Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:06

T lijkt me toch dat je daar leuke dingen mee kan doen.

Zoals je zelf al zegt voor schriktraining. Misschien kan je voor in de zomer er een soort van regengordijn mee maken, je kan er appeltjes aan een touw aan vast maken, dan doen ze er lekker lang over om ze op te eten,...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:43

je kan ook ringsteken te paard gaan oefenen :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:05

Wow xmarliez, wat een gave plek heb je zo zeg! Als je dichterbij woonde wilde ik m'n pony wel bij jou in pension :D

Zag dat je al voor de kiezels gekozen had, zou ik idd ook doen.

Vond de cocosmat om een paal van PMarena een erg goed idee, dat zou jij eventueel ook bij een van je notenbomen kunnen doen. Groot stuk cocosmat om de boom heen hangen en vastzetten met spanband of iets wat een beetje mee wil rekken zodat de boom er op langere termijn niet van de lijden heeft.

Jammer dat ik in pension sta op een stal waar de eigenaar van de grond die vást niet goed vindt. Pensionhoudster zou d'r nog wel voor te porren zijn, maar zij huurt 't complex...
Maar ik ga toch es kijken of ik wat dingetjes d'r uit kan pikken zonder echt een pad te maken of grof in de grond in te moeten grijpen.
Ga't topic in ieder geval maar even doorgeven ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 14:25

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:58

We hebben een offerte binnen voor de HIT-actief onderdelen.
Toch een behoorlijk bedrag, al moet ik even met de vertegenwoordiger om de tafel om het goed op een rijtje te krijgen. Een aantal dingen heb ik er dubbel op staan in meerdere varianten, dus dat zal een flink stuk schelen.

Was van plan om zowel de paddock als het pad door het bos met de roosters te doen, maar alleen de paddock komt dan voor 300m2 al op minimaal 3300 euro... Daar kan ik een flinke laag extra zand voor aan laten brengen, dus denk dat ik die roosters eerst anders maar reserveer voor het pad en paddock wat extra ophoog...

Qua (ruw)voermachines moet ik ook nog even kijken wat het handigst is. Ben wel blij als de paddock straks vergroot is en we alles weer netjes hebben!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:10

ziezo55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:13

wow! wat een super iedee!! als we bij ons op stal zoiets konde maken had ik et meteen gedaan!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:01

joyce B schreef:
We hebben een offerte binnen voor de HIT-actief onderdelen.
Toch een behoorlijk bedrag, al moet ik even met de vertegenwoordiger om de tafel om het goed op een rijtje te krijgen. Een aantal dingen heb ik er dubbel op staan in meerdere varianten, dus dat zal een flink stuk schelen.

Was van plan om zowel de paddock als het pad door het bos met de roosters te doen, maar alleen de paddock komt dan voor 300m2 al op minimaal 3300 euro... Daar kan ik een flinke laag extra zand voor aan laten brengen, dus denk dat ik die roosters eerst anders maar reserveer voor het pad en paddock wat extra ophoog...

Qua (ruw)voermachines moet ik ook nog even kijken wat het handigst is. Ben wel blij als de paddock straks vergroot is en we alles weer netjes hebben!

Vergeet niet om te proberen af te dingen.
Die ruwvoermachines zullen ook wel een leuk prijskaartje hebben?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:17

ja behoorlijk... moet dat echt nog even goed op een rijtje zetten, want dat is het minst overzichtelijke deel... Je hebt ook wel varianten.

Omheiningsruiven/portieruiven met of zonder computer en schuif, eethekken en eethekken met computer en schuif, ruwvoerstations en combistations...

Nu komt er ook nog bij dat de regelingen voor vergunningsvrij bouwen misschien gaan veranderen per 2010, dus dan twijfel je ook of je je plannen nu door moet zetten of nog even moet wachten omdat het misschien straks goedkoper en makkelijker kan...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:46

Wij hebben zelf zo'n hooiruwvoer ding gemaakt. Wij voeren het stro er uit. En staat gewoon ergens aan de kant in de paddock. Nu hebben we ook maar 4 paarden.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:52

Heb je daar een plaatje van, Dinopino ?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:41

Gaan we even schieten :D Ben zo terug

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:25

Duurde effe want ze hadden natuurlijk de strobak helemaal leeg, dus moest ik eerst effe stro halen.

In de bak zit een schuine plank zodat het stro beter naar voren glijd. Ze hadden het stro helemaal op dus er blijft ook niets achter.

Afbeelding

Afbeelding

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:27

Nice. Maar wat Joyce bedoelt is met een computersysteem erachter neem ik aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:29

Mooie bak, lijkt op die dingen die Mehlika maakt/verkoopt. Overigens doen mijn netten ongeveer hetzelfde denk ik :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:35

Ik weet niet hoeveel paarden zij heeft. Wij wilden namelijk ook zo'n automatisch voersysteem van hit. Destijds hadden ze nog niet van die stroruiven langs de paddock. Die werken ook zonder computer. De ruwvoerbakken voor het hooi heb je met computer en ook het krachtvoer. Schaunogwat heeft een beter systeem. De paarden kunnen elkaar daar echt niet bij het eten wegjagen. In de zomer krijgen de paarden amper krachtvoer en zijn ze sowieso de hele dag op de wei bezig. Voor een paar paarden is zo'n systeem echt superduur. Wij wilden toen zelf een computersysteem ontwikkelen maar intussen wil ik het helemaal niet meer. De paarden staan allemaal zo geisoleerd te eten terwijl hooi eten toch een sociaal gebeuren is. Via staanders kun je de paarden ook ongestoord laten eten.

Dubbeldun je bedoelt die grote netten. Ja dat lijkt me ook. Alleen dit kan dus altijd buiten blijven wordt niet nat. Want stro eten ze toch niet zo vaak als hooi en het is denk ik ook goedkoper??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:50

ja nat worden is een goed punt.
Ik geef Missy ook nat hooi, maar als ik het bijv de avond vooraf al nat maak, of in de netten doe en het door de dauw nat wordt, dan vind ze het niet zo lekker meer.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:02

Leuk, die foto's, Marlies! Ben ik er een paar dagen niet geweest, komen er nog veel meer leuke dingen voorbij ;)

Zo'n stro-bak vind ik ook een heel leuk idee, hebben ze wat om op te knabbelen als ze zin hebben, zonder dat het wegwaait of nat wordt. Waarvan hebben jullie dat gemaakt? Oude kast of zo?

Een schuurpaal ga ik ook maken; ze schuren zich nu echt overal aan, (staan ook 2 eczemers) ook aan scherpere dingen...
Gaat een kokosmat niet rotten/schimmelen of zo? Misschien zou je ook een oude rubberen mat op kunnen hangen? Ga eens kijken of je iets dergelijks goedkoop kunt krijgen. Het geld is nu wel echt een probleem bij mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:06

Ik heb wel eens van die rubber noppenmatten gezien die er speciaal voor bedoeld zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:10

hebben jullie nog ideeën voor een ondergrond? Ik wil echt nog iets in het pad maken van wei 2 maar kom niet verder dan:
eerst een slalom met kruidenplantjes
daarna een stukje pad met grind
daarna een berg met daarachter een stukje met houtsnippers (moet nog uitgebreid worden)..

en dan heb ik nog 2 korte zijdes en 1 lange.. waar ik dus totaal geen ideeën voor heb.. ik wil nog een lang stukje met grind en misschien nog tegels en een klein beetje zand maar verder bven ik best inspiratieloos en met de genoemde dingen hierboven ben ik ook zo klaar .. dus ideeën??

dinopino, wat een gave kist!! Zo een zou ik ook graag willen hebben alleen heb ik geen zin om zo iets inelkaar te timmeren :P ..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:31

Is je pad niet onderhand vol? Springen ze echt over de balkjes, of lopen ze er omheen? (dat zouden ze bij mij echt doen!)

Misschien is een 'buckelpiste' maken? (Zo heten die skibanen waar je verschillende (kleine) heuvels hebt, snel na elkaar.

Ik wil in onze weides stukken (stroken) echt hoog laten groeien, lijkt me ook leuk voor de paardjes om aan te knabbelen. Vind dat ook mooi uitzien, hoog gras dat bloeit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:32

Ik heb in mijn wei nu ook een stuk érg hoog gras. Hiervan krijgen ze wekelijk een strook erbij. Ik merk dat het behoorlijk plat gelopen wordt en dat ze liever van minder hoog gras eten.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:34

Leuk zeg, zo'n bak om stro/hooi in te doen! Toch maar eens aan m'n vriend laten zien, wie weet wil hij dat nog wel zelf maken.

De meeste paarden eten inderdaad liever kort gras. Hier hebben ze sommige stukken kort gegraasd, en daar eten ze ook meer van, ookal staat het gras op sommige plaatsen redelijk hoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:37

tess_84 schreef:
Hier hebben ze sommige stukken kort gegraasd, en daar eten ze ook meer van, ookal staat het gras op sommige plaatsen redelijk hoog.
Vergis hoge plekken niet met plekken waar mest gevallen is, wat ze dus niet meer eten.
Sinds ik de mest van het gras haal eten ze alles netjes kort :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:39

nee alles is nog lang niet vol zelfs... en ze springen overal overheen :) :) ..

het is best lastig om heuvels te maken aangezien ik niet heel veel grond heb want al het grond van de heuvels komt uit mijn uitgegraven stukken maar als ik niks meer uitgraaf heb ik dus ook geen heuvel :P ..