eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 22:11

ja idd doe ik ook :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 15:46

Ik ga met mijn ouders deze vakntie een paar stallen bezoeken *\o/*

Rider01

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:47

Wat leuk zeg!
Er komt vanzelf wel iets op je pad :) soms heeeeel anders dan je verwacht

Alvast veel plezier gewenst :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 12:29

Ja dankje heb er echt super veel zin in :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 14:40

JEEJ ik ga naar de robin hood stables!! *\o/*

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:02

Heb je daar wat leuks gezien?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:26

Nee daar ga ik binnenkort kijken :D
Want in de vakantie kon niet want toen ging ik naar Parijs

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:38

Iemand nog tips voor de aanschaf ofzo?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:46

Lees het hele topic nog eens door, meer dan 20 pagina's aan tips :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 22:01

Ja oke maar misschien zit er wel iets bij wat er nog niet bij staat HAHA

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:11

Als je nog wat tips wilt, hier zijn er een paar:

-Laat het paard dat je wil kopen keuren dan weet je in elk geval zeker dat je een gezond paard koopt.
-Koop geen paard met een bepaald gebrek, maakt niet uit hoe lief om mooi hij is.
-Neem eventueel iemand mee die ervaring heeft met het kopen van paarden (een instructeur of misschien een vriendin)
-Probeer het paard eerst een paar weken uit voor je hem definitief koop. Doe dit indien mogelijk dan niet op de stal waar hij al staat maar op de stal waar jij hem in de toekomst neer wil zetten. Dan zie je hoe hij zich in een onbekende omgeving gedraagt en hoe hij is met op de trailer zetten ect.
-Stel een goed koopcontract op.
-Kijk niet alleen naar uiterlijk of ras, maar kies vooral een paard dat kwa karakter goed bij je past.
-Het is je eerste paard dus koop geen 3 jarige maar een paard wat al wat meer kan en al wat langer is ingereden.
-En het allerbelangrijkste: volg je gevoel en heb veel plezier!

Zelf heb ik een half jaar geleden een paard gekocht. Ik was al van plan een paard te kopen en wou graag een haflinger of anders eventueel een KWPN. Die van mij kwam ik eigelijk heel toevallig tegen. De manege eigenaar vroeg of ik een nieuw paard (die hij misschien wou kopen) voor hem wou uitproberen. Hij heeft het paard gekocht maar ik vond het paard zo geweldig dat ik een maand later heb gevraagd of ik het paard niet van hem mocht overkopen. Gelukkig ken ik die man heel goed dus we hebben het paard laten keuren en een paar maanden later had ik een prachtige 8 jarige KWPN merrie. Verder studeer ik en dit is heel goed te combineren met mijn paard. Ik wil haar nooi meer kwijt.

Ik wens je heel veel geluk met zoeken en hoop dat je binnenkort ook een geweldig paard vind.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:03

Ik kwam net per toeval handelsstal iwaarden op internet tegen.
Het eerste wat ik dacht toen ik de foto's zag; jeetje wat lopen die beesten bescheten onder het zadel -O- .Geen een paardje loopt ook maar iets nageeflijk,allemaal een onderhals en de ruiters stralen ook geen ervaring uit. :n
Na de zoekfunctie gebruikt te hebben hier op Bokt zei het me al genoeg,schijnt idd geen goeie handelsstal te zijn.Ik zou alleen al afgaand van hoe de foto's eruit zien niet eens de moeite nemen om er heen te gaan. >;)

Als Tip wat anderen ook al zeiden,ga naar een vertrouwd adres,laat je paard keuren en stel idd een contract op zodat je niet met ellende komt te zitten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:43

funnyhorses schreef:
Ik kwam net per toeval handelsstal iwaarden op internet tegen.
Het eerste wat ik dacht toen ik de foto's zag; jeetje wat lopen die beesten bescheten onder het zadel -O- .Geen een paardje loopt ook maar iets nageeflijk,allemaal een onderhals en de ruiters stralen ook geen ervaring uit. :n
Na de zoekfunctie gebruikt te hebben hier op Bokt zei het me al genoeg,schijnt idd geen goeie handelsstal te zijn.Ik zou alleen al afgaand van hoe de foto's eruit zien niet eens de moeite nemen om er heen te gaan. >;)

Als Tip wat anderen ook al zeiden,ga naar een vertrouwd adres,laat je paard keuren en stel idd een contract op zodat je niet met ellende komt te zitten.

niet naar die stal gaan hoor, heb pas nog gehoord dat iemand daar een 'gezond' rijpaard had gekocht, wat uiteindelijk hartstikke erge hoefproblemen bleek te hebben := En zo gaan er wel meerdere verhalen rond...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:52

Nee dat was ik ook echt niet van plan!
Als ik zie hoe ze de dieren op de foto presenteren ga ik huilen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:12

Vind de paarden er ook vrij goedkoop, zag laatst een PRE Andalusier voor 2500 euro staan. Yeah right, meestal worden die voor minstens het (drie)dubbele verkocht :+

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 07:14

Oke dankjewel

En idd een PRE voor 2500 kan nooit goed zijn haha

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:07

eindelijk weer vakantie!

dat betekend weer naar paardjes gaan kijken! :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:35

Ik zou uitkijken naar het karakter, dan kom je vanzelf wel eens iets tegen. ik heb al problemen met een shetlander. en ik ben 1.63 ongeveer. dan zou ik een shire of tinker toch sterk afraden. fjorden, haflingers etc zijn ook leuke paarden.

Chilopoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:32

Jin159 schreef:
Ik zou uitkijken naar het karakter, dan kom je vanzelf wel eens iets tegen. ik heb al problemen met een shetlander. en ik ben 1.63 ongeveer. dan zou ik een shire of tinker toch sterk afraden. fjorden, haflingers etc zijn ook leuke paarden.

Huh. Ik ben ook 1,63 m en rijdt naar volle tevredenheid met mijn shire, dus denk niet dat je je lengte mee moet laten spelen, meer het karakter.

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:50

ik zal hem indd laten keuren dan weet je teminsten zeker dat je je geen zorgen hoeft te maken over de gezondheid van je nieuwe paard.
veel plezier nog bij het kopen van je nieuwe paard ! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:23

Kijk even hoe het paard daar gehouden wordt. Ik heb een tinker en die kan echt niet op stal staan, die verveelt zich daar te pletter en breekt de tent en zich zelf af. Dus als een paard gewend is buiten te lopen de hele dag, kan het plaatsen in een manegestal de hele dag wel eens voor vervelend (logisch) gedrag zorgen.

Ga niet uit van de karakterstandaarden van bepaalde rassen. Niet alle tinkers en shires zijn de vriendelijke reuzen zoals men altijd beweerd. Beginnerspaarden zijn het ook niet per definitie, ze hebben een erg sterke wil en daar moet je wel mee om kunnen gaan. Het gedrag is net als bij andere paarden, per paard verschillend.
Shires en tinkers eten niet veel krachtvoer, maar heel veel ruwvoer en ook dat is tegenwoordig niet goedkoop, informeer bij de manege ook of ze meer hooi aan jouw paard willen voeren of dat je dan meer moet betalen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:17

Jin159 schreef:

Ja inderdaad dat doe ik ook :D

En....ik ga (als de eigenaar reageerd) ook bij een fjord kijken ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:19

Mindim schreef:
Kijk even hoe het paard daar gehouden wordt. Ik heb een tinker en die kan echt niet op stal staan, die verveelt zich daar te pletter en breekt de tent en zich zelf af. Dus als een paard gewend is buiten te lopen de hele dag, kan het plaatsen in een manegestal de hele dag wel eens voor vervelend (logisch) gedrag zorgen.

Ga niet uit van de karakterstandaarden van bepaalde rassen. Niet alle tinkers en shires zijn de vriendelijke reuzen zoals men altijd beweerd. Beginnerspaarden zijn het ook niet per definitie, ze hebben een erg sterke wil en daar moet je wel mee om kunnen gaan. Het gedrag is net als bij andere paarden, per paard verschillend.
Shires en tinkers eten niet veel krachtvoer, maar heel veel ruwvoer en ook dat is tegenwoordig niet goedkoop, informeer bij de manege ook of ze meer hooi aan jouw paard willen voeren of dat je dan meer moet betalen.

Er staan bij ons 5 Tinkers en ze krijgen allemaal extra hooi ;)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:53

ik heb ook een tinker, en het is echt een schatje, maar als ik met een paard van 1.63 ga rijden rijdt mijn tinker veel zwaarder en harder dan die, je merkt echt wel een groot verschil in kracht ertussen + hoe braaf de mijne ook is hij is soms zo eigenwijs! ze hebben echt een sterke eigen wil, maar daarbij kunnen ze nog een gouden karakter hebben

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:05

als jij heel graag een shire wilt, moet je dat doen. je moet er extra bij nadenken en het vraagt waarschijnlijk extra tijd maar als jij het zo graag wilt heb je het er toch voor over? ik denk dat jij zelf nog het beste kan bepalen of het een slim plan is of niet. en daarnaast, er is een verschil tussen opgevoede paarden en niet opgevoede paarden. heb zelf ook een hele tijd shires het einde gevonden! en uit ervaring weet ik dat het ontzettend tegen valt iets te kieen waar andere meer achter staan dan jij.

ben benieuwd wat het word! en daarnaast, het is wel waar wat ze zeggen; mijn droompaard is een PRE andalusier of een lusitano, maar het paard waar ik op dit moment verliefd op ben is een kwpn haha! het kan alle kanten op gaan.