[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:03

Zomereczeem .. bestaat een heel topic over, gaat jammer genoeg niet gewoon weg :) Maar dat is dus een heel ander topic ;)

Die kliko's kan je niet gewoon in de winkel halen, toch?

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:05

[***] schreef:
Zomereczeem .. bestaat een heel topic over, gaat jammer genoeg niet gewoon weg :) Maar dat is dus een heel ander topic ;)

Die kliko's kan je niet gewoon in de winkel halen, toch?

haha.. inderdaad dan gaat we off topic. er is ook een topic over hooikliko's. kijk maar even.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:42

Misschien een paar pagina's terug kijken naar mijn ijzeren wascontainer.
Niet kapot te krijgen. Hooi is er allerlei hoogte uit te eten, maar kost meer moeite dan dat je denkt.
En makkelijk bij te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:46

Die had ik inderdaad zien staan :j Waar vind je zoiets? :+
Zie zo'n soort wel eens op het werk staan, maar die zijn in gebruik dus dat zullen ze niet appreciëren als die verdwijnen :') Kan eens kijken of er misschien geen zijn met een kleine beschadiging ofzo die ze dan niet meer gebruiken :)* Is de onderkant daarvan ook "open"? Dus kan het water er gewoon door met andere woorden? Heb je zelf nog voor/nadelen ontdekt?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:02

Je hebt verschillende soorten wascontainers. Bij die van mij lopen de spijlen door, maar je hebt ze ook met gaas. Ze zijn nooit dicht, dus je water en stof kunnen altijd eruit.

Bel naar een wasserij in de buurt en vraag of ze een oude container hebben. Soms moeten er nieuwe wielen onder, of zijn er wat spijlen los. Even langs een manntje die kan lassen, en een werkende hooicontainer.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:02

Ik heb een plastic hooibak (hout beviel mij ook niet) en een houtenframe gemaakt en daar van dat gaas tussen gezet. Heb het nu een paar dagen, maar het bevalt super goed! Paarden knoeien minder en eten langzamer.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:56

Bij wascontainers eten de paarden toch ook nog met een scheef hoofd?
De meest natuurlijke houding is net als de graas houding.
Een grote krat, met daarover een net of gaas, waar vanaf de bodem het hooi wordt gegeten vind ik het meest ideaal.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:03

Yep, dat vind ik ook nog steeds :j . Ik heb mijn palletbox met netten erin geklikt nu ruim anderhalf jaar en deze bevalt me nog altijd uitstekend. Ik ben wel meerdere netten over elkaar gaan gebruiken om ze langzamer te laten eten. Het basisnet is nu zo'n groene met maasjes van 3 cm en daaroverheen doe ik twee van die zwarte (3,5?) zoals die van de EJ (ik heb ze van Nickyskeet). Wel ff wat werk, maar dan kan ik ze 's ochtends vroeg vullen en hebben ze tot het eind van de middag iets te doen/te eten.

Die netten van de EJ rekken trouwens wel behoorlijk uit en gaat lang niet zo lang mee dan die groene van heunetz.de/hooinet.nl maar omdát ze uitrekken, passen ze zo mooi over die groene netten heen :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:56

Hmmja, het zal voor sommigen vast werken, maar voor mij & mijn pony's dus niet :+ Ik ben ook voorstander van de graashouding, maar zou niet weten hoe ik het nog kan doen .. Wat mij trouwens bij die ijzeren wascontainer ook lijkt: als je maar beperkt geeft dan kunnen ze toch niet alles opeten? Wat in het midden ligt kunnen ze toch onmogelijk aan? En verder is het natuurlijk ook geen zicht, zo'n ding in je stal/paddock/weide := :+

Ik zit nu te denken, maar dat is misschien een stom gedacht, maar die netten van pmarena, zou je die niet plat op de grond kunnen leggen? Dus zeg maar iets van tegels en dan het net erop en dan met die ogen tegen de muur vastmaken .. Zou een paard dit eruit kunnen haken? :+

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:06

Ik vind het een net en strak gezicht in mijn paddock / weide. Tuurlijk liggen er wel een paar sprietjes hooi op de grond, maar dat heb je bij ieder systeem.
En het middelste wordt vaak naar. Zijkanten worden mee getrokken bij het eten.

En net op de grond ga ik echt niet neerleggen. Straks blijven ze erin hangen met hun hoeven. 'S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:11

Hoe bedoel je dat van die zijkanten?

Zo'n kleine hoeven hebben die van mij niet :+ IJzers hebben ze ook niet ;)
Maar dan zou er iets moeten zijn waardoor ik het net ook aan de andere kant kan "vastzetten", want anders gaat het over elkaar liggen enzo natuurlijk, dat gaat dan ook niet werken denk ik .. En dat vastzetten .. een oog in de grond draaien zal zo stevig niet zijn waarschijnlijk :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:14

YvonneNEL schreef:
ja. ik vul het aan de bovenkant. en onderaan aan de voorkant kunnen ze het er uit halen. sommigen doen er een net voor om toch het slowfeeder effect te hebben. daar heb ik geen ervaring mee. ik vind het prima zo.
wat bedoel je tot bloedens aan toe? das nie goed. dan gaan wij inderdaad naar de huisarts of alternatieve geneeswijze/homeopatie. Heb je dat gedaan voor je paard dan? ideetje voor het slopen en schuren is misschien een stroomdraadje omleiden om de bak heen (wel op de hoeken stroomgeleiders doen dan) dan kunnen ze veilig aan de onderkant eten en gaan ze niet schuren/slopen aan de bovenrand. andere afleidingen in het land zoals speelbal oid. een leeg land is zo saai... dan ziet zo'n voerbak er zeer aantrekkelijk uit om mee aan de haal te gaan.... ieder paard is anders natuurlijk. en misschien heb je dit allemaal al uitgeprobeerd... alleen maar ideetjes. kijk maar....

Hier precies hetzelfde, aan de voorkant/onderkant een gat, ik gooi het er boven in en komt er beneden voor het paard weer uit :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:15

Afbeelding

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:35

steffiiY@ wat leuk! ook met dezelfde mat eronder als ik.. handig toch!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:41

Een paar jaar geleden hebben wij zo'n 100 afgekeurde Kliko's gekocht van de gemeente voor €10.00 per stuk. Voor eventuele belangstellenden hebben we er misschien nog wel een paar staan (omgeving Alkmaar)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:46

Dat vind ik wel een slechte houding hoor....met die kop zo gedraaid om er iets uit te kunnen halen :=

Hooikussens op de grond leggen dat werkt prima :j

Met mazen van 3 cm moeten ze wel raar doen om er in te komen. Misschien dat het paarden met ijzers met iets te lange takken wel lukt maar zonder ijzers zou ik me daar totaal geen zorgen over maken :)

Alleen zijn hooikussens naar mijn mening wel èrg irritant om echt uit te voeren hoor... je moet ze elke keer open en dicht rijgen en er mee slepen.... en ze moeten inderdaad wel op een beetje een schoon / droog stukje liggen anders smeren ze het hooi steeds door de viezigheid :P

We hebben hier 2 hooikussens liggen die we voor de gein wel eens vullen en neergooien ergens in de wei / op de track , zodat ze daar wat mee kunnen rommelen en gooien (weer eens wat anders) maar het echte voeren dat gebeurt toch gewoon via de hangende netten : VEEL praktischer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:48

ik krijg,denk ik, vandaag mijn hooikussen binnen...
vanaf morgen nieuwe stal en dan gaat ie in gebruik.
ik ga hem ophangen....vind ik veiliger en schoner.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:37

hoofdhouding bij mijn kliko is wel goed. want er zit geen gaas voor het gat!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:55

Dat zou kunnen , maar zoals het paard op de foto van SteffiiY dat vind ik persoonlijk echt helemaal niks....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:20

pmarena schreef:
Hooikussens op de grond leggen dat werkt prima :j

Met mazen van 3 cm moeten ze wel raar doen om er in te komen. Misschien dat het paarden met ijzers met iets te lange takken wel lukt maar zonder ijzers zou ik me daar totaal geen zorgen over maken :)

Alleen zijn hooikussens naar mijn mening wel èrg irritant om echt uit te voeren hoor... je moet ze elke keer open en dicht rijgen en er mee slepen.... en ze moeten inderdaad wel op een beetje een schoon / droog stukje liggen anders smeren ze het hooi steeds door de viezigheid :P

We hebben hier 2 hooikussens liggen die we voor de gein wel eens vullen en neergooien ergens in de wei / op de track , zodat ze daar wat mee kunnen rommelen en gooien (weer eens wat anders) maar het echte voeren dat gebeurt toch gewoon via de hangende netten : VEEL praktischer :j

Hmmja, er zitten inderdaad ook nadelen aan :j Je moet ook steeds bukken om te vullen enzo en aangezien ik momenteel héél erg sukkel met nek & rug is dat ook niet meteen de oplossing :')

Denk dat het netten gaan worden die ik dan ophang .. Makkelijk vullen en ze zullen hun mannetje er wel mee staan :Y)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:33

Is die bak die ik heb gemaakt dan niks voor jou Sabine? Of wilde je helemaal geen bakken meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:42

Kan me niet zo meteen herinneren welke dat was en vind het ook niet zo meteen terug. Had je daar een foto van gepost ofzo? :o

Maar op dit moment neig ik even naar helemaal geen bak, zit nu echt met zo'n net in mijn hoofd, dat kan makkelijk tegen de stalwand hangen en dan heb ik nog de speciekuipen die ik nu al heb voor aan de andere kant van de paddock een pluk hooi te geven .. En dan kan ik na verloop van tijd nog kijken of ik zin heb om uit te breiden qua netten (bv. ook eentje tussen palen in de paddock ofzo) als die in de stal goed bevalt.

Nadeel is beetje op de pensionstal (al begrijp ik dat helemaal) dat het makkelijk is voor de pensioneigenaresse als alles aan/in de stal staat voor het voeren 's morgens .. En die bak staat mij daar echt zo erg in de weg, ik loop er de helft van de tijd gewoon tegen (bij [***] dan, omdat die in de bocht staat en ik langs zijn weide de weide inga) :') Dus het lijkt mij een luxe als dat pad gewoon helemaal open is :Y) En dan binnenkort mooi zand erop en tegeltjes en dan wordt het helemaal mooi :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:57

Je kunt natuurlijk ook netten in de speciekuipen leggen. Maar dan houd je de aankoekende bakken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:01

Dat is inderdaad het probleem :j En ik vind dat echt niet smakelijk, en ook niet leuk om eruit te halen .. Zolang het droog is is dat geen probleem, ik schud nu de bak elke dag om en dan valt het er gewoon uit, maar als dat allemaal nat (geworden) is := Ik vind het maar niks, heb me al teveel geforceerd met het zuiver krijgen van die hooibakken :') De speciekuipen is wel niet zo extreem omdat ze niet zo groot zijn, maar toch hetzelfde principe }:0

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:08

Het is ook gewoon zonde van je hooi en de moeite , ook al valt het allemaal wel mee , als het niet nodig is :P

Ik ben een enorm kritische zeikerd maar zie echt geen nadelen aan de netten.

Tja de in principe natuurlijkere houding als ze uit een bak eten... maar bij de netten valt dat ook wel mee , ze plukken nu een pluk voor zich uit en trekken hem naar zich toe uit het net. En gaan het dan met het hoofd hangend opeten.

Dat is zo weinig verschil met het uit een bak eten.... daarbij gaan ze bij het uit een bak eten vaak ook nog met het hoofd van zich af een pluk er uit trekken , dat is dan minstens zo onnatuurlijk vergeleken met grazen waar ze de plukken ook gewoon naar zich toe trekken.

Dus dat vind ik allemaal niet zo spannend :P