Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:23

@Imker: net je reactie in het gesloten topic gelezen.
Ik hoeverre denk je dat de kou van de dagen meespeelt in het schoon c.q. droog houden van de stallen ??
Mijn ervaring is dat tijdens een vorstperiode de stallen veel langer schoon blijven en na de vorst ineens kletsnat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:57

Ja, ze drinken maar de helft dan anders en poepen ook minder. Dan blijven ze ook langer staan heb ik gemerkt.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:47

india schreef:
na 1 maand en 10 zakken later,
ben ik het er aan het uithalen,...........
alles is verzadigd!
2 kruiwagens met hele zware roodbruine stinkende zooi eruit vandaag,bijna niet meer te verrijden (heb een super grote 2 wielige kruiwagen)
moeten denk ik nog 6 kruiwagens uit!

dus over een paar dagen staat ze weer op stro, dit is te duur, 65 euro voor 4 weken!

Hier precies dezelfde ervaring! Alleen bij mij nog iets sneller...
Balen, maar ja hier ook weer over naar de stro

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:50

Imker, ik had een paar blz. terug nog aan je gevraagd wat jij nu precies deed met de natte plekken.
Hark je die door het droge heen, keer je ze om om te laten drogen of doe je het nog anders?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:08

hennieb schreef:
india schreef:
na 1 maand en 10 zakken later,
ben ik het er aan het uithalen,...........
alles is verzadigd!
2 kruiwagens met hele zware roodbruine stinkende zooi eruit vandaag,bijna niet meer te verrijden (heb een super grote 2 wielige kruiwagen)
moeten denk ik nog 6 kruiwagens uit!

dus over een paar dagen staat ze weer op stro, dit is te duur, 65 euro voor 4 weken!

Hier precies dezelfde ervaring! Alleen bij mij nog iets sneller...
Balen, maar ja hier ook weer over naar de stro

maar ik denk dat echte schone stallen fanaten het er 2 weken geleden al hadden uitgehaald!.

maar ik heb het achterin nog laten liggen en heb rubber matten dus het ging nog wel,
en ik had geen stro op voorraad

ik ben benieuwd hoe anderen het na een maand ervaren,
ik had wel de merkloze plastic zakken van agrifirm, waar ik al eerder van hoorde dat die wat minder van kwaliteit waren

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:02

Fitz: ik heb nu 1x een natte plek eruit gehaald, maar in principe moet je die laten liggen (dat kan ik ook niet hoor).
Verder trek ik het dan gewoon recht en doe er wat droge bedding overheen.

Ik denk dat de kou en de droogte zeker meespelen in het feit dat de paarden dan minder drinken, maar ik denk ook dat dat weer per paard verschillend is.

Zojuist heb ik even contact gehad met Strovan en ik wil hetvolgende met jullie delen:
In mijn stallen ben ik begonnen met een flinke onderlaag van 6 zakken, waardoor het zeer waarschijnlijk is dat mijn stallen er nog zo netjes bij liggen. Omdat ik wellicht zei dat 6 zakken royaal is, is men gaan minderen met de hoeveelheid strokorrel per stal, waardoor waarschijnlijk niet zo'n goede onderlaag is gevormd. Wellicht kan dat één van de oorzaken zijn waardoor het bij sommigen niet werkt?
Correct me if I'm wrong, maar ik dénk dat dit er wel mee te maken heeft.
6 tot 8 zakken voor een paard wat vrijwel continue binnen staat, is denk ik niet eens zo gek.
Je moet per paard bekijken of het veel of weinig binnen staat, alvorens je besluit met hoeveel zakken te beginnen.

Momenteel staat mijn 3jarige ook op strokorrel. Hier heb ik echter minder zakken in gedaan en ik vind het er ook niet zo netjes uitzien als bij mijn andere stallen. Dus dat zegt al een hoop.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:11

Zie/Ruik je niets aan de stralen van de paarden als de natte plekken er niet vanaf het begin uitgehaald worden? Een paard is zwaarder dan een mens en veert dus door tot de nattere onderlaag van het spul. Ik ben dan altijd bang dat je op en duur rotstraal of iets dergelijks oploopt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:12

Nee, merk niets aan deze paarden. Geen slechtere hoeven en het blijft er ook niet onder plakken.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:34

russel schreef:
Ja, ze drinken maar de helft dan anders en poepen ook minder. Dan blijven ze ook langer staan heb ik gemerkt.

Iik denk wel dat je een strooisel gemiddeld door het jaar heen genomen moet bekijken. Nu er vorst is is het uiteraard drooger maar dan is een vlas box ook mooier, etc en dat geld ook weer voor nat weer.
Vant zomer is het weer anders, ik ben begonnen met strokorrels in de zomer (eind september) nou toen kon ik zowat 2,5 maannd met 6 zakjes strokorrels!!!!!!!!!!!!!!!!! dat is geweldig. omdat het tijdens het mooie weer overdag (want dan stonden ze buiten) het vocht weer afstonden. het droogt heel mooi weer op bij de buiten llucht. echt super!!..
Jah en dat het weer van een paar weken terug echt veel minder geworden (maar goed wat een water /regen is er ook gevalllen!!).. nu gebruik ik de eerste 3 weken 4 zakken in een stal van 3 bij 3m . daarna gooi ik er drie weken lang elke week een zak bij in. en die hark ik door.
Ik zorg echt dat die bodem goed los en luchtig blijft!!.. anders krijg je een koek en dan neemt hij veel minder vocht op.
Daarna kijk ik aan hoe de bodem er uit ziet.. soms haal ik de vieze natte plekken er dan uit en hark ik al het schone weer in het midden en strooi er weeer twee zakken bij en heb ik weer mooie bodem!(ze tevens ook niet eten!!)
Je moet ook niet te snel opgeven / schrikken van de kleur. de strokorrels worden gewoon erg snel donker van kleur.. maar als je de bodem weer goed los haalt en er een zakje bij in gooit en dat goed door harkt dan herleeft je stal echt weer!!.. ik heb begin sep begonnen met8 zakken (proef) een pallet van 40 zak besteld begin okt. voor twee paarden ( 1 box van 3 bij 3 ) en ( 1 box van 3 bij 4, welke ik overigens 3/4 instrooi i.v.m voerplek) een heel net paard en een vette smeer kees!!!..
ik heb nu nog 15 zak liggen!!.. (gaat best goed).. strooi gemiddeld dus een zakje per week.
(ik moet er wel bij zeggen dat mijn paarden buiten staan overdag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
maar goed ik wil het gewoon een tijdje proberen omdat mest afvoer mij heel erg goed bevalt!!(alles gaat weg via een aanhang wagentje naar een tuinder en die is er dol op Vingers aflikken !!

plus dat het op mijn eigenland ook niet verkeerd is..(scheelt weer wat kunstmest..en wij kunnen geen andere dierlijke mest aanvoeren, i,v.m. ons te kleine stukje grond!).

Als ik eerlijk kijk naar het product denk ik dat het voor mij nette paard niet uitmaakt waar hij opstaat, behalve dan dat hij stofallergie heeft en dus gebondne is aan vlas/houtvezel etc. en ik moet zeggen stropellets stuiven/stoffen NOOIT,.

Voor mij smeerkees is het echt ideaal en wili niet anders meer.. hij woelt/schraapt/draait en graaft altijd en plast en stampt al zijn strond altijd in de bodem!!!!!!!!!!!!!!!! Duivel Duivel Duivel Boos!
maar met die stropelletsbodem maakt dat dus niks uit.. want die moet dus constand over de kop want daar blijft die super mooi van!!!!!!!!.. Ik kan nu tegen veel lagere kosten een dikker bedstrooien in de stal )(zonder dat ik die er meteen naar een week weer uit hoef te scheppen).
De mest droogt uit door de korrels en daardoor zeef ik die er in 10 min zoo uit!!..
Aan het einde van de weken natuurlijk niet meer zo makkelijk want dan wordt het wat plakkeriger.
Ik haal aan het einde van die weken er MAx twee tot twee en halve kruiwagen uit!!.. zoo ingeklonken is de stal dan..dus dat bespaard echt heel veel werk!..

(als ik een nadeel moet noemen is dat het geowon wat minder mooi toont door de donkergele kleur van stro! na 4/5 weken) zaagsel/houtkrullen enzo zijn natuurlijk wit.. dus dat toont veel mooier onder het paard.. maar goed..

dacht is misschien wel leuk voor jullie om mij ervaring eens te lezen.!!.. daarbij blijf ik het zeker nog wel gebruiken.. iets moet je soms over een langere tijd gebruiken om een objectief beeld te kunnen krijgen... soms gebruik jje een periode namelijk geowon even wat meer product en de andere keer weer wat minder.. gemiddeld genomen.. kom je dan weer geod uit zeg maar.. Haha!

wouw.. Duivel baal wel dat het vriest en dat ik niet kan rijden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!........grrrrrrr..
en het vuurwerk is OOK DRAMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(is het vakantie heb je dit gedonder!!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:43

Je moet het inderdaad over een langere periode bekijken, dan krijg je pas een objectief beeld....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:46

Snel omgerekend kom ik dus over deze periode op 1 zak per paard per week.
Voorlopig zit de besparing hem dus alleen in de kosten van een zak, want ik gebruik met vlas ook één zak per week en met houtkrul doe ik zelfs nog langer; 2 pakken per 3 weken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:54

Citaat:
......maar met die stropelletsbodem maakt dat dus niks uit.. want die moet dus constand over de kop want daar blijft die super mooi van!!!!!!!!..

Ik dacht dat het juist de bedoeling was om de bodem NIET om te woelen..? Alleen de mest te verwijderen en de bovenlaag aan te harken? Of begrijp ik "constant over de kop" verkeerd?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:25

Phietje gebruikt de korrels op een andere manier dan Imker. De een vermengt de vieze met de meer droge 'korrels' en de ander laat het liggen en strooit op de natte plekken bij. Zo lees ik het. De leverancier adviseert de werkwijze van Imker. Tja, wat is wijsheid...... Overigens is het mijn ervaring dat de paarden met vorst juist meer drinken dan anders!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:27

Had ik ook begrepen, maar ik denk toch dat het gewoon per mens verschillend is wat er nou echt mee gebeurd. Ik hou niet van een grote bende, dus ik maak het ook allemaal los.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:42

Dat vind ik dus ook het lastige. Strovan adviseert zoals Imker het doet maar een andere leverancier adviseert juist weer om de natte plekken te mengen met het droge (zie mijn quote van de vorige blz.)
Ik weet nu niet meer wat wijsheid is. Ik ben zelf ook meer van de losse bodem en mengen omdat ik denk dat ze meer blijven opnemen ipv dat je een koek creeert.

Dubbeldun, wat is jouw conclusie nu of ben je nog niet zo ver?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:48

Hier na 8 dagen nog steeds nette stallen. Geen natte plekken.
Ik laat de bodem ook met rust en haal enkel de mest eruit.
(ik heb dezelfde korrels als dubbeldun)

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:53

Aan diegenen die de paarden al langer op strokorrels hebben staan: Als paarden op strokorrels staan hebben ze dus niet constant iets te eten, zoals bij gewoon stro wél het geval is. Merken jullie daar iets van? Ik bedoel, gaan ze stalondeugden ontwikkelen omdat ze niet steeds kunnen knabbelen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:00

@jennyk, ik heb ook dezelfde korrels als jullie. Volgens mij zijn wij ook op dezelfde dag ermee begonnen, dus wij kunnen goed vergelijken.
Hoe lang staan jouw paarden buiten per dag?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:03

mijn paarden staan van ongeveer 7 uur 's morgens (soms een half uurtje later als ik me verslaap Bloos ) tot 7 uur 's avonds buiten
Ik ben vorige week maandag begonnen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:17

Fitzroy schreef:
Dubbeldun, wat is jouw conclusie nu of ben je nog niet zo ver?
Ik was na 7/8 nachten uitgekonkludeerd Haha!
De stallen werden pas 'leuk' nadat de korrels goed uiteen waren gevallen (3 á 4 dagen), daarna werden ze erg snel nat*.
Ik stond toen voor de keus óf om er nieuwe korrels bij te gooien óf om de natte plekken er uit te halen en de rest als bodem te gebruiken voor ander strooisel.
Omdat mijn ouwetje er veel van at heb ik besloten om er geen nieuw in te gooien maar weer over te gaan op houtkrul.
Ik vind houtkrul in gebruik vergelijkbaar, het is weliswaar iets duurder, maar omdat ze het niet eten doe ik er langer mee.

*Bij mijn HIT-stal heb ik alleen aan de achterkant dus strooisel liggen, dus dit krijgt meer voor zijn kiezen qua nattigheid als een normale stal.

In de andere stal staat mijn schraap-merrie. Weliswaar kwam er na 3 a 4 dagen een mooie laag, maar de onderlaag kreeg niet echt 'rust' om zich te zetten.
Maar over het algemeen beviel het in deze stal wel beter als in de HIT-matras stal.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:50

Jannepauli schreef:
Citaat:
......maar met die stropelletsbodem maakt dat dus niks uit.. want die moet dus constand over de kop want daar blijft die super mooi van!!!!!!!!..

Ik dacht dat het juist de bedoeling was om de bodem NIET om te woelen..? Alleen de mest te verwijderen en de bovenlaag aan te harken? Of begrijp ik "constant over de kop" verkeerd?

je moet de bodem los houden geen plakkaat laten worden bedoel ik... strokorrels zijn niet bedoeld om op te potten.. zoals vlas..
als je em luchtig houdt dan neemt ie veel meer vocht op. (dat bedoelen ze ook met doorharken).. die van mij harkt em gewoon zelf door zeg maar. haha Vork

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:55

Jos_1 schreef:
Aan diegenen die de paarden al langer op strokorrels hebben staan: Als paarden op strokorrels staan hebben ze dus niet constant iets te eten, zoals bij gewoon stro wél het geval is. Merken jullie daar iets van? Ik bedoel, gaan ze stalondeugden ontwikkelen omdat ze niet steeds kunnen knabbelen?

kan ik niet over oordelen, want ik had ze hiervoor op vlas staan.
Die van mij hebben als ze opstal staan altijd wat hooi/kuil te eten..maar goed zoals ik al zij ze staan overdag ook buiten *(dus ik kan je daar geen juist antwoord opgeven)..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:33

Jos_1 schreef:

als de paarden geen knabbel bodem meer hebben is dat natuurlijk iets wat je moet ondervangen door meer of ander ruwvoer aan te bieden ,
dus meer hooi of eventueel aanvullen met een plak(ken) stro
het de hele tijd kunnen knabbelen is niet alleen goed tegen verveling, maar ook noodzakelijk ivm het verteringsstelsel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:36

Ik heb vandaag uit de HIT-matras stal de laatste resten van de korrels gevist, de grond er onder was niet nat maar het spul was dusdanig verzadigd dat ik mijn paarden er zo niet op wil hebben staan.
Eén stal is nu dus kompleet korrel-vrij, de andere ligt op de bodem nog wel een laagje.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:53

Ik zit nu op dag 8 en ben nog steeds erg tevreden. Het is mooi droog en ik heb nog geen natte plekken.
Het is alleen ontzettend arbeidsintensief met die smeerlap van mij. Ik hoef er ook nog niets bij te gooien.
Zodra mijn stro op is gaat de ander ook op strokorrels.