Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:55

DD psyliumzaad wat je verkoopt moet dat net zo gekookt worden als lijnzaad? Ik ben niet bekend met dat zaad wel met lijnzaad. Hoe voer je dat, hoeveel en hoe lang?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:58

Psylliumzaad kun je zo geven...ik geef aan mijn jongens 50 gr p/d en dat gaat zo bij de rulle zemeltjes,meteen voeren :)

Lijnzaad kook je vanwege blauwzuurgas...heb je met psylliumzaad geen last van ;)

Dank je Hypos...ik weet zelf ook zat klinieken en artsen en toestanden ...maar allemaal in Amsterdam :P

Marjo89

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:02

Lijnzaad voer ik ook zo. Nooit problemen mee gehad.
Ik voer sinds kort psyllium vezels. Ipv zaad. Dit plakt nog meer.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:02

Dank je tinky, geen snot meer koken dus :D
DD kan ik van de week 1 kilo komen halen voor de grote en 2 shetten.

voer echter geen zemelen maar als ik de bixjes vochtig maak blijft het daar vast wel aan plakken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:06

@dynamiek: Is prima, laat even weten wanneer dan zorg ik dat ik thuis ben. :D
Ik voor al tijden zaad, doe het door het krachtvoer en een klein scheutje water (of olie) er bij zodat het wat plakt aan het voer. Daarna meteen voeren. Hoeft niet te wellen of weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:14

Maar geven jullie dat dagelijks dan? Ik had altijd begrepen dat je een 5/6 dagen kuur moest doen en dan een maand er tussen, omdat het anders niet meer werkt? En ik gooi er in die 5 dagen 2,5 kilo doorheen, voor een 900 kilo in totaal...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:21

Stuur je een berichtje wanneer ik jou kant op kom, maar heb ik genoeg dan aan 1 kilo voor een kuurtje?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:26

Ik geef ongeveer een kuur in de maand..1,5 maand...5-7 dagen.

Pony's 50 gr,paarden 100gr

Dat is dus per kuur 350gr per pony per kuur en 700gr per paard :)

Onderhoud...bij zandkoliek gaan er andere getallen tellen ...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:30

KLeine Shetjes ook 50 gram?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:31

Ik zal eens vragen wat dinnetje aan de mini's geeft... :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:31

Ik geef het 5-7 dagen ligt een beetje aan hoeveel zand ik vind en altijd de 1e van elke nieuwe maand.
Meestal krijgen ze tussen de 50 en 100 gram per dag, ook weer afhankelijk van de hoeveelheid zand.
Kleintjes zullen wat minder hoeven.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:38

Hoooi!

Lekker toch nog even uitgewaaid met Beer in het bos, zo fijn! <3

En ik geef niks want ze hebben nooit zand in hun mest, kun je heel makkelijk zelf controleren. Viool had wel heel veel zand in haar darmen toen ze hier kwam, meteen laten controleren en die heeft 2 x daags 3 weken lang dat spul gehad, via de kliniek en daarna was het klaar. :j Ik geef wel af en toe wat olie bij door Viool d'r speedibeet maar verder voer ik aardig recht toe, recht an.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:48

Psyllium zaad heb ik nog nooit gegeven eerlijk gezegd kende ik het niet. Wat is het en wat doet het? Ik geef nu al een tijdje olie door het voer. Rosie was toen een beetje koliekerig en ze had een injectie gehad van de DA toen kwam er wel zand mee in de ontlasting. Vandaar nu olie bij de brokjes.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:54

Het plakt in de darmen al het zand aan de keutels zodat het mee naar buiten komt. In a nutshell. :j

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:55

Oh erg.. ik heb geen zin in koken en ben manloos.. dus er gaat zo een ovenschaal met tortilla chippies met salsa en kaas in de oven. :') Dat is mijn avondeten vandaag. :x

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:57

Ik ga hier geen olie gebruiken...ze zijn nu eigenlijk al te dik :+

Wat Kristel zegt....

Ik heb ze veel op zand staan dus ik neem geen risico...gaat prima zo.Af en toe test ik de mest om te zien of het binnen de perken blijft.

Uhm...kan ik aanschuiven kristel :Y) :9 Moet ook nog wat verzinnen...zo boodschappen doen en ik ben als zo stuk :+

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:59

Kun je bestellen? Als dat hier kon dan deed ik dat (te) vaak. :') Toen we nog in hartje Zwolle woonden bestelden we ook regelmatig wat, soms mis ik die pizza's wel eens! Hier komen ze niet.. een keer gedaan en toen werd het 10 euro duurder en de pizza was koud en slap, zo goor... hahah doen we dus niet weer.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:59

Hier ook alleen psyllium als het nodig is. Niet standaard elke maand.

Mijn rug valt me tegen. Bewegen gaat wel. Gewoon gemest enzo. Voel ik wel, maar niet heel erg. Zitten is het probleem. Dan kom ik niet meer imhoog. Had eigenlijk gehoopt dat het wel beter zou gaan, want ik wil morgen weer rijden. Heb net de merrie weer in training en op schema en wil niet weer opnieuw beginnen. Geen pijnstiller hoeven gebruiken, mar dat ga ik zo toch wel doen. 'S avonds zit ik veel.

Het weer viel hier erg mer. Er zou de hele dag regen komen, maar het was de hele dag droog en begint nu. Als het niet te gek wordt, is de bak en ring nog droog morgen en kan ik eventueel daar wat in doen met de training. Maar dan moet het wel begaanbaar zijn.

Nou ja, we zien morgen wel weer, dan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:02

AbbyBlues, hem ervaren doe je denk ik in het echt ook sowieso anders. Ik had dat met Bo in ieder geval heel erg. Hij is hier gebracht zonder dat ik m in het echt had gezien, toen hij van de trailer kwam stond ik wel even :wow: :~

Over het algemeen denk ik dat ieder paard zich ook aanpast aan zijn/haar omgeving en mensen. Ik heb inmiddels meerdere paarden verkocht en eigenlijk is geen een nog zo als toen ze van mij waren, meestal waren ze vanaf dag 1 al anders dan hier. Andersom ook zo trouwens. Paarden die hier komen zijn ook toch wel weer wat anders dan toen ik ging kijken en wat de vorige eigenaren vertelden.

Ojajoh, hihi, bijzonder minpuntje :') Dank voor het antwoord, ik wilde tot nu liever een volwassene erbij ivm verantwoordelijkheid en jonge paarden die ik heb, maar denk als ik verhuisd ben, ik op zoek ga naar iemand van 15 - 20. Die willen volgens mij iets liever en zijn daardoor meer gemotiveerd, en wie weet als ik zo'n meid ken ik best genoeg vertrouwen heb om haar te laten voeren mesten etc. als ik er eens niet ben.

S_N, in theorie best wat dingen waar jeuk van kan komen, maarja, je kan niet alles laten, als je echt denk richting eczeem (dat kan op elk moment ontstaan), dan kan ik je hippo eczema aanraden, hoor daarover niet anders dan goede verhalen en al meerdere successen zelf mogen meemaken in de directe omgeving. Kost alleen wel wat

Proeftijd doe ik als verkoper niet aan, gedoe als je zo'n dier steeds terug krijgt. En bovendien duurt het veel langer dan een paar weken om te wennen. Als men het niet zeker weet moet het of nog maar een keer vaker langs komen of houden aan het gezegde "bij twijfel niet doen"

Veel paarden bekijken, hangt er vanaf of je op zoek bent met een bepaald doel of gewoon tegen hét paard aanloopt juist als je er geen bij zoekt :')

Welk merk veulenbrok kvulden?

psylliumzaad (die van DubbelDun) voer ik op advies van kliniek 10 dagen lang 100 gram per dag door het voer. Daarna minimaal 6 weken niet. Ik doe hier ongeveer 2 keer per jaar preventief een kuurtje. Kliniek zei voor shetten 50 gram per dag en grotere ponys en paarden 100 gram.
DubbelDun, kan jij ook aan andere zaden etc komen voor leuke prijs? Ben op zoek naar monnikspeper. Ik weet van pitpit.

Geen zand in de mest zegt niks :o het zand wat er niet uit komt is juist het probleem :o

Beterschap Fabster!

Mijn avondeten is een diepvriespizza met extra ananas. Heb echt nergens zin in. Komt door het stomme weer en omdat ik nog moet werken zo. Om 18:45 moet ik weg, uurtje tegen de wind in trappen. Bahbahbah. Gelukkig heb ik hem dan vannacht mee

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:06

Hihi, dat is ook zo; het zand dat je niet ziet is het probleem maar ze eten niet van het zand hier en ik heb altijd geleerd dat als een paard voldoende ruwvoer krijgt en mooie keutels heeft je het gewoon lekker moet laten. :j Hier altijd mooie 'droge', glimmende drollen, nu ze een paar dagen op nat gras staan wordt het ietsje 'zompiger' maar geen flatsen oid.

@Fabster, wat naar van je rug, even langs een fysio misschien?

En hier alleen vanmorgen zeikweer, vanmiddag aardig, wat miezerig maar idd niet de liters water die ze voorspelden. Morgen lekker weer en dan ga ik met mijn bijrijdertje naar het bos!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:16

Zo ben ik ook een beetje hoor, maar een paar keer koliek van dichtbij toch twee keer per jaar preventief. Het kan geen enkel kwaad en kost geen drol dus waarom niet?

Het regent/miezert hier nog steeds :(

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:22

Ik geef inderdaad ook dat zaad. Ik breng om de 8 weken mest naar de da. Die kijkt dan naar wormen en zand. Als ze dat vinden dan geef ik het 7 dagen lang. Ontworming dus ook. En standaard in het najaar paradox.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:28

Als mijn rug zo blijft, wel, ja. Maar dat wordt dan pas na het weekend, ben ik bang. Alhoewel, mss kan ik morgen nog even bellen voor vrijdag.

Hihi, slecht, Kristelhans! Met dat avondeten! := Ik ben zelf wel een groente-freak. Er moet wel groente gegeten worden. Wij eten ook wel eens chinees, pizza of pannekoeken hoor. Maar vaak heb ik dan zelf wel een groentesoep gemaakt of een salade voor erbij. Of smoothies :D :P

Ben ook zó blij met mijn Slicer Dicer, die ik met kerst onder de kerstboom had gekregen! :)) <<)

Wat is dat eczemaspul? Ik ken t niet, maar mijn merrie is ook een eczemer. Gelukkig niet heel erg en als ik haar in mugjestijd van het gras af hou en ik spuit haar iedere maand in met vlooienspul voor honden, die ook tegen zandvliegen enzo zijn, gaat het best goed en blijven haar manen en staart aardig in tact, zonder dat ik dekens hoef te gebruiken.
Ik gebruik honden-vlooienspul echt overal voor.... :):)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:31

Ik heb ook nog nooit zon kuurtje gedaan, maar wil het nu ook standaard 2x per jaar doen.
vrees ook niet voor de grote maar de shetten staan te graven in het zand en je weet nooit wat er binnen komt, hooi krijgen ze op tegelvloer.

het kost geen drol, paar dagen kliniek wel.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:36

Ik heb nu een zak veulenbrok van Subli.

Fabster welk vlooienmiddel gebruik jij?

Ik zou dat zaad ook wel eens willen proberen en dan voornamelijk bij Rosie. Kan ik het ook bij jou bestellen DubbelDun(was het geloof ik he) of kan ik het dan beter hier in de buurt halen?