Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:10

Voor wat voor regels dan ook (even los van de ijzer discussie) lijkt me dat geen fijne sfeer om bij op stal te staan. Der pensionhouder bepaalt, en als je het niet eens bent kan je gaan. Ik zou me niet erg welkom voelen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:13

Ik heb nooit anders geweten hoor tot nu toe op stallen.. :) Niet dat dat fijn is als klant. Er moet toch wel wat ruimte zijn om te overleggen. Maar TS zegt ook niet dat dat er niet is natuurlijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:17

Kendra schreef:
Volgens mij moet je (TS) er idd. ook over nadenken wat voor 'soort' stalhoudster je wilt zijn. De klant is koning en wie betaalt, bepaalt... Uitspraken waar wel een kern van waarheid in zit. Belangrijk is dat iemand graag bij jou op stal wil staan. Natuurlijk op basis van jouw visie en overtuigingen, maar ook op basis van je gedrag en je houding. Het moet ook wel een beetje gezellig blijven, dus uitgaan van het positieve lijkt me beter dan van tevoren alleen maar te bedenken wat voor ellende je je op de hals haalt...

Kom op zeg! ben ik niet mee eens.
Klant is niet de koning.

De stalhouder bepaald de regels, het is nog altijd de klant eigen keuze om er te gaan staan of niet.

Maar mocht de stal stuk zijn ofzo, dan kun je wel vragen aan de stalhouder het te gaan repareren....want de klant betaald ervoor. maar om nou hier te gaan roepen dat de klant koning is is want die betaald en dus die bepaald gaat me veel te ver.

Dat doen ze maar op een peperdure 5 sterrenstal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:25

Anoeska schreef:
Voor wat voor regels dan ook (even los van de ijzer discussie) lijkt me dat geen fijne sfeer om bij op stal te staan. Der pensionhouder bepaalt, en als je het niet eens bent kan je gaan. Ik zou me niet erg welkom voelen.

Dat is toch logisch? Een pension heeft bepaalde regels, jij kijkt naar een advertentie of een site, leest die regels en het is iets dat niet bij je past. Dan ga jij toch niet naar dat pension toe? Ik zeg niet ''dan kan je gaan'', maar als dat regels zijn die jij niet wilt, kies je gewoon voor een ander pension.

En misschien had ik het er een beetje bot neer gezet, maar het is nu eenmaal zo dat een pensionhouder de regels bepaald, niet de klant en uiteraard is er ruimte voor overleg over dingen, maar regels zijn nu eenmaal nodig en heeft iedere stal :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:32

En ik denk dat er bij de 5 sterren stal juist minder ruimte is voor overleg.

Ik ben het dan ook met maartje eens haar stal haar regels.

Als ze voor ijzerloos gaat, dan mag ze dat.
Al wil ze alleen maar bruine met 4 witte voeten omdat dat mooier in de wei past mag ze dat.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:33

Het zal de 'toon' wel zijn... Het komt nogal overtuigd van je eigen mening over. Zou voor mij geen fijn gevoel geven.

Bij mij op stal kan eigenlijk alles, eigen voer, eigen hooi, alleen op land, overdag in kudde, dag en nacht in kudde. Zaken kunnen gewoon overleg worden. Ik heb van mijn stal eigenaar nog nooit gehoord: zo is het, en anders kun je vertrekken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:35

Maar het is niet, ''zo is het en anders kun je vertrekken''. Het is meer een ''zo is het, en als dat niet is wat je zoekt, kun je beter verder zoeken'' (want ik heb bepaalde redenen waarom ik niet kan of wil aanpassen) Ik ga niet zomaar de regels veranderen als er mensen al op pension staan natuurlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:38

De stallen waar ik gestaan heb hadden geen 24/7 buiten. Wel zomer en winter weidegang in nette weides.
Daar werd niet vanaf geweken.
Want voor 24/7 moest je daar niet zijn.
Er werd droog voordroog gevoert.
Mocht het vermoeden bestaan dat er paard daar niet tegen kom werd er wel hooi gekocht.
Eigen voer mocht als het klaar stond.
Dus er was ruimte voor eigen inbreng. Maar wel tot bepaalde hoogte.

En dat lijkt mij logisch.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:40

Ik zou inderdaad geen probleem vinden om te voeren (2 maal daags, 3 zal waarschijnlijk niet lukken) mits het klaarstaat óf alle/veel dezelfde (en een enkeling die dan wat anders heeft die het klaarzet) no problem, zelf voer ik niets bij, maar daar zou ik dan weer niet moeilijk over doen. Zo heeft (denk ik) vele stallen dingen waar ze makkelijk in zijn en waar ze weer wat minder makkelijk in zijn, voor wel of niet goede redenen :)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:52

Maartje1990 schreef:
Klant is koning ben ik niet met je eens evenmin dat die bepaald. De pensionhouder bepaald, ben je het daar niet mee eens kan je elders naartoe gaan. Mijn inziens dus :)

Precies.
Zou wat zijn als onze klanten gaan bepalen hoe dingen gaan omdat ze betalen ;-)

Wij hebben thuis een kleine pensionstalling.
Bepaal jouw regels, mensen kiezen zelf wel of ze wel of niet bij je willen staan.

Bij ons geen regels over ijzers overigens.
Wij zetten paarden alleen bij elkaar als het klikt, hebben dus diverse groepjes lopen. Nooit schade, ook niet van ijzers.

Ik vind dat je prima kunt bepalen of je wel of geen ijzers op jouw pension wilt hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:58

bruintje123 schreef:
En ik denk dat er bij de 5 sterren stal juist minder ruimte is voor overleg.

Ik ben het dan ook met maartje eens haar stal haar regels.

Als ze voor ijzerloos gaat, dan mag ze dat.
Al wil ze alleen maar bruine met 4 witte voeten omdat dat mooier in de wei past mag ze dat.

Precies, want de klant is er ook nog steeds geen koning, je zoekt een stal uit die bij je wensen aansluit.

Dus TS hoeft de klant al helemaal niet als koning te gaan zien als die betaalt en die bepaalt...........

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:01

Klant is koning, eigenaar is keizer. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:39

Maartje1990 schreef:
MDH: Schei toch alsjeblieft uit met te zeggen dat ik gewoon geen ijzers wil, want dat is gewoon niet waar. Ik wil geen ijzers op míjn paarden, op andermans paarden maakt het me niet uit, maar wél als dit schade aan mijn eigendom geeft (of dit nu mijn paarden, weiland of slowfeeder is). Ik heb een net over een groot blok hooi zitten, dus nee, het hangt niet op de grond, maar dit komt wel tot op de grond en hier valt niets aan te veranderen.

Dat gezegd heb ik er geen/minder een probleem mee als de paarden 's zomers hoefijzers hebben, droge grond/weide die niet zo snel kapot gaat en over het algemeen geen slowfeeder. Maar 's winters zou ik gewoon simpelweg geen hoefijzers willen.

Tja, Maartje, je komt jouw uitgesproken mening vaak tegen op Bokt. :D
Ik verbaas me altijd over, hoeveel mensen tegenwoordig "natuurlijk beklappers" zijn en hun mening aan anderen opdringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:52

Ze dringt toch geen mening op? Als blijkt dat (achter)ijzers kunnen zonder dat haar land in een ravage wordt herschapen en paarden elkaar niet de hersens uit de kop mikken staat ze er wel voor open, maar niet voor haar eigen paarden. Wat ze met haar paarden doet, daar heeft toch niemand last van? Ze zegt toch ook niet dat alleen blootvoets goed is en dat alleen een natuurlijk bekapper of zijzelf de hoefzorg op zich moet nemen?

Het idee vierkant ijzers in de zomer mag, maar niet in de winter, dan zou je alweer veel dichter bij mijn ideale stal komen. Want in de winter hoeven ijzers bij mijn paarden sowieso niet, dan ga ik veel minder op straat en slijten ze dus ook veel minder. Tegelijk is de winter de perfecte periode dat nagelgaten ed kunnen uitgroeien, en je weer een mooie egale hoefwand krijgt. Tenzij tegen eind van de zomer blijkt dat mijn ene paard echt teveel schade krijgt aan zijn hoeven zonder ijzers, maar da's even terzijde. Uitzonderingen bevestigen de regel :) Het idee alleen al van ijs, gladde plekken, sneeuw en ijzers, brrr nee dank je.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:56

Varekaj schreef:
Ze dringt toch geen mening op? Als blijkt dat (achter)ijzers kunnen zonder dat haar land in een ravage wordt herschapen en paarden elkaar niet de hersens uit de kop mikken staat ze er wel voor open, maar niet voor haar eigen paarden. Wat ze met haar paarden doet, daar heeft toch niemand last van? Ze zegt toch ook niet dat alleen blootvoets goed is en dat alleen een natuurlijk bekapper of zijzelf de hoefzorg op zich moet nemen?

Het idee vierkant ijzers in de zomer mag, maar niet in de winter, dan zou je alweer veel dichter bij mijn ideale stal komen. Want in de winter hoeven ijzers bij mijn paarden sowieso niet, dan ga ik veel minder op straat en slijten ze dus ook veel minder. Tegelijk is de winter de perfecte periode dat nagelgaten ed kunnen uitgroeien, en je weer een mooie egale hoefwand krijgt. Tenzij tegen eind van de zomer blijkt dat mijn ene paard echt teveel schade krijgt aan zijn hoeven zonder ijzers, maar da's even terzijde. Uitzonderingen bevestigen de regel :) Het idee alleen al van ijs, gladde plekken, sneeuw en ijzers, brrr nee dank je.

In andere topics heeft TS altijd een erg sterke mening over ijzers en bitloos enz. ;) Daarom begrijp ik wel haar standpunt. Ik zou zelf nooit bij haar willen staan. Niet om de mening van wel of geen ijzers, maar omdat ik TS veel te onervaren vindt om een pension(stal) te runnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 22:00

Electra63: Volgens mij doet, wat ik in andere topics zeg, weinig terzake in dit topic. Verder kun je dat allemaal fijn vinden, overigens ga ik niet morgen een pensionstal beginnen, doe er maar even een jaar of 10 bij :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:02

Ach, ik ken er die amper een paard van dichtbij hebben zien en al een stal gaan openhouden := het is niet omdat je weinig ervaring hebt dat je het niet goed kan doen. En bijleren blijven we allemaal doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:03

Maartje1990 schreef:
Electra63: Volgens mij doet, wat ik in andere topics zeg, weinig terzake in dit topic. Verder kun je dat allemaal fijn vinden, overigens ga ik niet morgen een pensionstal beginnen, doe er maar even een jaar of 10 bij :Y)

Daarom over 10 jaar ............. dat duurt nog zo lang :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:06

Varekaj schreef:
Ach, ik ken er die amper een paard van dichtbij hebben zien en al een stal gaan openhouden := het is niet omdat je weinig ervaring hebt dat je het niet goed kan doen. En bijleren blijven we allemaal doen.

Maar als staleigenaar niet leren ten koste van mijn paard. :P
Mijn 2 staleigenaren zijn in de 50, zijn opgegroeid in het bedrijf dat 40 jaar bestaat en hebben opgeleid/ervaren personeel. Zij hebben duizenden paarden en pony's meegemaakt, alle ziektes en blessures al eens gezien, zij zien met 1 oogopslag als er iets niet goed is. Dat geeft mij een fijn gevoel, als ik niet op stal ben. Paard is te dierbaar en kostbaar om maar wat mee aan te rommelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:08

M_D_H schreef:
anneliesdj schreef:
Ik vraag me echt af of de mensen die hier nu zo hard roepen 'paarden delen nu eenmaal klappen uit' dat ook doen als het werkelijk gebeurd bij hun paard.

Natuurlijk wel.
Je wilt toch dat de paarden samen staan? Dan hoort dit er ook bij.

Overigens, Het is hier al een paar keer benoemd, maar bijters dan?
Er wordt hier een paar keer gezegd dat een paard met achterijzers niet bij zijn of haar paard in mogen.
Maar stel nou dat die paarden bijten? Waarom zou een bijter dan meer recht hebben om in een groep samen te staan dan een paard die achterijzers heeft maar misschien wel helemaal niks doet?

Hij heeft dus een tijd alleen gestaan omdat hij een door mensen opgevoede merrie die drachtig was dwars door de hekken heeft geslagen. Mensen hebben alleen gezien dat hij die merrie door de hekken heeft geslagen. Ze hebben nooit willen zien dat die merrie zijn taal niet begreep en dus maar contact bleef zoeken terwijl hij daar helemaal geen behoefte aan had en zij negeerde dus al zijn signalen en dreigementen.

Na een paar jaar kwam er een bijterd op stal die van mij en de bijterd zijn samen gezet omdat de bijterd de andere paarden terroriseerden.
Ik heb mijn paard met meerdere bijwonden terug gevonden en op 2 keer een bijwond bij de luchtpijp moeten laten hechten...
Daarin tegen is haar paard een paar keer kreupel geweest.
Maar maakt dat uit? Ze staan samen, ze zijn gelukkig. De mijne is nog steeds de dominante maar hij heeft nu een paard die hem begrijpt en met wie hij goed kan stoeien.

Ja, mijn dekens gaan er wel eens aan door de bijterd en ja, afgelopen winter heb ik weer een paar wonden gevonden. Maar dat daagt hij ook zelf uit. En moet ik ze daarom weer apart zetten?

Nee want je hebt schijnbaar een niet sociaal paard dus je mag blij zijn dat die een 'maatje' heeft.
Want laten we wel zijn; paarden die regelmatig anderen kreupel slaan, anderen door de hekken jagen of stukken uit de ander bijten, die zijn gewoon niet sociaal.
Paarden die normaal sociaal zijn zullen dat slechts in uitzonderlijke situatie's doen en dan alleen wanneer de ruimte gewoon te klein is en ze niet voor elkaar weg kunnen (maar waar staan groepen tegenwoordig nog op 2 hectare?).

Wbt bijters; dat leid doorgaans niet tot forse verwondingen, als er een paar hechtingen in moeten is dat vaak al uitzonderlijk, terwijl paarden die slaan toch sneller verwondingen maken en dat is dan vaak ook nog aan de benen waarbij de kans op blijvende schade groter is.
Maar eentje die bijt zoals jij hierboven beschrijft, zal de doorsnee pensionhouder ook niet blij mee zijn.

bruintje123 schreef:
Voordat je dat voor elkaar hebt heb je of wel enorm veel over de weg gereden ( en vraag je de smid een dikker ijzer onder te slaan) of je paard loopt wel met enorm achterstallige hoeven.

Een ijzer hoeft niet compleet weggesleten te zijn om scherp te worden.

TS; ijzers maken je land niet stuk, dat doen hoeven, dus als je je land heel wilt houden moet je er geen paarden op zetten. En zorgvuldig met je land omgaan in de zomer, geeft een betere weide in de winter.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-04-15 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:11

Wat een nare persoonlijke reacties zeg, richting TS. Zij mag haar persoonlijke mening toch hebben? Ze herhaalt zich meerdere keren dat ze ijzers wél accepteert op andere paarden, dat anderen zelf moeten weten wat ze doen. Is zich aan het oriënteren of ijzers niet nadelig zullen zijn voor haar land en paarden, brainstormt daarover, wat ik juist zorgvuldig vind. Krijgt ze allerlei denigrerende opmerkingen over ervaring of leeftijd. What the hell. Dat is echt gewoon onaardig doen om het onaardig doen, gewoon omdat men het niet kan hebben dat zij een afwijkende mening heeft (voor haar eigen paarden nota bene, niet eens voor die van klanten). Ik zet liever mijn paarden bij iemand van bijv. 20 die zich er super in heeft verdiept en ze op deze manier paard wil laten zijn met schuilstallen etc., dan bij iemand van 50 die roept 'maar we hebben het altijd zo gedaan' en ze ophokt. Leeftijd heeft er helemaal niks mee te maken, karakter des te meer. Ik vind dit gewoon treiteren en op de man spelen in plaats van op de bal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:56

VogeltjeM .... waar staat ophokt? Trek jij altijd zo snel conclusies?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:57

Ik vind het alleen maar goed om lang voor te bereiden. Als dit je droom is dan ben je mooi een eind op weg, nog mooier je realiseert je dat je er nog niet klaar voor bent. Ik geloof niet dat ik bokt zou verkiezen om mijn visie te ontwikkelen. Veel te veel smaken door elkaar. lees, praat met iedereen, zorg dat je op veel plekken komt en in elke prijsklasse. Er komt een moment dat het plaatje voor elkaar komt. (oh ja en intussen sparen want een stal beginnen is niet goedkoop.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:46

Maartje1990 schreef:
Klant is koning ben ik niet met je eens evenmin dat die bepaald. De pensionhouder bepaald, ben je het daar niet mee eens kan je elders naartoe gaan. Mijn inziens dus :)

Je had mijn reactie wat beter moeten lezen... Een kern van waarheid, zei ik. Natuurlijk is de visie van de stalhouder leidend, maar een klant wil toch wel het gevoel hebben dat hij/zij welkom is en serieus wordt genomen?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 07:46

Ik vind het begrijpelijk dat je geen achter ijzers zou willen. Mijn vorige pensionhouder wilde dit ook niet. Ik vraag me wel af hoe je dat ziet wanneer iemand bijvoorbeeld al jaren trouwe pensionklant is en paard moet om bepaalde redenen op achterijzers.. Stuur je degene dan van stal weg?

Dat zou wel dingen waar je over na moet denken (of misschien al gedaan hebt :-) )