stallen hebben, en ik snap heel goed dat daar wat lastiger in gescharreld kan worden.

Ik ben benieuwd, ik zou dat best wel eens willen meten hoeveel passen een stalpaard per dag maakt en hoeveel een weidepaard. Iemand een idee hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:23

Mijn paard staat ook bijna nooit stil. In de wei niet, in de paddock niet, in de stal niet (op de poetsplaats niet :+ ).
Maar de "stappen"/draaien die zij in stal zet vind ik niet exht te vergelijken met wat ze buiten kan doen eerlijk gezegd...

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:26

Lieshorses schreef:
Het maakt toch niet per se uit of ze nou precies op de minuut aan net zoveel bewegen op stal als in de wei? (wat ik overigens echt nonsens vind, paarden bewegen op de wei wel degelijk meer, al is het maar een sprintje trekken omdat ze ergens van schrikken) het gaat er toch om dat het dier in zijn natuurlijke habitat lekker paard kan wezen? Ga een paard eens goed observeren in de weide, zijn hele andere bewegingen dan die ze überhaupt kunnen maken in een stal.

Hoe zijn dat andere bewegingen dan? ze scharrelen op precies dezelfde manier, de ene in de buitenlucht de andere binnen.

En ik heb echt ellenlange epistels moeten lezen over bewegen en dat bewegen moet en dat ze daarom op het land moeten want bewegen, bewegen, bewegen is beter voor de botten, pezen, spieren en het geestelijk welbevinden, dus denk ik dat het misschien best wel eens voor wetenschapsdoeleinden leuk is om dat te meten, meten is weten :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:28

Ik ben het op veel punten met je eens maar buiten bewegen ze veel meer als op stal. In de paddock misschien niet. Staat mijn paard namelijk oom in de hoek.

Op het land loopt hij echter meer en trekken ze ook sprintjes etc.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 22:32

Danzzz, op de weide kunnen ze lekker bokken, rennen, sprintje trekken, rollebollen. Ik zie ze dat niet zo snel in hun stal doen. In de stapmolen worden ze ook gedwongen een bepaald tempo te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:33

Ik weet bijv hier midden in [plaats] hoe moeilijk het is een stal te vinden waar je paard überhaupt buiten komt in de winter (en waar je ook nog een beetje fatsoenlijk kan rijden). Het is heel schaars, en dan als ze er zijn vaak met een bak waar je bij een beetje regen al niet meer kan komen.
Ik heb echt heel lang gezocht, en heb nu eigendelijk een stal die aan de wensen van mijn paard voldoet. Maar ook aan die van mij (fatsoenlijke bak, binnen of buiten maakt mij niet uit). Ik betaal een godsvermogen, maar heb in de 4 jaar dat ik mijn paard heb nog niet zo'n rustig paard gehad dat helemaal op d'r plek is.
Hiervoor stallen waar ze in de winter alleen buiten kwam als ik er was, of een uurtje oid. En ja, ook dat vond ze helemaal prima. Nooit vervelend, liep altijd braaf mee naar binnen en stond rustig op stal. Alleen drukker met rijden ja, maar dat vond ik logisch.

En toch, ondanks dat ze dat zelf ook prima vond zo lang op stal (in de vorm van dat ze gewoon braaf was, niet vervelend, niet chagrijnig) merk ik toch echt dat ze nu zoveel rustiger is. Mijn enorm sensibele merrie is hier echt op d'r plek :)
Ze moet nog even wennen aan het in de "erge regen" buiten staan, dus als het de hele dag aanhoudt gaat ze wel is wat eerder naar binnen. Maar ook dit gaat steeds beter :)

Dus ondanks dat ik eerder ook een happy paard had, heb ik nu ook nog is een rustig/voldaan paard :)
Hoe braaf en prima ze het dus vinden, ben ik toch heel benieuw hoe zo'n paard nou zou veranderen als ze ook de hele dag naar buiten mogen.

Ik had (behalve qua energielevel) namelijk niet verwacht dat het mijn merrie zo goed zou doen)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:35

Lieshorses schreef:
Danzzz, op de weide kunnen ze lekker bokken, rennen, sprintje trekken, rollebollen. Ik zie ze dat niet zo snel in hun stal doen. In de stapmolen worden ze ook gedwongen een bepaald tempo te lopen.

kunnen ze onder het zadel, aan de lijn en los ook. En dat doen ze ook, en dat mogen ze ook.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 22:37

Denk dat het onder het zadel en aan de lijn het toch echt op een andere manier gebeurt wat niet echt te vergelijken is met de weidegang van een paard.

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:

kunnen ze onder het zadel, aan de lijn en los ook. En dat doen ze ook, en dat mogen ze ook.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:37

Meen je dat echt serieus? Wow.
Ja misschien als je het vergelijkt met die mimi paddocks wel ja.
Maar paarden die in de weide kunnen grazen bewegen zeker weten meer.
Als ik zie hoe vaak ze dan weer vooraan staan. 10 minuten later alweer achter.
Hebben ze even ruim 100 meter gelopen.
Dan krijgen ze de dolle vijf.
Dan rent het al bokkend en wel heel wat keren op en neer.
Dat gebeurt ook dagelijks een paar keer.
De ruinen gaan ook echt stoeien met elkaar. De merries houden het bij rennen, bokken.

Dus nee ik kan daar echt niet begrijpen dat daar over nagedacht hoeft te worden wat de meeste beweging geeft.
Vind het zelfs wel verdrietig zo weinig paarden kennis ;(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:38

Uit gewoonte, of waardering van een luxer/ droger onderkomen willen paarden wellicht best de regen ontvluchten en naar binnen spurten.

Ze willen uiteindelijk ook wel weer erg graag naar buiten, maar dat is lastiger als baas op 1 oor ligt en de stal dicht is.

Maar even los van wat het paard wil (wat mij vaak geconditioneerd lijkt, maar soit): kinderen willen ook graag de hele dag chips eten en voor de televisie liggen.
Is het ook niet aan ons eigenaren de taak te zorgen dat paarden zoveel mogelijk licht, lucht, zuurstof, beweging en interactie krijgen? Al is het maar omdat we onze diepte investering niet naar z'n grootje willen helpen?

Mijn paarden hebben het nogal druk met van alles, elkaar, de omgeving, andere paarden..... ze houden er een heel dagprogramma op na. De stappenteller zou het er maar druk mee hebben.
Ik zou er niet mee kunnen leven wanneer ik ze altijd zou moeten opsluiten. Dat minimaal aantal uren halen veel mensen hier niet eens, wat was het? 5 uur? Dat moet beter kunnen toch?!