Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:13

als ze dan naar binnen gaat krijgt ze niets..maar ze krijgen wel voer op stal ja...daarom haal ik ze ook naar binnen..

wat is er mis met voeren op stal dan? of je nu voer binnen legt of buiten...als je het buiten legt staan ze graag buiten (zogenaamd) omdat ze daar hun vreten krijgen...dat is toch simpel...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:16

kimmie : wie zegt dat het altijd een waardeloze wei is :?

Dat maak je er zelf van ;)

Het is gewoon heel vaak zo bij die verhalen van mensen wiens paarden het niet leuk vinden op de wei , dat dat een typisch geval is van een plek waar mijn pony ook niet graag op de wei zou staan..... vanwege allerlei redenen.

Net zoals veel paarden die niet binnen willen staan , daar vaak een prima reden voor hebben.

Maar altijd komt nergens ter sprake hoor :)

Pas als je een paard ècht een keuze geeft zie je waar ze het liefste staan op welke momenten , en dan is het inderdaad ook nog de ene dag zus en de andere dag zo :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:21

omdat jij dit zegt:
pmarena schreef:
ik ben dan wel benieuwd of je datzelfde verhaal dan ook van toepassing vindt op stalpaarden die maar staan te trutten dat ze naar binnen willen , na een half uurtje op een waardeloze wei of paddock ? :)

waarom is per definitie die wei meteen weer waardeloos??

feit is dat ze hier of in de wei staan of op stal,maar zou op zo'n heen en weer ren dag er een open verbinding zijn naar de stal zou ze dus binnen staan...

alleen tja die mogelijkheid tot zelf kiezen hebben ze hier niet en ga ik ook niet maken ,heeeeel mss ooit in de verre toekomst als hier nog 2 of 3 paardjes staan,dat ik dan alles open gooi,maar de paarden die ik nu heb leent zich de situatie daar niet toe...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:26

Tja hoor eens , als je een definitie en een voorbeeld zelf niet uit elkaar kunt houden , hoe moet ik het dan uit gaan leggen ? :P

Maargoed , als je die uitspraak graag van me wilt dan wil ik best wel zeggen dat de kans dat de betreffende wei niet echt tof is (op dat moment) wel redelijk dicht tegen de 100% zit , als een paard er nog geen uurtje zichzelf op kan vermaken :P

Dat is gewoon niet normaal en heel erg sneu bij een dier als een paard , als die na een dag op stal nog geen uurtje op een wei wil staan en dan al weer naar binnen wil , dan zit er ergens iets heel erg niet goed. Mijns inziens is de diervriendelijke oplossing dan niet om het dier dan maar binnen te houden de hele dag....waar wel vaak voor gekozen wordt :n

En ja dat is mijn MENING :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:32

nou ja,mss dat je je mening eens bij kan stellen..

ik weet nog wel dat ik mijn friesje naar de hengst bracht waar ze ook op de wei ging,nog erbij gezegd,om 5 uur gaat ze rennen..en ze beukt alles omver ze wil dan naar binnen,hou daar ajb rekening mee..

nah dat zou wel meevallen,en de eerste dag werd er triomfantelijk gezegd dat ze graag naar buiten ging hoor,uhu hier ook hoor...alleen om 5 uur wil ze naar binnen en gaat dan zo rennen dat ze zichzelf helemaal gek maakt...

2 dagen later belde ik hoe het ervoor stond en kreeg het verhaal dat ze nog nooit een paard meegemaakt hadden die zo gek werd op de wei en die zo als ene gek bleef rennen,en inderdaad daarbij alles en iedereen omver beukte ( ook veulens enz) dit paard stond op een mega land met veel gras veel vriendjes enz enz,maar ze wíl gewoon naar binnen,waarom dan tegen haar wil perssee buiten houden??

laat dat beessie lekker binnen staan dan,ze is daar gelukkig ( en ja dat kán,echt..paarden kunnen echt happy zijn in hun eigen stal,al lijkt dit ws in jullie ogen totaal onwaarschijnlijk..)

ik zie daar werkelijk geen reden in om zo'n paard dan in alle geweld op een wei te houden.....

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:37

Go, ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat het fijn vind om op stal te staan ipv op wei. En al helemaal niet eentje die het leuker vond om 24 per dag op stal te staan en tegen een muur aan te kijken :P . Die van mij haat op stal staan, die gaat klooien, schuren, knagen.. En op wei kan hij heerlijk crossen, knuffelen met vriendjes, gras eten, en dan is alles goed. Ga verder mee met pmarena.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:44

kimmie261 schreef:

ik weet nog wel dat ik mijn friesje naar de hengst bracht waar ze ook op de wei ging,nog erbij gezegd,om 5 uur gaat ze rennen..en ze beukt alles omver ze wil dan naar binnen,hou daar ajb rekening mee..

nah dat zou wel meevallen,en de eerste dag werd er triomfantelijk gezegd dat ze graag naar buiten ging hoor,uhu hier ook hoor...alleen om 5 uur wil ze naar binnen en gaat dan zo rennen dat ze zichzelf helemaal gek maakt...

2 dagen later belde ik hoe het ervoor stond en kreeg het verhaal dat ze nog nooit een paard meegemaakt hadden die zo gek werd op de wei en die zo als ene gek bleef rennen,en inderdaad daarbij alles en iedereen omver beukte ( ook veulens enz) dit paard stond op een mega land met veel gras veel vriendjes enz enz,maar ze wíl gewoon naar binnen,waarom dan tegen haar wil perssee buiten houden??

laat dat beessie lekker binnen staan dan,ze is daar gelukkig ( en ja dat kán,echt..paarden kunnen echt happy zijn in hun eigen stal,al lijkt dit ws in jullie ogen totaal onwaarschijnlijk..)

ik zie daar werkelijk geen reden in om zo'n paard dan in alle geweld op een wei te houden.....

Er bestaat een kans dat dit paard gewend geraakt aan het 'stalleven' en de wei niet gewend is. Dat betekend dat het paard uit z'n oude vertrouwde omgeving in iets totaal vreemds word gezet. Ik denk dat het paard vanzelf went aan de wei, en zal het na een paar weken/maanden de wei boven zijn stal verkiezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:45

kimmie261 schreef:

Welke mening zou ik bij moeten stellen ?

Er worden mij in dit topic namelijk allerlei meningen toegedicht die ik helemaal niet heb , maar die mensen zelf uit hun verband hebben gerukt :)

Maar betreffende je voorbeeld : heb je het dan over een paard dat na een half uurtje al zo gaat flippen , volgens mij niet toch ;)
Een dier dat na een halve dag naar binnen wil doordat het dat gewend is , is volgens mij vrij normaal.

Ik vind het wel behoorlijk extreem gedrag , passend bij Lovely's stukje over stalslopende paarden maar dan de weide-variant , ben wel oprecht benieuwd of ze dit dan ook een gebrek aan opvoeding vindt :)

Waar Rena vroeger stond was het ook zo dat ze in de winter rond de schemering naar binnen gingen , en daar was ook een mafkees van een KWPN-er die dan om een uurtje of 4 al als een gek langs het draadje heen en weer begon te rennen , daar gingen de anderen ook niet bij in de weg staan hoor , die keken wel lekker uit :P

Is gewoon gewenning. In de zomer bleef dat dier ook dag en nacht lekker buiten en dan deed ze niet zo stom want dan wist ze wel dat ze toch niet dat riedeltje van naar stal + brokjes kreeg. Dat geren ebt dan nog een paar dagen / weken door en dan hebben ze het in de gaten en was de stal-stress ;) weg want ze leefden dan gewoon lekker als een kuddetje op de wei. Heel leuk om te zien wat voor ritmes ze dan zèlf gaan volgen.

Nu met het paddock-paradise (rotnaam) in wording is dat nog veel leuker , zie je ze de hele tijd een beetje rondwandelen :)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:54

pmarena schreef:
Tja , je bepaalt zelf of je een pony / paard koopt...en waar je hem neerzet :)

Je koopt ook geen Koi-karpers als je daar geen goede vijver voor hebt....

Maar situaties kunnen veranderen! Stallen houden soms op te bestaan om maar wat te noemen. Ik zou dolgraag een inloopstal voor mijn paard willen. Ik ben van mening dat het paard zelf moeten kunnen kiezen of hij binnen of buiten staat. Paard weet het beter dan wij. Maar dit soort plekken zijn helaas schaars. Ik heb zo'n plek helaas nog niet gevonden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:57

Dat kan uiteraard , die pech kun je hebben :j

Hoe je er vervolgens mee om gaat verschilt alleen heel erg....er zijn maar weinig mensen die dan serieus echt diepgaand zoeken naar een fijne nieuwe plek , en veel mensen die zonder er veel over na te denken of moeite aan te spenderen , hun paard maar gewoon ophokken...

Als je er genoeg waarde aan hecht dan vind je wel weer een goed plekje voor het dier :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:59

thoraklover de merrie heeft het eerste jaar hier dag en nacht verplicht buiten moeten staan,dus wei niet gewend?? mwa valt wel mee,ook toen was ze elke avond helemaal over haar toeren,zeik en zeiknat van het rennen omdat ze naar binnen wilde maar dat ging toen niet...

en hier kijken ze niet naar een muur hoor in de stal,dan heb je toch echt foute stallen staan,hier zien ze vooral elkaar...alle stallen zijn open wanden dus ze kunnen alle kanten op kijken en zien vooral paarden om zich heen....

en nogmaals wat is er mis met gewenning,of een paard gewenning heeft aan de wei ( ook gewenning maar blijkbaar ineens niet slecht) of een gewenning heeft aan een stalleven....

zie het verschil niet zo,beide gevallen conditioneer je het dier zoals jij als mens dat wil...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:03

Gewenning is op zich geen probleem , als het maar een gezonde vorm van huisvesting is.... een paard dat het niet trekt om een dagdeel op de wei te staan is gewoon verknipt of heeft een vervelende plek getroffen (wederom mijn mening).

Mensen en dieren kunnen aan de vreselijkste en meest ongezonde dingen wennen en zich daar relatief veilig voelen....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:27

nou ja ,denk dat de grens "gezond" relatief is,daar is een heel groot grijs gebied in..

zolang een dier/mens zich daar happy en gelukkig bij voelt is de vraag hoe "ongezond"de situatie dan is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:50

pmarena,ik heb in mijn stukje ook iets genoemd over een weiland, maar misschien heb je dat gemist omdat je te graag over de stal wilde lezen :). Dat paddock paradise vind ik ook zoiets onbenulligs, een paard is toch geen hamster? Hitactief vind ik ook niks omdat je een paard dan helemaal aan zijn lot en een machine overlaat, ik vind dat heel erg slecht paarden-man-schap en de verkeerde manier om een paard te houden. Dat er mensen geld aan verdienen is gewoon bij de beesten af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:54

scoxxx schreef:
Lovely schreef:
. Allemaal voorbeelden van verpest gedrag en slechte opvoeding die maar al te vaak weggewuifd worden onder een verkeerde noemer zodat het baasje niet de schuld lijkt te hebben. Maar laat ik het even heel duidelijk stellen dat een paard dat niet op stal wil staan, zich gewoon slecht gedraagt in het hier en nu en niet omdat hij verlangt naar een situatie waar hij over fantaseert. Paarden kunnen niet fantaseren en ook niet vanuit hun stal aan hun weiland denken. Ze kunnen wel reageren of associëren op situaties in het hier en nu en die te maken hebben met de routines zoals het buitenzet beleid (tijd en volgorde), maar ook dan kan ingegrepen worden op het gedrag van het paard. Het zou misschien schelen als paardeneigenaren wat minder wil, wensen en verlangens aan hun paarden zouden toeschrijven en wat meer bij zichzelf zouden stilstaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over projecteren en spiegelen en dingen die we graag willen zien in ons paard en zijn gedrag.

Sterk punt. Goed beargumenteert en ik ben het grotendeels met je eens. Maar wat is de relatie tussen onopgevoede paarden en stalpaarden?

Mijn kudde sinds 10 jaar 24/7. Alle accomedatie is er om er stalpaarden van te maken: geen gebrek aan geld what so ever. Kost me meer geld juist die 24/7-situatie: alle investeringen in droge paddocks en extra schuilgelegenheden.
Alle staldeuren staan open 24/7: paarden gaan er niet in. Dus wat heeft die weigering van de paarden te maken met het wel of niet opgevoed zijn?

Dit is best een goede vraag. Mijn relaas is een beetje ontstaan doordat mensen beweren dat hun paarden 'gek worden' op stal of zelfs 'de tent afbreken' omdat ze er zo graag uit willen dat ze zich een weg naar buiten willen banen (zie de film Spirit van Disney en bijvoorbeeld ook de Black Stallion). Als je in die situatie zit met je paard dan heb je dus verzuimd om hem overal een comfortabele plek te geven. Een paard dat zo doet is ooit beloond voor het gedrag of hij krijgt met zoveel spanning van buitenaf te maken dat hij zo gaat doen. Zowel in het eerste als in het laatste geval komt dat door de mensen omdat je als goede paardenbaas moet zorgen dat je paard zich overal prettig kan voelen, dus ook als hij onverhoopt op stal komt te staan voor een tijdje.
Ik hoop dat je zo beter begrijpt wat ik bedoel ondanks dat ik niet inga in allerlei individuele gevallen zoals jou kudde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:24

lichamelijk gezien is het voor een paard ongezond om veel stil te staan in een stal. Beweging in de frisse lucht en op schone bodem is belangrijk voor bloedsomloop, hoeven, spieren, pezen en gewrichten, luchtwegen, bloedsuikerspiegel etc. Hoe meer ongedwongen vrije beweging, hoe beter.

Als je rekening wilt houden met het natuurlijke leefritme van het paard, dan laat je het paard leven in een groepje, geef je het paard zelf de gelegenheid om in en uit de stal te lopen en indien de conditie dit toelaat onbeperkte aanwezigheid van verschillende soorten ruwvoer en toegang tot de weide.
Dan kan het paard eten, drinken, slapen, lopen, spelen, schuilen etc. wanneer het hem zelf uitkomt en leven zoals hij zich het prettigst voelt.
Voor de een betekent dat heel veel staan/liggen in de stal, voor de ander betekent dat heel veel rennen en spelen in de wei met andere paarden, liggen in het zand, of juist in het gras, of in het strooisel in de stal...

Dat heeft niets met niet aan kunnen passen van het paard te maken, dat heeft te maken met de wens van de eigenaar om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan het bieden van een "eigen leven" aan het paard...
Als je een paard 18 tot 23 uur per etmaal in een stal-hokje van 3 bij 3 of 4 op sluit, biedt je gewoon erg weinig tijd en ruimte voor een "eigen leven" aan je paard...

Ik vind het van weinig gevoel voor de "eigen persoonlijkheid" van het paard getuigen als je vind dat een dier zich compleet moet aanpassen aan elke situatie die het baasje, als alternatief hoofd van de kudde, hem voorschotelt en als het dier dan protesteert het dier te classificeren als onopgevoed.

Zoals men van ruiters het spreekwoord gebruikt van praten, fluisteren en schreeuwen, zo gaat dat ook op voor het zorgen voor je paard. Een paard spreekt onze taal niet, maar kan zich wel verstaanbaar maken als wij de intentie hebben ons te verdiepen in het paard en wat hij ons probeert duidelijk te maken.

Ik ben om meerdere redenen niet anti-stal of 100% prof 24/7 buiten, ik ben er voor dat je kijkt en luistert naar je paard en probeert een zo optimaal mogelijke vorm van huisvesting en verzorging te creëren voor je paard.
En dan dien je de omstandigheden mee te nemen.

In ons geval staan de paarden dus ook wel op stal voor de nacht als alles door hoosbuien onder water is komen te staan en er anders paarden buiten de boot dreigen te vallen qua schuilgelegenheid en droge ligplaats. En we doen elke keer weer ons best om de situatie beter te krijgen en de paddock/bak.land droger te krijgen, binnen onze mogelijkheden (en de weersomstandigheden)
En al zou ik heel graag mijn merrie de hele dag op de wei hebben lopen, om gezondheidsredenen mag ze niet zoveel gras eten, dus moeten we dat helaas beperken tot slechts een uurtje of anderhalf per dag...

Deze merrie heeft verlatingsangst, dus lopen de paarden in de wei tegen de paddock aan, of heeft ze gezelschap van een ander paard. En je merkt dat ze zo langzamerhand minder gestressed raakt als de anderen wat verderop grazen. Had ze vrije keuze gehad, dan kon ze zelf bepalen wat een voor haar prettige maximale afstand is, nu ik haar beperk, is het mijn taak om te zorgen dat ze niet te veel stress krijgt doordat de anderen te ver bij haar vandaan kunnen komen.

Een paard wat graag op stal staat, samen met andere paarden, of juist liever alleen, hoeft niet zielig te zijn, als dat zijn eigen vrije keus is, en/of hij zich daar heel erg op zijn gemak voelt. Maar het is gezonder voor het paard wanneer het in elk geval veel beweegt, verspreid over het etmaal en veel frisse lucht krijgt.
En ja, ook met vele staluren kan een paard oud worden en gezond blijven.
Niet iedereen die rookt krijgt longkanker en gaat dood... Maar de waarschuwing dat roken longkanker "veroorzaakt" en je er dood van kan gaan, staat wel met koeienletters op het pakje...

Over het op stal staan: mijn paarden kunnen prima voor de nacht op stal, maar willen er 's ochtends ook graaag weer uit.
een paard kan zich in principe prima op zijn gemak voelen, maar als de ruimte te beperkt is om zijn energie kwijt te raken, zal het dier zich mogelijk wel gaan "misdragen" of stress gaan krijgen door onvoldoende bewegingsmogelijkheden.
Er zijn zeer veel paarden die problemen hebben met "verplichte boxrust" is dat dan slechte opvoeding? Of gewoon slechte huisvesting...
Het gekke is, dat hier de paarden, zeker bij slecht weer en voeren in de inloopstal, rustig vrijwel dag en nacht in de inloopstal kunnen verblijven, met af en toe een uitstapje naar de waterbak buiten, of even kijken in de paddock en weer terug lopen.
Blijkbaar voelt dat voor de paarden anders dan in een aparte box opgesloten staan. Tuurlijk, na een aantal dagen hebben ze dan wel zin in even gek doen en stoeien, of als ze de wei weer in kunnen even een rondje de benen strekken, maar het gedrag is heel anders dan wanneer ze opgesloten staan in een box.

Paarden op zo'n Randstad pensionstal zonder weidegang met slechts een uurtje training per dag en met wat mazzel een baasje die ze daarnaast nog los laat, in de stapmolen zet of er mee gaat wandelen, en daar braaf en rustig onder blijven, hebben zich blijkbaar goed aangepast aan de weinige vrije bewegingsmogelijkheden. Maar of dat is wat je moet willen voor je paard. of het paard de stempel druk/onhandelbaar/onopgevoed moet geven als het zich daar niet prettig bij voelt?... Ik denk van niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:32

Als je het niet nodig vindt dat je paard zich aanpast dan kun je ook maar beter het hek van de wei open zetten en hem een fijn leven wensen in de wijde wereld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:36

@ Lovely, waarom trek je dingen steeds in het extreme? Wil je mensen op de kast hebben? Moet een paard zich echt compleet onderwerpen aan alles wat de mens, als leider, van hem vraagt of hem aan onderwerpt?
Wat vind jij dan redelijk in hoeverre een paard zich moet aanpassen aan de mens/stal/rijwijze en in hoeverre een paard recht heeft op een stukje eigen leven of verzet bij verkeerde behandeling op gebied van rijden/training of huisvesting?

Oh ja,
En Hit-actief is op zich geen verkeerd iets in mijn ogen, het is alleen maar bedoeld om een paard zoveel mogelijk tegemoet te komen in een goede verspreiding van de voermomenten, dag en nacht, maar dan geautomatiseerd zodat de stalhouder wel gewoon kan werken/slapen etc. en ieder paard in groepshuisvesting zijn eigen individuele rantsoen kan krijgen.

Waarom vind jij dat je dan een paard helemaal aan zijn lot en een machine overlaat? Die machine is er 24/7, maar dat zegt toch niets over hoeveel toezicht,verzorging en aandacht er vanuit de mens nog is?

En een paard is geen hamster, maar een paard is wel een bewegingsdier die uit zichzelf looproutes maakt tussen verschillende gebieden met interessante plekjes voor de paarden. Waarom dan niet zoiets nabootsen met als doel een wei of paddock of leefgebied interessanter en uitdagender te maken en meer beweging uit te lokken?
Ik heb prachtige voorbeelden langs zien komen op websites en in Arnhem ook in het het echt een heel mooi terrein gezien. Zeker voor paarden die slechts beperkt op de weide mogen, is dit een ideale manier om ze een afwisselender en interessantere leefomgeving te bieden dat de standaard paddock (of zelfs stal bij gebrek aan paddock) waar ze anders zouden moeten staan.

En net als met stalling of weide, alle succes en paardvriendelijkheid valt of staat met hoe het is toegepast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:40

joyce,het gaat mis bij het woord 'nabootsen'. En je kan wel vinden dat ik alles in het extreme trek, maar kijk eens wat je zelf zegt over paarden die wel eens op stal staan. Zoals je bijvoorbeeld beweert in de laatste aline van de vorige post. Die gaat over al die paarden die alleen maar uit stal komen als hun baasje een uurtje per dag tijd voor ze heeft. Maar joyde, ik zal je eerlijk vertellen dat ik maar heel weinig paarden ken die aan die omschrijving voldoen. Dus misschien moet je mij niet iets verwijten wat je zelf ook voortdurend doet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:55

Ik geloof dat je 90% van wat ik verder schrijf overslaat met lezen...
Ik beweer namelijk niet dat "heel vee"l paarden zo veel op stal staan...

Er zijn wel bepaalde stallen waar paarden vanuit de stal zoveel op stal staan en het paard afhankelijk is van het baasje in hoeverre het meer uit de box komt dan met geluk het uurtje paddock of het half uur stapmolen... In elk geval in de winter.
Vooral de (sport/manege) stallen waar heel veel paarden op klein oppervlak worden gehouden en men maar weinig buiten ruimte over heeft omdat de ruimte die er is is volgebouwd met stalcomplexen, (binnen- en buiten)bakken, stapmolen, parkeerterrein, opslag en die 1 of 2 paddocks. Als er al weide is, is die meestal niet toereikend voor het aantal paarden, zeker niet om alle paarden elke dag de hele dag op te laten lopen. Of er is in de zomer wel voldoende weidegang, maar in de winter is het land niet geschikt en zijn er onvoldoende paddocks om ieder paard halve dagen standaard buiten te laten lopen.

Het valt mij verder juist op dat er de laatste paar jaar steeds meer stallen proberen de paarden toch iets meer buitentijd te gunnen.
Bijvoorbeeld door aanleg van (meer) paddocks, bouwen van een uitloopje aan de box, groepshuisvesting of Hit-actief. Er is dus al verandering gaande en dat vind ik zeer positief.

Ik heb eerder al aangegeven dat ik het voor andermans paarden al prima vind wanneer ze per dag een dagdeel in de wei of paddock komen en daarnaast hun aandacht en training krijgen.

Die "Bepaalde stallen" hebben vaak ook wel websites, dus eventueel zou ik een andere keer een paar voorbeelden kunnen zoeken van wat ik bedoel...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:17

Lovely schreef:
pmarena,ik heb in mijn stukje ook iets genoemd over een weiland, maar misschien heb je dat gemist omdat je te graag over de stal wilde lezen :). Dat paddock paradise vind ik ook zoiets onbenulligs, een paard is toch geen hamster? Hitactief vind ik ook niks omdat je een paard dan helemaal aan zijn lot en een machine overlaat, ik vind dat heel erg slecht paarden-man-schap en de verkeerde manier om een paard te houden. Dat er mensen geld aan verdienen is gewoon bij de beesten af.

Ja dat zie ik , maar vindt je dat serieus onder het kopje slechte opvoeding vallen , dat paarden dus de stal slopen of dan inderdaad langs die draad heen en weer gaan rennen ? nu ligt het natuurlijk ook maar net wat je allemaal onder de noemer opvoeding mee wilt pakken :)

Betreffende paddock-paradise / hamster : Hele flauwe opmerking. Trouwens : Veel mensen zetten paarden neer op een oppervlakte die geschikt is voor een hamster , maar niet voor een paard :P

De gemiddelde hamster zit in een klein rothokje opgesloten , maar als ze nog wat speeltjes hebben dan hebben ze nog meer geluk dan een paard dat vrijwel de hele dag in een in verhouding nog kleiner hokje staat :(:)

Als je de toegevoegde waarde van een paddock-paradise niet ziet dan heb je gewoon echt geen verstand van het wezen paard , sorry.

Even een kleine uitleg over het concept voor de beeldvorming : als je normaal een paard de halve dag opsluit in de stal , en een halve dag het dier op een vierkant stukje wei zet , dan heeft een paard het niet slecht maar wordt ook weinig gestimuleerd om te bewegen. In de stal is dat simpel want daar kunnen ze geen kant op :P

In de wei staan ze vaak met de kop aan de grond en doen niet zo gek veel verder. Bovendien mogen ze er vaak niet op omdat ze anders de wei te veel vertrappelen , te snel kaal eten of te veel gras eten waardoor ze te dik worden...en dan gaan ze maar weer in dat hok of op een saaie paddock.

Leg je nu simpelweg een pad rondom je wei aan dan maak je dus looppaden die enorm aantrekkelijk zijn voor paarden om te volgen : het zijn loopdieren die graag op pad gaan , "rondtrekken" van plek naar plek. Aan het ene uiteinde zet je het water , aan het andere uiteinde het voer en ze lopen de hele dag heen en weer en ze vinden dit geweldig ! Maak je nu onderweg ook nog wat stukjes die niet direct te overzien zijn , of zet je steeds een ander poortje open naar een deel van de wei , dan stimuleer je de paarden om steeds op onderzoek uit te blijven gaan , hou je ze lekker actief bezig zowel lichamelijk als in het koppie.

Geef ze de mogelijkheden om te kiezen tussen verschillende ondergronden , verschillende slaapplekken , laat ze keuzes maken qua routes , een waterbakje zodat de hoeven goed elastisch en gezond blijven in de droogte van de zomer , een versperring in de vorm van een boomstammetje , een heuvel om heerlijk overheen te rennen (zijn de meeste paarden helemaal gek op ! Ze houden bovendien heel erg van het uitzicht dat ze vanaf hoger gelegen gebied hebben :) ) en je krijgt een veel blijer / vrolijk en relaxedter paard omdat ze lekker zelf bezig zijn met zaken die goed bij ze passen en waar ze hun ei in kwijt kunnen , waarbij ze hun soorteigen gedrag kunnen tonen.

Dat je het misschien maar raar vindt dat kan :)

Je kunt het vergelijken met dierentuinen waar ze het eten gewoon in een bak voor de beesten hun neus zetten en ze de dieren in een vierkante kooi zetten.....of waar ze het natuurlijk leefgebied van de dieren met natuurlijk obstakels en uitdagingen zoveel mogelijk proberen na te bootsen , en ze de roofdieren eerst eens flink laten jagen op hun vlees , voor de apies het voer verstoppen zodat ze het er uit moeten pulken , voor de zeedieren vis invriezen zodat ze die er uit kunnen pulken.... de dieren in de laatste situatie hebben veel meer plezier en zijn veel actiever bezig met hun dag dan de dieren die maar saai ingedeeld in hokjes en voerbakjes gehouden worden.

Ik vind het enorm kortzichtig als je serieus beweert dat het een slechte zaak is om het leven van je dieren met wat meer natuurlijk elementen te verrijken :)

Al denk je alleen maar aan die looppaden , je kunt ervoor kiezen om je stuk wei in vierkantjes op te delen waarbij je een klein vierkantje opoffert voor de dagen met slecht weer.... of in plaats van dat vierkantje gebruik je die oppervlakte als een aantal lange paden waardoor ze veel meer loopruimte hebben :)

Hier hebben we achter het huis een stuk wei van zo'n 30 x 160 meter , looppad maken en ze hebben een pad van 160 meter lang waar ze voluit kunnen gaan , moet je die koppen zien hoe ze genieten van die paadjes , ze vinden het echt ge-wel-dig om zo'n route te volgen en zelf te mogen bepalen waar ze wanneer naartoe gaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:18

160 meter maarliefst? Mijn paard stond op 6 hectare en was in volle galop een paar minuten onderweg naar het einde.
En wat het kortzichtige betreft kan ik je alleen maar aanraden om eens nauwkeurig in de spiegel te kijken. Ik lees jouw posts niet meer omdat ze alleen maar bedoeld zijn om je eigen situatie te promoten en om jezelf gelijk te geven. Succes met je hamsterkooi!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:25

Het 'gelukkig" zijn van paarden is zo moeilijk af te lezen.
Afgelopen 10 jaar heb ik ze gehouden 24/7 buiten,fijne werkwillige dieren,zelden ziek,altijd zin om te eten.
Nu zo'n anderhalf jaar,8 uur in de groep op de wei,verder op stal en nog steeds,fijn onder het zadel,geen vervelend gedrag op stal,geen gebreken.
Ik weet eerlijk gezegd dus niet welke situatie voor mijn dieren het fijnste is?

Kun je geluk wel zien aan je paarden als ze zich fijn blijven gedragen?
Vindt het een moeilijke vraag,denk dat een eigenaar gewoon goed naar zijn dieren moet blijven kijken en daar conclusies aan verbinden.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:32

24/7 buiten vinden misschien niet alle paarden leuk, maar volgens mij de meeste wel. Een wei met stalletje lijkt mij het beste voor het paard. Het is toch raar dat wij onze paarden in hokjes van 4x hun oppervlakte houden? Bij kippen is het zielig als ze zo weinig ruimte hebben, maar bij paarden niet? Paarden zijn juist dieren die lekker door de wei willen rennen. Bovendien is het ook erg gezond als ze de hele dag door kunnen grazen. Paarden zijn kudde dieren die lekker rond willen rennen en wat verzinnen wij? Om ze alleen (niet alle paarden natuurlijk) in een hokje te zetten. Lijkt mij niet erg fijn voor het paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:06

Lovely schreef:
160 meter maarliefst? Mijn paard stond op 6 hectare en was in volle galop een paar minuten onderweg naar het einde.
En wat het kortzichtige betreft kan ik je alleen maar aanraden om eens nauwkeurig in de spiegel te kijken. Ik lees jouw posts niet meer omdat ze alleen maar bedoeld zijn om je eigen situatie te promoten en om jezelf gelijk te geven. Succes met je hamsterkooi!

Super voor je paard van die 6 hectare , hartstikke leuk voor zo'n dier +:)+
Staan er nu nog wat bosjes op , wat zandplekjes , verschillende ondergronden , wellicht een heuvel....dan is het nog VEEL leuker dan als het een vierkant vlak is :)

Jammer Lovely dat je voor de rest zo kinderachtig reageert en je afzet tegen "nieuwe" inzichten en suggesties om het paardenwelzijn op vrij simpele manieren te verbeteren.
Heel apart dat iemand daar tegen kan zijn want het benadeelt jou persoonlijk op geen enkele wijze lijkt mij , als mensen hun paarden op deze manier iets meer uitdaging en voldoening in hun leven kunnen geven :)