Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:55

ja maar als oorzaak wordt dan niet het op stal staan genoemd maar het voerbeleid en het stalbeleid.

iedereen snapt dat een paard die in een box staat ruwvoer nodig heeft en ook niet in een donker hoekje in zijn eentje achter op erf gezet moet worden.

mijn paard staat in een buitenbox met open bovendeur en krijgt 4 x per dag ruwvoer.

ik zou er zelf ook nooit voor kiezen om mijn paard die "vaak" op stal staat 1 of 2 x te voeren. :x :x

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:58

Dat paard had de hele dag door hooi.
En het was daar een hele mooie stal met allemaal een raampje en heel veel licht. Er werd ook steeds een ander paard naast hem binnen gehouden zodat hij niet helemaal alleen achter bleef.
Maar toch werd hij "gefrusteerd" hij wist echt wel dat de rest buiten was. Dat wilde hij ook. Spelen, zijn energie kwijt.
Dat loste hooi en een liksteen en wat naar buiten kijken niet op.

En 4 keer hooi op een dag vind ik niet eens erg veel voor een 24/7 binnen paard.
Ik geef ze hier om 7 hooi.
Om 8 gaan ze naar buiten, daar staat gras en ook hooi wat ze nu nog niet echt eten. maar het ligt er toch.
Om half 8 gaan ze nu naar binnen en krijgen ze hooi.
En om 11 uur krijgen ze hooi voor de nacht.

Over een poosje gaan ze om 4 uur naar binnen, dan krijgen ze hooi, dan krijgen ze om 8 uur hooi en weer op 11.
Dus mijn paarden krijgen in de winter al 4 hooibeurten terwijl ze op de weide blijven staan en het gras in januari/februari pas op is.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:05

Nee hoor simongek, er wordt in diverse artikelen duidelijk aangegeven dat het de combinatie is van verveling, gebrek aan soc..contacten tussen paarden onderling, gebrek aan ruimte, te weinig ruwvoer, energie niet kwijt kunnen etc. In het wild komt t niet voor en ook bij groepshuisvesting zie je het niet. Groeps huisvesting is meestal buiten (groepshuisvesting binnen met voldoende ruimte en ruwvoer is ook prima).

Ik heb trouwens ook gelezen dat je een stalpaard beter diverse keren (zo vaak mogelijk) eruit kan halen voor werk of whatever, dan een keer 2 uurtjes ofzo.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:14

Fellor schreef:
S_en_Z schreef:
Het was Een strikvraag. Er zijn maar weinig luchtzuigers die het uit "verveling" doen. Bijna alle luchtzuigers blijken onderliggende pijnen te hebben waardoor ze gaan luchtzuigen. Ik ken meerdere luchtzuigers uit het verleden die maagzweren hadden of gehad bleken te hebben. Al werd de pijn verholpen de paarden hadden het gedrag inmiddels aangeleerd en het was een verslaving geworden.

Het heeft dus geen f*ck te maken met binnen of buiten staan maar met pijnprikkels onderdrukken.

Bewijst maar weer hoe "Jehova" jullie zijn. Gewoon maar wat brullen om je gelijk te krijgen

Ik ga uit het topic. Good day :+

Oh please, ik heb lang en breed studie gemaakt van aandoeningen e.d. en heb daar bij de meest progressieve arts qua onderzoeken op dat gebied in amerika meegelopen dus ik geloof dat ik dat wel weet. Maar feit is dat door stilstaan én verkeerde voeding maagzweren e.d. sneller ontstaan en dat ook stress een heel stuk meespeelt.
Jij had het over een wei = de hee dag eten ter beschikking = veel kleinere kans op een maagzweer. Het was dus echt niet zo'n rare opmerking. Jij bent hier tot nu toe degene die met vreemde verhaaltjes aan komt zetten met argumenten die volledig vanuit de mens bekeken zijn. Alsjeblieft zeg, met je strikvragen :+ Get a life (en geef je paard er ook een)

Ken er 1 die ze had op stal en 2 die t hele jaar door op de wei stonden met schuilstal, maargoed.

Ik ga lekker verder met paardje "beulen" :+ bij ons staat overigens niet 1 kribbenbijter of luchtzuiger :) koliek hebben we ook zelden op stal. Dus zo slecht zal t voerbeleid niet zijn.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:26

Fellor schreef:
S_en_Z schreef:
Het was Een strikvraag. Er zijn maar weinig luchtzuigers die het uit "verveling" doen. Bijna alle luchtzuigers blijken onderliggende pijnen te hebben waardoor ze gaan luchtzuigen. Ik ken meerdere luchtzuigers uit het verleden die maagzweren hadden of gehad bleken te hebben. Al werd de pijn verholpen de paarden hadden het gedrag inmiddels aangeleerd en het was een verslaving geworden.

Het heeft dus geen f*ck te maken met binnen of buiten staan maar met pijnprikkels onderdrukken.

Bewijst maar weer hoe "Jehova" jullie zijn. Gewoon maar wat brullen om je gelijk te krijgen

Ik ga uit het topic. Good day :+

Oh please, ik heb lang en breed studie gemaakt van aandoeningen e.d. en heb daar bij de meest progressieve arts qua onderzoeken op dat gebied in amerika meegelopen dus ik geloof dat ik dat wel weet. Maar feit is dat door stilstaan én verkeerde voeding maagzweren e.d. sneller ontstaan en dat ook stress een heel stuk meespeelt.
Jij had het over een wei = de hee dag eten ter beschikking = veel kleinere kans op een maagzweer. Het was dus echt niet zo'n rare opmerking. Jij bent hier tot nu toe degene die met vreemde verhaaltjes aan komt zetten met argumenten die volledig vanuit de mens bekeken zijn. Alsjeblieft zeg, met je strikvragen :+ Get a life (en geef je paard er ook een)

Ken er 1 die ze had op stal en 2 die t hele jaar door op de wei stonden met schuilstal, maargoed.

Ik ga lekker verder met paardje "beulen" :+ bij ons staat overigens niet 1 kribbenbijter of luchtzuiger :) koliek hebben we ook zelden op stal. Dus zo slecht zal t voerbeleid niet zijn.[/quote]

bij ons thuis ook niet. Maar op de manege waar ik vroeger in de winter wel eens stond heb ik wel vaak luchtzuigers gezien maar die stonden in boxen in de kapberg
achter de hooivoorraad. die keken de hele dag tegen een donkere wand aan. Daar had ik ook niet mee akkoord gegaan als mijn pony of paard daar moest staan
voor zo'n klap geld in de maand. er was nog een stuk boxen met luik naast de hooiberg en daar stond die van mij. kon hij het hele parkeerterrein over zien en ook
gewoon met zijn hoofd naar buiten toe.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:42

jesito schreef:
Nens77, jij slaat de plank effe helemaal mis.
Mensen gooien hun paard op de wei omdat het goedkoper is 8)7
Een goede weidebeleid met bemesten en fatsoenlijke omheining kost klauwen vol geld, dat veel stallen daar geen koek van gegeten hebben is een ander verhaal.
En dat een vogel in een klein kooitje word gepropt is ook niet goed en dat moet voor jouw als baas geen maatstaaf zijn om het dan ook maar zo te doen.
En tuurlijk is je paard het na 1,5 uur zat als ie daar alleen staat en als je het over weitje hebt zal er wel weinig tot geen gras staan.

Als je mijn tekst exact leest zie je niet staan dat iedereen dat doet maar ken er genoeg die het om die reden wel doen !
Ook ik ervaar in de vakantie dat het mij minder werk, tijd en geld kost om hem 24/7 op de wei te hebben. Je hoeft niet te mesten, niet te voeren en kun je een dag niet, dan ga je lekker niet want hij krijgt zijn beweging toch wel.... Hij staat dan bij iemand aan huis, wordt regelmatig van wei overgezet, staat op speciaal voor paarden geschikt gras (kwam baggervet terug) en dat is bij de prijs van 100,- inbegrepen.
De wei waar ik het over heb, waar ze nu op mogen, staat vol met gras maar hij voelt zich gewoon niet prettig alleen, hij houdt van gezelschap....
Heb het niet alleen over vogels, op de raskatten fora wordt ook een eeuwige discussie gevoerd door de voor en tegenstanders van het buiten laten van je katten.

Overigens heb ik er niets op tegen om paarden wel de hele dag op een goede weide te hebben, mits dit de meest geschikte oplossing voor je paard is.
Met de mijne zou het denk ik niet kunnen gezien zijn aanleg tot vet worden (het is een sober ras)....
Maar als ik de kans krijg om dicht bij huis en geschikt voor mijn dochter een plek te vinden waar hij wel vaker naar buiten kan en dus minder afhankelijk is van ons dan zou ik dat zeker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:46

Tiepfoudt schreef:
Ik neem aan dat alle stalpaarden die wel enkele uren per dag buiten komen, op stal krachtvoer gevoerd krijgen en niet in de wei? Dan is het niet zo heel erg verwonderlijk dat deze paarden altijd graag naar binnen willen, daar krijgen ze immers steeds hun dagelijkse 'traktatie'.

Zou het?
Ja, ze krijgen hun McDonalds in de stal inderdaad, maar dat is na 5 happen op en ze weten ook dat als ze in de stal aan die McDonalds beginnen dat het deurtje toe gaat en ze daar de hele nacht in moeten verblijven. Zouden ze dan echt die stal in lopen voor die 5 happen? Terwijl op de paddock (met schuilstal) er onbeperkt goed ruwvoer is?

En als eentje overdag de stal in loopt dan ligt die McDonalds daar niet in, en dan blijft meneer gewoon in de stal staan en gaat hij slapen :+ De andere wil ook altijd mee naar buiten, als ik de ene eruit haal om iets mee te doen dan wil hij ook altijd mee, puur om naar de stal te gaan. Als hij dan merkt dat de andere niet de stal in gaat dan blijft hij nog even staan, en gaat dan terug naar het ruwvoer ..

Neen, ik was ook altijd van het 24/7 buiten = goed, maar ik zit ondertussen in hetzelfde grijs gebied als Kimmie denk ik .. Ik weet het gewoon niet meer, maar ik denk wel dat mijn pony's het nu goed hebben, ze zijn toch een stuk vrolijker en evenwichtiger in mijn ogen, om welke reden dan ook .. (misschien gewoon omdat het een andere stal & omgeving is, dat kan ook net zo goed natuurlijk ;) ).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:49

jesito schreef:
trouwens succes met verhuizen.

Moeder en zoon worden ook herrenigt met elkaar. Die ga ik morgen uit de opfok halen. Komt in de box naast haar en mag met een andere net "geholpen" jonge man de wei op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:21

jesito schreef:
natasjaE, jij handelt naar hoe je paard erbij staat en dat is prima.
Het voerbeleid op de stal waar je nu nog staat is wel veel beter als ze zoveel tijd op stal door moeten brengen.

En ook ik vind 24/7 met een groep niet altijd optimaal.
Ik heb op zo'n stal gestaan en dacht het nu goed voor mekaar hebben.
Ze stond dag en nacht buiten, in de zomer met weidegang en in de winter met altijd ruwvoer( hooi en stro) in ruiven.
In de winter werd het een baggerzooi, dat zich met urine gaat mengen.
Door de kleine ruimte heb je dit al snel.
Die van mij mocht de stal niet in van de rest en stond dus weer en wind buiten, dat was haar ook aan te zien.
Heb haar onder twee dekens gezet, maar ook het voorjaar kwam ze niet bij.
Ze had gewoon stres, om nog maar niet te spreken over die vieze stinkzooi waar ze in stond en de mok en het niet willen liggen in die natte bende.
Het eerste wat mijn paard ging doen toen ik haar naar een stal bracht, liggen in het stro.
Voor mij nooit meer, nu is ze tevreden, staat lekker te dutten of te knabbelen op stal.
Staat overdag buiten en snachts binnen.

Maar dat krijg je dus als de boel niet in orde is. Als je je zaakjes op orde hebt heb je dit niet.
Dus het ligt echt niet aan het paard of aan jou maar aan diegene die de stal beheert.
Het is je goed recht geweest te verhuizen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:20

Tiepfoudt schreef:
@ ivy_power89: Mag ik dan vragen waarom jij ervoor kiest om jou paarden veel binnen te houden? Als je mijn post op de vorige pagina leest, weet je dat ik 'jullie' helemaal niet aanval. Ik ben alleen benieuwd naar de reden waarom veel paarden toch veel binnen gehouden worden, terwijl iedereen weet dat veel buiten beter is (mits de voorzieningen goed zijn).

......Een aanval mag je het dus wel noemen, je vraagt waarom ik mijn paarden veel binnen houd en sluit af met terwijl iedereen weet dat veel buiten beter is.

Ik zal het nogmaals uitleggen, ik woon in de polder, in de winter zijn de weides zeiknat. (recht op de zeebodem, een en al klei)
Er zijn stallen waar ze wel buiten komen in de winter maar wel tot de knieen in de modder staan.
In het verleden heb ik daar een paard met blessure aan over gehouden, plus dat ik nu een paard heb die gevoelig is voor mok. Sorry, dan verkies ik een droge stal boven het "lekker" de hele dag in de modder staan.
Ik heb een eigen bedrijf, en voor mij is het simpelweg niet haalbaar om een uur in de auto te moeten zitten voor een stal die wel het hele jaar door de paarden buiten heeft staan.
Nu staan ze op 10 minuten afstand en kan ik vaak ook 2x per dag, heb ik genoeg mensen die ze ook tussendoor nog even buiten zetten, krijgen ze bergen met ruwvoer, in de zomer periode van smorgens tot eind van de middag/begin avond weide gang, genoeg ruimte om ze in een paddock te zetten, onbeperkt gebruik van de molen, en heb ik absoluut niet het idee dat ik ongelukkige paarden heb.
Overigens staan mijn paarden vandaag ook al vanaf 10 uur buiten op de wei en moet ik ze nog binnen gaan halen vanmiddag.

Dus nee, ik voel mij totaal niet schuldig, dat zou ik wel doen als ik zag dat 1 van de paarden (of allebei) stalondeugd gaat ontwikkelen, overtollige energie heeft, etc

Als voorbeeld, mijn 2,5 jarige hengst loopt nog steeds als een mak lammetje achter mij aan, en ontploft totaal niet als ik hem buiten zetn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:12

Cowgirl schreef:
jesito schreef:
natasjaE, jij handelt naar hoe je paard erbij staat en dat is prima.
Het voerbeleid op de stal waar je nu nog staat is wel veel beter als ze zoveel tijd op stal door moeten brengen.

En ook ik vind 24/7 met een groep niet altijd optimaal.
Ik heb op zo'n stal gestaan en dacht het nu goed voor mekaar hebben.
Ze stond dag en nacht buiten, in de zomer met weidegang en in de winter met altijd ruwvoer( hooi en stro) in ruiven.
In de winter werd het een baggerzooi, dat zich met urine gaat mengen.
Door de kleine ruimte heb je dit al snel.
Die van mij mocht de stal niet in van de rest en stond dus weer en wind buiten, dat was haar ook aan te zien.
Heb haar onder twee dekens gezet, maar ook het voorjaar kwam ze niet bij.
Ze had gewoon stres, om nog maar niet te spreken over die vieze stinkzooi waar ze in stond en de mok en het niet willen liggen in die natte bende.
Het eerste wat mijn paard ging doen toen ik haar naar een stal bracht, liggen in het stro.
Voor mij nooit meer, nu is ze tevreden, staat lekker te dutten of te knabbelen op stal.
Staat overdag buiten en snachts binnen.

Maar dat krijg je dus als de boel niet in orde is. Als je je zaakjes op orde hebt heb je dit niet.
Dus het ligt echt niet aan het paard of aan jou maar aan diegene die de stal beheert.
Het is je goed recht geweest te verhuizen.

Dat is ook zo, het was ook niet goed voor elkaar daar, maar goed je bent daar wel afhankelijk van.
Sommige paarden passen zich dan aan, maar die van mij zag dat niet zitten.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:03

Liess__ schreef:
Rustig maar hoor, dat heb ik echt wel gelezen. Ik vindt het een beetje lastig uitleggen wat ik bedoel. Nee je hoeft je niet aangesproken te voelen. Veel mensen geven alleen aan dat hun paarden de hele dag buiten staan. Niet iedereen heeft zich gemengd in de discussie over hoe of wat. Doelde meer echt de afmetingen, omdat ik dat zelf een moeilijk punt vindt.

Persoonlijk vindt ik 20 x 40 minimaal een mooie afmeting, dan kunnen ze stukken rechtuit zonder benen te breken op een stukje van 10 x 20 bij wijze van.

Dat vind ik persoonlijk te klein, maar ik begrijp ook wel dat je soms niet echt anders kan. Het absolute minimum vind ik een grote bak(30 bij 60), maar dat voelt wel erg beperkt. Ik zou er zelf geen genoegen meer mee nemen. maar ik ben dan ook wel verwend met mijn pensionplaats :o
Ze staan op een ruime 3000 vierkante meter paddock paradise met verschillende aaneen gekoppelde stukken, ruimte om te rennen, ruimte om elkaar uit de weg te gaan, stimulatie om te bewegen en verschillende schuilmogelijkheden. Daarnaast is er nog een stuk land van een ruime 10.000 vierkante meter die is opgedeeld in 2 weides met een pad eromheen, ze staan 2 uur per dag op de weide.

Ergens zag ik iemand nog wat zeggen over het gemak van je paard zo huizen en in mijn geval is dat idd ook waar. Het idee dat als ik ziek ben dat mijn paarden gewoon goed staan, ik een keer een dagje kan overslaan en in vakantie's niet vanalles hoef te regelen voor mijn paarden is zeer zeker een mooie bijkomstigheid die ook meetelt. Dat geeft mij een hoop rust in mijn bolletje. Ze staan daar aan huis, dus er is altijd controle, er wordt goed voor de paarden gezorgd. Dat is voor mijn gemak super!

Ik ben ervan overtuigt dat paarden die in de nacht binnen staan, of die bij bar en boos weer binnen staan echt niet ongelukkig zijn, maar hoe minder ze buiten staan(in goede omstandigheden, met andere paarden), hoe meer verantwoordelijkheid de eigenaar heeft om te zorgen dat de paarden het goed hebben. Bij mij komt het best weleens voor dat ik een dagje(soms zelfs een paar) in de week niet kan komen, of dat ik niet zoveel tijd heb(geen 4 uur of meer op "stal" kan zijn). Voor mij is het dus ideaal om te weten dat mijn paarden zo staan dat ze mij in princiepe niet nodig hebben, dat ik een leuke aanvulling ben op hun leven, maar geen noodzaak.
Ik denk dat het altijd een afwegen is, wat heeft het paard nodig en wat wil ik als mens. Zolang er aan de basisbehoeften wordt voldaan valt daarover prima te praten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:07

@ S_en_Z: Relax, er zegt hier helemaal niemand dat jij je paarden aan het afbeulen bent. Nu vind jij dat 'wij' als Jehova's overkomen, jij weet jezelf ook wel prima in de slachtoffer-rol te plaatsen.

@ Nens77: Goedkoop en makkelijk? Nee hoor. Ten eerste hebben mijn ouders de vier hectare grond achter hun huis niet voor een appel en een ei gekocht. Dan, drainage onder de paddock koop je ook niet voor een paar tientjes. Drie keer peer jaar gras maaien, hooien en bemesten door een loonbedrijf. Tel maar uit. Dan zou het makkelijk zijn, omdat je niet hoeft te mesten, etc. Een paard in een weiland poept nog steeds net zoveel als een paard op stal. Als ik dus niet iedere dag met de kruiwagen en mestvork door de wei, paddock én stal ga, verandert de boel nog in een grote strontberg. En dan hebben we het nog niet eens over het onderhoud dat nodig is wanneer de paarden constant buiten staan. Ik snap dat veel mensen zijn die het niet zo doen, maar ik wil alleen maar even duidelijk maken dat fatsoenlijk weidemanagement klauwen met geld kost en alles behalve makkelijk is.
Dan, ik vind het prachtig dat je een manegepony hebt gekocht en dat het duidelijk een beter leven heeft dan het gewend was. Super als je ziet dat een chagrijn verandert in een vrolijk beestje. Maar vraag jezelf eens af, waarom vind je pony het niet bijzonder leuk op de wei. Zoals ik al eerder in een kilometerslang verhaal had uitgelegd (ik geloof op de vorige pagina), de gemiddelde wei in Nederland (in je verhaal staan al een aantal redenen waaruit je zo kunt afleiden waarom je pony vaak graag naar binnen wil) is geen aangename plek voor een paard (kaal, geen beschutting, in sommige gevallen geen maatjes om mee te klieren) plus het feit dat bijna alle paarden die op stal staan ook op stal gevoerd worden. Paard associeert de stal met eten én het paard associeert mensen met eten. Het feit dat je paard naar je hinnikt en niet naar andere paarden wil niet zeggen dat hij zielsgelukkig is dat jij er bent, hij weet dat er grote kans is op een lekker snoepje of zelfs al een voerbeurt. Wat een feest! Mijn paarden hinniken ook als ik eraan kom, staan ze met z'n drieën achterlijk hard te brullen, altijd weer een hilarisch gezicht. Maar ik weet dondersgoed dat ze niet denken: "ach gos kijk nou, daar komt ons lieve baasje, wat fijn, gaat ze fijn stront scheppen en de voel aanvegen zodat het er weer een beetje ordelijk uit ziet hier, wat een bende." Zo denkt een paard nu eenmaal niet.
Je geeft dus toe dat de situatie niet ideaal is. Niet slecht, maar ook niet ideaal. Ook jij benadrukt nu de negatieve kanten van het buiten staan (en eigenlijk ook dat het voor jullie niet goed uitkomt), die overigens stuk voor stuk voortkomen uit slecht weidemanagement. Paarden die uitbreken, slechte omheining/extreme onrust in de kudde. De vakantie die de paarden bij jullie hebben gehad, ik ben best benieuwd naar het weiland waarin ze dan twee maanden stonden. Géén enkel paard, dus ook de paarden die gewend zijn 24/7 buiten te lopen, vindt er geen hol aan om in een kaal weiland te staan zonder degelijke beschutting. Dan is het niet zo gek dat paarden die gewend zijn iedere dag lekker binnen gehaald te worden daar lekker voer krijgen na vier weken staan te bleren met z'n allen dat ze naar binnen willen.
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik echt niet vind dat jij je paard mishandelt of slecht bent voor je paard. Ik geloof ook wel dat je er veel tijd, geld en energie in steekt en ik vind het prachtig dat je ervoor hebt gezorgd dat een manegepony een blijkbaar beter leven heeft gekregen. Maar ik hoop dat je inziet dat zowat iedereen hier die zijn paarden niet veel naar buiten doet om wat voor reden dan ook, de nadruk legt op negatieve kanten van veel buiten zijn die stuk voor stuk allemaal niet nodig zijn. Juist om die negatieve kanten te voorkomen zijn veel geld én veel energie nodig.

@ chelle_dora: Ik zag inderdaad ook ergens wat staan over ruwvoer. Maar ruwvoer is iets wat op stal goed moet zijn, in de wei goed moet zijn, oftewel het moet gewoon altijd goed zijn. Dat is iets waar je niet omheen kunt draaien en niets te maken heeft met of je paard op stal staat of in de wei.
Ik vind het feit dat je al durft toe te geven dat het niet ideaal is, ook al denk ik dat jou paard zijn situatie lang niet zo ellendig is, en toch binnen de mogelijkheden de moeite doet om het zo ideaal mogelijk te maken complimenten waard. Er zijn alleen ook veel mensen die niet willen toegeven dat het niet ideaal is om een paard veel binnen te houden, omdat het niet binnen hun mogelijkheden ligt om hun paard meer naar buiten te doen en ze daar (in mijn ogen) wel een schuldgevoel (wat ook hen geen monsters maakt, geen dierenmishandelaars of paardonwaardig of wat voor termen hier allemaal al voorbij zijn komen waaien) aan overhouden en dit willen wegpraten door constant te hameren op hoe ellendig hun paard het buiten wel niet zou vinden, terwijl dat stuk voor stuk (uitzonderingen daargelaten) voortkomt uit foutief weidemanagement. Een paard verkiest niet zomaar de stal boven de wei.

@ Liess__: Ik vond het alleen beetje raar dat je als eerste roept dat hier aan alle kanten geroepen wordt dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten, terwijl er wel degelijk genoeg is gesproken over de omstandigheden. That's all :)

@ [***]: Ik ben overtuigd van wel. Conditionering kan veel doen, ondanks zoals jij verteld in jou geval dat de staldeur dicht gaat, blijft het paard de stal wel associëren met lekker eten. Maar het is niet de enige reden waarom veel paarden vaak staan te popelen om naar binnen te gaan.

@ ivy_power89: Een vraag en een waarneming is dus een aanval? In dat geval was het hier al een grote oorlog geweest. Ik mag toch wel vragen waarom jij je paarden binnen houd? Ik heb er al tachtig keer op gehamerd dat ik vind dat niemand het hier slecht doet en niemand doet het goed. Ook ik dénk dat mijn paarden het zo goed hebben maar wie kan mij dat met zekerheid vertellen? Als jij je dan aangevallen voelt, geeft voor mij alleen maar aan dat je dus wel degelijk weet dat veel binnen staan voor een paard niet ideaal is. Niet ideaal, zeg ik daar dan mee dat je het slecht doet en je dus aanval?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:12

[***] schreef:
Zou het?
Ja, ze krijgen hun McDonalds in de stal inderdaad, maar dat is na 5 happen op en ze weten ook dat als ze in de stal aan die McDonalds beginnen dat het deurtje toe gaat en ze daar de hele nacht in moeten verblijven. Zouden ze dan echt die stal in lopen voor die 5 happen? Terwijl op de paddock (met schuilstal) er onbeperkt goed ruwvoer is?

En als eentje overdag de stal in loopt dan ligt die McDonalds daar niet in, en dan blijft meneer gewoon in de stal staan en gaat hij slapen :+ De andere wil ook altijd mee naar buiten, als ik de ene eruit haal om iets mee te doen dan wil hij ook altijd mee, puur om naar de stal te gaan. Als hij dan merkt dat de andere niet de stal in gaat dan blijft hij nog even staan, en gaat dan terug naar het ruwvoer ..

Neen, ik was ook altijd van het 24/7 buiten = goed, maar ik zit ondertussen in hetzelfde grijs gebied als Kimmie denk ik .. Ik weet het gewoon niet meer, maar ik denk wel dat mijn pony's het nu goed hebben, ze zijn toch een stuk vrolijker en evenwichtiger in mijn ogen, om welke reden dan ook .. (misschien gewoon omdat het een andere stal & omgeving is, dat kan ook net zo goed natuurlijk ;) ).

Die van mij staan te springen om die 5 happen, ook al hebben ze onbeperkt hooi.
Daarnaast is mijn ideaal(en voor mij persoonlijk wat ik wil voor mijn paarden en niet anders) 24/7 vrijheid, met schuilstal(+ afwisselend gebied). Wat betekend dat de paarden zelf kunnen kiezen, of ze binnen of buiten staan en hoelang.
Heb je die mogelijkheid niet dan is het roeien met de riemen die je hebt en goed naar je paard kijken, doet hij het beter 24/7 buiten, of is het beter hem die rust op stal te geven in de nacht of een X aantal uur per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:06

Tiepfoudt schreef:
@ [***]: Ik ben overtuigd van wel. Conditionering kan veel doen, ondanks zoals jij verteld in jou geval dat de staldeur dicht gaat, blijft het paard de stal wel associëren met lekker eten. Maar het is niet de enige reden waarom veel paarden vaak staan te popelen om naar binnen te gaan.

Gaat conditionering zo snel? Dat ze dag 2 al "meedraaien" in de routine alsof ze nooit anders geweten hebben? (dat verbaast mij zo, dat die beesten daar zo rustig zijn .. zo evenwichtig ... ).

@ Bowen : mijn ideaal is verandert, en dat was omdat mijn pony dit aangaf. De blinde was bang in de weide (met schuilstal) zodra het donker was. Is nu dus verhuist van stal en gaat voor het donker binnen en is een heel andere pony .. De andere daar mankeert technisch gezien niks aan, maarja, eentje op de ene stal laten staan en de andere een half uur verder zetten was ook niet zo ideaal (en op die ene stal wilde ik om nog andere redenen weg). Had al gezegd dat het van mij eventueel mocht om die dan gewoon in de paddock te laten staan (is een schuilstal, is onbeperkt ruwvoer, .. ) maar dat werkt niet .. Die is nog voor de blinde op stal als je de draad open zet :+ Dus ja, die gaat dan ook maar gewoon mee in de routine. Blijkbaar staan ze 's morgens ook helemaal niet te springen om de paddock in te gaan, en dan is het eten dus wel op in de stal (hebben ze nog wel stro, maar geen voordroog meer of die 5 happen extra). Dus de stal op zich vinden ze ook wel wat.. Snap het zelf ook niet, maarja, het zijn & blijven gekke beesten :Y)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:24

Tiepfoudt schreef:
@ S_en_Z: Relax, er zegt hier helemaal niemand dat jij je paarden aan het afbeulen bent. Nu vind jij dat 'wij' als Jehova's overkomen, jij weet jezelf ook wel prima in de slachtoffer-rol te plaatsen.

@ Nens77: Goedkoop en makkelijk? Nee hoor. Ten eerste hebben mijn ouders de vier hectare grond achter hun huis niet voor een appel en een ei gekocht. Dan, drainage onder de paddock koop je ook niet voor een paar tientjes. Drie keer peer jaar gras maaien, hooien en bemesten door een loonbedrijf. Tel maar uit. Dan zou het makkelijk zijn, omdat je niet hoeft te mesten, etc. Een paard in een weiland poept nog steeds net zoveel als een paard op stal. Als ik dus niet iedere dag met de kruiwagen en mestvork door de wei, paddock én stal ga, verandert de boel nog in een grote strontberg. En dan hebben we het nog niet eens over het onderhoud dat nodig is wanneer de paarden constant buiten staan. Ik snap dat veel mensen zijn die het niet zo doen, maar ik wil alleen maar even duidelijk maken dat fatsoenlijk weidemanagement klauwen met geld kost en alles behalve makkelijk is.
Dan, ik vind het prachtig dat je een manegepony hebt gekocht en dat het duidelijk een beter leven heeft dan het gewend was. Super als je ziet dat een chagrijn verandert in een vrolijk beestje. Maar vraag jezelf eens af, waarom vind je pony het niet bijzonder leuk op de wei. Zoals ik al eerder in een kilometerslang verhaal had uitgelegd (ik geloof op de vorige pagina), de gemiddelde wei in Nederland (in je verhaal staan al een aantal redenen waaruit je zo kunt afleiden waarom je pony vaak graag naar binnen wil) is geen aangename plek voor een paard (kaal, geen beschutting, in sommige gevallen geen maatjes om mee te klieren) plus het feit dat bijna alle paarden die op stal staan ook op stal gevoerd worden. Paard associeert de stal met eten én het paard associeert mensen met eten. Het feit dat je paard naar je hinnikt en niet naar andere paarden wil niet zeggen dat hij zielsgelukkig is dat jij er bent, hij weet dat er grote kans is op een lekker snoepje of zelfs al een voerbeurt. Wat een feest! Mijn paarden hinniken ook als ik eraan kom, staan ze met z'n drieën achterlijk hard te brullen, altijd weer een hilarisch gezicht. Maar ik weet dondersgoed dat ze niet denken: "ach gos kijk nou, daar komt ons lieve baasje, wat fijn, gaat ze fijn stront scheppen en de voel aanvegen zodat het er weer een beetje ordelijk uit ziet hier, wat een bende." Zo denkt een paard nu eenmaal niet.
Je geeft dus toe dat de situatie niet ideaal is. Niet slecht, maar ook niet ideaal. Ook jij benadrukt nu de negatieve kanten van het buiten staan (en eigenlijk ook dat het voor jullie niet goed uitkomt), die overigens stuk voor stuk voortkomen uit slecht weidemanagement. Paarden die uitbreken, slechte omheining/extreme onrust in de kudde. De vakantie die de paarden bij jullie hebben gehad, ik ben best benieuwd naar het weiland waarin ze dan twee maanden stonden. Géén enkel paard, dus ook de paarden die gewend zijn 24/7 buiten te lopen, vindt er geen hol aan om in een kaal weiland te staan zonder degelijke beschutting. Dan is het niet zo gek dat paarden die gewend zijn iedere dag lekker binnen gehaald te worden daar lekker voer krijgen na vier weken staan te bleren met z'n allen dat ze naar binnen willen.
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik echt niet vind dat jij je paard mishandelt of slecht bent voor je paard. Ik geloof ook wel dat je er veel tijd, geld en energie in steekt en ik vind het prachtig dat je ervoor hebt gezorgd dat een manegepony een blijkbaar beter leven heeft gekregen. Maar ik hoop dat je inziet dat zowat iedereen hier die zijn paarden niet veel naar buiten doet om wat voor reden dan ook, de nadruk legt op negatieve kanten van veel buiten zijn die stuk voor stuk allemaal niet nodig zijn. Juist om die negatieve kanten te voorkomen zijn veel geld én veel energie nodig.

Ik denk dat je mijn eerste stukje niet gelezen hebt, de wei waar hij vakantie gevierd heeft (en wij dus ook vandaar dat ik hiermee kan oordelen dat het ons echt veeeel tijd en wat geld heeft gescheeld toen hij 24/7 op de wei stond) is een andere dan degene die de manege nu gehuurd heeft en waar je je paard naar toe kan lopen om hem een paar uurtjes op te zetten. De wei waar hij 2,5 maand vakantie gevierd heeft, had hij het super naar zijn zin, hij stond in een koppel met 3 andere ruintjes en ze werden regelmatig in een ander deel van de wei gezet (de mensen waar ze staan hebben zelf paarden maar verhuren de weides in de zomerperiodes, ze maken zelf passende koppels, ruinen bij ruinen, jong bij jong,etc). Maarrrrrr hij kwam baggervet terug, en we hebben 2,5 maand niets met hem kunnen doen (behalve borsteltje erover heen) omdat mijn dochter nog niet buiten kan rijden met hem (ze is net 11 geworden)en ik het nog niet durf (ben na 17 jaar niets met paarden te hebben gehad net weer begonnen). Deze weide is beschikbaar april tm eind september, daarna wordt het te nat. Tevens kan ik mijn stal maar 3 maanden aanhouden en gezien de staat waarin hij terugkwam zou hij er ook niet langer op moeten staan.
De wei is 15 kilometer verderop waardoor mijn dochter er alleen naartoe kan als ik met haar mee ga, dat is overigens met de meeste stallingen waar een wei bij zit. Het probleem is dan veelal dat ik in de winter alsnog elke dag naar stal zou moeten omdat hij anders niet buiten komt, nu kunnen we het samen doen want waar hij nu staat kan ze met de fiets naartoe. Bovendien rijdt ze in de manegelessen mee waardoor zij ook haar gang kan gaan zonder dat ik er bij ben omdat er altijd begeleiding aanwezig is. Dat is voor mij erg prettig aangezien ik fulltime werk en nog twee andere kinderen heb.
Daarnaast hebben we nu de luxe van een binnenbak, wat dus ook betekend dat we altijd kunnen rijden, we zijn allebei 'gezegend' met wintertenen en handen en met kou buitenrijden is dan echt een kwelling.

De reden dat mijn paard dus voorlopig gehuisvest blijft zoals het nu is, heeft niets te maken met dat ik denk dat het niet beter kan voor hem is, maar meer met het feit dat we nu alles zo een beetje kunnen regelen. De situatie zoals die nu is, is zeker niet ideaal maar wel het meest werkbare voor alle betrokken partijen.
Als mijn dochter straks niet meer afhankelijk is van mij wat het vervoer betreft, zou ik ook zeker graag een stalling met veel weidegang willen hebben. Ik zeg bewust veel en niet 24/7 omdat ik denk dat mijn paard zich serieus ziek zal eten.

Overigens krijgt mijn paard nooit iets als ik aankom op stal maar pas als hij klaar is met rijden, dus het hinniken als ik aankom heeft niets te maken met het voeren, het voeren wordt namelijk door anderen gedaan (de mensen die er werken).

Maar ik vind het wel flauw dat mensen worden aangevallen als ze hun paard niet 24/7 op de wei hebben.
Ik ben ook helemaal geen tegenstander van de wei, maar voor mij is dat nu geen optie.
Dan maar 2-3 maanden vakantie in de zomer.
Het lijkt mij erg prettig om mijn paard zoals afgelopen zomer altijd te kunnen huisvesten (dat is dus de wei van een ander die ik zelf niet hoef te verzorgen en alleen maar 100,- per maand voor betaal), maar dat zit er voor nu gewoon niet in, en misschien wel nooit als hij zich ziek zou vreten.
Overigens sta ik wel op de wachtlijst van de hit-actief hier in de buurt, maar dat kan wel een jaar of drie duren.
Dan kan hij ook in de winter vrij buiten blijven lopen en kan het eten beter onder controle gehouden worden ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:01

[***] schreef:
@ Bowen : mijn ideaal is verandert, en dat was omdat mijn pony dit aangaf. De blinde was bang in de weide (met schuilstal) zodra het donker was. Is nu dus verhuist van stal en gaat voor het donker binnen en is een heel andere pony .. De andere daar mankeert technisch gezien niks aan, maarja, eentje op de ene stal laten staan en de andere een half uur verder zetten was ook niet zo ideaal (en op die ene stal wilde ik om nog andere redenen weg). Had al gezegd dat het van mij eventueel mocht om die dan gewoon in de paddock te laten staan (is een schuilstal, is onbeperkt ruwvoer, .. ) maar dat werkt niet .. Die is nog voor de blinde op stal als je de draad open zet :+ Dus ja, die gaat dan ook maar gewoon mee in de routine. Blijkbaar staan ze 's morgens ook helemaal niet te springen om de paddock in te gaan, en dan is het eten dus wel op in de stal (hebben ze nog wel stro, maar geen voordroog meer of die 5 happen extra). Dus de stal op zich vinden ze ook wel wat.. Snap het zelf ook niet, maarja, het zijn & blijven gekke beesten :Y)

Hier heb ik ook helemaal niets op tegen, integendeel, ik vind je een goede verantwoordelijke paardeneigenaar zo. Je hebt gekeken naar wat voor jouw paarden goed is, je hebt voorbij je eigen beeld gekeken voor het welzijn van je paarden, je draagt zorg voor sociaal contact, beweging, vrijheid, maar ook voor veiligheid(oa het gevoel van veiligheid van jouw paard die blind is).

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:06

nee gelukkig hebben mijn ponys de luxe om 24/7 buiten te staan.

heb op het begin wel op een pensionstalling gestaan, daar 'vergaten' ze mijn pony wel eens buiten te zetten.
dat is echt niet gezellig,,, ik schrok zo hard hoe agressief hij was, oren plat in de nek en draaide zijn kont naar me toe.
ik werd op dat moment zo kwaad .. kon mijn pony niet meer trg
vanaf dat moment wist ik dat ik op geen 1 pensionstalling meer wilde staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:08

Dank je Bowen :) Ik doe mijn best :j
Maarja, volgens sommigen is het weer zo dat iedereen denkt de uitzonderingen te hebben... :P (alhoewel ik eigenlijk in deze discussie niet thuishoor aangezien ze overdag wel gewoon buiten staan, dus zolang het licht is .. is iets minder in de winter dan in de zomer, maar daar moet ik me maar bij neerleggen, ben al blij dat ze gewoon overdag buiten kunnen en zich daar goed bij voelen ;) ).

De reden dat ik wel meepost is omdat de stal groter is dan mijn pony's alleen, en de rest staat eigenlijk grotendeels binnen (enkelen komen er elke dag uit, maar zeker niet langer dan 4u volgens mij .. en anderen dan nog minder ... ). Ondanks dat het mijn voorkeur niet is kan ik niet zeggen dat die paarden er boos of zielig uit zien .. Ook geen stalondeugden gespot en dergelijke zaken. Moet zeggen dat mij dat eigenlijk wel verbaast, ik dacht namelijk ook altijd dat een paard enkel 24/7 buiten fijn kon vinden.. Maar misschien toch wel niet .. al zou het mijn keuze niet zijn voor mijn pony's ;)

Tiepfoudt

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:59

@ Nens77: Omdat je dus voor op de langere termijn wel van plan bent om je pony een leven te bieden met weer beweging (wat ik overigens super vind!), geef je indirect wel aan dat je weet dat dat beter is en gaat dus je voorkeur wel uit naar een plek waar hij veel naar buiten kan. En met alle redenen die je op noemt waarom het nu op dit moment nog niet mogelijk is, 'praat je het goed'. Ik weet dat het, zoals ik het verwoord, misschien over kan komen alsof 'het' gruwelijk is, maar dat is absoluut niet zo. Maar tegelijkertijd weten we wel allemaal dat het beter kan.

Ik wil alleen maar zeggen dat het eigenlijk met iedereen op hetzelfde neerkomt: "Het is niet ideaal voor mijn paard, maar ... (verschillende 'redenen') ..... en dan zou mijn paard het nog veel slechter hebben." Waarbij er dan veelal omheen gedraaid wordt wat 'ideaal' dan inhoud. Ik snap heel goed dat tijd vaak een probleem is, maar in mijn ogen mag dit eigenlijk geen excuus zijn. Als je een paard aanschaft, moet je beseffen dat er veel (vrije) tijd opgeslokt gaat worden. Dat ben je aan je paard verplicht.

Maar over het 'volvreten', is er geen mogelijkheid om je paard op een paddock te zetten met voldoende hooi? Dan heb je perfect de controle over wat hij binnen krijgt en tegelijkertijd is hij lekker buiten en kan hij veel bewegen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:07

@ [***]: Het is een vorm van klassieke conditionering, die zowel in negatieve zin als in positieve zin (op stal voer krijgen) kan plaatsvinden. Een voorbeeld van negatieve conditionering is een paard die op de trailer moet, dit enigszins spannend vindt en zijn hoofd stoot aan het dak en daar pijn van ondervindt. Na deze ene keer al kan het paard de trailer koppelen aan pijn en zal het de volgende keer al helemaal niet meer de trailer op willen. Het voeren van een paard op stal is een vorm van positieve conditionering, maar het blijft op een bepaalde manier hetzelfde principe en een paard kan dus al na een keer gevoerd worden na het naar binnen halen dit koppelen aan voer en zal dus graag naar binnen willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:14

Zou kunnen :j Maar dan moet de stal op zich dan toch ook wel als een fijn iets beschouwd worden, want anders zullen die 5 happen eten niet doorwegen denk ik (zeker niet omdat ze in de paddock onbeperkt eten hebben, als ze daar nu niks hadden zou het anders zijn natuurlijk ;) ). Een paard wat z'n hoofd heeft gestoten aan de trailer krijg je de keer daarna doorgaans ook niet zomaar met wat eten er weer op, ookal zou die veel doen voor dat eten... Niet?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:29

Klopt, daar heb je gelijk in. Was het maar zo simpel :P

Ik geloof ook niet dat een paard een stal direct als een verschrikkelijk iets ziet, juist door de aanpassingen die aan een box gedaan zijn om het voor een paard enigszins aantrekkelijk te maken. Zonder een laag stro of vlas, zonder hooi en zonder voer, zou een paard het op die 9 (of 12) m2 denk ik al wel snel gezien hebben. Net zoals een paard het op een kale wei, zonder voldoende ruwvoer, zonder maatjes en zonder beschutting waardoor het in de herfst/winter wordt blootgesteld aan regen, wind en sneeuw en in de zomer steeds in de volle zon staat en gepest wordt door alle vliegen het al snel gezien zal hebben. Een paard 24/7 in een dergelijk weiland zetten, vind ik toch wel dicht in de buurt van dierenmishandeling komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:03

Hmmja, sommige paarden zouden het beter hebben in een goede stal ipv in de weide waar ze op dat moment in staan ... Je kan alles verkeerd aanpakken natuurlijk, en dan is die weide net zo slecht als die stal (ja, het paard is buiten, maar daar is dan ook alles mee gezegd :+ ).

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:09

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: Omdat je dus voor op de langere termijn wel van plan bent om je pony een leven te bieden met weer beweging (wat ik overigens super vind!), geef je indirect wel aan dat je weet dat dat beter is en gaat dus je voorkeur wel uit naar een plek waar hij veel naar buiten kan. En met alle redenen die je op noemt waarom het nu op dit moment nog niet mogelijk is, 'praat je het goed'. Ik weet dat het, zoals ik het verwoord, misschien over kan komen alsof 'het' gruwelijk is, maar dat is absoluut niet zo. Maar tegelijkertijd weten we wel allemaal dat het beter kan.

Ik wil alleen maar zeggen dat het eigenlijk met iedereen op hetzelfde neerkomt: "Het is niet ideaal voor mijn paard, maar ... (verschillende 'redenen') ..... en dan zou mijn paard het nog veel slechter hebben." Waarbij er dan veelal omheen gedraaid wordt wat 'ideaal' dan inhoud. Ik snap heel goed dat tijd vaak een probleem is, maar in mijn ogen mag dit eigenlijk geen excuus zijn. Als je een paard aanschaft, moet je beseffen dat er veel (vrije) tijd opgeslokt gaat worden. Dat ben je aan je paard verplicht.

Maar over het 'volvreten', is er geen mogelijkheid om je paard op een paddock te zetten met voldoende hooi? Dan heb je perfect de controle over wat hij binnen krijgt en tegelijkertijd is hij lekker buiten en kan hij veel bewegen.

Tuurlijk zou ik mijn paard liever vaker buiten zien, het liefst overdag de hele dag want dan kan ik met mijn gezin ook eens een dagje weg omdat ik niet verplicht naar mijn paard moet maar er zit hier in de omgeving weinig waar dat ook in de winter kan. Dit betekent dus dat hij in de winter zelfs minder eruit komt dan nu want dan moet ik hem kilometers verderop huisvesten en kan mijn dochter er niet mee zelfstandig naar toe.
En als er mogelijkheden waren om hem in een paddock te zetten met hooi zou ik dat ook zeker doen maar ik ken hier geen enkele stal waar je je paard zonder toezicht uren in een paddock kan zetten laat staan dat je zelf mag gaan voeren.
We zijn wat dat betreft afhankelijk van maneges/pensionstallen waar dus iedereen zijn paardje lekker in de paddock wil zetten. Ik probeer hem dan zo vaak mogelijk met een maatje er in te zetten maar de tijd dat ze erop mogen is beperkt want er zijn maar zo nog vijf wachtenden na jou.

De hit zou wat dat betreft een stuk fijner zijn maar het kan nog wel een jaar of drie duren eer we asn de beurt zijn.
Bovendien is het niet zeker dat de hit blijft omdat de gemeente het hele gebied wil ontpolderen waardoor deze mensen ook van hun grond af gekocht zullen worden....
En zo verdwijnen er hier in de regio steeds meer stallen helaas....

En een huis met een lap grond om je paard aan huis te zetten is hier helemaal onbetaalbaar.
Overigens moet ik er wel bij zeggen dat onze pensionpaarden weinig kampen met stalgebreken en blessures ondanks dat het allemaal stalpaarden zijn. En de meesten gaan in de zomerperiode naar de wei om echt een vakantie te hebben (ze worden dan ook niet gereden enzo). En van die paarden zijn er serieus een paar die ondanks de volle wei en vriendjes om mee te spelen, bij het hek staan omdat ze er genoeg van hebben of juist vermageren in plaats van dik worden vanwege de stress.
Ik ben er dan ook nog steeds van overtuigd dat 24/7 op een wei niet voor elk paard de ideale oplossing is, om diverse redenen....
Maar DE ideale oplossing bestaat gewoon niet omdat ieder paard en ieder mens anders is.
Ik ben er wel van overtuigd dat de meesten van ons er gewoon het beste van proberen te maken.