Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:ik ben dan wel benieuwd of je datzelfde verhaal dan ook van toepassing vindt op stalpaarden die maar staan te trutten dat ze naar binnen willen , na een half uurtje op een waardeloze wei of paddock ?
kimmie261 schreef:nou ja,mss dat je je mening eens bij kan stellen..
ik weet nog wel dat ik mijn friesje naar de hengst bracht waar ze ook op de wei ging,nog erbij gezegd,om 5 uur gaat ze rennen..en ze beukt alles omver ze wil dan naar binnen,hou daar ajb rekening mee..
nah dat zou wel meevallen,en de eerste dag werd er triomfantelijk gezegd dat ze graag naar buiten ging hoor,uhu hier ook hoor...alleen om 5 uur wil ze naar binnen en gaat dan zo rennen dat ze zichzelf helemaal gek maakt...
2 dagen later belde ik hoe het ervoor stond en kreeg het verhaal dat ze nog nooit een paard meegemaakt hadden die zo gek werd op de wei en die zo als ene gek bleef rennen,en inderdaad daarbij alles en iedereen omver beukte ( ook veulens enz) dit paard stond op een mega land met veel gras veel vriendjes enz enz,maar ze wíl gewoon naar binnen,waarom dan tegen haar wil perssee buiten houden??
laat dat beessie lekker binnen staan dan,ze is daar gelukkig ( en ja dat kán,echt..paarden kunnen echt happy zijn in hun eigen stal,al lijkt dit ws in jullie ogen totaal onwaarschijnlijk..)
ik zie daar werkelijk geen reden in om zo'n paard dan in alle geweld op een wei te houden.....
kimmie261 schreef:nou ja,mss dat je je mening eens bij kan stellen..
ik weet nog wel dat ik mijn friesje naar de hengst bracht waar ze ook op de wei ging,nog erbij gezegd,om 5 uur gaat ze rennen..en ze beukt alles omver ze wil dan naar binnen,hou daar ajb rekening mee..
nah dat zou wel meevallen,en de eerste dag werd er triomfantelijk gezegd dat ze graag naar buiten ging hoor,uhu hier ook hoor...alleen om 5 uur wil ze naar binnen en gaat dan zo rennen dat ze zichzelf helemaal gek maakt...
2 dagen later belde ik hoe het ervoor stond en kreeg het verhaal dat ze nog nooit een paard meegemaakt hadden die zo gek werd op de wei en die zo als ene gek bleef rennen,en inderdaad daarbij alles en iedereen omver beukte ( ook veulens enz) dit paard stond op een mega land met veel gras veel vriendjes enz enz,maar ze wíl gewoon naar binnen,waarom dan tegen haar wil perssee buiten houden??
laat dat beessie lekker binnen staan dan,ze is daar gelukkig ( en ja dat kán,echt..paarden kunnen echt happy zijn in hun eigen stal,al lijkt dit ws in jullie ogen totaal onwaarschijnlijk..)
ik zie daar werkelijk geen reden in om zo'n paard dan in alle geweld op een wei te houden.....
pmarena schreef:Tja , je bepaalt zelf of je een pony / paard koopt...en waar je hem neerzet
Je koopt ook geen Koi-karpers als je daar geen goede vijver voor hebt....
scoxxx schreef:Lovely schreef:. Allemaal voorbeelden van verpest gedrag en slechte opvoeding die maar al te vaak weggewuifd worden onder een verkeerde noemer zodat het baasje niet de schuld lijkt te hebben. Maar laat ik het even heel duidelijk stellen dat een paard dat niet op stal wil staan, zich gewoon slecht gedraagt in het hier en nu en niet omdat hij verlangt naar een situatie waar hij over fantaseert. Paarden kunnen niet fantaseren en ook niet vanuit hun stal aan hun weiland denken. Ze kunnen wel reageren of associëren op situaties in het hier en nu en die te maken hebben met de routines zoals het buitenzet beleid (tijd en volgorde), maar ook dan kan ingegrepen worden op het gedrag van het paard. Het zou misschien schelen als paardeneigenaren wat minder wil, wensen en verlangens aan hun paarden zouden toeschrijven en wat meer bij zichzelf zouden stilstaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over projecteren en spiegelen en dingen die we graag willen zien in ons paard en zijn gedrag.
Sterk punt. Goed beargumenteert en ik ben het grotendeels met je eens. Maar wat is de relatie tussen onopgevoede paarden en stalpaarden?
Mijn kudde sinds 10 jaar 24/7. Alle accomedatie is er om er stalpaarden van te maken: geen gebrek aan geld what so ever. Kost me meer geld juist die 24/7-situatie: alle investeringen in droge paddocks en extra schuilgelegenheden.
Alle staldeuren staan open 24/7: paarden gaan er niet in. Dus wat heeft die weigering van de paarden te maken met het wel of niet opgevoed zijn?
Lovely schreef:pmarena,ik heb in mijn stukje ook iets genoemd over een weiland, maar misschien heb je dat gemist omdat je te graag over de stal wilde lezen. Dat paddock paradise vind ik ook zoiets onbenulligs, een paard is toch geen hamster? Hitactief vind ik ook niks omdat je een paard dan helemaal aan zijn lot en een machine overlaat, ik vind dat heel erg slecht paarden-man-schap en de verkeerde manier om een paard te houden. Dat er mensen geld aan verdienen is gewoon bij de beesten af.
Lovely schreef:160 meter maarliefst? Mijn paard stond op 6 hectare en was in volle galop een paar minuten onderweg naar het einde.
En wat het kortzichtige betreft kan ik je alleen maar aanraden om eens nauwkeurig in de spiegel te kijken. Ik lees jouw posts niet meer omdat ze alleen maar bedoeld zijn om je eigen situatie te promoten en om jezelf gelijk te geven. Succes met je hamsterkooi!