Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 21:26

Ik heb die feed x gate timers gekocht om de extra voerbeurten te automatiseren. Maar dat is alleen stap 1, want ik heb dan ook extra hooibakken, rolpoorten, etc. nodig. En echt nog geen flauw idee wat ik dan precies ga afzetten, omdat ik ze niet wil beperken in bewegingsruimte. Het blijft een puzzel!

Mijn hooiverbruik is nu hoger dan ik vooraf had ingeschat. Dacht altijd dat ze hier 1 grote vierkante baal aten per paard per maand, maar ik kom nu op 1 baal per 9 dagen met 3 paarden en ze staan nog elke dag op het gras. :+ Onze voordroog is net zo droog als echt hooi, dus daar zit geen 'loos gewicht' in.

Matheno

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:14

Ik voer hier de koudbloeden wel gewoon onbeperkt hooi, maar dan wel getest onverpakt hooi. Gaat al enkele jaren goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:11

beperkt verpakt hooi, vrij rijk helaas en armer droog hooi, deze meng ik.
de verpakte is namelijk speciaal voor mij gemaakt en kan ik niet weigeren, maar meng het met hooi van de pensionstal uit de buurt waar de mest dan ook gratis naartoe mag. Zijn kwaliteit is te wisselend om alles bij hem in te kopen.

Nu 1 paard apart en 3 samen, 6 voerplekken. Rond 1400 is dat zo goed als op, nog wat resten en gaan ze knabbelen en om 1700/1800 krijgen ze pas nieuw, Dan liggen er vaak wat restjes dus honger zullen z eniet hebben ( al doen ze altijd alsof ze uitgehongerd zijn)

Magere tijdelijke opvanger staat op poeder voor de darmen ( bindmiddel) en omeprazal. Eten gaat al beter en de mest is al vaster. nog een lange weg te gaan maar ze wordt al meer merrie met dr gedrag ipv apatisch voor zich uit te staren.

Gisteren met mijn dochter een rondje bos gemaakt, kwam een vriendin tegen en met 3en verder gereden. Ik ben nu sinds kort weer aan het lessen en het was vrij warm ( doet hij het altijd goed op) en hij liep heerlijk. Zelfs in de galop over de rug, ontspannen en richting verzameling. Ik hoop dat wij dit vol kunnen houden

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:52

@Happy_hippie, geen weiland hebben maakt denk ik niet zo veel uit. Van gras worden ze toch alleen maar nog dikker. Ja, ze hebben dan wel de hele dag wat te scharrelen, maar uiteindelijk is je weiland toch kaal en hebben ze ook niet echt meer te scharrelen, behalve zand.

Kun je niet beginnen met je hooinetten omhoog hangen aan zo'n soort timer:
https://www.bol.com/nl/nl/p/tijdslot-ti ... 233991961/?
Dan hoef je aan de bakken nog niet direct wat te veranderen, maar kun je wel gefaseerd de netten bijvoeren.

Overigens is hier ook de ervaring dat de ene snede hooi de andere niet is. Mijn ouders hooien al jaren zelf, van hetzelfde land, dat op dezelfde manier wordt onderhouden en waar verder geen dieren op staan, is puur het hooiland. We hebben wel af en toe wat geprobeerd met net iets droger of net iets natter laten, maar verder op dezelfde manier gehooid. Balen liepen enorm uiteen per snede. Soms was het bijvoorbeeld ook veel stengeliger, dan weer zachter. Hooitesten gingen ook alle kanten op. Dan weer veel suiker, dan weer weinig. Zelfde voor eiwit.
Er kwam wel meer hooi van het land af dan we zelf gebruiken, dus de 'mislukte' snede verkochten we dan gewoon voor een groot deel en dan deden we langer met de goed gelukte snedes.

@Lynn_Nikita, wat fijn dat het zo goed ging met het rondje bos!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:27

@LN, dat doen alsof ze uitgehongerd zijn herken ik. Ik heb ook van die dramaqueens staan hier :')

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:27

Bowo schreef:
@Happy_hippie, geen weiland hebben maakt denk ik niet zo veel uit. Van gras worden ze toch alleen maar nog dikker. Ja, ze hebben dan wel de hele dag wat te scharrelen, maar uiteindelijk is je weiland toch kaal en hebben ze ook niet echt meer te scharrelen, behalve zand.

Dan hoef je aan de bakken nog niet direct wat te veranderen, maar kun je wel gefaseerd de netten bijvoeren.

Overigens is hier ook de ervaring dat de ene snede hooi de andere niet is. Mijn ouders hooien al jaren zelf, van hetzelfde land, dat op dezelfde manier wordt onderhouden en waar verder geen dieren op staan, is puur het hooiland. We hebben wel af en toe wat geprobeerd met net iets droger of net iets natter laten, maar verder op dezelfde manier gehooid. Balen liepen enorm uiteen per snede. Soms was het bijvoorbeeld ook veel stengeliger, dan weer zachter. Hooitesten gingen ook alle kanten op. Dan weer veel suiker, dan weer weinig. Zelfde voor eiwit.
Er kwam wel meer hooi van het land af dan we zelf gebruiken, dus de 'mislukte' snede verkochten we dan gewoon voor een groot deel en dan deden we langer met de goed gelukte snedes.

Nee mijn moeder wilt het weiland niet kwijt probeer dit al jaren om een track om de wei te doen…

Hoe zou ik dat moeten doen?
Want ons paard (de rest vertrouw ik er wel mee) gaat gewoon op der achterbenen staan om ergens bij te komen :')
Dan moet het dus zo hoog dat als het idd laat vallen het op de grond hangt en er verstrikking gevaar is en voor een hoge kist te maken met een luikje daar is de stal te laag voor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:39

Happy_Hippie schreef:
Bowo schreef:

Nee mijn moeder wilt het weiland niet kwijt probeer dit al jaren om een track om de wei te doen…

Want ons paard (de rest vertrouw ik er wel mee) gaat gewoon op der achterbenen staan om ergens bij te komen :')
Dan moet het dus zo hoog dat als het idd laat vallen het op de grond hangt en er verstrikking gevaar is en voor een hoge kist te maken met een luikje daar is de stal te laag voor.

Oh, dat is wel heel erg op de achterbenen gaan staan om ergens bji te kunnen, hier gaan ze neit verder dan nek strekken :+ gelukkig.

Hooi dilemma's ... hier ook continu puzzelen hoor. Moet zeggen, laatste week gaat het redeljik eten ze neit of hun leven er van af hangt..
Allicht weer net iets minder lekker hooi.

HIer heel apart, 2 dagen geleden paniek... terwijl ik toch coole kikkers heb, beide buren zo ongeveer op erfgrens half huis gebouwt, vonden ze alleen interessant.. en eergisteren, durfden ze niet meer langs de zijkant naar achteren.
Ze stonden voor naast het huis, bang te zijn?? Dacht eerst ahc zo over wat eetbaars en ze lopen wel mee. Noop!!!
Zag vervolgens dat op de stenen er 1 de bocht niethelemaal had gehaald en afrastering linten slap hingen en wat draden en onderste draad was los.

Ze mee gelokt naar achteren met veel moeite... en poef weer weg, weer helemaal voor naast het huis staan snuiven en bang doen... Dit paar keer..
Maar ik wou ze achter hebben vanwege die stenen en bocht niet halen en dan staan ze achter een ehct hek hek en daarvoor nog 2 linten en 2 draden, leek me veiligste...
Maar goed koste nogal wat moeite om ze zo gek te krjigen om achter te komen en lang genoeg bji voerbak te blijven zodat ik hek en draden dicht kon doen.
2 emmers wortels later gelukt.
Maar achter nog steeds snurken, rennen, hjigen, stress, 1 hapje eten en weer naar voren proberen te rennen (wat dus niet meer kon).

Geen idee wat het was ...
Gisteren waren ze weer rustig, alleen zijstukje open gezet niet de stenen.
Niks ana de hand, vandaag alles weer open niets aan de hand.

Dacht misshcien de droger die ik in de garage had gezet en daar draaide en piepte, maar gisteren en vandaag daar totaal geen reactie op. Ik zie echt niets, hun nu ook niet meer.
Wat over blijft is dat eergisteren er heel af en toe rare windvlaag uit andere richting dan anders kwam waarmee heel veel eikeblaadjes van achter de coniferen over de houtstapel over hun looppad naar voren waaiden. Zag dat 1 x en toen gingen ze achter weer rennen, maar weet niet zeker ofhet dat was, want ze gingen om de haverklap om voor mji niets aan de ren...

Nog ergens halverwege met gevaar voor eigen leven dekens eraf getrokken aangezien ze de moord stikten en aan het hijgen waren niet normaal. (Heps geloofde ik wel, maar de 2 jarige vond ik wat spannender, hij ook :+ )

Het raadsel is dus nog niet opgelost...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:43

Hey!
Mag ik hier weer eens gezellig mee kletsen? Vroeger heb ik wel mee gepraat misschien was dit deel 7 ? Jullie zijn nu al zoveel verder!

Mijn naam is Janine. Heb Welsh pony’s aan huis bij mijn ouderlijk huis.

We hebben 3 welsh a een grote C cob en een Shetlander van mijn nichtje..

As zondag gaat mijn veulen naar een nieuw plekje

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 16:33

Happy_Hippie schreef:
Bowo schreef:

Je hebt wel uitdagende paarden :+
Kan je iets buiten het hek ophangen en dat dan boven het hek ergens uitkomt? Zeg maar een lange paal oid naar je hek maken, daar het hooinet aanhangen en dat het net enkel opzij houden met het slot, ipv omhoog.

@Sjolvir. Wat een bijzonder gedrag. Als ze dan niet mee willen, denk ik ook altijd maar 'pech gehad'. Uiteindelijk went het wel weer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 16:44

Lynn_Nikita schreef:
net zag ik iets raars, geen idee of het een vallende ster was maar deze leek heel dichtbij, heel fel en groot en ineens was het weg. Alsof iets brandends naar beneden viel, geen geluid en weg. Alsof het vuurwerk was wat lande maar dan stil

Gister avond rond 21u zag ik precies wat je hier omschrijft. Ik heb voor de zekerheid wel een wens gedaan O:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 17:55

Bowo schreef:
@Sjolvir. Wat een bijzonder gedrag. Als ze dan niet mee willen, denk ik ook altijd maar 'pech gehad'. Uiteindelijk went het wel weer.

Ik normaliter ook. :+
En in eerste instantie dahct ik laat die mafkikkers maar, zo over, niks aan de hand.
Zal wel. Zeker omdat ze nooit van die aanstellers zjin, eerder van die, he!? wat is dat kunnen we het slopen paarden _O-
En ik dacht altijd als er iets geks is, zal het wel aan de voorkant langs de weg zjin, dan vluchten ze naar achteren. How wrong can you be :+ :')

Maar gezien hun stressniveau en dat ze steeds naar voren bji de weg renden (laatste stukje is stenen, voor de afrastering) en er dus al 1 de bocht niet had gehaald en in de afrastering was gekomen en deel had gesloopt wou ik ze uiteraard bji dat stuk weg hebben voor er wel met renactie 1 er ehct bocht zou missen en dwars door draden zou gaan de weg op.

Afbeelding
Afbeelding

hier had er dus 1 weet niet welke uiteraard, was er niet bji, de bocht gemist... moest draden repareren. .

Normaliter zou ik hekwerk in het zand hebben gezet, ware het niet dat daar allerlei giftigs heeft gestaan, denk aan taxus e.d. en ondanks verwjideren door bedrijf zit er nog veels te veel in de grond daar dat mjin paarden om zeep kan helpen, vandaar dat direct achter de stenen de afrastering staat.
Normaal rennen ze ook wel die kant op, maar remmen tjidig en gaan fatsoenlijk de bocht door, nu met paniek niet..

Enigste plek die volgens hun oke was, nou ja, oke, al snuivend stonden ze daar, was stukje bestrating voor de trailer en aanhanger?? Rare paarden, zijn echt normaal nergens van onder de indruk, complete verbouwingen bji de buren geen probleem, allerlei idioot verkeer geen probleem.

En af en toe waagden ze zich dus naar zjikant om vervolgens vol gas terug te vluchten, vond dat te veel risico. Dus volkje moest mee naar achteren, waar ze wel mee heen liepen al snuivend als ik meeliep met wat lekkers, maar vervolgens ondanks dat ik daar hooi had neergelegd weer vol gas in paniek naar voren vlogen om weer voor de aanhanger te gaan staan snuiven.
Ik dacht eerst ook, ahc zo over... viel tegen :'

Ze hebben nog paar uur idioot gestresst gedaan in de achtertuin, eten paar happen en vervolgens weer rondrennen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag mochten ze hele stuk weer, gisteren tot aan stenen aan de zijkant. Nu weer met donker dicht gezet bij de stenen. Zit ook zo dicht als ik met de trailer of aanhanger er langs moet, heb daar dus gewoon linten voor.

@Lynn_Nikita, vreemd..
@Marigold, slim, je weet maar nooit :')
@Janinevv, welkom

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 18:40

Kunnen er wolven geweest zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:20

Zapje schreef:
Kunnen er wolven geweest zijn?

Zit er hier in de buurt maar 1, geeft doorgaans geen last ( als in,is niet zo'n brutaal monster als dat ze op de Veluwe hebben,ik zit vlak bji de Kalmhoutse hei) en zou raar zjin dat die zomaar binnen kon komen, dan had ie zeker probleem gehad er weer uit te komen. Verder is deze weg overdag heel druk met verkeer, het begon om uur of 1 's middags.

Ik verwacht dat het iets heel stoms is, waarvan ik het me niet kanvoorstellen.

Ik heb nog marter overwogen, maar doe zit er dan ook al langer en vaker, toen ik hier pas kwam wonen maakte 1 v mjin 2 honden er sport van die te jagen, ik dahct steeds wat moet die hond nou met iets in de bomen :+ totdat ik een keer zag dat er marter doorheen schoot. Die was volgens mji ook hier vertrokken door mjin honden :j . Maar hij zou bji de buren kipkunnen komen halen. Maar dan nog raar dat ze daar bang v zouden zijn.

Ik heb echt geen idee.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:45

@Sjovir, ik lees hier niet elke dag mee dus weet even niet of je paarden hier pas net staan maar zo ja: de oorzaak van de onrust kan zijn dat de paarden niet in de verte kunnen kijken maar helemaal afgeschermd staan. Heggen en muren. Alleen aan de straatkant open in feite. Terwijl er wel geluiden en andere prikkels zijn die wellicht vluchtgedrag aanwakkeren.
Dat is althans wat mij opvalt aan je terrein waar de paarden staan. Heb het wel vaker gemerkt zelf dat paarden maar ook geiten en dergelijke er niet goed tegen kunnen als ze de boel niet kunnen overzien.
In een stal misschien weer wel maar in een paddock/buiten niet..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:49

Soms kunnen ze schrikken van dingen waar je zelf geen weet van hebt.
Hier zie ik ze regelmatig richting de bosrand kijken, maar ik zie nooit iets.

Ja, wat licht betreft denk ik dat het zo wel prima is eigenlijk.
Enige is, is dat je als je richting C rijdt midden in het licht kijkt.
Maar als je gewoon dat stukje naar de hoefslag kijkt moet er vast niks aan de hand zijn.
Ikzelf kan het nog niet uitproberen aangezien ik 2 ribben gebroken heb door een jolige bok van een van mijn paarden.
Blij dat er geen kind stond.
En het is absoluut niets kwaadwilligs geweest.

Ik heb de mazzel dat ik een aardig stuk land heb (1,3ha) dus overdag staan ze gewoon op gras.
Nu gaan ze om 17 uur naar binnen (we zitten in wolvengebied) en dan krijgen ze een hooinet en om 22uur krijgen ze nog een net.
Daar moeten ze het mee doen, anders ligt er altijd nog stro in stal.

Weefrek had mijn paard op zijn vorige stal, werkt prima, hebben ze ook geen last van.
Kunnen prima lekker naar buiten kijken, maar niet over de deur klimmen.

In januari krijg ik er een 3e bij ben benieuwd of ik dan nog gras over hou.
Zomers wel, maar in de winter denk ik niet, zeker niet als er nog 2 veulens bij komen.
Maar ik ben al naar een hooiruif/bak of iets dergelijks aan het kijken.

Weet iemand toevallig een (niet al te duur) geboorte-alarm te koop? ;)
Heb het pas in 2027 nodig dus ik heb de tijd om te zoeken haha.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:19

Afbeelding
Afbeelding

Bleef het maar de hele winter dit weer <3

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:23

Nou echt... -O-

Zo mag het van mij altijd wel November zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:00

Prachtige plaatjes <3 ben meer stille meelezer, maar hier ook genoten van het afgelopen weekend vooral. Enorm contrast met deze natte donkere morgen.

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

Prachtig, die bomen! Bij ons zijn ze niet zo rood.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Dit was echt met de allereerste ochtendzon erop. Daarna zijn ze ook "gewoon" geel en oranje.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

Mooie plaatjes <3

Nou de ruin is niet insuline resistent/heeft geen EMS.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:40

Mooie plaatjes komen voorbij!

Fijne uitslag Karin.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Afbeelding
Ich bin dabei.. net weer 2 ladingen schrotter (ik weet niet hoe het precies heet) op de paddock.. met hopelijk een paar jaar minder natte voeten..

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:08

Wij hebben gister een fotoshoot gehad. Was super leuk om te doen en met de herfstkleuren krijg je prachtige foto’s. Nu nog even uitzoeken welke ik wil.

Heb de shet voor de 3e geschoren. Wat een haar kwam er vanaf zeg.. pff.. maar nu kan ze wel weer lekker lopen zonder dat ze het gelijk warm heeft.. maar het lijkt een compleet andere pony zo want ze is nu grijs i.p.v. zwart :-)

Afbeelding