Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:57

Beste buik. Ik ga nu nog maar een paar paarden van het land halen en paddock opsluiting geven
Rond half 12 krijgen ze dan stalopsluiting, kwart over 12 kunnen ze dan weer naar buiten

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 23:32

Wij zeiden ook eerst 'een klein poonietje erbij' maar als we zien en horen welke draakjes dat zijn, zijn we daar snel van afgestapt :)

Soms heb ik ook wel een soort van angstig gevoel dat het paarden aan huis verhaal erg zwaar zal worden in combi met een eigen zaak en huishouden, maar ik kijk er toch erg naar uit.
Het lijkt erop dat we in maart zullen kunnen verhuizen :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:35

Ik wilde ook een ponytje erbij, maar het werd een tweede shire :') heb al vaker verhalen gehoord over shets en als ik dit nu zo hoor dan denk ik het weer: neem geen shet omdat dat makkelijk zou zijn als gezelschapspaard :')

Mooie noodstallen hierboven :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:08

Gelukkih heb ik een braaf shetje...klopt heel hard af. Toet piept alleen onder een enkele draad door. Ze is ook maar 80 cm dus kan ook gauw. Fjord blijft keurig achter 1 draadje...kan dus niet met shetje haha. Die had mij laatst weer tuk. Eer ik de pony gevangen had en weer aan de goede kant van de draad had, en het stroom erop had stond ze alweer aan de verkeerde kant hihi..

met een dubbel draadje gaat het prima.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:28

@Mallootje, huishouden kan je uitbesteden :D

Hier ook altijd gezegd geen mini meer, maar nu toch weer een pension shet.... hopelijk hoeven we het 15cm draadje er niet weer onder langs te maken :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:38

femo schreef:
serieus?! ik zat kosten te bedenken 350 eu per maand! :O dat scheelt nog al zeg!

Hangt er vanaf of je de mogelijk stuk hogere hypotheek wel of niet meetelt en al je investeringen in bak/omheining/stal....
Als je die meetelt ben je mogelijk meer kwijt.

Alleen ruw voer en strooisel rond de 70 tot 100 euro per paard wanneer je alles in moet kopen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 01:47

Gelukkig nieuwjaar allemaal! :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 01:53

Iedereen gelukkig nieuwjaar!
Alles rustig verlopen met het vuurwerk en de paardjes aan huis?

Hier wel. Paardjes geven er niets om. Stonden gezellig te kijken naar al die lichtjes.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:04

Bij ons weinig flitsen te zien want het was dichte mist maar wel goede horen overal want er is veel afgestoken. Mijn paarden geven er echt helemaal niets om. Die stonden elkaar te kroelen (shet toch maar even uit de stal gelaten) en schuimwijn te schooien :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:50

Hier ook rustig. karev vind het niet eng en toet stond aan de grond genageld. Aleen de oortjes en oogjes bewogen :D

heb ze net weer naar buiten gedaan. Alles was kalm

ik wens iedereen een gezond en paardvol 2015!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 08:51

Hier de paarden om half 12 meegenomen naar de schuilstal...alle 3 een "pet"op en om bij 12en aan een hooinet gehangen.
Lekker aan de knabbel en we houden ze gewoon vast in de stal,af en toe willen ze wel even omdraaien maar gaat best goed zo.
Licht aan en radio,gezellig met mijn vriend en mijn jongens in de stal :)

Toen de grote meuk over was weer lekker losgelaten en konden ze weer vrij naar buiten.Daar hebben ze nog een tijd naar het vuurwerk in de verte staan kijken.Ze kunnen heel wat hebben maar even met de grote hoos tussen 12 en 1 hebben ik ze liever even vast.De track is niet helemaal open en nog een beetje bagger,net even te glad.

Verder een tip voor bevroren bolletjes in het land...een kleine koevoet :D Heb er toen eens een bij een bouwmarkt gekocht voor E5,- met het idee "Och,kon wel eens handig zijn" en dat is hij ook.
Als de boel stijf bevroren is kun je het uit elkaar slaan of los wrikken zonder enige moeite.Scheelt pijnlijke tenen (stalen neuzen schelen wel iets trouwens :P )Ook je harkje blijft heel :j

Er was ook nog iemand die vroeg wat het koste om je paarden aan huis te houden...nou dat is geheel afhankelijk van wat je wilt,wat je ruwvoer kost (scheelt per regio) en hoe je mest afvoer is.
Ik heb ze los lopen dus kosten voor een volle stal stro heb ik niet,net als de kosten voor de mest.

Ook geen bak nodig en zand storten is ook geen isseu omdat ik op zandgrond sta.Huur voor weiland heb ik momenteel ook niet,ze staan kostenloos bij de buren :D Hoefsmid...doe ik zelf en eens in de zoveel tijd word het nagekeken door een professional.

Stroom gebruik ik weinig (led verlichting in de winter,enkel als ik even in de stal bezig ben) en voor water gebruik ik voornamelijk regenwater.

Heb je je paarden op stal staan en moet je stalvulling kopen,ben je al snel meer kwijt en verder kun je het net zo duur maken als je zelf wilt.Spuitplaats,luxe zadelkamer,stapmolen enz.

Prikpaaltjes kun je inderdaad nooit genoeg hebben,afgelopen jaar via MP een bundel gekocht van ruim 100 stuks met een paar haspels draad erbij.
Was niet gek duur en een fijne investering...fijn in gebruik gehad toen ze bij de buurman aan de ene kant op het hooiland mochten en toen het daar klaar was nu fijn bij mijn andere buurman op het maïsland mogen.
Voldoende palen en draad om ruim een hectare af te zetten en ik had nog over :o

In de zomer staan ze vaak aan de overkant lekker in de schaduw onder de bomen...ik heb hele fijne buren :j *\o/*

Fijn nieuwjaar allemaal en hopelijk lekker genieten van de paardjes :wave:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 08:58

Gelukkig nieuwjaar iedereen!
Wij zijn gewoon om half elf naar bed gegaan, om twaalf uur werd ik wakker omdat de (verder hele toffe lieve behulpzame) buren pal naast de stallen vuurwerk afstaken {:)-:(
De pony van mijn dochter had ik buiten gelaten maar die stond compleet in shock tegen het gaas geperst. Dus ik rap kleren aan en naar beneden. Met veel moeite gevangen en die bij mijn vriendelijke zwarte ruin in de stal gedaan zodat hij haar kon kalmeren. En ik hoop zo hard dat mijn drachtige merrie niet van slag is geraakt en gaat verwerpen! Daar zat een muurtje en nog geen tien meter tussen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:13

Oh, das niet zo netjes van de buren...

wij ook op tijd naar bed gegaan.
Hier in de buurt steken ze weinig af en onze stal staat ver genoeg weg...
De jaren ervoor wel opgelet en toen was er niks aan de hand.

De beste wensen allemaal!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 10:19

Gelukkig nieuwjaar iedereen! Hopelijk zijn alle paarden al weer rustig en blij :)

Op hoeveel meter hebben jullie de weidepalen staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:25

femo schreef:
Hebben jullie wel eens spijt? qua tijd?

En hebben jullie ook 'pensiongasten'? hoe bevalt dat?

Ja en ja ;)
Vooral het gebonden zijn begint wel wat op te breken na 8 jaar. Mijn man wil graag vaker weg en op vakantie en heb nu meer vol pensionpaatden en moet dus vaker zelf binnenhalen of buitenzetten en voeren.

Zou graag automatisch gaan voeren maar dat is erg prijzig en er moet ook eindelijk een trekker komen. Dat scheelt me in onderhoud veel tijd en moeite.

Pensionklanten is erg gezellig. Dat zorgt ook voor het broodnodige sociale contact nu want met paarden, een baby en 1 schoolgaand kind ben ik door de week enorm aan huis gebonden... 2x per week paar uurtjes oppas voor de jongste waarvan ik 1x naar les kan. Dat kost me ivm ophalen pony en reistijd naar instructeur een halve dag... Ben blij dat ik die luxevoor mijzelf weer heb al zou ik graag vaker rijden en weer rijpaatd aan huis hebben staan. Qua tijd en energie is dat nu echter niet haalbaar. Kom al niet voldoende toe aan extra aandacjt voor mijn oudje en geblesseerde/afgekeurde paard. Een derde eigen is ondanks de ruimte, niet haalbaar.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:09

joyce B schreef:
femo schreef:
serieus?! ik zat kosten te bedenken 350 eu per maand! :O dat scheelt nog al zeg!

Hangt er vanaf of je de mogelijk stuk hogere hypotheek wel of niet meetelt en al je investeringen in bak/omheining/stal....
Als je die meetelt ben je veel meer kwijt

Alleen ruw voer en strooisel rond de 70 tot 100 euro per paard wanneer je alles in moet kopen.

Weidepalen staan op 5 meter zodat het lint niet gaat klapperen.

wij roepen wel eens dat ik mijn paard toch heel wat jaren op een had kunnen hebben voor het bedrag wat je investeert.

Hier was maar 1 zenuwachtig op stal, de rest stond buiten rustig te eten. Gelukkig hebben weer het weer gehad!

allemaal de beste wensen voor 2015

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:18

Iedereen de beste wensen !!

Alleen mijn ouwetje moest even een paar nerveuze rondjes op stal draaien toen er dichtbij hard geknald werd, daarna was ze weer rustig. De Bonte kon het niet boeien; die had eten...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:31

Wij zijn ook speciaal zo gaan wonen om de paarden aan huis te kunnen houden.
Hypotheek is hoger, dus dat zijn idd ook wel een beetje paarden kosten. Echter kunnen we nu wel vrij wonen en als ons paard (en) in pension staat niet.

In de zin dat we nu heerlijk wonen heb ik geen spijt, maar zeker met vakanties dan zijn die paarden echt niet zo handig.
Met oud en nieuw ook echt niet van huis en zo zijn er nog meer dingetjes...
Op de pension was dit heel makkelijk te regelen.
Met het fokken is het ook zwaar, dan moet je veel thuis zijn en veel kijken. Die camera op de slaapkamer is ook niet echt fijn...
maar als ze niet aan huis stonden, hadden we er nooit mee gaan fokken. Dus ook wel heel leuk.

Je moet gewoon heel bewust kiezen voor paarden aan huis en bij twijfel niet doen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:35

Gelukkig nieuwjaar!

Hier ook alles rustig verlopen, niks anders gedaan behalve een extra pluk hooi voor het slapen gaan. Onze merrie stond te kijken naar het vuurwerk en onze ruin stond met z'n kont er naartoe te dutten... :+

Ik werk trouwens 4 dagen in de week waarvan 2 lange dagen, een redelijk zelf in te delen dag en een wisselende dag qua drukte. Ik werk in het onderwijs dus best veel vrije tijd. Vriend werkt vanuit huis en doet alles mbt de paarden op mijn lange werkdagen, scheelt enorm. Als de dagen weer langer worden doe ik die weer zelf maar poepscheppen etc is net makkelijker met daglicht. De kosten per maand voor 2 paarden hier zijn veel lager dan toen ik met 1 paard op pension stond. En ik stond goedkoop vergeleken met sommigen haha! Ik reken dan de afrastering etc niet mee, daar hebben we flink in geïnvesteerd en daar ben ik dagelijks blij om...degelijke omheining,etc.. Nu kijk ik even puur het voer en de stalbedekkingskosten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:46

Wij hebben de paarden gewoon alleen gelaten vannacht.....en zijn op stap geweest.
De hele middag aan het prutsen geweest met een ip camera en gelukkig nog op tijd aan de praat gekregen. Hebben af en toe even gekeken en weten daarom dat ze even een kwartiertje aan het rondrennen zijn geweest. Voelde mij er eigenlijk best prima bij. Dat beetje stress kunnen ze best alleen af zonder dat ik hun handje vast houd.

Ik ben juist wel blij met mijn kleine powny. Maar die blijft dan ook normaal achter 3 rijen draad. Als de stroom er maar op staat. Scheelt wel dat ik ongeveer wist wat ik huis haalde omdat ik de pony van mijn oude pension stal heb. Zou die mini buffel niet meer willen missen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:14

Ik ken het niet alleen willen laten staan van een paard :D

We hadden er in nl 1 dus toen we hier heen gingen er maar een bij gekocht zodat ze lekker samen konden staan.
Een tijdje later kregen we van iemand een paard erbij, maar als we dan samen zouden gaan rijden, zou deze weer alleen achter blijven, dus nog een paard erbij gehaald..

Nu staan er dus 4 :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:26

Bij mij staan de weidepaden om de 4 meter.

Ik heb nu 1 kwpner en een Shetlander die dankzij de extra draad die we vannacht om iets na 12 hebben gespannen weer vrolijk in de paddock blijft, yess! Vorig jaar had ik mijn hapje nog die ik helaas om bijna 3 jarige leeftijd heb moeten laten inslapen door ernstige spat in het spronggewricht. Het paard van mijn stiefzus stond vorige winter ook bij mij maar met 2 kwpners en een haflinger veranderde het echt in een modderpoel. Nu ook wel maar kan ik het nog iets of wat deftig houden.
Ik sluit niet uit dat er misschien ooit wel eens een grote bijkomt voor mij zelf.

Ik zou erg graag ooit zelf een pension hebben.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:26

Yontheke schreef:
"dankzij de extra draad die we vannacht om iets na 12 hebben gespannen"

:+ is eens wat anders om te doen dan klinken op het nieuwe jaar :D

Hier staan de palen op 4,5 m van elkaar. Verder dan 5 m zou ik nooit doen omwille van het gaan klapperen van het lint.

Paarden aan huis is:
- zwaar als ze op stal staan ('s nachts of weet ik veel wanneer)
- helemaal niet zwaar als ze 24/7 buiten staan met schuilhok

Het stallen mesten + het 'verplichte' binnen en buiten zetten op bepaalde tijdstippen maakt het net zwaar.

Hier staan de paarden 24/7 buiten en er is echt niks zaliger! Mijn meeste tijd gaat naar het knuffelen en spelen met de paarden, het gewoon samen met de paarden zijn :)
Het steekt in de winter niet op een uur wanneer ze hooi krijgen, je kan makkelijker een tijdje op vakantie want je moet alleen maar zorgen dat er af en toe iemand langskomt om eens te kijken of alles in orde is en eventueel om brok en/of hooi te geven,... Aan het schuilhok is ook geen onderhoud want dat is gewoon aangestampte aarde. Geen gedoe met stro of vlas of zo.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:05

En hoe doe je dat met de mest Miezeke? Haal je dat uit t land, verdeel je dat over t land of anders? Heb je gewoon weiland of paddocks?
Hoe vaak train je in de week?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:20

Tja, kosten aan paarden aan huis... Wij kunnen de mest over eigen maïsland uitrijden en hebben méér dan genoeg hooi van eigen land. We verkopen nog veel hooi en we hebben in de zomer nog wat weide-paarden in pension staan.
Wel gaan er zo'n 5 pakken vlas per week doorheen en voer ik brok bij.
Dus dan lijkt het allemaal vrij voordelig...

Maar.... we hebben een nieuwe, vrij luxe stalgebouw gemaakt (oa zadelkamer, wasplaats, trailer die binnen kan staan, voerhekken), goede gedraineerde paddocks, goede omheining (permanentdraad, professioneel laten aanleggen), chique beukenhaagjes overal om heen, de vergunning voor de buitenbak loopt.... Dan heb je het snel over kosten >100.000 euro, en dan doe je het nog niet eens extreem gek. Ik ken mensen die het nog veel en veel chiquer hebben, bijv. met geheel houten omheiningen.
Daarbij komt ook nog dat we het land anders hadden kunnen gebruiken / verhuren / hooi verkopen als wij het niet aan onze eigen paarden op zouden voeren.

Ik heb het wel eens allemaal omgerekend, maar met dat soort kosten erbij / afschrijving / onderhoud / verlies hooiverkoop kom je toch al snel uit op 125 - 150 euro per paard per maand.

Als je alleen de hoefsmid / ontwormen / brok / vlas gaat rekenen, tja, dan hebben we het over kosten van bijv. 50 euro per maand per paard. Maar eigenlijk hou je dan wel jezelf voor de gek!