Tiepfoudt schreef:@ S_en_Z: Relax, er zegt hier helemaal niemand dat jij je paarden aan het afbeulen bent. Nu vind jij dat 'wij' als Jehova's overkomen, jij weet jezelf ook wel prima in de slachtoffer-rol te plaatsen.
@ Nens77: Goedkoop en makkelijk? Nee hoor. Ten eerste hebben mijn ouders de vier hectare grond achter hun huis niet voor een appel en een ei gekocht. Dan, drainage onder de paddock koop je ook niet voor een paar tientjes. Drie keer peer jaar gras maaien, hooien en bemesten door een loonbedrijf. Tel maar uit. Dan zou het makkelijk zijn, omdat je niet hoeft te mesten, etc. Een paard in een weiland poept nog steeds net zoveel als een paard op stal. Als ik dus niet iedere dag met de kruiwagen en mestvork door de wei, paddock én stal ga, verandert de boel nog in een grote strontberg. En dan hebben we het nog niet eens over het onderhoud dat nodig is wanneer de paarden constant buiten staan. Ik snap dat veel mensen zijn die het niet zo doen, maar ik wil alleen maar even duidelijk maken dat fatsoenlijk weidemanagement klauwen met geld kost en alles behalve makkelijk is.
Dan, ik vind het prachtig dat je een manegepony hebt gekocht en dat het duidelijk een beter leven heeft dan het gewend was. Super als je ziet dat een chagrijn verandert in een vrolijk beestje. Maar vraag jezelf eens af, waarom vind je pony het niet bijzonder leuk op de wei. Zoals ik al eerder in een kilometerslang verhaal had uitgelegd (ik geloof op de vorige pagina), de gemiddelde wei in Nederland (in je verhaal staan al een aantal redenen waaruit je zo kunt afleiden waarom je pony vaak graag naar binnen wil) is geen aangename plek voor een paard (kaal, geen beschutting, in sommige gevallen geen maatjes om mee te klieren) plus het feit dat bijna alle paarden die op stal staan ook op stal gevoerd worden. Paard associeert de stal met eten én het paard associeert mensen met eten. Het feit dat je paard naar je hinnikt en niet naar andere paarden wil niet zeggen dat hij zielsgelukkig is dat jij er bent, hij weet dat er grote kans is op een lekker snoepje of zelfs al een voerbeurt. Wat een feest! Mijn paarden hinniken ook als ik eraan kom, staan ze met z'n drieën achterlijk hard te brullen, altijd weer een hilarisch gezicht. Maar ik weet dondersgoed dat ze niet denken: "ach gos kijk nou, daar komt ons lieve baasje, wat fijn, gaat ze fijn stront scheppen en de voel aanvegen zodat het er weer een beetje ordelijk uit ziet hier, wat een bende." Zo denkt een paard nu eenmaal niet.
Je geeft dus toe dat de situatie niet ideaal is. Niet slecht, maar ook niet ideaal. Ook jij benadrukt nu de negatieve kanten van het buiten staan (en eigenlijk ook dat het voor jullie niet goed uitkomt), die overigens stuk voor stuk voortkomen uit slecht weidemanagement. Paarden die uitbreken, slechte omheining/extreme onrust in de kudde. De vakantie die de paarden bij jullie hebben gehad, ik ben best benieuwd naar het weiland waarin ze dan twee maanden stonden. Géén enkel paard, dus ook de paarden die gewend zijn 24/7 buiten te lopen, vindt er geen hol aan om in een kaal weiland te staan zonder degelijke beschutting. Dan is het niet zo gek dat paarden die gewend zijn iedere dag lekker binnen gehaald te worden daar lekker voer krijgen na vier weken staan te bleren met z'n allen dat ze naar binnen willen.
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik echt niet vind dat jij je paard mishandelt of slecht bent voor je paard. Ik geloof ook wel dat je er veel tijd, geld en energie in steekt en ik vind het prachtig dat je ervoor hebt gezorgd dat een manegepony een blijkbaar beter leven heeft gekregen. Maar ik hoop dat je inziet dat zowat iedereen hier die zijn paarden niet veel naar buiten doet om wat voor reden dan ook, de nadruk legt op negatieve kanten van veel buiten zijn die stuk voor stuk allemaal niet nodig zijn. Juist om die negatieve kanten te voorkomen zijn veel geld én veel energie nodig.
Ik denk dat je mijn eerste stukje niet gelezen hebt, de wei waar hij vakantie gevierd heeft (en wij dus ook vandaar dat ik hiermee kan oordelen dat het ons echt veeeel tijd en wat geld heeft gescheeld toen hij 24/7 op de wei stond) is een andere dan degene die de manege nu gehuurd heeft en waar je je paard naar toe kan lopen om hem een paar uurtjes op te zetten. De wei waar hij 2,5 maand vakantie gevierd heeft, had hij het super naar zijn zin, hij stond in een koppel met 3 andere ruintjes en ze werden regelmatig in een ander deel van de wei gezet (de mensen waar ze staan hebben zelf paarden maar verhuren de weides in de zomerperiodes, ze maken zelf passende koppels, ruinen bij ruinen, jong bij jong,etc). Maarrrrrr hij kwam baggervet terug, en we hebben 2,5 maand niets met hem kunnen doen (behalve borsteltje erover heen) omdat mijn dochter nog niet buiten kan rijden met hem (ze is net 11 geworden)en ik het nog niet durf (ben na 17 jaar niets met paarden te hebben gehad net weer begonnen). Deze weide is beschikbaar april tm eind september, daarna wordt het te nat. Tevens kan ik mijn stal maar 3 maanden aanhouden en gezien de staat waarin hij terugkwam zou hij er ook niet langer op moeten staan.
De wei is 15 kilometer verderop waardoor mijn dochter er alleen naartoe kan als ik met haar mee ga, dat is overigens met de meeste stallingen waar een wei bij zit. Het probleem is dan veelal dat ik in de winter alsnog elke dag naar stal zou moeten omdat hij anders niet buiten komt, nu kunnen we het samen doen want waar hij nu staat kan ze met de fiets naartoe. Bovendien rijdt ze in de manegelessen mee waardoor zij ook haar gang kan gaan zonder dat ik er bij ben omdat er altijd begeleiding aanwezig is. Dat is voor mij erg prettig aangezien ik fulltime werk en nog twee andere kinderen heb.
Daarnaast hebben we nu de luxe van een binnenbak, wat dus ook betekend dat we altijd kunnen rijden, we zijn allebei 'gezegend' met wintertenen en handen en met kou buitenrijden is dan echt een kwelling.
De reden dat mijn paard dus voorlopig gehuisvest blijft zoals het nu is, heeft niets te maken met dat ik denk dat het niet beter kan voor hem is, maar meer met het feit dat we nu alles zo een beetje kunnen regelen. De situatie zoals die nu is, is zeker niet ideaal maar wel het meest werkbare voor alle betrokken partijen.
Als mijn dochter straks niet meer afhankelijk is van mij wat het vervoer betreft, zou ik ook zeker graag een stalling met veel weidegang willen hebben. Ik zeg bewust veel en niet 24/7 omdat ik denk dat mijn paard zich serieus ziek zal eten.
Overigens krijgt mijn paard nooit iets als ik aankom op stal maar pas als hij klaar is met rijden, dus het hinniken als ik aankom heeft niets te maken met het voeren, het voeren wordt namelijk door anderen gedaan (de mensen die er werken).
Maar ik vind het wel flauw dat mensen worden aangevallen als ze hun paard niet 24/7 op de wei hebben.
Ik ben ook helemaal geen tegenstander van de wei, maar voor mij is dat nu geen optie.
Dan maar 2-3 maanden vakantie in de zomer.
Het lijkt mij erg prettig om mijn paard zoals afgelopen zomer altijd te kunnen huisvesten (dat is dus de wei van een ander die ik zelf niet hoef te verzorgen en alleen maar 100,- per maand voor betaal), maar dat zit er voor nu gewoon niet in, en misschien wel nooit als hij zich ziek zou vreten.
Overigens sta ik wel op de wachtlijst van de hit-actief hier in de buurt, maar dat kan wel een jaar of drie duren.
Dan kan hij ook in de winter vrij buiten blijven lopen en kan het eten beter onder controle gehouden worden