Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:25

Wat leuk om te lezen wat iedereen doet!

Ik studeerde fysiotherapie maar gestopt wegens problemen met gezondheid.

Kwa make-up eigenlijk alleen maar mascara.. als ik dat niet doe denken ze thuis dat ik ziek ben.

Tinky12
Gave foto's! Krijgen de paarden eigelijk iets toegediend voordat ze gaan vliegen om rustig te blijven?

AbbyBlues... hmmm dat is mooi poedersuiker...

Amiette
Wat vervelend van je konijn en je kat.. hopelijk komt hij nog terug wandelen

DoubleVv Lekkere lichte stallen!

Jadybabe
Sterkte met je verlies...

Hier verder ook natte zooi. Zijn bezig met plannen schrijven voor een medisch centrum voor paarden. Moeten nog kijken of alles ook te realiseren is.

Pff druk weekend... Clinic georganiseerd op stal, meeste waren super enthousiast , een enkeling niet. Ach niet iedereen hoeft het leuk te vinden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:18

ieris Wat een mooi stel paarden!
De eene lijkt een stuk jonger als de andere , klopt dat?

karev mooie nieuwe bak, hoop dat deze weer even houdt :j

Arabesk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:47

@ allemaal, bedankt voor de felicitaties
@ spatter, die wil ik ook ik wil ook een muilding :-), maar ja heb al zeven paarden.... dus helaas.

Hier ook bezig om de ruwvoeropname te beperken door de boel te vertragen. Meer voer = meer mest en ik heb wel wat beters te doen :+. Een raamwerk met een net erover gespannen vertraagt veel meer dan het aanhanger net in de plastic palletbox. Dus nog maar even aan de gang om nog wat raamwerken te maken :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:52

Gefeliciteerd arabesk.
Ik Moet zeggen dat ik vanmorgen blij verrast was net hoeveel hooi er over was. Viel me niks tegen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:02

Gefeliciteerd met je verjaardag Ara :)

Is Tika beleerd Spatter? Leuk hoor! Ik heb ook een poos overwogen om voor een ezel te gaan. Maar uiteindelijk dus niet gedaan. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:12

Antheman Tikaatje is nu 14 maanden dus nee nog niet beleerd, maar ik doe wel af en toe kleine werkjes met haar en hopelijk kan ze binnenkort mee als handpony/muildierdinges :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:13

Tika is nog een baby :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:28

spatter schreef:
Antheman Tikaatje is nu 14 maanden dus nee nog niet beleerd, maar ik doe wel af en toe kleine werkjes met haar en hopelijk kan ze binnenkort mee als handpony/muildierdinges :D

Ja leuk! Zo heb ik t ook met Vliegje, mijn shet gedaan. 8-)

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:20

Hihi,, Typisch hoe bijzonder jullie het vinden om reeën en herten tegen te komen..
Hier zijn ze eigenlijk een plaag geworden en leveren af en toe flink wat over last. Ik kom ze dus ook regelmatig tegen op buitenrit O:)
Ook zeehondjes, buizerds en kiekedieven zijn geen uitzondering :D

Leuke paardjes kwamen er voorbij.! Dienen die 'halsbandjes' nog ergens voor, of is het sier.?

Hier ook onbeperkt hooi. Begin aten ze ook ales direct op, maar nu, half jaartje later, gaat het erg goed. Vaak nog over tegen de tijd dat ik weer kom voeren.

Er is zicht op nieuwe vriendinnetjes voor Nijn. Dat is erg fijn.!
Alleen nog geen teken van leven van Nelis... |(

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:51

Vraagje..

Laten jullie de paarden 24/7 op de wei, ook met vriesweer/sneeuw?
Dit is het eerste jaar dat ik echt zelf mag/moet beslissen en het liefst laat ik ze erop maar vind het best eng.
De een zegt doen de ander zegt eraf halen nu het vriest..
Zijn niet de slankste en doen niet veel qua training, wil geen bevangen paarden :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 08:12

Jadybabe,gecondoleerd :(:)

Ik las iets over een hele stoute Tika :D

Hier gister snertweer geweest,jongens nog wel heerlijk in het zonnetje zo'n 1,5 uur lekker uit kunnen later razen maar daarna bleven de buien met snagel en natte sneeuw elkaar opvolgen.Ik heb zo'n hekel aan dit weer,lijf doet zeer en alles is teveel bah.
Vannacht droog geweest (weet ik want ik was wakker :+ ) dus straks mogen ze lekker even op het gras op een van mijn eigen paddocks.Later op de dag even kijken hoe de oprit naar het hooiland erbij ligt.Als het droog genoeg is mogen ze daar vanmiddag lekker op.

Onbeperkt hooi doe ik niet aan,ik heb er minimaal 1 zonder rem :Y) en een is ooit hb geweest.Dus krijgen ze afgewogen hooi (indien mogelijk) beperkt gras en er is altijd stro in de netten om te knabbelen.

Ieris,Akhal teke...apart ras,jaren geleden hebben wij op het werk 9 of 10 dekhengsten gevlogen naar de VS,import uit Rusland.Raaie rakkers zijn het,hier waren er toen ook een aantal met metaalglans.Heel bijzonder... :j
Zijn ze al wat bijgekomen van de reis?

Kristel....brrr,zo eng als paarden niet binnen de omheining spelen.

Duijfje...paarden worden voor transport niet gesedeerd zolang dat niet nodig is,echt enkel in noodgevallen.Je zou anders nooit wedstrijdpaarden kunnen vliegen voor races en evenementen...sedatie staat op de dopinglijst ;)
Vliegen is (op de start-, en landing na) veel relaxter dan over de weg.

Ik ga mijn bontlaarzen opsnorren en kijken of mijn IJsberen al zin hebben in gras...zal ze wel niet die kant op hoeven trekken denk ik :+

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:24

amiette schreef:
Hihi,, Typisch hoe bijzonder jullie het vinden om reeën en herten tegen te komen..
Hier zijn ze eigenlijk een plaag geworden en leveren af en toe flink wat over last. Ik kom ze dus ook regelmatig tegen op buitenrit O:)
Ook zeehondjes, buizerds en kiekedieven zijn geen uitzondering :D|(

ik denk dat van overschot aan reeen hier niet gebeurt aangezien er volop gejaagd wordt :+ .. overal zie je hier van die jagershuisjes en soms hoor je schoten.

als je zoals ik heel je leven in de randstad heb gewoond waar wild bestaat uit een kikker of een egel..zijn andere wilde dieren interessant :)

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:30

mvermeulen1 schreef:
amiette schreef:
Ook zeehondjes, buizerds en kiekedieven zijn geen uitzondering :D|(

ik denk dat van overschot aan reeen hier niet gebeurt aangezien er volop gejaagd wordt :+ .. overal zie je hier van die jagershuisjes en soms hoor je schoten.

als je zoals ik heel je leven in de randstad heb gewoond waar wild bestaat uit een kikker of een egel..zijn andere wilde dieren interessant :)

Hihi,, Dat snap ik.!! Ben mijn hele leven niet anders gewend..
Hier worden de jagers zeeeer beperkt en mogen ze er eigenlijk gewoon niet genoeg schieten..

Ik ben bang dat het hier op een geven moment zo is dat er beestjes dood gaan aan honger... Dan heb ik toch liever dat ze gewoon bijgehouden worden met afschieten.
Savonds/Snachts moet je echt oppassen, want het is niet meer zeldzaam dat je een ree of hert op je auto hebt... En dan heb ik het niet alleen over de polderwegetjes, maar ook de provinciale wegen :(

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:35

Ik heb inderdaad vorig jaar of zelfs 2 jaar geleden een ree tegen de auto gehad. Gelukkig beperkte schade aan de auto en aan de ree denk ik ook want die sprong vrolijk verder over het veld aan de overkant van de straat.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:50

Goedemorgen *\o/* *\o/*

Mijn weekenden zijn op een of andere manier vaak te druk om te kunnen bokken maar ik ben er nu weer :D

Oeh loslopende paarden 's nachts en losse draden. Bah altijd eng!
Ik heb een hele hoop zand verhalen voorbij zien komen. Ons bakzand is op dit moment ook nog niet optimaal, maar eind van dit jaar komt de loonwerker het huidige zand eruit scheppen en nieuw zand erin. .... Zucht... maar goed alles voor de paardjes :D

Fijn dat de paarden er zijn Ieris! En kan me voorstellen dat het een hoop gestress was!

Onbeperkt hooi doe ik ook niet aan. Ik voer 6x per dag, dus volgens mij krijgen ze genoeg.

Voor de rest wel alles gelezen en ik ben het volkomen eens met de samenvattingen die zijn gemaakt. :Y)

Ik heb gisteren voor het eerst sinds 10 weken weer op mijn knappe merrie gestapt. Was helemaal happy! Daar kan geen anti-depressiva tegen op *D

Afbeelding

Nu weer rustig verder met uitbouwen van de staptrajecten en naar verwachting zitten we rond de kerstdagen op het rustig los werken in stap, draf en galop schema.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:54

Mooi plaatje pppeet!

Lekker gevoel hè?

2000 km is idd een heftige lange reis. Hoop dat ze snel hersteld zijn .

Wat een verhaal kristel. Gelukkig goed afgelopen.

Vandaag bij ons EINDELIJK droog, zonnig en geen wind.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:57

Wat ik me dan afvraag is wat het verschil is tussen 6x per dag voeren of 2x per dag genoeg zodat ze toekomen?
Ik ben nu eenmaal niet in de mogelijkheid om zoveel te voeren omdat ze niet aan huis staan. 2x per dag is standaard en af en toe 3x per dag maar liever niet.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:57

_PatriciaH schreef:
Vraagje..

Laten jullie de paarden 24/7 op de wei, ook met vriesweer/sneeuw?
Dit is het eerste jaar dat ik echt zelf mag/moet beslissen en het liefst laat ik ze erop maar vind het best eng.
De een zegt doen de ander zegt eraf halen nu het vriest..
Zijn niet de slankste en doen niet veel qua training, wil geen bevangen paarden :o

ik zet ze gewoon op het land, er hangt al een hooinet in de paddock waar ze bij kunnen en overdag het gras op. meer krijgen ze niet. gelukkig stoppen ze af en toe met eten om te tukken en kan ik onbeperkt blijven geven.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:10

Ik doe aan strookbegrazing. Elke ochtend krijgen ze er een meter - 1.5 meter bij.
De boel is goed bevroren nu.
Zal zo'n klein stukje gras erg slecht zijn dan? Ivm fructaan?
Ik heb namelijk nog erg veel gras.
Rest van de weide is kaal.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:18

Ik was jullie kwijt, blijkt er een nieuw topic te zijn ^)
Ga vanmorgen tijdens het werk dus eerst even 25 pagina's bijlezen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:24

@ClaudiaHS: als je paarden nooit last hebben van HB/SB-verschijnselen én je hebt ze al jaren met dit soort weer op het gras dan is het meestal geen probleem. Wel is het zaak om het goed in de gaten te houden.

Momenteel hier weer veel sporen van zwijnen en die worden ook flink geschoten als er teveel zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:29

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:35

Brrrrr de winter is begonnen!! :brr:

Ik las nog wat over zand en bakken. Dat is natuurlijk mijn specialiteit geworden het afgelopen jaar :+ Voorheen werd het m3c zand (voornamelijk) uit de westerschelde gewonnen, maar deze winlocatie is gesloten. Daardoor wint men het zand nu op andere locaties maar het is schijnbaar best moeilijk om zand te vinden dat voldoet aan de norm. Er wordt nu vaak zand geleverd dat eigenlijk te grof is voor de m3c norm (m3d zand).

Ik heb ongeveer 15cm liggen en ondanks dat ze er met z’n 3en 24/7 in lopen en af en toe behoorlijk gek doen trappen ze er nauwelijks gaten in. De bodem is echt heel stabiel en stevig met dit nieuwe zand. Met het oude zand zaten ze regelmatig op het doek doordat dat gewoon veel te “los” was.

Wauw Ieris dan sta je wel even gek te kijken als je paarden er ineens al zijn. Gelukkig stonden ze zo rustig. Wat gaaf Akhal Tekes! Maar ze hebben blijkbaar niet altijd dat mooie champagne kleurtje? Wat heb je voor plannen met ze?

Kirstelhans maar goed dat je dat paard van de buren zag lopen en kon pakken!

Spatter vooral foto’s van Tika blijven posten, ik vind haar zooo leuk :D

Jadybabe heb je al nieuws over de mogelijkheden om de woning te kopen?

PPPeet goed uitzicht! :D

Vrijdag op zaterdag hebben we super veel regen gehad. Zaterdag en zondag overdag ook nog. Ik ben ZO blij met mijn drainage die erg goed blijkt te werken. Zo lag de bak er gisteren bij (na veeeel regen, 3 paarden die er 24/7 in lopen en al 2 weken niet gesleept)
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:36

Ziet er goed uit Daan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:37

@daan: bak ligt er perfect bij én een mooie regenboog op de achtergrond :D