het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:44

@horsi: die rat is ook verre van schuw!
@karin: wat zonde van je mooie hek. zijn die staafmatten nog te herstellen/recht te buigen of wordt dat nooit mooi en moet er een nieuwe tussen?

Elke keer als ik dacht 'hé zon, laat ik eens gaan uitmesten' begon het meteen weer te regenen, dus straks ben ik vast weer de pineut in de regen. Aan de omheining heb ik dus ook helaas niets kunnen doen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:46

Ja vreselijk he. Hij liep bijna over mn zus haar been heen toen ze de aanhanger inliep om de mest te legen.

Vangen de katten bij jullie de jonge ratten?

Rot weer he, ik zit ook zin te maken om te mesten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:49

Hier was de zin er ook niet. ,aar het moest wel gebeuren voor ze vanavond weer naar binnen gaan en om 5 uur is het donker.... dus gekeken dat het droog was, de kruiwagen gepakt, de paddock in... en het begon te regenen |o
Dus eerst de stallen maar gedaan en daarna de paddock, toen was de ergste regen weer over. Meteen de waterbakken gevuld en de pomp in de grootste plas gehangen. En het mestoverloopputje moest ook nódig, want die dreigde over te lopen.

Meteen even gekeken of ik nog een lange houten paal had om in de hoek bij de mestput te plaatsen zodat ik daar isolatoren aan kan doen en de schuine paal er op zetten. Ik vond nog een hardhouten 7x7 schuttingpaal waar ook de Japanse tuin omranding van gemaakt is dus die is prima geschikt :)
Nu nog weer om die er in te zetten :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:12

balen van die boom Karin, wel fijn dat de buurman te hulp kon schieten met de zaag. balen van de schade

Ik heb ze ook iets eerder binnen gehaald. Zou ook met de pony naar les gaan maar ik heb geruild tegen een manege paard, ga nu niet met de trailer rijden

Wel zelf nog weggewaaid en nat geworden omdat mijn haag geleverd werd bij de kweker die hij na morgen gesloten is . Staat in de grond maar goede timing was het niet

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:10

Wel mooie billen JJB4 :D

Ah wat balen Karin. Gelukkig niet op je diertjes.

Het is bar en boos.
Mijn les met Mirtje is vanzelfsprekend gecanceld.
Behalve poep scheppen en voeren laat ik ze vandaag ook gewoon aan hun lot over. Mij te nat.

Mirtje staat en ligt veel op stal. Diekke staat af en toe op stal om even te drogen en Tess wil zeer zeker niet op stal. Die wil daar alleen in de zomer zijn als bescherming tegen de vliegen :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:44

Wat zuur Karin, zonde van je omheining. Fijn dat de buurman gelijk kwam helpen.
Hier ook veel regen en wind, paarden hadden een rustdag. Vanochtend in paddock (achter de schuur uit de wind), verder stonden ze als het droog is op het erf in de wind. Bij harde regen snel naar de schuilstal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:26

Hier zijn ze ook de schuilstal alleen uit geweest om te poepen. En ze wilden wat graag op stal net, maar dat zal voor een groot deel ook te maken hebben met de muesli/SP-mix :D .

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:48

Hier is het nog alles meegevallen met de storm geloof ik, ik heb ze vanochtend buiten gezet en mijn man heeft ze rond 18.00 uur binnen gehaald, alles leefde nog, omheining staat nog dus lekker gewoon buiten gespeeld.

Ik had hier volgens mij nog niet vertelt dat we onze oude ruin afgelopen zondag in hebben laten slapen. Hij kreeg ineens koliek terwijl we erbij waren, maar echt heel heftig, de dierenarts was er gelukkig snel, maar het bleek veroorzaakt door een gesteelde lipoom die om zijn darm was geslagen. Toevallig dat ik een paar dagen ervoor een topic zat te lezen hierover.

Hij was 32 jaar en had cushing, dus opereren doe je zo'n pony ook niet meer aan, we hebben hem toen direct in laten slapen, maar jeetje wat geeft dat een leegte.

Hij is 22 jaar bij ons geweest en hij ging zo goed de laatste tijd, ben er echt kapot van.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:58

Ach charaz, heel veel sterkte!!!
Ben ik toch ook steeds wel bang voor nu mn oudje steeds ouder wordt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:01

Heel veel sterkte charaz. Wat een groot verlies zeg.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:02

Charas :(:) sterkte!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:21

Sterkte Charaz. Heftig zo plotseling.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:23

Heel veel sterkte Charaz!! :knuffel:

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:28

Sterkte Charaz

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:52

Jeetje Karin, wat balen die boom.
Charaz, sterkte, wat een verlies.

Hier helaas wat lakschade op de motorkap van mijn auto, er zijn takken oogevallen. Die mag innenkort even naar de poetser zodat ze die weer weg kunnen poetsen. Hij was net terug na een aanrijding…..

Ik ben van morgen naar de club geweest en had les. We maken stappen. Er is nog zat te verbeteren, maar we gaan beiden echt fijner.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:39

Och Charaz wat ontzettend verdrietig. Sterkte!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 22:57

Charaz had het gelezen in oudjes topic. Fijn dat jullie erbij waren en zo snel actie konden ondernemen. Zo accuut is gewoon k*t.

Net priveles gehad. Ben in een groep ingepland maar al de 2e keer dat ik alleen was. Lekker gereden.

Vandaag een testuitslag gekregen van Guus. Een hele hoop dingen vallen nu op de plek. Ze is positief getest op de px variant van pssm2. Dus heb met de kerst wat te doen qua inlezen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 23:45

Ah sterkte Charaz. Wat een lange tijd is hij bij jullie geweest.

Ik ben benieuwd wat er op de plek valt door deze uitslag van Guus Joyce. Ik ben niet zo goed bekend hiermee. Ben je hier achter gekomen door bloedonderzoek?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 07:00

Wat verdrietig Charaz, sterkte! Gelukkig dat jullie er voor hem waren en hem. Zo verder lijden bespaard is gebleven. Hoe kwamen ze achter de oorzaak als ik vragen mag?

Balen van de schade Belker, hopelijk krijgen ze t netjes weggepoetst.

Ben ook benieuwd naar de symptomen Joyce. Fijn dat je nu weet wat ze heeft.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 07:50

Aangezien het gisteren de hele dag regende, heb ik een paar foto’s geschoten van onze 4 poezels.
Mimi (blauw oog) is met haar 10 maanden de grootste en zwaarste :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 09:37

Eens kijken of ik het een beetje kan uitleggen. (sorry voor het lange verhaal)

Uitleg wat ik van een kennis gekregen heb.

De term pssm2 is ontstaan om dat ze bemerkten dat paarden met vergelijkbare problemen vergelijkbaar leken te regeren op een suikerarm voer. Vervolgens blijkt dat pssm-1 suiker stapelt in de spieren, dit gebeurt niet bij pssm-2. Bij pssm-2 ontstaat spontaan spierschade. Bij mensen komt iets vergelijkbaars voor: MFM Myofibrillar Myopathie. Inmiddels, we zijn dus een jaar verder, heet het nu MIM: Muscular Integrity Myopathy.

Binnen MIM, bestaan 6 panels. Bij positief testen hebben ze 1 of meer panels en dan hetero/homozygoot (dit ken je mogelijk uit de fokkerij, ivm gericht fokken op kleur)
Guus is n/px. Dwz een genetische afwijking op het gen dat er onder genoemd staat. Dat gen veroorzaakt dat haar interne systeem anders kan werken dan normaal gesproken en kan leiden tot klachten. Wat ik links en rechts heb begrepen vertoont vrijwel elke MIM-er meer of minder klachten. Px is geen fijne variant, dat kom ik in veel literatuur.

Is er wat aan te doen? Nee, t is geen ‘ziekte’ die te genezen is.
Is het te managen, vaak wel. Ik heb veel gelezen op internet (ook veel scum), met enig management is er vaak wel mee te werken. Dwz voeraanpassing, goed blijven nadenken over belasting vs belastbaarheid, stress vermijden. Stressfactoren zijn oa. vaccineren, opereren, transport etc.

Hieronder wat in het pssm topic staat, dan even ingekort voor haar variant.

Px
Px is gelinkt aan Recurrent Exertional Rhabdomyolysis (RER) en komt voor bij volbloeden (en daaraan gerelateerde rassen). Wat deze versie lijkt te onderscheiden van de andere is dat een aanval van RER vaak wordt getriggerd door opwinding of stress. Het is bekend dat er meerdere genen betrokken zijn bij het tot uitdrukking komen van RER. Hier wordt nog verder onderzoek naar gedaan.
De mate van symptomatisch zijn is een interessant vraagstuk en lijkt samen te hangen met ras en/of type spiervezel maar ook met de aanwezigheid van andere afwijkende genen. Zo is de bevinding dat het hebben van zowel P2 als P4 de symptomen verergert. Voorvallen die een negatieve stikstofbalans veroorzaken in een lichaam lijken symptomen te triggeren of te kunnen verergeren. Hierbij valt te denken aan virale infecties of bijvoorbeeld een wond die gehecht moest worden.

Management

PSSM1 is een suikeropslagprobleem in de spieren dus deze vorm van PSSM wordt voornamelijk gemanaged door de suikerspiegel in het lichaam zo laag en zo constant mogelijk te houden en door vet te gaan voeren als alternatieve energiebron.
PSSM2 is geen suikeropslagprobleem, maar wordt gelinkt aan een tekort aan eiwitten. Of deze paarden versterkt reageren op een tekort aan eiwitten of dat zij deze niet efficiënt kunnen verwerken of dat zij deze wellicht constant nodig hebben om de voortdurend optredende spierschade in hun lichaam te repareren is nog niet duidelijk. Wel is het uit voerexperimenten in de praktijk duidelijk geworden dat paarden met PSSM2 veel baat hebben bij een hoge dosering eiwitten en dan met name de essentiële eiwitten Lysine, Methionine en Threonine.

Er is een overzicht qua klachten, https://www.pssm.eu/symptomen ik zal hieronder aangeven welke bij mij wat triggerde om toch te testen. Ze is trouwens via haar haren getest.

Nou ja eigenlijk vooral haar gedrag vond ik raar. Ze is volgens mij een relaxt braaf en lief dier. Maar ze kan zich zo opwinden en in de paniekstress schieten waar je haar dan bijna niet uit krijgt.

-Stijfheid/stramheid. Ja maar hier dacht ik ook aan weinig rijden, nog aan het opbouwen wat dan weer steeds stop kwam te liggen door...
- lijk luit of niet vooruit te komen. Ja in het rijden lijkt ze met de handrem erop te lopen. Op een gegeven moment ook oren in de nek als ik aandreef om harder te gaan.
- gespannen aangetrokken buik ja redelijk vaak maar niet koliekerig of trappen naar de buik.
- moeilijk te trainen, laat mogelijk probleem gedrag te zien. Zover heb ik haar niet gereden dat ze tot bokken staken of steigeren over moest gaan.
- algehele tekenen van pijn (pain faxe, gelaten houding) hier moet ik mij echt nog even op gaan inlezen om het nog zekerder te weten wat ik zie.
- schrapen, ja soms maar veel paarden doen het. Ze doet het alleen bij vaststaan.
- lichaam schuren, ja dat doet ze.
- moeite met voeten omhoog te houden of naar voren te brengen voor de smid. Ja ze heeft problemen met de smid vooral achter maar ik gooide dat op de peesblessure.
- afwijkende manier van op rust staan. Ja ze staat ALTIJD op rust ook bij stress als ze stil staat echt altijd.
- nerveus of schrikkerig gedrag (veelal een pijnreactie). Ja Guus is vaak nerveus en schrikkerig
- in ernstige gevallen neervallen. Ja ze is twee keer wat ik weet echt door haar benen gezakt. Maar ook bij een schrikreactie is ze wel eens gevallen (schrok van kat en daar lag ze...)

Veel dingen had ik dan wel een andere verklaring voor maar toch.. er klopt iets niet. Gedrag blijft raar. Iemand gaf het hier ook aan dat het rennerige ook van pijn kon komen. Veel van deze dingen kun je dus ook wel weer onder andere dingen scharen. Problemen hoefsmid tja als het een peesblessure/collateraal bandje is dan heb je daar last van.

Dus ja nu puzzelen en kijken of we haar stabieler kunnen krijgen en dan maar goed gaan inlezen hoe ik goed kan herkennen dat ze last van de spieren heeft en of ze wel of geen pijn heeft. Maar vooral wat is nog leefbaar. Als het rennen en schrikken echt vanuit pijn komt dan heeft ze voor mijn gevoel vaak pijn en dat moet niet de bedoeling zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:38

rover_ schreef:
Wat verdrietig Charaz, sterkte! Gelukkig dat jullie er voor hem waren en hem. Zo verder lijden bespaard is gebleven. Hoe kwamen ze achter de oorzaak als ik vragen mag?

Balen van de schade Belker, hopelijk krijgen ze t netjes weggepoetst.

Ben ook benieuwd naar de symptomen Joyce. Fijn dat je nu weet wat ze heeft.

Als ik het goed onthouden heb kon de dierenarts dat met opvoelen voelen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:16

Dankjewel voor de heldere uitleg Joyce,
Klinkt als een logisch verhaal.

Volgens mij staat Guus heel fijn bij jullie. Zijn er zaken in het management die je kunt/ wilt verbeteren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:17

@Charaz: ach wat triest. Sterkte met het verlies.

@belker: balen van de auto.

@joyce: geen leuke uitslag van Guus, maar je hebt nu wel duidelijkheid. Er is tegenwoordig gelukkig ook genoeg over te vinden.

@boemel: mooie poezels en fotoos :)

Zou het nog licht worden vandaag.... voor de verandering maar weer eens in de tent gevoerd.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 10:43

Boemel het voordeel is dat ik veel zicht op haar heb. Gedragsveranderingen kan ik wel zien gedurende de dag en voordeel van aan huis is dat je zelf veel kan managen natuurlijk. Dat is allemaal wel in het voordeel.

Kennis heeft toevallig dan ook eentje met PX maar deze heeft nog een ander type erbij. Ik ga in elk geval met haar bellen, ze heeft mij ook al gemaild met welk voer ze haar paard geeft en welke supplementen.
Dus qua management ga ik kijken naar het voer en supplementen. Waar ik nog niet over uit ben is het hooi. Maar dan of ik wel of niet getest hooi moet bestellen.
Ze zeggen dat regelmatig beweging goed is. Ze loopt in principe overdag dus altijd buiten gelukkig. De bak is nu veel te slecht om te rijden of longeren. Dus wellicht in de toekomst dat we wel gaan kijken om het rijgedeelte te verbeteren. Daarin moet ik dus ook even goed nadenken wat verstandig is. Qua kreupelheid is het wel steeds hetzelfde been, is het nu wel of niet het collateraal bandje wat dierenarts aangeeft (maar dus geen echo of scan van heeft gemaakt) of zit het toch in de spieren en dan toevallig steeds dat been. Met andere woorden, wel of niet gaan opbouwen langzaamaan?