Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:30

Ingridje16 schreef:
Paperboy schreef:
Natuurlijk zie jij dat zo :D .
Maar wat doe ik dan precies??? Oja, ik doe mijn paard 5 uur in een weide (bah, wat erg), dan ga ik hem uitgebreid poetsen en aandacht geven (buh, wat naar), dan ga ik rijden (tjsa dat kan echt niet....), en daarna ga ik hem lekker aan de hand uitstappen (hoe haal ik het in mijn hoofd!). En dan tot overmaat van ramp, mest ik zelf zijn stalletje uit en leg er een dikke laag stro in en kuil en zet hem erin (whaaaaa te gek). Vervolgens ga ik sávonds naar hem toe, om hem iets lekker te brengen en nog even aan de hand te wandelen (dit is het toppunt). En dan gaat hij lekker droog en warm zijn stalletje in voor de nacht! Oja en dan nog af en toe in de paddock (dat is echt beulen). En dit elke dag!
Ja mijn paard heeft helaas veel aandacht en afwisseling elke dag, echt zielig!

En om een vergelijking met mensen te trekken (misschien begrijpen jullie mij dan beter), ik zie mensen die hun paard 24/7 paard in de wei doen gelijk aan een kind voor de tv zetten de hele dag, lekker makkelijk en geen omkijken naar ;). Niet leuk he, als mensen oordelen over hoe jij met je paard omgaat;)

Perfect verwoord! _/-\o_ Helemaal mee eens +:)+

Dankje ;)

joyce B

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:38

verschil in het voorbeeld voor de tv is dat het voor kinderen niet gezond is een hele dag voor de tv te zitten omdat ze moeten bewegen en spelen, liefst buiten in de frisse lucht met andere kinderen. En dat is nu juist waar je het paard de gelegenheid toe geeft als je hem zoveel mogelijk in de wei of paddock laat lopen samen met anderen paarden... Voor een paard is bewegen in de frisse lucht samen met anderen namelijk ook heel gezond, met de toevoeging van de hele dag kleine beetjes eten.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:46

Het beste voor een paard is niet voor elk paard hetzelfde.
Je kan het pas zeggen als je verschillende leefsituaties uitgeprobeerd hebt.
@ Paperboy: ik denk dat je paard het geweldig heeft bij je, laat je niet gek maken door overtrokken reacties hier op bokt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:52

stellaard schreef:
Het beste voor een paard is niet voor elk paard hetzelfde.
Je kan het pas zeggen als je verschillende leefsituaties uitgeprobeerd hebt.
@ Paperboy: ik denk dat je paard het geweldig heeft bij je, laat je niet gek maken door overtrokken reacties hier op bokt.

Dankjewel, en je hebt helemaal gelijk laat me soms wat meeslepen :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 06:29

Zinzi_jewel schreef:
bijna iedereen hier wel doet wat het beste is voor zijn paard

Nee hoor, de meest mensen doen heel zeker hun best, daar is geen twijfel over. Maar een hoop daarvan weet helemaal niet wat het beste is voor een paard.
En blijft ook het deel dat zijn best niet doet om na te denken over het welzijn van hun paard, en voornamelijk aan zichzelf, de ruiter denkt.
Dat is de reden waarom keer op keer deze topic's ontstaan ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:01

Bandida schreef:
Zinzi_jewel schreef:
bijna iedereen hier wel doet wat het beste is voor zijn paard

Nee hoor, de meest mensen doen heel zeker hun best, daar is geen twijfel over. Maar een hoop daarvan weet helemaal niet wat het beste is voor een paard.
En blijft ook het deel dat zijn best niet doet om na te denken over het welzijn van hun paard, en voornamelijk aan zichzelf, de ruiter denkt.
Dat is de reden waarom keer op keer deze topic's ontstaan ;)

De enerlaatste alinia , heb je wel gelijk in :D

LiekeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:04

Die van mij staat gewoon 24/7 buiten (uitzonderingen ivm. weersomstandigheden daargelaten), maar ik vind dat een beestje toch wel een uurtje of 8 à 10 nodig heeft op een dag.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:15

Ik zie en hoor vaak genoeg dat paarden 24/7 in de wei staan.
Ik hoor van sommige dat ze een dagdeel al te lang vinden ivm rijden. Dan hebben ze een te bolle buik ofzo.
Ja ik weet niet wat goed is, maar te veel gras is volgens mij ook niet best

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:18

juudii5 schreef:
Ik zie en hoor vaak genoeg dat paarden 24/7 in de wei staan.
Ik hoor van sommige dat ze een dagdeel al te lang vinden ivm rijden. Dan hebben ze een te bolle buik ofzo.
Ja ik weet niet wat goed is, maar te veel gras is volgens mij ook niet best

Vet = slecht...
Een bolle buik = normaal...
Dat heb je nu eenmaal met een dier dat grote hoeveelheden ruwvoer moet eten om goed te functioneren.
Daar geen rekening mee willen is echt een domme zet.
Dat het gras is NL te rijk is voor veel paarden is een feit, gelukkig kun je daar goed op inspelen door deels gras en deels hooi (op de paddock) te voeren...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:35

Bandida schreef:
Ok, een poging om het wat minder zwart-wit te bekijken.
Hier iets uit het grijs: wat vinden jullie hiervan als box?
http://www.reitverein-wetzlar.de/verein/IMG_0015.JPG
(Duitsland)
Aan meer dan 4x4, keuze voor buitenlucht en sociaal contact is alvast voldaan zo. Aan weidegang niet, maar dat kan uiteraard aanvullend. Ruwvoer kan met een blok hooi. Ze worden niet vies zo, en je hoeft ook geen km door de wei te lopen om je paard te halen.

Ik vind het denk ik een bruikbaar idee, was al even aan het rond kijken voor zoiets en vraag me af of er mensen ervaring mee hebben? En hoe het dus bevalt enzo...
Het lijkt mij niet voor alle paarden ideaal, maar voor sommige zeker wel!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:44

SparklingApp schreef:
Bandida schreef:
Ok, een poging om het wat minder zwart-wit te bekijken.
Hier iets uit het grijs: wat vinden jullie hiervan als box?
http://www.reitverein-wetzlar.de/verein/IMG_0015.JPG
(Duitsland)
Aan meer dan 4x4, keuze voor buitenlucht en sociaal contact is alvast voldaan zo. Aan weidegang niet, maar dat kan uiteraard aanvullend. Ruwvoer kan met een blok hooi. Ze worden niet vies zo, en je hoeft ook geen km door de wei te lopen om je paard te halen.

Ik vind het denk ik een bruikbaar idee, was al even aan het rond kijken voor zoiets en vraag me af of er mensen ervaring mee hebben? En hoe het dus bevalt enzo...
Het lijkt mij niet voor alle paarden ideaal, maar voor sommige zeker wel!

De paarden waar ik op rijd staan zo. Op zich vast beter dan 24/7 in een dichte stal maar imo toch echt geen vervanging van weidegang.
Mijn instrcutrice van wie de paarden zijn heeft dus alleen deze kleine paddockjes en geen wei. Een van de paarden draaft zo goed en zo kwaad als het kan steeds heen en weer in de ruimte. Een ander staat continue te weven. Twee staan er bij elkaar en die hebben geen stalondeugden, misschien omdat ze met elkaar kunnen kroelen.
Het is eigenlijk gewoon een hele grote stal met buitenlucht, ik vind het persoonlijk niet ideaal (verveling, de benen niet kunnen strekken, geen kudde) hoewel beter dan alleen een box.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:19

Moet een paard buiten dan ? :-)
Kom op zeg ieder jaar zijn het dezelfde topics. Ieders vult dit naar zijn best kunnen in. Perfectie bestaat niet.

Heb zelf het voordeel om alles aan huis te hebben, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. En dan dat uitvallen naar mensen die paarden op stal hebben, is gewoon kort door de bocht.
Ik ben voorstander van een sensibilisering rond het houden van paarden. Gebrek aan kennis zal er allicht wel bestaan, maar zoveel paardengekken en mensen die het zich kunnen veroorloven, maar zo weining plek is gewoon de situatie die er heerst. En omdat iemand meer in de stad woont/werkt is dat logisch dat die niet naar een andere provincie gaan rijden om daar hun paard te gaan verzorgen. Dus het is een structureel probleem in de eertse plaats

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:13

Waves schreef:
De paarden waar ik op rijd staan zo. Op zich vast beter dan 24/7 in een dichte stal maar imo toch echt geen vervanging van weidegang.
Mijn instrcutrice van wie de paarden zijn heeft dus alleen deze kleine paddockjes en geen wei. Een van de paarden draaft zo goed en zo kwaad als het kan steeds heen en weer in de ruimte. Een ander staat continue te weven. Twee staan er bij elkaar en die hebben geen stalondeugden, misschien omdat ze met elkaar kunnen kroelen.
Het is eigenlijk gewoon een hele grote stal met buitenlucht, ik vind het persoonlijk niet ideaal (verveling, de benen niet kunnen strekken, geen kudde) hoewel beter dan alleen een box.

Ik zal het even wat duidelijker neer zetten, niet in plaats van weidegang, maar ernaast voor de tijd dat ze op stal staan!
Staan ze daar op een harde ondergrond of op zand?
Zand lijkt mij niet zo handig, ik zou bang zijn als ze gaan rollen dat ze dan met hun benen in het hek komen..

Ik vind dit soort discussies wel goed, als ik zie dat wij nu zo'n 15 jaar een pensionstal hebben en hoe de gemiddelde kijk op het houden van paarden verandert is, (in positieve zin) dan mogen er van mij nog vaker van dit soort topics komen!

Wij hebben ook echt mensen op stal gehad die niet wilden dat het paard vies zou worden, vreselijk!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:05

SparklingApp schreef:
Ik vind dit soort discussies wel goed, als ik zie dat wij nu zo'n 15 jaar een pensionstal hebben en hoe de gemiddelde kijk op het houden van paarden verandert is, (in positieve zin) dan mogen er van mij nog vaker van dit soort topics komen!

Wij hebben ook echt mensen op stal gehad die niet wilden dat het paard vies zou worden, vreselijk!

Wauw, ik heb even in je profiel geneust, volgens mij heb je echt een geweldige pensionstal!! :D

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:50

oke lang verhaal nu....maar ik wordt de vooroordelen over en weer zo spuugzat! Ieder heeft zijn eigen reden om zijn paard te houden hoe die hem houd.
Tja ik heb van allebei geproefd (dure luxe pensionstal en een (pension)stal bij de boer in de achtertuin)

Ik kocht een paard om dressuur mee in te gaan. Ik ben niet enkel recreatie ruiter, kunnen rijden is belangrijk voor mij. Ik begon bij de stal van de boer. Een pensionstal met 20 paarden.
Een stal waar de paarden van s'ochtends 8 uur tot s'avonds laat buiten stonden in de
kudde. Je moest alles zelf doen daar. Poesten kon alleen buiten of in je stal. als het regende had je pech.
Slechte rijbak..met regen een zwembad, met droogte vreselijk zwaar. Paard altijd vies, dekens altijd stuk.
MAAAR ik wilde perse mijn paard zo lang mogelijk buiten hebben met vriendjes...want dat is me verteld, dat wordt steeds herhaalt, anders ben ik een dierenbeul die in eigenbelang denkt en niets over hebt voor paardlief ;) 7 maanden heb ik van mijn paard mogen "genieten", tussen aanhalingstekens want genieten was het absoluut niet! En dat kwam niet omdat ik nooit kon rijden hoor, of dat ik altijd verkleumd en zeiknat terugkwam, of dat ik iedere dag moest uitmesten of een eind moest rijden naar die stal. Nee, omdat mijn paard ALTIJD wat had. Ik was gewoon bang om naar mijn paard te gaan en te zien wat ie nu weer had. Hij werd geschopt door één van zijn "vriendjes". Harstikke kreupel, ontstoken wonden, kon maanden niet rijden omdat paardlief weer was geschopt of verwond. Paardlief was zo stijf als een plank.

En om te zeggen dat hij blij oogde?? Nee niet echt, paard was niet opgewekt, rende nooit in de wei, in de winter stonden de paarden weg te spoelen buiten, stonden aan het hek met z'n allen te wachten. Ik wilde mijn paard verhuizen naar een andere stal waar ze ook buiten kwamen. Ik heb gezocht tot ik een ons woog!!! Niks gevonden. Uiteindelijk iets wat in de buurt kwam van wat ik acceptabel vond. 1 week voor de verhuizing haalde ik mijn paard met gebroken been uit het land... Die is dus dood nu. Ik had veel eerder weg moeten gaan maar voelde me schuldig omdat iedereen tegen me zei dat mijn paard buiten moet staan en ik niks kon vinden!

Nu heb ik een nieuw paard. Sta op een luxe pensionstal met alle voorzieningen om de sport te kunnen beoefenen waar ik maandelijks zo'n 600 a 700 euro aan uitgeef en waar ik keihard voor moet werken.
De paarden komen eruit wanneer jij ze eruit haalt! Doe je dit niet, staan ze dus de hele dag op stal. dit levert een heleboel gepieker, geregel en kopzorgen op. Ik woon vlakbij stal er rij soms wel 2 a 3 keer per dag op en neer, regel onderling op stal wat, heb 2 verzorgsters om hem zoveel mogelijk uit stal te krijgen. Ik ben er heel veel mee bezig op een dag. Dus dat het lekker makkelijk is op zo'n luxe pensionstal is bullshit, net als dat het niet makkelijk is je paard 24/7 op een land te houden, dat is ook ploeteren denk ik!
Ik kan wel rijden wanneer ik wil, de bak is altijd goed. Mijn paard heeft geen nare grote wonden waardoor hij weer aan de medicatie moet omdat het onstoken is of hij crepeert van de pijn. Mijn dekens blijven heel, mijn paard blijft heel. Paard oogt vrolijk op stal, is altijd opgewekt, doet niet aan weven en luchtzuigen, speelt met zijn lickit, knabbelt op zijn stro, wordt gereden of gelongeert, gepoetst, gaat het land op, of de paddock ALLEEN of met zijn vriendin als die beschikbaar is. De ene dag kan hij van het gras genieten, de andere keer is het de paddock. 4 a 5 uur los , 1 uur rijden, 2 uur poetsen, verzorgen tuttelen etc. 1 uur stapmolen..Op zondag de hele dag op het land als het geen glibberwei is door de klei vermengt met regen. langer Geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt weer terug te gaan naar die stal met meer weidegang..

Welk paard er gelukkiger was?? Geen idee. Ze kunnen niet praten. Maar aan lichaamstaal af te lezen denk ik nummer 2. En ik?? mij maakt het niet uit of ik zelf moet mesten, moet voeren, in de regen moet staan...maar ik wil wel mijn peperdure HOBBY (huur van luxe pensionstal of de mega hoge DA rekeningen bij de goedkopere "veel naar buiten" stal) willen kunnen uitvoeren en mijn paard heel kunnen houden.

Lang verhaal dit ;) , maar dit is mijn keuze waarom ik kies voor die luxe stal ipv die stal bij de boer met veel buiten staan. Dit si ook de reden waarom ik ervoor kies mijn paard niet in een kudde of groep te zetten. Ik heb geen vooroordelen over 24/7 op het land, voor sommige is dat prima, voor anderen niet.

Edit: oja TS om ff je vraag te beantwoorden waar dit topic in eerste instantie om ging.
Ik vind 8 uur wei/paddock/uit zijn stal acceptabel. ik zou het het liefst zien dat mijn paard van 10:00 tot 18:00 ofzo op het land of paddock worden gezet (niet in kudde) en eraf worden gehaald.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:54

SparklingApp schreef:
Ik zal het even wat duidelijker neer zetten, niet in plaats van weidegang, maar ernaast voor de tijd dat ze op stal staan!
Staan ze daar op een harde ondergrond of op zand?
Zand lijkt mij niet zo handig, ik zou bang zijn als ze gaan rollen dat ze dan met hun benen in het hek komen..

2 staan er op alleen harde ondergrond. De paddock waar er 2 samen in staan is wat groter en dat is half steen, half zand. Net groot genoeg om te rollen en nog een stenen rand voor het hek dus ze komen niet zo snel in de omheining. Het is zeg maar een soort zandbak.
De paarden vinden dit wel leuk en zoals gezegd hebben deze 2 ook geen stalondeugden en de anderen wel.
Als ze ook nog weidegang zouden krijgen ernaast is het wel een leuke oplossing waarbij ze net wat meer afwisseling en beweging krijgen dan als ze alleen in een box zouden staan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:19

estherpitout schreef:
Sta op een luxe pensionstal met alle voorzieningen om de sport te kunnen beoefenen waar ik maandelijks zo'n 600 a 700 euro aan uitgeef en waar ik keihard voor moet werken.
De paarden komen eruit wanneer jij ze eruit haalt! Doe je dit niet, staan ze dus de hele dag op stal. dit levert een heleboel gepieker, geregel en kopzorgen op.

Nou dat vind ik dan ronduit diefstal, zo'n bedrag, dan nog lopen piekeren, en als je het zelf niet regelt heeft je paard: 4x4? Lieve help zeg..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:24

Waves schreef:
Op zich vast beter dan 24/7 in een dichte stal maar imo toch echt geen vervanging van weidegang.

Dat is het ook niet, dit is de stal, daar hoort ook nog weidegang bij te zijn zoals dat bij een gewone stal ook zou zijn.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:33

Bandida schreef:
Waves schreef:
Op zich vast beter dan 24/7 in een dichte stal maar imo toch echt geen vervanging van weidegang.

Dat is het ook niet, dit is de stal, daar hoort ook nog weidegang bij te zijn zoals dat bij een gewone stal ook zou zijn.

zie mijn laatste bericht, had het na de uitleg al aangepast ;)

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:44

Bandida schreef:
estherpitout schreef:
Sta op een luxe pensionstal met alle voorzieningen om de sport te kunnen beoefenen waar ik maandelijks zo'n 600 a 700 euro aan uitgeef en waar ik keihard voor moet werken.
De paarden komen eruit wanneer jij ze eruit haalt! Doe je dit niet, staan ze dus de hele dag op stal. dit levert een heleboel gepieker, geregel en kopzorgen op.

Nou dat vind ik dan ronduit diefstal, zo'n bedrag, dan nog lopen piekeren, en als je het zelf niet regelt heeft je paard: 4x4? Lieve help zeg..

Dat bedrag is niet mijn stalling alleen hoor ;) Maar wat ik per maand uitgeef aan mijn hobby, dus mijn paard. Dus lessen , spulletjes etc erbij.

delfaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:02

maar hoe veel is je stalling dan? ook veel of niet dan?
500 of zo?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:35

kijk, en als je dus zo´n eigenaar bent, die op zo´n luxe stal zonder standaard binnen en buiten zetten ervoor zorgt dat je paard er toch een aantal uren per dag uitkomt in een paddock of wei en daarnaast nog beweging krijgt in vorm van stapmolen, longeren, rijden, wandelen etc. Dan compenseer je zo goed en zo kwaad voor de tekortkomingen van je stal.

Wat alleen zo jammer is, dat veel mensen die voor zo´n stal kiezen, dat dus niet (in voldoende mate) willen of kunnen doen, en dat die paarden daar vervolgens de dupe zijn van dat stalbeleid.

Zouden stallen standaard een aantal uren buiten moeten aanbieden en regelen, dan wordt er tegemoet gekomen aan mensen die die mogelijkheid niet hebben, of de tijd er niet in willen steken.

En dan kun je natuurlijk kwaad spreken over de stallen die het niet aanbieden, en je kunt kwaad spreken over de eigenaren die hun paard te weinig uit de stal halen, of ze uberhaupt op zo'n stal neerzetten terwijl ze er eigenlijk niet genoeg tijd voor hebben, maar het paard blijft de dupe...

Zolang de oplossing vrijwillig is, zullen er altijd groepen eigenaren blijven die om welke motieven ook, het leefritme en de bewegingsruimte voor hun paard niet verbeteren. Vandaar dat er geroepen wordt om wettelijke regelgeving. Om ook de mensen die zich persoonlijk niet geroepen voelen met hun neus op de feiten te drukken en aan te kunnen spreken op de leefomstandigheden van hun paard.

Maar het blijft natuurlijk lastig om te controleren.
Als stallen als beleid hebben dat je zelf moet buitenzetten en/of binnenzetten, wie gaat dan controleren, hoe gaan ze dat controleren, en moeten stallen dan consequenties verbinden aan het te weinig buiten laten van de paarden of de dierenbescherming bellen? Of worden zij dan aansprakelijk gesteld voor het niet voldoen aan de eisen...

Maar kan me inderdaad goed voorstellen dat wanneer de omstandigheden niet ideaal zijn op een stal, dat je dan kiest voor een stal met betere voorzieningen en geen verplichte weidegang in een kudde die wisselt of onrustig is, maar dat je het zelf in de hand wilt houden wanneer, hoe lang, waar en met wie je paard buiten staat...
Als je er dan maar voor zorgt (evt. met hulp van anderen) dat het minimaal een bepaald aantal uur vrije beweging per dag is...

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:02

delfa schreef:
maar hoe veel is je stalling dan? ook veel of niet dan?
500 of zo?

386, en ik les 2, soms 3 keer per week a 18,- per keer... dus dat tikt aardig aan. ;)
Maar ik heb het ervoor over....want les is wel noodzakelijk voor mij en mijn paard om het allemaal goed te laten gaan.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:08

CCindy schreef:
Wauw, ik heb even in je profiel geneust, volgens mij heb je echt een geweldige pensionstal!! :D

Dank je wel! Ben ook wel heel erg blij met alles zoals we het nu hebben!

estherpitout, tjee wat een naar verhaal zeg over je paard!
Ik vind het wel heel knap van je dat je je nieuwe paard toch weer met een ander paard samen laat! Merk vaak dat mensen zoiets hebben van; nou, dat kan dus niet... en helemaal niet kijken wat er nou eigenlijk fout is gegaan. (of geweest)

Wij hebben dus een pensionstal en toen we daar mee begonnen zei ik meteen dat ik wilde dat het bij het stalgeld in zou zitten dat elk paard er elke dag uit zou komen, ik wil niet langs een stal lopen en me afvragen of dat paard er die dag wel uit is geweest.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:17

Nou SparklingApp dat vind ik nog steeds eng hoor.
Ik heb mijn nieuwe paard de eerste week dat ik hem had in een groepje gezet waar mijn vriendin haar paard ook in stond. En die moest een week later naar de kliniek door een schop tegen haar been. Dus toen heb ik gezegt hij komt niet meer in een groep.... eerst een tijdje alleen gehouden, kon snuffelen met de buurman achter de omheining maar niet samen in een wei of paddock.... maar nu zijn mijn paard en mijn vriendin haar paard samen op buitenrit geweest en samen naar schriktraining en is hun band erg hecht geworden...dus mag hij met haar in de wei als zij beschikbaar is. En dat gaat tot nu toe goed... maar blijf het eng vinden...

En je hebt inderdaad een geweldig mooie pensionstal denk ik
Ik zou ook wel een eigen stal willen hebben!!! En dan dat alles netjes geregeld is voor de eigenaren en paarden.