Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:43

Lynn, ik kan wat senior pr. meenemen naar jou, kunnen we ruilen ;-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:46

In senior pride zit oa pulp maar ook luzerne. Is anders dan alleen pulp of alleen maïsmeel.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:49

Ok maar ze krijgt nu 2 /3 scheppen. En valt nog steeds verder af.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:09

Ik heb ook goede ervaring met maismeel en speedibeet van Pavo.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:59

Luzerne van Hartog hebben wij.
Maismeel schijnt goed te helpen.
Dikker worden: merriebrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:41

@ Zoeffie: ik baal vooral omdat het probleem zo lang miskent is. Geef al heel wat jaartjes aan dat hij niet lekker loopt en krijg al die tijd te horen dat ie lichtjes platvoeten heeft, maar dat zijn voeten lekker hard en stevig zijn. Pas afgelopen januari merkte de nieuwe DA op dat op zo'n voeten lopen voor een paard geen pretje is. Je voelt je best banketstaaf als je plots tot het besef komt dat je beest al die tijd pijn gehad heeft. Heb altijd ontkent dat ik een verwend paard heb, was iets wat er door anderen van gemaakt werd, maar ik heb daar nooit in geloofd. Paard staat nu al 2 jaar op rust om andere redenen en loopt meestal goed. Maar ja, nu dat bospad met al die boomwortels en hop, meneer heeft weer last. Stomme is dat ze zelf er blubber van maken, naast hun pad is de grond dus wel te doen. Matten zijn misschien nog de beste oplossing.

Zag dat mensen hier hun paardenstekkie posten. Heb niet echt recente waterfoto's, maar dit is mijn paardenthuisje.
Stal
Afbeelding

Paddock aan huis (zomer foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Het fameuze bospad

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hun wei toen ze er net op mochten
Afbeelding

Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:48

Jullie gaan een beetje hard dus kan het niet helemaal bij houden! Monmaster veel sterkte!

Lynn ik zou eventueel wel interesse hebben in wat takken.

Hier is het op zich goed nat maar wel nog te doen, alleen bij de ingang van de wei is het erg blubberig. De rest is ook wel nat maar gaat. Maar 's ochtends met het buitenzetten heb ik twee clowns. Ze blijven net zo op het randje van het hek staan en zeggen tegen mij, ga jij maar lekker de blubber in, ik blijf hier wel staan. Vervolgens als je ze de halsters af doet moeten ze er alsnog doorheen. :Y)

SVRL het plekje waar je ze hebt lopen ziet er wel gezellig uit. Wel lastig van het paard wat last heeft van de boomwortels. Misschien iets met oude rubberen matten die je neer kunt leggen? Kan je ook weer weghalen maar zijn wel zwaar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:50

Miesjex schreef:
Zoefie, heel veel sterkte. Vrselijk om een van je beestjes te moeten laten gaan.

Pol1, wat een lieve foto. leuk paardje.

Wij gaan hier van de week verder met onze toekomstige bak, alle boompjes en struikjes die er nu op staan gaan eraf.. En dan kan er eindelijk een begin komen aan de bak.
Ben zo benieuwd hoe het gaat worden.

Zelf ben ik op het moment ook niet heel fit, dachten flinke griep.. misselijkheid, overgeven, veel buik en spierpijn, erg moe...
Maar we blijken toch eindelijk na meer dan een jaar in blije verwachting van ons eerste kindje. <3

Dank je wel en Gefeliciteerd! *\o/*

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:55

Afbeelding
Afbeelding

Wij hadden het op de looppaden aardig droog middels vloerbedekking. Maar van mij mag die k** regen nu echt verdwijnen..Wil voorjaar!!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 01:01

Hier ook de wens voor voorjaar maar als ik het weerbericht zo zie -O-

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 01:10

Wij hebben drie weitjes
De linker:
Afbeelding
Middel en rechter:
Afbeelding

Dit is het tussenstuk tussen de drie weitjes en het grasveld wat ook als "weide" kan dienen
Afbeelding

En nog een mooi groot veld (voorheen rijbak) wat hopelijk snel ook weiland wordt
Afbeelding

Even snel zoeken of ik ook nog fotoos van de stallen heb, anders maak ik die morgen nog snel.
Morgen komt ook de tandarts voor de 2 jarige pensionpony en mijn 21 jarige.

Zag ergens een foto van een pin in de heup? Weet niet of het recent was zo ja veel sterkte!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 07:24

Heeft iemand nog interesse in het overnemen van een 3 kwart fles regumate? Pb maar even..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:47

Heb vandaag in de regen gereden.... Vond ik wel heel fanatiek van mezelf :
Heb alleen buiten een poetsplaats dus voor deze keer binnen even geimproviseerd:
Afbeelding

Samson wil altijd bij Jake in de stal... soms wurmen ze met zn drieen of vieren in een stal haha

Afbeelding
Dit zijn mijn twee linker stallen, heb er in totaal nu 3 en het worden er straks 4 (komt er links nog eentje bij). Niet op de zooi letten, manlief was druk aan het bouwen... heeft mooie uitslaande deuren voor mij gemaakt aan het einde van de stal gang, waar het eerst doodliep kan ik nu naar buiten lopen met paard! Veel handiger want daar is mijn poetsplaats ook dus nu hoef ik niet meer via het hek van de paddock.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:08

Geniaal pol al die vloerbedekking!

Monmaster: heel veel sterkte. Dat is bijna een absurde hoeveelheid verdriet.. :(:)

Je hebt lucerne ook in korrels die je kan weken tot papje, in de Aveve in van die bruine 20 kg zakken. Olie bijgeven kan ook helpen voor wat spek op de botten.

Gisteren nog een foto van ons erf kunnen maken (de stapel bakstenen wordt nog een stal :P )

De wei valt goed mee qua nattigheid, enkel rond de stal kapot gelopen. De kleine wei vooraan heeft wel flinke plassen staan in de grachtjes. We zouden daar ongeveer een poel willen laten graven zodat het water allemaal afloopt naar daar.

Afbeelding

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:01

Ik probeer het ook maar weer eens, foto's uploaden van mijn stekkie. Heb ze net genomen, dus dit is hoe het er nu bij mij achter het huis uitziet. Geen plassen op het moment. Ze staan nu ook lekker 24/7 buiten. 's nachts staan ze alleen achter op de paddock, dan sluit ik 's Avonds bij de laatste ronde ergens tussen 21.00 en 23.00 uur de track af. Overdag kunnen ze dus ook naar voren lopen en een ronde om de weide maken. Heb ze nu volledig van de weide af. Tot en met januari hebben ze nog wel af en aan op de wei gelopen. Nu is het wachten tot vermoedelijk ergens in april voordat ik weer ga beginnen met opbouwen van het gras. Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de paddock staan nogal wat prikpaaltjes. Die heb ik langs een meidoornhaag staan die vorig jaar is aangeplant. Om te voorkomen dat er van die haag niets overblijft, moet ik helaas nog wel even de afzetting laten staan. Ziet er slordig uit vind ik zelf, maar net als bij de treurwilg in het midden, het is echt nodig, want ze slopen alles!!!

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:04

Afbeelding
Dit is nog vanuit een iets andere hoek. Hier staat de wilg ook op waar ik het over had. M'n 3-jarige Freiberger Dakota, staat echt overal met z'n dikke snufferd vooraan

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:12

Ziet er leuk uit bij jullie!
Heb de weides al geshowed dus hier de stallen, net even snel foto's van gemaakt.

Hier loop je tussen twee loodsen door naar de stallen (stallen zijn het achterste stuk van de grootste loods)
Afbeelding

Twee stallen hebben een paddockje er aan.
Afbeelding

Als je het blok inloopt. Links staan twee oude vriezers waar de brok in zit. Achterin is de 'opslag' van hooi en vlas. (Mijn vader legt om de x aantal dagen een paar nieuwe plakken hooi neer, de grote balen staan in een andere loods)
Afbeelding

Stallen links, die met de paddockjes. Ze zijn 3 bij 3 ongeveer
Afbeelding

En de stalletjes rechts, één 3 bij 3 en twee kleintjes voor de Amerikaanse Mini's (ze kunnen er gewoon in liggen en goed in draaien)
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:47

Super leuk al die verschillende kleuren vloerbedekking. Fleurt lekker op :)
Leuk om bij iedereen binnen te gleuren :D :D

kvulden, vriendin van mij voerde compact gras ipv hooi aan haar 35+ ezel. http://www.hartog-lucerne.com/producten ... mpact-gras
Deze had ook bijna geen kiezen/tanden meer maar dit kreeg hij nog wel weg. Misschien is het iets.

Hier wat plaatjes van mijn domein (1,2 ha weide):
Stallen - grote schuur met 5 boxen. Hier sla ik ook hooi op en heb een toilet etc.
Afbeelding

Winterwei - mag ieder jaar kapot worden gelopen. Is een L-vorm met een totaal oppervlak van zo'n 2500m2 denk ik.
Afbeelding

Wei 4 - andere kant van het terrein. Mijn land ligt in een U-vorm en dit is de andere "poot".
Afbeelding

Wei 2&3 - samen zo'n 7000 m2. Rechts begin van de 40x20 "bak". Oja die vlek rechts is de shet :+
Afbeelding

Om de weides heen ligt een track van 3,5 m. breed. Ik heb tussen wei 3&4 ook een voerplaats gemaakt, helaas daar geen goede foto van. Voor het idee, slowfeeder staat binnen ivm eten gras:
Afbeelding

De afstand tussen voerplek 1 en 2 is zo'n 500 m. aan track. Vooral de lange zijde (160 m.) vinden ze waanzinnig om een spurt te trekken. KWPNer doet dagelijks een ererondje. Shire denkt er nog niet aan :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:50

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:55

Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet is onze stal niet zo luxe ;)
Heb wel mooie tussenwanden, maar voorlopig staan die nog vast met houtjes en touwtjes. De "box" is iets van 5x6 waar ze met z'n 2en in kunnen/moeten (als we er een alleen zetten breekt hij de boel af). Maar sinds dat ze 2 jaar geleden overgegaan zijn op 24/7 op de wei hebben ze er totaal misschien een week in gestaan. Twijfel dus weleens of ik het spul niet beter gewoon aan de kant kan schuiven, maar je zult net zien dat als ik dat gedaan heb, dat ik de box weer nodig heb.

En boven de box dus de hooizolder, daar kan ik met de trekker net bij komen (de opening van de schuur is net breed zat, daar is de trekker ook op uitgekozen ;) de opening is 2,5 meter en de trekker 2,30)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:14

Wat leuk om al die plekjes te zien. Sommige had ik al eens gezien, maar zie ook veel nieuwe. Leuk!

Ik heb onze plek in het vorig topic al eens laten zien en we zijn nog steeds 'work in progress', maar zal ook hier even laten zien hoe het er nu uit ziet.

Winterweide. Momenteel is het prikkeldraad al weggehaald :) Palen zijn er aan 1 kant al uit. Zal van het weekend even foto's maken.
Foto van toen de paardjes er nog in stonden.
Afbeelding

Winerweide is 6000m2. Het is de bedoeling dat ie opgesplitst wordt, maar zijn er nog niet precies uit hoe.

Zomerweide met schuilstalletje. Moeten we ook nog mee aan de slag, maar alles op z'n tijd.
Afbeelding

Dit is het zelfde stukje op de foto maar dan zonder schuilstal. Daar waar de paarden op de foto staan, staat de schuilstal nu.
Afbeelding

Vanuit het zand gedeelte kunnen ze naar het gras.
Afbeelding

Afbeelding

En als het poortje open is, kunnen ze nog naar het weitje van de buren. (Buurman heeft zelf geen beesten meer, dus de paarden mogen er in de zomer op).
Afbeelding

Afbeelding

En de paddock.
Afbeelding

Dan hebben we nog een weide, maar sinds James daar dood in lag ben ik daar niet meer gekomen... :n :n
Dus die weide heeft wel aandacht nodig, maar kon het gewoon niet opbrengen om daar bezig te gaan.
Heb daar ook geen foto van.

Het geheel van bovenaf.
Afbeelding

Huis met cirkel is 2 onder 1 kap. Vanaf de foto gezien wonen wij aan de rechterkant. Het weitje links van de 2 onder 1 kap is James dood gegaan.

Weide aan overkant van straat is winterweide.
Vanaf de foto gezien weide onder het huis is zomerweide. En dat kleine puntje rechts is van de buurman 2 huizen verderop, daar mogen de paarden in de zomer ook grasjes eten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:17

Ik zal zo ook eens wat foto's maken van ons zooitje hier :')

Jeffrey, ik zou sws 1 stal aanhouden. Je zal er maar een keer 1 ziek hebben, kreupel of wat dan ook.
ik heb er ook wel eens over getwijfeld om de stallen weg te halen en 1 grote inloop te maken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:23

Wij hebben nu grote schuilstallen en gaan één stal bijbouwen die dicht kan. Mijn ene paard staat nu al twee maanden op een pensionstal om te herstellen van een operatie. Daar word je ook niet vrolijk van - zowel bijkomende kosten als dat 'k hem gewoon erg mis :o

Een stal die dicht kan voor noodgevallen kan zo handig zijn!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:23

Wat leuk om alle foto's te zien, ik heb geen fatsoenlijke foto's hier van ons stekje. Ben wel heel blij met waar ik ze nu heb staan. :D

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:38

Hier ook work-in-progress hoor Chasey. Heb het vermoeden dat dat bij mij de komende paar jaar ook nog wel zo blijft, aangezien dat schip met geld telkens de juiste eindbestemming kwijt lijkt te zijn... Dus beetje bij beetje... Wil nu eerst graag het dak van de kapschuur en oude varkensstallen vernieuwen. Zodat dat weer tegen een stootje kan. Als het mogelijk is zou ik aan de open zijde van de kapschuur, daar waar je tegen de vaste stallen aankijkt, het dak dan graag doorgetrokken hebben zodat er een groot afdak ontstaat. Dan kunnen ze daar ook onder staan. Ze hebben wel een mooie grote schuilstal in de paddock, maar nog een mooi stukje waar ze droog kunnen staan en eten is in sommige periodes wel erg fijn natuurlijk. Dan moet het ook bestraat worden daar. Nu ligt daar een soort van grind met meer zand dan grind. Maar ja, iets met kosten en altijd een te beperkt budget :D
Dit, en het kappen van de populieren achter de kapschuur, dat zijn met stip de twee zaken met allerhoogste prioriteit. We'll see hoe ver we komen.

Vind het ook altijd leuk om bij anderen 'binnen te kijken'. Goeie ideeën en inspiratie op doen.

Wanneer mag de patient eigenlijk weer naar huis, Solleke_Noah?

Oh, en al die zomerse plaatjes!! Ben zó blij dat we weer de goede kant op gaan!!