Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:03

Hier is mijn vader er nu voor het eerst doorheen om het te schudden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:19

loonwerker komt zaterdag pas na half 5, misschien pas richting de avond als ze vaak vast komen te zitten in het land van 10ha wat voor mij aan de beurt is. Hoop dat het droog blijft tot het gras in het plastic zit, maar een voordeel is dan weer dat het zaterdag wel de hele dag heeft om nog goed te drogen. Dat wordt waarschijnlijk de warmste dag.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:23

Wij gaan morgen of overmorgen hooi halen, ligt eraan wanneer het geperst wordt. Gelukkig!!! Want we waren er echt bijna doorheen.

Dus weer even flink sjouwen en mijn spierballen trainen ;)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:26

Ik heb genoeg hooi staan voor een hele manege en dat met 1 paard en 5 kleine ponies.
Heb zelf nog 6 grote balen van mijn eigen weiland gehaald, vind het geen top kwaliteit maar ben blij dat ik ze heb. Nog 10 ronde balen bij mijn vaste leverancier gehaald en nog 3 grote balen graszaadhooi gekregen van mijn neef. Ik kom de winter wel door denk ik zomaar !

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:52

Bah! buren hebben geschud en ziet er mooi uit, bij mij zak ik nog tot mijn enkels in het water... mijn weiland ligt bijna een meter lager...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:22

Mijn eerste eigen hooi/voordroog is een feit (weet niet hoe ik het moet noemen, het zit in plastic, dus ik neem aan voordroog?). Hier en daar nog een nattig plukje, maar over het algemeen is het meeste mooi droog spul. Een dagje langer droog weer en we hadden er baaltjes van kunnen laten maken, maar goed.

Afbeelding
17 stuks :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:24

Wat een bijzondere balen, zoiets heb ik nog nooit gezien, zo lang en smal. Hoeveel kilo zijn die?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:26

Pfoe daar vraag je me wat, heb ik eigenlijk niet gevraagd. Heb alleen gefascineerd zitten kijken :p

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:53

Gefeliciteerd! :)

Ik ken deze ook nog niet haha,ken alleen maar de grote variant of de vierkante grote/kleine.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:54

Wat zijn hier de pers en wikkelkosten van

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:56

Weet ik ook nog niet. Dit is onze eerste keer 'zelf' hooien, mijn buurman heeft het nu allemaal geregeld voor me, dus ik krijg van hem nog te horen wat ik moet betalen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:15

Wij hadden 15 vierkante balen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:16

Hier zit ik al bijna 3 uur met het avondeten....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:49

@COJK: idd voordroog. Heb je wel iemand geregeld om ze op de plaats te zetten? Denk je aan een net erover tegen de kraaien/vogels? Ik ben ook wel benieuwd naar je kostprijs van zo'n baal. Bij mij kost persen en wikkelen 12,50 per pak (grote langwerpige). Daar komen dan de kosten van de loonwerker nog bovenop (maaien, 6 x schudden, op ruggetjes leggen).

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:19

wuswa schreef:
@COJK: idd voordroog. Heb je wel iemand geregeld om ze op de plaats te zetten? Denk je aan een net erover tegen de kraaien/vogels? Ik ben ook wel benieuwd naar je kostprijs van zo'n baal. Bij mij kost persen en wikkelen 12,50 per pak (grote langwerpige). Daar komen dan de kosten van de loonwerker nog bovenop (maaien, 6 x schudden, op ruggetjes leggen).

Meestal zijn de kosten van het persen en wikkelen zo goed als gelijk of je nu kleine of grote pakken doet.
Wij hebben de vorige droge periode ook van die kleine vierkantjes laten persen en wikkelen, dat wat ongeveer 10 euro de baal.
Onze koper van het gras voor deze sneede hoopt op nog een droge periode over een week ofzo, de ondergrond was nu nog te nat om het spul goed te laten drogen. Ik hoop dat hij nog een goede periode krijgt..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:23

Dat is onzin Sprintje, prijs van wikkelen is afhankelijk van de hoeveelheid plastic welke erom gaat.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:32

Klopt Caira, het scheelt inderdaad echt wel. Wij betalen het wikkelen per stuk dus het maakt nogal uit of je 300 kleine pakjes hebt of 20 grote.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:34

Als je trouwens 10 euro voor een klein vierkant pakje betaalt zit je wel erg aan de prijs hoor...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:52

Wij betalen voor een baal tussen de 550 en 600 kg kuil 13,50 euro per baal om het in te laten pakken, dus dan is 10 euro inderdaad behoorlijk aan de prijs voor kleine pakjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:05

wuswa schreef:

Ik denk dat we ze met mijn buurman naar de weg rollen en dan oppakken met de heftruck en dan in de loods zetten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:14

Caira schreef:
Dat is onzin Sprintje, prijs van wikkelen is afhankelijk van de hoeveelheid plastic welke erom gaat.

Dat is dan blijkbaar afhankelijk van de regio, want hier is het wel degelijk zo dat er bijna geen verschil zit in de kosten voor een grote (350 a 500kg) of een kleine (+/- 200kg) baal. Maar om nu gelijk termen als "onzin" te gebruiken vind ik wel en beetje overdreven Caira. Volgens mij hadden we in dit topic al eerder vastgesteld dat er wel meer verschillen zijn per regio, dus om bij alles wat anders is dan wat je gewend bent "onzin" te roepen, lijkt mij niet bij te dragen aan het uitwisselen van kennis onderling.

Caira schreef:

Dat komt dus omdat hier de prijs voor grote (350 a 500kg) of een kleine (+/- 200kg) balen niet zo veel verschilt. Want voor de grote balen betalen wij hier bijna hetzelfde. En dan is 10 euro ineens weer goedkoop :)
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 04-09-11 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:23

Hier is twee keer een poging gedaan om te hooien, de eerste keer zijn er nog net op tijd kuil pakken van gemaakt, voordat het begon te regenen.

De tweede keer was tevergeefs... de weersvoorspelling kwam niet uit en er is teveel regen gevallen om er nog iets van te maken :n

We voeren hier altijd hooi, en kuil is voor ons bijna geen optie(te weinig paarden) maar het ziet ernaar uit dat er niks anders op zit en toch kuil moeten gaan voeren, dus we zijn van plan het kuil te delen met mijn schoonzus... die ook paarden heeft.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:30

Noppert schreef:
Klopt Caira, het scheelt inderdaad echt wel. Wij betalen het wikkelen per stuk dus het maakt nogal uit of je 300 kleine pakjes hebt of 20 grote.

Met kleine pakjes bedoelde ik van die halve vierkante balen +/- 200 kg (dus niet van die écht kleine pakjes van 20/25 kg). Dus dan haal je ipv 20 grote balen 40 kleine balen van je land.
Ik heb hier een stuk of 6 loonwerkers naar prijzen geinformeerd en die zaten allemaal tussen de 10 en 15 euro per baal. Het plastic zal heus wel wat schelen, maar voor een halve of een hele baal maakt dat niet een echt groot verschil in de prijs volgens de loonwerkers in deze regio.

Dat het wikkelen duurder is per kg hooi dat is inderdaad absoluut zo. Maar goed als je de grote pakken niet snel genoeg wegvoerd is dat uiteindelijk nog duurder.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:50

Horse321 schreef:
We voeren hier altijd hooi, en kuil is voor ons bijna geen optie(te weinig paarden) maar het ziet ernaar uit dat er niks anders op zit en toch kuil moeten gaan voeren, dus we zijn van plan het kuil te delen met mijn schoonzus... die ook paarden heeft.

De wikkelaar die altijd bij ons komt heeft een machine die verschillende grotes kan wikkelen 80 / 100 / 120 cm. Ik heb 2 paarden en 2 shetjes te voeren. De pakken van 80 cm. zijn voor ons perfect.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:06

Ik moet zeggen dat onze kuil het heel goed doet. Wij hebben gmiddeld 6 paarden die we er van voeren en niet echt een hoge voersnelheid, maar het pak kuil dat ik 3 weken geleden open maakte is nog steeds helemaal goed. Ik spreid het wel uit elkaar zodra het pak opengaat, maar heb nog niets hoeven weggooien.