[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:18

LadyMadonna schreef:
Zolang luchtzuigen in zo'n stukje nog als stalondeugd naar boven komt stop ik direct met lezen nikass

Huh?[/quote]

Citaat:
Het stukje wat nikass schrijft (quote) verwijst naar stal ontdeugden, waaronder luchtzuigen....
Luchtzuigen wordt over het algemeen veroorzaakt door maagzweren.
[/quote]

Die voornamelijk voorkomen bij paarden die eindeloos lang op stal staan zonder ruwvoer.
Een paard dat op een niet kale wei staat of in een paddock met hooi zal geen maagzweren ontwikkelen.

LadyMadonna

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:22

Mwah.... Heb er al 3 gezien...
Is overigens ook zeker geen verwijt naar jou toe, maar naar de schrijver van dat artikel

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:27

Okee, het stukje ging natuurlijk niet om lucht zuigen en het is ook niet on-topic om daar een discussie over te beginnen.
Er zal vast een andere manier zijn om een maagzweer op te lopen, maar ik denk dat je het toch met me eens kan zijn dat het meestal te maken heeft met te weinig ruwvoer?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:30

Dat wordt gezegd, en daar wordt handig gebruik van gemaakt. Voorlopig is het nog een hele nieuwe ontwikkeling waar volop onderzoek naar is

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:30

Nou volgens mij niet, er is al veel bekend. Maar los daarvan, de intentie van het stukje gaat over het belang van veel vrije beweging, hetgeen aansluit op het onderwerp van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:37

Dan nog maar even off topic hoor, maar wat is die nieuwe ontwikkeling dan LadyMadonna? Mijn paard is er namelijk ook gevoelig voor en die krijgt toch echt al die tijd al ruim voldoende weidegang en vrijwel onbeperkt ruwvoer...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:46

Dat luchtzuigen van maagzweren komt is vrij nieuw. Vroeger kwam het door verveling en kregen ze een band om, zogezegd

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:37

Mijn pony staat de hele dag op stal.. Vooral met deze hitte. Op de pensionstal waar ik sta, hebben we de mogelijkheid om hem de hele dag op een onbeschut weilandje te zetten, maar heb m liever niet de hele dag in de volle zon/volle regen zonder schuilmogelijkheid.
Daarom staat hij in de ochtend een halfuur in de stapmolen, en daarna gaat hij ongeveer van 9/half 10 tot half 1 het land op. :) In de avond nog een uur zn stal uit als in rijden/longeren oid. Is dat zo slecht dan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:28

LadyMadonna schreef:
Zolang luchtzuigen in zo'n stukje nog als stalondeugd naar boven komt stop ik direct met lezen nikass

LadyMadonna schreef:
Jientis schreef:

Huh?

Het stukje wat nikass schrijft (quote) verwijst naar stal ontdeugden, waaronder luchtzuigen....
Luchtzuigen wordt over het algemeen veroorzaakt door maagzweren.

En maagzweren worden weer veroorzaakt door onvoldoende ruwvoer en stress. Veel op stal staan wordt ook gezien als veroorzaker van stress.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:31

ohjajoh6 schreef:
Dan nog maar even off topic hoor, maar wat is die nieuwe ontwikkeling dan LadyMadonna? Mijn paard is er namelijk ook gevoelig voor en die krijgt toch echt al die tijd al ruim voldoende weidegang en vrijwel onbeperkt ruwvoer...

deed jouw paard het al voor aanschaf? Een gewoonte die er al in zit en een fijn gevoel oplevert slijt niet makkelijk ookal wordt de oorzaak van het ontstaan van het probleem weggenomen.

@gevlektbont, dat is niet de hele dag op stal. En er is een reden voor. Zou je je paard 's avonds na het rijden ook nog een uurtje het land in kunnen doen terwijl je opruimt en nakletst met stalgenootjes, dan is de vrije beweging in elk geval goed verdeeld.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 03-08-13 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:35

GevlektBont, Is dat een uitzonderlijke situatie door deze hitte of wordt jouw paard altijd zo gehouden.
Kijk, ik denk dat er niemand met een grote hamer staat te oordelen of het paard slecht dan wel goed gehouden wordt (zo zwart wit is het vaak niet eens, er zijn zoveel factoren die in rekening gebracht moeten worden).
Maar het zou zo moeten zijn dat iedereen ernaar streeft om het paard zo optimaal mogelijk te houden. Zichzelf zomaar neerleggen bij: 'he, mijn paard komt nooit buiten, maar dit is de stal die het dichtst ligt of het goedkoopst is en ik denk wel dat die gelukkig is' dat vind ik erg en zou niet mogen.

Om mij dan toch te wagen aan een oordeel over jouw stal. Ik tel altijd alleen vrije beweging op, stapmolen, longeren en dergelijke zijn alternatieven (die ik ook vaak aangrijp), maar zijn niet as good as vrije beweging. Jouw paard heeft dus 5 -5,5 uur per dag beweging waarvan 3 - 3,5 uur vrije beweging is. Het paard staat 18,5-19 uur op stal. Het paard bevindt zich in een kleine ruimte voor 20,5 - 21 uur. Mijn oordeel: niet goed genoeg.
Is nog maar de vraag hoeveel waarde jij aan mijn oordeel hecht. ;)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:39

Ik tel juist de uren dat ze op stal staan ipv de uren dat ze uit hun stal zijn.
Dus 6 uurtjes uit de stal zegt dus eigelijk 18 uur op stal.
Dat klinkt toch plots minder paard vriendelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:36

Ik bedoel met dat ik alleen vrije beweging tel als zijnde "goed". Longeren en stapmolen en dergelijke zijn voor mij niet evenwaardig aan vrije beweging, dus dat tel ik niet mee met het "uit stal zijn".

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:47

ik tel het wel mee. Het geeft namelijk wel:
1. beweging
2. afwisseling van omgeving
3. sociaal contact (met mens, maar bij samen op buitenrit ook met andere paarden er op uit)

Er zijn altijd ook paarden geweest die gewoon veel moesten werken voor de kost... Dan blijven er ook minder vrije uren over.

Tuurlijk is het voor het paard fijner om in verhouding meer vrije beweging met andere paarden te hebben dan gedwongen beweging/training/werk. Maar voor de gezondheid van het paard tellen ook die uren mee. Daarnaast moet er voldoende vrije bewegingsmogelijkheid zijn met bij voorkeur ook vrij sociaal contact met andere paarden.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:04

Mijn paard kan niet meer naar buiten dan dat ze nu gaat: 24/7. Ze moet er nog aan wennen en als ik haar ophaal wil ze maar wat graag naar stal. Ik ga er van uit dat ze er vanzelf aan went om gewoon altijd in deze kudde buiten te staan. Mijn stal is echt een paarden paradijs! 55 hectare land waar ze in 3 groepen op staan. 2 groepen gaan om 8 uur naar buiten en om 22:00 weer naar binnen, de 3e groep blijft buiten.

Voor de eigenaren is de stal ook prima, goede buitenbak, binnenbak, longeercirkel, paraleli weiland :P , crossweiland, geweldige uitrijmogelijkheden! En nog goed betaalbaar ook.

(ik heb eerst mijn paard in een dag groep gehad omdat er nog geen plaats was 24/7. Dat waren uiteindelijk 4 maanden)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:13

joyce B schreef:
1. beweging
3. sociaal contact (met mens, maar bij samen op buitenrit ook met andere paarden er op uit)

En zo zie je maar dat iedereen er anders over denkt.
Twee uur in de stapmolen is voor mij niet gelijkwaardig aan twee uur weidegang.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:16

in de stapmolen vind ik verschrikkelijk voor een paard. Enorm geestdodend verplicht constant dezelfde rondjes lopen en verder geen kant op kunnen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:10

Een paard dat meer dan de helft van een etmaal op stal (van 3,5 x 3,5 staat) kan ik geen waardering voor hebben. Dat is gewoon te lang.
Een paard moet minstens 2/3 van een etmaal vrij buiten kunnen lopen met andere paardenvriendjes.

Een stapmolen zou een aanvulling kunnen zijn, maar is in geen geval beter dan longeren, hier wordt gelongeerd en DAARNA in de stapmolen. De stapmolen is overigens wat anders dan een trainingsmoilen, waar ook draf programma op zit. Dat zit er hier ook, maar wordt nooit ingezet.

Wie zijn paard uit gemak wil trainen via een trainingsmolen met drafstand heeft het niet begrepen.
Het uitstappen in een trainingsmolen op stap-stand zie ik geen probleem in.

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:15

Hij staat altijd zo, met de hitte iets eerder op stal en als ik overdag ben ipv in de avond neem ik ruim de tijd en staat hij langer op het weiland. :) Hij heeft een tijdje op een 24/7 - 12/7 buiten stal gestaan, maar zolang buiten deed je hem geen lol mee helaas. :n Zou m wel langer buiten willen hebben, maar hij is het na een tijdje gewoon zat en staat dan met plezier op stal zn bijna onbeperkte kuil te knabbelen. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:17

Als een paard 2 uur in een stapmolen per dag krijgt (dan vraag ik mij af of het een stap of trainingsmolen met draf-mogelijkheden) en verder niks op zo'n dag, dus geen weidegang, en voor de rest op stal; staat, dan wil ik iets zeggen, dat ik voor de goede orde beter niet kan zeggen.
Zo'n molen is een AANVULLING, nooit een vervanging van het zelf longeren of rijden.

Hier stappen de paarden zich na longeren of rijden een 10-15 minuten uit in de molen.

De molen wordt zeker nooit gebruikt als vervangende traing of lichaamsbeweging!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:22

terpentijn schreef:
Citaat:
Het uitstappen in een trainingsmolen op stap-stand zie ik geen probleem in.

ik op zich ook niet, maar je kunt toch net zo goed aan de hand uitstappen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:31

Als je meerdere paarden per dag moet trainen kan ik me voorstellen dat een stapmolen idiaal kan zijn.

Wat is een parelli wei :?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:34

In een grotere stal is dat niet mogelijk ieder paard 10-15 minuten an de hand uit te stappen,dan isa zo'n uitstap-molen prima... im de tussentijd worden er andere paarden gereden of gelongeerd... sommigen gaan dan in de uitstapmolen en sommigen niet.....
Zodra zo'n molen als (vervangende) training wordt bezien, ben je denk ik verkeerd bezig.

Trainen doe je een paard persoonlijk, of het nu longeren is of rijden, een molen mag te allen tijde slechts een aanvulling, maar nooit een vervanging zijn.

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:11

Het is een stapmolen, geen trainingsmolen. :) Ik zie het dan ook niet als vervangende training oid, het is gewoon 's ochtends een halfuur om de beentjes te 'strekken' en daarna t land op. 's Avonds rijd of longeer ik. En dan gaat hij afentoe nog een halfuurtje in de molen om uit te stappen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:15

Gini schreef:
joyce B schreef:
1. beweging

En zo zie je maar dat iedereen er anders over denkt.
Twee uur in de stapmolen is voor mij niet gelijkwaardig aan twee uur weidegang.

Wie zegt dat het gelijkwaardig is? Ik zeg dat het meetelt terwijl jij het niet mee vind tellen. Dat klopt niet in mijn ogen. Het is een andere vorm van beweging en afwisseling ten opzichte van op stal staan dan weidegang of paddock. Het is een aanvulling op de uren vrije beweging. Net als grazen aan de hand, wandelen, longeren, vrijheidsdressuur of werken aan de hand. Het breekt de dag in verschillende stukjes en tussen de maaltijden door houdt het het paard bezig.

Qua beweging en voor de conditie is de stapmolen zelfs meer waard dan de wei, omdat er stevig doorgestapt wordt. En voor paarden die snel te dik worden in de wei, is het ook nog eens beweging en afleiding zonder eten, waar ze van af vallen... In een paddock staan ze vaak veel stil. Dus ook ten opzichte van een paddock (uitgezonderd evt. Paddock Paradise) geeft het meer beweging.

Ik heb geen stapmolen, maar ondanks dat ze hier 24/7 heen en weer kunnen lopen, zou ik er best 1 willen hebben om mijn insulineresistente merrie en de te dikke ponymerrie elke dag 1 of 2x een half uur in te zetten om te stappen. Ik heb door jonge dochter niet de mogelijkheid elke dag lekker een uur te gaan wandelen overdag...

En had ik op een stal gestaan waar een stapmolen was (of trainingsmolen) dan had ik er ook dankbaar gebruik van gemaakt. Niet 2 uur natuurlijk ;) Maar wel naast minimaal een dagdeel paddock/dagdeel weidegang (met minimaal 1 ander paard) en training aan longe of onder het zadel. Hoe meer rustige beweging hoe beter in mijn ogen...