Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kendra schreef:Volgens mij moet je (TS) er idd. ook over nadenken wat voor 'soort' stalhoudster je wilt zijn. De klant is koning en wie betaalt, bepaalt... Uitspraken waar wel een kern van waarheid in zit. Belangrijk is dat iemand graag bij jou op stal wil staan. Natuurlijk op basis van jouw visie en overtuigingen, maar ook op basis van je gedrag en je houding. Het moet ook wel een beetje gezellig blijven, dus uitgaan van het positieve lijkt me beter dan van tevoren alleen maar te bedenken wat voor ellende je je op de hals haalt...
Anoeska schreef:Voor wat voor regels dan ook (even los van de ijzer discussie) lijkt me dat geen fijne sfeer om bij op stal te staan. Der pensionhouder bepaalt, en als je het niet eens bent kan je gaan. Ik zou me niet erg welkom voelen.
Maartje1990 schreef:Klant is koning ben ik niet met je eens evenmin dat die bepaald. De pensionhouder bepaald, ben je het daar niet mee eens kan je elders naartoe gaan. Mijn inziens dus
bruintje123 schreef:En ik denk dat er bij de 5 sterren stal juist minder ruimte is voor overleg.
Ik ben het dan ook met maartje eens haar stal haar regels.
Als ze voor ijzerloos gaat, dan mag ze dat.
Al wil ze alleen maar bruine met 4 witte voeten omdat dat mooier in de wei past mag ze dat.
Maartje1990 schreef:MDH: Schei toch alsjeblieft uit met te zeggen dat ik gewoon geen ijzers wil, want dat is gewoon niet waar. Ik wil geen ijzers op míjn paarden, op andermans paarden maakt het me niet uit, maar wél als dit schade aan mijn eigendom geeft (of dit nu mijn paarden, weiland of slowfeeder is). Ik heb een net over een groot blok hooi zitten, dus nee, het hangt niet op de grond, maar dit komt wel tot op de grond en hier valt niets aan te veranderen.
Dat gezegd heb ik er geen/minder een probleem mee als de paarden 's zomers hoefijzers hebben, droge grond/weide die niet zo snel kapot gaat en over het algemeen geen slowfeeder. Maar 's winters zou ik gewoon simpelweg geen hoefijzers willen.
Varekaj schreef:Ze dringt toch geen mening op? Als blijkt dat (achter)ijzers kunnen zonder dat haar land in een ravage wordt herschapen en paarden elkaar niet de hersens uit de kop mikken staat ze er wel voor open, maar niet voor haar eigen paarden. Wat ze met haar paarden doet, daar heeft toch niemand last van? Ze zegt toch ook niet dat alleen blootvoets goed is en dat alleen een natuurlijk bekapper of zijzelf de hoefzorg op zich moet nemen?
Het idee vierkant ijzers in de zomer mag, maar niet in de winter, dan zou je alweer veel dichter bij mijn ideale stal komen. Want in de winter hoeven ijzers bij mijn paarden sowieso niet, dan ga ik veel minder op straat en slijten ze dus ook veel minder. Tegelijk is de winter de perfecte periode dat nagelgaten ed kunnen uitgroeien, en je weer een mooie egale hoefwand krijgt. Tenzij tegen eind van de zomer blijkt dat mijn ene paard echt teveel schade krijgt aan zijn hoeven zonder ijzers, maar da's even terzijde. Uitzonderingen bevestigen de regelHet idee alleen al van ijs, gladde plekken, sneeuw en ijzers, brrr nee dank je.
Varekaj schreef:Ach, ik ken er die amper een paard van dichtbij hebben zien en al een stal gaan openhoudenhet is niet omdat je weinig ervaring hebt dat je het niet goed kan doen. En bijleren blijven we allemaal doen.
M_D_H schreef:anneliesdj schreef:Ik vraag me echt af of de mensen die hier nu zo hard roepen 'paarden delen nu eenmaal klappen uit' dat ook doen als het werkelijk gebeurd bij hun paard.
Natuurlijk wel.
Je wilt toch dat de paarden samen staan? Dan hoort dit er ook bij.
Overigens, Het is hier al een paar keer benoemd, maar bijters dan?
Er wordt hier een paar keer gezegd dat een paard met achterijzers niet bij zijn of haar paard in mogen.
Maar stel nou dat die paarden bijten? Waarom zou een bijter dan meer recht hebben om in een groep samen te staan dan een paard die achterijzers heeft maar misschien wel helemaal niks doet?
Hij heeft dus een tijd alleen gestaan omdat hij een door mensen opgevoede merrie die drachtig was dwars door de hekken heeft geslagen. Mensen hebben alleen gezien dat hij die merrie door de hekken heeft geslagen. Ze hebben nooit willen zien dat die merrie zijn taal niet begreep en dus maar contact bleef zoeken terwijl hij daar helemaal geen behoefte aan had en zij negeerde dus al zijn signalen en dreigementen.
Na een paar jaar kwam er een bijterd op stal die van mij en de bijterd zijn samen gezet omdat de bijterd de andere paarden terroriseerden.
Ik heb mijn paard met meerdere bijwonden terug gevonden en op 2 keer een bijwond bij de luchtpijp moeten laten hechten...
Daarin tegen is haar paard een paar keer kreupel geweest.
Maar maakt dat uit? Ze staan samen, ze zijn gelukkig. De mijne is nog steeds de dominante maar hij heeft nu een paard die hem begrijpt en met wie hij goed kan stoeien.
Ja, mijn dekens gaan er wel eens aan door de bijterd en ja, afgelopen winter heb ik weer een paar wonden gevonden. Maar dat daagt hij ook zelf uit. En moet ik ze daarom weer apart zetten?
bruintje123 schreef:Voordat je dat voor elkaar hebt heb je of wel enorm veel over de weg gereden ( en vraag je de smid een dikker ijzer onder te slaan) of je paard loopt wel met enorm achterstallige hoeven.
Maartje1990 schreef:Klant is koning ben ik niet met je eens evenmin dat die bepaald. De pensionhouder bepaald, ben je het daar niet mee eens kan je elders naartoe gaan. Mijn inziens dus