Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:56

Is lang maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn/haar paard langer in de weide/paddock te laten en de mogelijkheid voor een andere stal waar dit wel kan is niet altijd een optie.[/quote]

Neem dan geen paard.

je neemt toch ook geen hond als je die 20 uur per dag in een bench stouwt.[/quote]

Dit vind ik nou ook. Ik snap ook niet dat het heel normaal is om wel een paard te hebben die 20 uur per dag in een stal staat. Bij een hond zal iedereen er roerend mee eens zijn dat die niet 20 uur opgesloten in huis hoort. Waarom is t bij n paard dan ineens normaal?

Eunomia

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:59

De mensen waar ik paarden voor rijd hebben ze 24 uur per dag buiten staan.
Ze kunnen wel de stal in maar dat doen ze eigenlijk alleen als het heel heet is, in de regen staan ze het liefste buiten.
Ik vind op zich dat een paard veel naar buiten moet kunnen, wij mensen vinden het ook niet fijn om 24/7 opgesloten te zitten in een hokje van ongeveer 15 m² en dan hebben ze het nog redelijk luxe.
Kijk, 24 uur per dag is het fijnste, dat geeft een vrij gevoel, maar vanaf 8h 's ochtends tot ongeveer 18h 's avonds zou het al goed zijn. :))

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:01

De mijne gaat 's ochtends van 9:00 tot ong 10:30 naar buiten. Staat dan 2 uurtjes op stal met een berg hooi, en gaat dan 's middags van 12:30 tot 17:00 weer naar buiten. En 's avonds wordt ze meestal nog gereden :)

Ik had zeker liever gehad dat ze nog meer naar buiten kon, maar dat gaat helaas niet =)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:21

tine10 schreef:
20 uur op stal is nogal lang.. -O-

Als het 20 uur achter elkaar zou zijn misschien wel. Maar als je 4 x per dag(een beetje verdeeld over de dag) eruit komt dan is dat mijn inziens beter dat 24/7 op een kaalgeslagen stukje grond.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:29

NatasjavE schreef:
tine10 schreef:

Als het 20 uur achter elkaar zou zijn misschien wel. Maar als je 4 x per dag(een beetje verdeeld over de dag) eruit komt dan is dat mijn inziens beter dat 24/7 op een kaalgeslagen stukje grond.

Er zijn heus meer opties dan dat.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:33

NatasjavE schreef:
tine10 schreef:

Daar kan je nog wel vrij rond lopen..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:34

judith370 schreef:
NatasjavE schreef:

Daar kan je nog wel vrij rond lopen..

Inderdaad. :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:38

Wat ik trouwens wel erg van belang vind bij een paard dat op stal staat, is ruwvoergift. Als een paard onbeperkt (en dan bedoel ik echt onbeperkt) toegang tot ruwvoer heeft, verveelt hij zich tenminste niet. Want dat vind ik het ergste aan een paard dat lange tijd op stal staat - de verveling. Paarden die de godganse dag staan te kribbebijten, weven, weetikveelwat. Als we in een dierentuin stereotiep gedrag zien, spreken we er schande van, maar bij een paard is het kennelijk minder erg in de ogen van velen. Ik zou het verschrikkeljk vinden als mijn paard stereotiep gedrag zou ontwikkelen. Dat is namelijk gewoon ziekelijk gedrag. En véél stalpaarden vertonen stereotiep gedrag en dat is ook volkomen verklaarbaar. Een paard slaapt hooguit drie uur per etmaal. Op stal staan betekent voor de meeste paarden weinig meer dan wachten, wachten en nog eens wachten. Dat doen wij zelfs onze gevangenen niet aan. :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:43

Lara_Silver schreef:
Yesorno schreef:
Mijn paard komt s ochtends in de molen en sowieso 1 a 2 uurtjes in de paddock per dag.
Daarnaast wordt ze ook nog elke dag gereden.

Wow en dat alles zonder weidegang? :oo

Weidegang is geen noodzaak hoor in de winter (vind ik). Mijne gaan ook al een tijdje niet meer het land op, dat is veelte nat en trappen ze zo kapot. Daarom moeten ze het met de paddock en hooi doen (wel hele dagen, en vannacht blijven ze weer buiten).

Verder; kaalgeslagen stukje grond vind ik veel beter dan 20 uur in een 3x3 (of iets grotere als je geluk hebt) stal. Uiteraard wel in combinatie met ruwvoer gift. Mijne staan in een zandpaddock (geen gras) 24/7 buiten, maar hebben wel nagenoeg onbeperkt ruwvoer.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:52

Tancreda4 schreef:
Lara_Silver schreef:
Weidegang is geen noodzaak hoor in de winter (vind ik). Mijne gaan ook al een tijdje niet meer het land op, dat is veelte nat en trappen ze zo kapot. Daarom moeten ze het met de paddock en hooi doen (wel hele dagen, en vannacht blijven ze weer buiten).

Verder; kaalgeslagen stukje grond vind ik veel beter dan 20 uur in een 3x3 (of iets grotere als je geluk hebt) stal. Uiteraard wel in combinatie met ruwvoer gift. Mijne staan in een zandpaddock (geen gras) 24/7 buiten, maar hebben wel nagenoeg onbeperkt ruwvoer.

Ben ik 't helemaal mee eens!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:34

Als het te nat is gaan ze wel naar binnen (snachts, zodat ze wel droog kan slapen zoals afgelopen week heeft ze snachts binnen gestaan) maar overdag gewoon buiten. Nu is het aardig droog in de paddock (en warm buiten) dus blijft ze weer buiten.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:40

Mijn paarden staan elke dag ongeveer 8 tot 10 uur buiten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:50

Tancreda4 schreef:

Ik neem aan dat je zelf wel het verschil kan bedenken tussen 24/7 buiten in een paddock met ruwvoer, en 2 uurtjes op de paddock wat dan naast actieve beweging het enige moment is dat ze uit de box komen? I rest my case.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:01

Ja tuurlijk, vandaar ook mijn tweede stukje dat ik heb getypt ook. Echter doe jij het over komen: "En dat zonder weidegang??" of weidegang heilig is, dus op GRAS lopen. Terwijl dat naar mijn inziens helemaal niet echt nodig hoeft te zijn.

Ik had vorig jaar enkel de mogelijkheid tot enkele uren buiten, daar was ik al heel blij mee. Soms moet je wel roeien met de riemen die je hebt. Ik ben blij dat ik nu ben verhuisd en ze sowieso buiten komen hele dagen en ik niet zelf meer hoef te haasten (meerdere keren naar stal) om ze buiten te hebben.

Jammer is dat zoveel stallen de ruimte en mogelijkheden niet geven. Ik zou op die manier ook geen paarden willen houden :n (daarnaast betaal je voor die optie vaak ook nog eens veel meer, raar systeem eigenlijk)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:09

Tancreda4 schreef:
Ja tuurlijk, vandaar ook mijn tweede stukje dat ik heb getypt ook. Echter doe jij het over komen: "En dat zonder weidegang??" of weidegang heilig is, dus op GRAS lopen. Terwijl dat naar mijn inziens helemaal niet echt nodig hoeft te zijn.

Ik had vorig jaar enkel de mogelijkheid tot enkele uren buiten, daar was ik al heel blij mee. Soms moet je wel roeien met de riemen die je hebt. Ik ben blij dat ik nu ben verhuisd en ze sowieso buiten komen hele dagen en ik niet zelf meer hoef te haasten (meerdere keren naar stal) om ze buiten te hebben.

Jammer is dat zoveel stallen de ruimte en mogelijkheden niet geven. Ik zou op die manier ook geen paarden willen houden :n (daarnaast betaal je voor die optie vaak ook nog eens veel meer, raar systeem eigenlijk)

Ik heb inderdaad weidegang geschreven omdat het paard blijkbaar al op de paddock komt. Realistisch gezien is op een gegeven moment 's winters sowieso niet veel meer van het gras over of ligt het onder een dikke laag sneeuw. Maar dan minstens op de paddock met knabbelmogelijkheid, want hoeveel paarden vervelen zich wel niet stierlijk op de paddock. Die doen 5 minuutjes even gek en staan daarna in een hoekje. Nu wil ik niet zo gaan overdrijven door te zeggen 'dan moeten die mensen maar geen paard nemen' maar roeien met de riemen die je hebt is ook rondkijken naar een andere stal waar paardlief het beter zou hebben. Verder geef ik je groot gelijk, raar dat men voor het vervullen van één van de basisbehoeften van een paard meer zou moeten betalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:20

tine10 schreef:

Thirty schreef:
Tinky12 schreef:

Is lang maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn/haar paard langer in de weide/paddock te laten en de mogelijkheid voor een andere stal waar dit wel kan is niet altijd een optie.

Neem dan geen paard.

je neemt toch ook geen hond als je die 20 uur per dag in een bench stouwt.

Ik denk dat een paard dat er 3x per dag uit komt en daarvan 2x echt beweging krijgt, misschien wel meer beweegt dan het paard dat de hele dag in een zandpaddock of stenen paddock staat met wat ruwvoer en waarvan het baasje niet elke dag hoeft te komen omdat het dier toch wel lekker buiten staan.

ik zie zo'n dag zo voor me:

8:00 hooi en krachtvoer
tussen 10 en 11 uit de stal naar stapmolen/trainingsmolen en daarna weer terug naar stal
12 uur portie hooi en evt. krachtvoer
14:00-15 a 16 uur: 1 a 2 uur in de paddock (liefst met een maatje)
17:00 portie hooi en evt, krachtvoer
19:30-21:30 baasje komt en gaat lekker poetsen, een uur trainen en daarna rustig uitstappen en naverzorgen.
22:00 de laatste grote portie ruwvoer voor de nacht.

Toch een redelijk afwisselend dagprogramma lijkt me? langer in de paddock zou natuurlijk wel fijn zijn, maar verdeeld over de dag en afgewisseld met de maaltijden op stal ziet dit paard toch verschillende omgevingen en kan zich zowel vrij bewegen als dat het echt getraind wordt.

Als een paard eet verveeld het zich niet... En tussen de maaltijden door komt zo'n paard er in elk geval wel uit en krijgt beweging.
Langer buiten is natuurlijk altijd fijn, maar als het slecht weer is, dan denk ik dat het paard het zo erg niet vind om droog en schoon op stal wat te knabbelen en te kijken naar en neuzen met andere paarden... En als de stal een buitenluik heeft voor licht en frisse lucht en uitzicht, dan kunnen ze daar ook van genieten.

Een dag op een kale rechthoekige paddock is ook maar saai als er niets meer te eten valt.
Het is niet voor niets dat steeds meer mensen proberen hun paddock interessanter te maken met takken, speeltjes, ruwvoer, andere vorm of indeling, bomen/struiken, schuurpaal etc.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:24

Om zo een natuurlijkere leefomgeving te maken, met meer afwisseling lijkt mij.
Wat nog altijd paardvriendelijker en natuurlijker is dan 20 uur droog op stal..

Maar da's mijn mening maar :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:27

We gaan voor een loopstal waarschijnlijk :$ nog even wat dingen bespreken en kijken of iemand anders ook wil en dan willen we onze paardjes samen in een loopstal zetten. (Alleen in een loopstal vond ik minder handig... Wil hem niet alleen laten staan sowieso niet.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:28

Mijn pony staat ook dag en nacht buiten :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:31

klopt, dat zeg ik dus ook, de afwisseling. Maar verspreid over de dag in verschillende omgevingen is ook afwisseling, zorgt voor beweging en helpt tegen verveling!

Het is niet altijd zo zwart wit. Een kale paddock zonder voer of vriendjes, of met slechte bodem of in de regen zonder schuilmogelijkheid kan ook saai en dieronvriendelijk zijn. Dierenwelzijn hangt van meer factoren af. Dus moet je naar het complete plaatje. Niet alleen in uren en of die in een stal of buiten zijn.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:07

Ben het met Joyce B eens

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 12:09

joyce B schreef:
klopt, dat zeg ik dus ook, de afwisseling. Maar verspreid over de dag in verschillende omgevingen is ook afwisseling, zorgt voor beweging en helpt tegen verveling!

Het is niet altijd zo zwart wit. Een kale paddock zonder voer of vriendjes, of met slechte bodem of in de regen zonder schuilmogelijkheid kan ook saai en dieronvriendelijk zijn. Dierenwelzijn hangt van meer factoren af. Dus moet je naar het complete plaatje. Niet alleen in uren en of die in een stal of buiten zijn.

Ben ik het ook mee eens.
Ik heb inmiddels al aardig wat stallen mee gemaakt, en mij valt het zelfs op dat stallen waar ze veel buiten komen het vaker ontbreekt aan goede zorg. Bijv. dat ze veels te weinig bijgevoerd krijgen, of dat er niet goed op ze gelet wordt. Ik heb ook liever een paard dat in de winter veel binnen staat maar wel onbeperkt ruwvoer krijgt, dan een paard dat alleen maar buiten staat maar op een houtje moet bijten en daardoor zand gaat eten.

Ik heb gisteren ff een rondje stallen kijken gedaan en heb dus nergens een stal gezien waar het beter is dan waar ik nu sta. Overal 1 a 2 uurtjes naar buiten, of ze staan wel buiten maar op een paddockje zo groot als hun eigen box, en gescheiden -O- of op verharde paddocks.
Voor mij nog meer een bevestiging dat deze poll niet helemaal het gemiddelde weergeeft :o

Yesorno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:44

Tooske schreef:
Yesorno schreef:
Mijn paard komt s ochtends in de molen en sowieso 1 a 2 uurtjes in de paddock per dag.
Daarnaast wordt ze ook nog elke dag gereden.

Voor in de winter is dit toch helemaal niet slecht? Snap niet dat iedereen hier zo over valt...
In de zomer hopelijk wel weidegang.

In de zomer komen ze overdag uiteraard in de wei :)
Weidegang zou mooi zijn in de winter, maar dat is amper mogelijk hier in de buurt.
Wel gedraineerde paddocks. Denk wel dat een paard weinig om luxe geeft, maar rollen in de blubber doet die niet en kan nu wel lekker in het droge zand.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:53

Ik woon ook in de randstad en bij ons is kunnen de eigenaren gelukkig zelf kiezen wat ze willen.

Bij ons staan bijna alle mini's nu nog 24/7 op het land (stuk of 17) en een kleiner groepje 24/7 op de paddock (half betegelt, half zand met schuilstallen) omdat de baasjes dat zelf fijner vinden.

De mensen met kleine pony's kunnen dus zelf kiezen wat ze liever willen.

De grote paarden staan allemaal 24/7 op de paddock omdat zij wel al het land stuk lopen.
Als het echt koud wordt is er van de groep van 5 geloof ik nu 1 paard dat 's nachts op stal gaat.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:57

Soprano schreef:
Ik schrok toch wel hoeveel paarden er enkel uitkomen om te rijden, maar 1-3uur :oo

De mijne staat zomer en winter 24/7 buiten (met schuilstal) wij wonen in een heel moerassig gebied dus het is hier heel snel een modderboel maar ze hebben ook steeds een plek waar ze droog kunnen staan en die modder deert hen niet hoor, ze racen er even goed door en niets zo leuk als een modderbad! (baasje vindt dit wel iets minder :D )

En dan krijg je dit dus :D http://i1265.photobucket.com/albums/jj5 ... C_0316.jpg vuil als een zwijn maar o zo gelukkig, mijn tinker is echt niet gemaakt om op stal te staan, maar welk paard wel natuurlijk :)

Haha, geweldige foto! Inderdaad ziet de tinker er happy uit. En wat vies zeg! Heerlijke foto!