[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:14

Aangezien ik zuring, madeliefjes en kluwenhoornbloem in de wei zag, dacht ik, zal wel flink zuur zijn en kalk nodig hebben..
maar de pH bodemtest zegt juist pH 7
Afbeelding

Ga nog een paar monsters nemen want dit lijkt heel tegenstrijdig..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:26

Ethelate schreef:
Aangezien ik zuring, madeliefjes en kluwenhoornbloem in de wei zag, dacht ik, zal wel flink zuur zijn en kalk nodig hebben..
[ [url=m/E3ennn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet je ook welke zuring? Niet elke zuring is even 'slecht'. Ridderzuring bv 'slechter' dan schapenzuring.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:27

Solleke_Noah schreef:
Ethelate schreef:

Weet je ook welke zuring? Niet elke zuring is even 'slecht'. Ridderzuring bv 'slechter' dan schapenzuring.

Ik denk ridderzuring maar zal morgenochtend nog eens goed kijken..

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:49

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:00

Wij hebben het afgelopen weekend de 1e voorbereidingen getroffen voor het nieuwe stuk.
We hebben 20 robuuste kastanjepalen opgehaald en 60 kleinere vurenhouten palen voor de binnen omheining. Verder hebben we 800 meter bruin lint 40mm, 250 isolatoren en zit ik met smart te wachten op mijn bestelling bij Agrishop voor de rest. Meer isolatoren, poortgrepen en -ankers en dat soort spul.
Voor aankomend weekend hebben we een grondboormachine gehuurd, om het onszelf wat makkelijker te maken.
Plan was om eerst alleen de buitenomheining te doen, met handboor. Maar nu gaan we proberen om eerste de buitenomheining (palen slaan aan 1 zijde, prikkeldraad verwijderen, lint aanbrengen, oude palen er uit aan die ene zijde die we nieuw slaan) en dan ook meteen binnen te plaatsen en de track te maken. Ik hoop dat dat gaat lukken.
Dan moeten we nog wel wat kleine stukjes afzetten, bijvoorbeeld rondom de bomen. Maar dat gaan we met de grondboor doen. En niet volgend weekend :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:43

Succes! Wij hebben met z’n twee met de hand op 1 dag 54 palen gezet. We waren helemaal kapot :+

Heb van t weekend een stuk track definitief afgezet zodat ze er s nachts ook op kunnen. Dat geeft wel rust ipv de prikpaaltjes

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:03

Mooi project Daihyo +:)+

Afgelopen zaterdag de muur gesloopt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:10

Dat palen zetten was niet bepaald een leuk klusje, wij hebben ze erin geduwd met de verreiker, dus als je zo'n ding in de buurt hebt scheelt dat een hoop zwaar werk :+ Succes Daihyo!
Ik moet de binnenomheining nog doen, het is nu vooral 1 grote paddock geworden haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:21

ik vond het met de benzine-grondboor helemaal niet zo'n dingetje :=

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:25

Wij hebben ruim 500 palen gezeten met de benzine grondboor, ik had er een gekocht (leek mij rendabel genoeg) en ik heb 2 ongelukken met het ding gehad waarbij hij vast sloeg in een wortel en vervolgen tegen mijn arm aan crashte. Het is een wonder dat mijn arm niet gebroken was.

Wees alsjeblieft voorzichtig!
Zonder had ik ook niet gekund, we hadden immers ook geen verrijker of andere materiaal. En met de hand zag ik niet zitten.

Ik ben hard aan het nadenken voor volgend winter, de hele wei aanpakken daar heb ik nu nog niet voldoende geld voor.
En ik wil nog zoveel uitzoeken rondom bestemmingplan en subsidies en andere dingen die we tegenkomen
We willen graag een grote poel graven. En het land water sturend aanleggen.
Maar ik wil niet nog zo'n drama als afgelopen winter waarop de paarden op niet meer dan 15 m2 kunnen lopen omdat de rest te nat is.
Ik denk eraan om puin te laten storten op zo'n stuk van 30 x 40, en daarop een hooihuisje te plaatsen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:59

Iedereen goed bezig geweest lees ik!
We hebben ook hard gewerkt. Alle mest is uitgereden en we hebben een nieuwe plek voor de mesthoop gemaakt. Verder is de winterpaddock een klein beetje afgegraven. Daarmee hebben we alvast een deel van de zomertrack verhoogd. Er is een deel split op de paddock gekomen bij de schuilstal en bij de verharding. En twee vrachtwagen geel zand op de paddock gegooid. Binnenkort komt de rest van het zand.
We willen ook nog graag een poel graven, maar dat komt nog wel.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:05

Ethelate schreef:

Dat zie je ook wel bij flink verdichte bodems.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:09

Marjo89 schreef:
Wij hebben ruim 500 palen gezeten met de benzine grondboor, ik had er een gekocht (leek mij rendabel genoeg) en ik heb 2 ongelukken met het ding gehad waarbij hij vast sloeg in een wortel en vervolgen tegen mijn arm aan crashte. Het is een wonder dat mijn arm niet gebroken was.

Wees alsjeblieft voorzichtig!
Zonder had ik ook niet gekund, we hadden immers ook geen verrijker of andere materiaal. En met de hand zag ik niet zitten.

Oeh, dank voor de waarschuwing.
Verrijker hebben wij ook niet en ook niet in de directe omgeving. Benzinegrondboor leek me een goed alternatief.
We zijn met zijn 3en zoals het er nu uit ziet. 1 met de grondboor, 1 met de moker na slaan en 1 de isolatoren er in draaien.
En niet vergeten: aan 3 zijdes moet het prikkeldraad er ook nog af :=
We gaan zien hoe ver we komen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:24

Ik heb in het bos wel eens gewerkt met een benzinegrondboor, maar altijd met 2 man vasthouden om doorslaan te beperken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:27

Okee, goed om te weten. Dan wordt het gewoon eerst met 2 de gaten voren en dan de palen erin zetten.
Veiligheid eerst inderdaad.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:39

Grondboor als je veel palen moet zetten is wel écht handig. Maar inderdaad, goed je voorzorgsmaatregelen nemen want het kan best gevaarlijk zijn als je een wortel of een steen tegenkomt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:48

Tip, maak een lat met een markering er op hoe hoog je de palen wil hebben. Wij hebben ook een schroef in de lat gedaan en die hangen we vervolgens op de paal en dan hebben we de markeringen voor de isolatoren er op gezet. Dan hoef je niet elke keer alles uit te meten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:55

Oh die is ook slim! Dat scheelt weer tijd. Bedankt voor alle tips!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:03

Das een goeie tip Marjan! Dat hebben wij toen ook gedaan. Inclusief een lat voor de afstand tussen de palen

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:23

Wij hebben ook 1 lat gebruikt voor de hoogte en 1 voor de afstand ertussen, bij ons staan ze 135cm uit de grond en 4m van elkaar af. Isolatoren kan je het best als laatste doen denk ik, wij hebben op het eind gekeken of alles mooi recht stond, maar vanwege hier en daar een steen hebben we van een paar palen ook een klein stukje af moeten halen. Met de accuboormachine en hulpstukje heb je de isolatoren er zo in :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:30

Ja hulpstuk hebben we inderdaad :D
Lat voor de afstand is niet zo nodig. We hoeven maar 1 zijde, die niet recht is, en maar 65 meter lang. De rest staat al (met prikkeldraad, maar de palen zijn nog goed, dus die gaan we gewoon gebruiken). En voor de binnen omheining moeten we sowieso even kijken omdat we deels ronde vormen willen. Maar voor de hoogte is wel super handig.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:52

Hier ook een lat met markering bovenkant paal en kruisjes voor de isolatoren. De afstand tussen de palen doe ik met stappen uitzetten, heb geen lange rechte lijnen en doe vooral heel erg veel op zichtlijnen, zodat het vanuit huis en tuin een rustig beeld geeft.

Wat betreft grondboor, een goede benzine of accu grondboor heeft een terugslagpen, een staaf die tegen jouw heup aan zit waardoor bij doorslaan het gewicht niet op je polsen/armen slaat.
Ik had eerst een benzine grondboor, maar wat een drama was dat. Kreeg dat ding zelf niet gestart, telkens hulp nodig en uiteindelijk bleek er ook een fout te zitten in dat start mechanisme dus mocht het omruilen voor een nieuwe. Dat nieuwe ding meteen verkocht via MP en nu een Makita accu grondboor, dat is echt zo een fijn ding! Super licht, makkelijk te doseren hoe hard hij moet boren en kan terugdraaien dus geen vastgelopen boor meer :D
Worden ook best vaak bij verhuurders aangeboden dus als je de keuze hebt..
Met de accu's kan je prima vooruit en zijn met een half uurtje laden weer vol.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:54

Hier een meetlint van 50 meter :+ zal als ik thuis ben ff een foto maken, ben nu bij een klant waar ik zo een meeting heb.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:04

We hebben hier zo'n landmeter. Geen idee hoe lang. Van de 65 meter gaan er al 20 af voor de ruimtes voor en achter. Dus blijft 45 over. Dat moet lukken met de landmeter :D

We hebben deze gehuurd: https://www.boels.com/nl-nl/huren/grond ... mm/p/12377
Met een mazzeltje. Want we hebben 'm voor de zaterdag gehuurd, maar de vestiging is maar tot half 1 open, dus krijgen we de zondag er gratis bij als we 'm maandag voor 10 uur terug brengen. Dat is wel heel fijn, mochten we het zaterdag niet af krijgen.
We hebben er 2 boren bij, van 100mm en 80mm. De grote palen zijn variërend van dikte. De kleintjes zijn sowieso dun, dus moeten even kijken of dat wel gaat of ze dan niet gaan wiebelen. Kleiner dan 80mm hadden ze niet. Anders wordt het alsnog de handboor :=

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:08

Wij huren de frees ook altijd op zaterdag :D

Voor iets te grote gaten (dat heb je vaak toch wel een beetje met wisselende diktes): hoopje zand wat uit het gat komt vlak naast het gat leggen, dan met je voet er weer in schuiven als de paal erin staat en dan met de achterkant van de steel van een schep (met zo’n dwarsstukje dat je een T hebt) aanstampen. Of met een koevoet, dan heb je wat meer gewicht in je handen.
En dat noem je dan heel professioneel een SCD (Soil Compacting Device) -:)