Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:10

Jaaa die 2 zijn zo leuk samen en elke dag is het vaste prik dat ze zo samen spelen.. op de knieën of steigeren en lekker door de bak rennen. Inmiddels zijn ze alweer 20 maanden oud.. weet nog goed hoe klein die van mij was toen die net geboren was en nu is hij al 1,63

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 07:27

Ik zou ook afschermen, al is het met extra draden en stroom.
Toen de mijne jaar of 2 of 3 was liep die er ook ineens tussen terwijl ik even met een pensionklant aan praten was. paarden onderling was gedoe en meneer lag ertussen en goddank sprong er 1 over hem heen ipv bovenop hem te belanden. kinderen zijn vliegensvlug en zien geen gevaar.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:23

Ik had ook altijd gaas toen de kinderen jonger waren.
Mochten alleen onder toezicht mee.
En toen 5 jaar geleden de ruin kwam en er veel onrust was mochten ze helemaal niet mee.
Nu sinds 1.5 jaar ander hekwerk en dus kunnen ze zelf de paddock in/uit.
Ze gaan onder de planken door of via de poort (doen ze ook netjes dicht).
Zijn nu 7 en 9 dus goed te instrueren.

Maar liever te voorzichtig in het begin dan 1x een ongelukje. Blijven toch kolossale beesten in vergelijking met een kind.

De DA is net weg hier, beide merries moesten extra gebit controle.
In overleg bij de ruin bloed laten afnemen om te testen op insuline resistentie omdat het zo'n getob is met zn gewicht.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:17

Na mijn vorige bericht over het hooi voeren heb ik 3bakken en aantal netten bijgehaald.
Heb uitgerekend dat deze 3 paarden samen 35kg hooi per dag moeten ongeveer verdeeld over 2x hooi geven is 17,5kg ongeveer.

Nu heb ik dus 6 plekken waar netten ophangen (maaswijdte van 2,5cm, erg klein dus).

Maar dit is gewoon binnen 3,5uur helemaal op…

Tja en vond een van de bakken na een uur al op zen kant :')

Afbeelding

Hoe doen jullie dit want ik weet het niet meer, ik wil het makkelijker maken zodat me enkel ‘s ochtends en ‘s avonds hooi hoeven te geven in combinatie met mesten en voeren.

Dingen om mee te spelen in de bak doen ze niks mee helaas.

Onze merrie is extreem gevoelig voor maagzweren en willen ze dus ook niet te lang zonder hooi houden maar hier is bijna niet tegenop te voeren zo.

Ze zijn overigens allemaal aan de dikke kant.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:26

Ik ga ook een poging doen om hier aan te sluiten :)

Sinds dit weekend hebben we de paarden bij ons nieuwe huis staan. We hadden het geluk dat de stallen al een uitloop richting het weiland hadden, precies wat we zochten! We moesten wel flink wat achterstallig onderhoud oplossen en wat klussen om van ponystallen naar paardenstallen te gaan, maar het was nu af genoeg om ze over te zetten. Er moet nog genoeg verbeterd worden, maar we hebben nu een hele fijne basis om mee te werken.

Ik heb 1 held op sokken en die heeft echt nog tijd nodig om te wennen, maar gelukkig is de andere veel cooler en die brengt gelukkig rust en stabiliteit.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:30

HH: heb je een analyse van het hooi? Als eiwitgehalte niet hoog is, eten ze er meer van. Bij hoger suiker vaak ook omdat ze dat lekker vinden.
Paarden hier eten zo 20kg per paard is mijn ervaring, vind 35 kg voor 3 zelf echt weinig overigens..

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:35

rover_ schreef:
HH: heb je een analyse van het hooi? Als eiwitgehalte niet hoog is, eten ze er meer van. Bij hoger suiker vaak ook omdat ze dat lekker vinden.
Paarden hier eten zo 20kg per paard is mijn ervaring, vind 35 kg voor 3 zelf echt weinig overigens..

Het zijn 2 e-pony’s en 1paard.
Heb alles berekend aan de hand van gewicht en ze zijn echt te dik ook.
Bij de merrie (paard) kan je de ribben niet eens voelen als je duwt .

Analyseren heeft geen zin wij kunnen naar 1 baal per x halen van 400kg.
Het is verpakt voordrooghooi (wel zo droog mogelijk) ik voer ze wel eerder te veel als te weinig hoor dus ze zitten eerder richting de 40+ kg per dag :+
En ik kan niet over naar ander hooi ivm mijn ruin

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:17

Er bestaan hooivoerautomaten, maar die zijn wel behoorlijk aan de prijs. Maar ik kan me voorstellen dat als je een beetje handig bent, je ze ook zelf goedkoper kunt maken. Kleefmagneten en tijdstekkers oid.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:07

H_H, kun je er plakken stro doorheen mengen?
Dat zet bij ons de rem er een klein beetje op?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:18

Nickeltje schreef:
H_H, kun je er plakken stro doorheen mengen?
Dat zet bij ons de rem er een klein beetje op?

Nee dat gaat niet mijn tuin zit met zijn longen en wil echt geen risico meer lopen kans dat het dan klaar is is best groot.
Het gaat nu eindelijk goed zegmaar.

Over de hooiruiven heb ik idd wel naar gekeken ook om zelf te maken.
Alleen heb ik net dit erdoorheen gekregen met heel veel moeite bij men moeder en dan weer zo veel investeren + niet wetende hoe we dat op zouden moeten zetten…
Kunnen niet meer wijzigen met hoe alles is opgezet, tracks wilt men moeder ook niet op de wei heen helaas…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:54

Welkom Bowo. Leuk!

HH: hier gaan hoe dan ook stoeptegels in de bak.
Voeren vertragen kan ook door graszaadhooi te mengen, 2 hooinetten over elkaar en hooi nat in netten.

Sterkte in de voerstrijd!

Ik heb inmiddels een houten kont van de harde houten stoel op stal.

Ice is vanmorgen door de osteopaat behandeld en mag niet mee lessen vanavond. Dus ik zit hier met een ongeruste Ice, die helemaal niet houdt van alleen zijn.

Ik wilde haar eerst in een beperkt stuk paddock laten, maar vertrouwde het niet (ze kan springen). Toen op stal met bovenluik open, maar dat vertrouwde ik ook niet.

Dus alles dicht. Ze is nu redelijk rustig. Staat vooral strak te luisteren of Diekke al terugkomt.

Heeft iemand ervaring met weefrekken op de boxdeur?

Ik zou het luik het liefst open houden, zonder het risico dat ze eroverheen springt.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:10

Boemel, ik zit ermee dat mijn ruin echt geen ander hooi durf te geven :\
Als ik hem wel zoals een normaal paard hooi kon geven had ik al dit gezeik niet gehad maar zit nu gewoon mee dat ik verpakt voordrooghooi moet hebben omdat dit zover het enige is waar hij niet van gaat hoesten en kortademig wordt.

De vorige x heeft het bijna zijn leven gekost dus ik doe het echt niet meer (ander hooi proberen).
Het is nou eindelijk ‘stabiel’
Apart voeren gaat ook niet omdat ze hier 24/7 samen buiten staan met zen 3e.

Dankjewel

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:56

Dat wordt dan wel heel lastig.
Je kunt het wel nat maken natuurlijk.
Maar ik denk dat je beter meerdere keren per dag kunt gaan voeren. Of inderdaad een automatische voerbak, of van kisten die steeds een plakje laten vallen. Maar voor 3 paarden kom je al snel uit op 3 van die bakken.
Je hebt ook systemen dat je een plek af kunt sluiten met een elastiek en dat die op een timer open gaat. Of dat er met een timer een net hooi wat je hoog ophangt dan naar beneden valt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:44

Happy_Hippie schreef:
Na mijn vorige bericht over het hooi voeren heb ik 3bakken en aantal netten bijgehaald.
Heb uitgerekend dat deze 3 paarden samen 35kg hooi per dag moeten ongeveer verdeeld over 2x hooi geven is 17,5kg ongeveer.

Nu heb ik dus 6 plekken waar netten ophangen (maaswijdte van 2,5cm, erg klein dus).

Maar dit is gewoon binnen 3,5uur helemaal op…

Tja en vond een van de bakken na een uur al op zen kant :')

[ Afbeelding ]

Hoe doen jullie dit want ik weet het niet meer, ik wil het makkelijker maken zodat me enkel ‘s ochtends en ‘s avonds hooi hoeven te geven in combinatie met mesten en voeren.

Dingen om mee te spelen in de bak doen ze niks mee helaas.

Onze merrie is extreem gevoelig voor maagzweren en willen ze dus ook niet te lang zonder hooi houden maar hier is bijna niet tegenop te voeren zo.

Ze zijn overigens allemaal aan de dikke kant.

Hier loop ik ook tegenaan. Ik wil ze niet te lang zonder hebben, maar ook nie6 veel te veel voeren.

Ik heb nu voeder stro besteld, dan hebben ze altijd wat te snoepen

Ik had mooie kastanje palen besteld. 6tot 8 cm.. leek me voldoende..
Maar die waren niet leverbaar, dus kreeg jk 10 tot 12 cm palen. Jezus . Wat een joekels.. en zwaar .

Gisteren hebben we de eerste rijen gezet,
Nog 150 palen te gaan.
Nog steeds onder de indruk van ons weidse uitzicht op de weide.

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:11

Het voeren is ook een proces. Paarden moeten ook leren dat er genoeg te eten is.
Maar als iemand echt overeet, kun je beter gaan zoeken waarom. Er is dan in het metabolisme iets niet in orde.. het is niet perse normaal..
Portie voeren houd het wel in stand..

Ik voer 2 baaltjes aan 2 welshjes en 2 shetten per dag. Dat is 15-18kg per baaltje.
Ze hebben bijna dagelijks over en er is veel rust.

Het is niet altijd zo geweest hoor, het was ook anders maar even doorzetten en genoeg blijven geven. Zodat ze leren dat het er gewoon is (en dus het systeem aanpassen..)

Heel veel succes i.i.g. het is echt frustrerend als het niet werkt :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:37

Ik weet niet zo goed wanneer onbeperkt ook echt onbeperkt is. Hier krijgen ze porties, maar er ligt altijd nog wel een restje in de bakken en er is altijd eetstro beschikbaar (waar ze in principe nauwelijks van eten, behalve als ze trek zouden hebben en dus meer hooi nodig hebben). Maar stel dat je een baal hebt die ze minder lekker vinden of die gewoonweg niet goed is, dan houden paarden soms veel hooi over en dan roepen mensen ook al snel dat er hooi overblijft en dat ze dus meer dan genoeg krijgen, terwijl dat dan de vraag is. Hier eten ze het niet meer graag als het nat is geworden, dus die restjes gooi ik weg.
2 paarden komen van een stal die echt onbeperkt voerde en ze waren behoorlijk te dik, dus ik probeer er wel enigszins op toe te zien dat ze niet te veel krijgen. We hebben best wat suiker in het hooi...En gezien mijn ervaringen met hooi inkopen houd ik het toch liever bij mijn eigen hooi.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:18

Hoeveel uur houden jullie ze Max zonder?

We doen dit nu een paar dagen dus wellicht is het eventjes wennen, ook voor de paarden.
Ze stoppen ook niet met eten om ff te slapen, rusten oid.

Hiervoor kregen ze elke 3uur 2 netten gevoerd dit was ook binnen half uur tot max uur op.
Zo hebben we het altijd jaren gedaan alleen ik woon ik nu ook op mezelf en kan ook niet elke dag aantal keer op een neer rijden en er is veel onrust met de nieuwe (3e) erbij.

Dat stro bijvoeren zou ik graag willen alleen durf ik niet echt met mijn ruin zijn longen.
(Tevens hebben we hier geen opslag voor).

Vriendin van mij voert bijvoorbeeld 25kg baaltje per dag aan 3 een groter paard, D-pony en een welsh.
Die hebben elke dag nog over ook.
Maar die hebben het dubbelen aan wandelruimte in vergelijking met ons.

Ik zou onwijs graag een track rond de wei hebben zodat ze meer moeten lopen maar mijn moeder wilt dit gewoon echt niet helaas en het is hun grond/ huis.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:49

_Lorette_ schreef:
Jouw 2-jarige is dan behoorlijk groot, of niet?

Ook nog even mijn zadelkamer showen na de make-over:

https://youtube.com/shorts/GXAg6EAnRV8? ... 3DUXHoxJI-

Ja, hij is groter dan Heps met haar 1.41, maar dat was hij met 1 1/2 bij aankoop al :D , geen idee hoe groot hji nu is, maar flink groter dan Heps, bedoeling was ook grote maat fjord aangezien ik 1.87 ben :+ :D :o

En wauw wat een ontzettend gave zadelkamer!!! mjin huis is nog niet eens zo mooi :')
En slim dat nood wc'-tje

Dus Boos mag bljiven, wel fijn ze weer this te hebben denk ik?

Lynn_Nikita schreef:
Hier staat ook weer en kneusje gestald, ze is recent aangekocht en zou op de markt verkocht worden as maandag maar ze is in te slechte staat en nu heeft de eigenaar besloten aan te laten sterken en dan zelf te verkopen.
Een hele lieve merrie, maar echt een skelet. Zou door het afspenen komen maar dit is wel extreem en weet niet of dat het hele verhaal is, maar voor nu een dekentje op en voer erin

Hmm, klinkt inderdaad vaag, als je je merrie zo ziet invallen dan geef je toch gewoon bergen voer bij lijkt me en werkt dat niet dan DA...

@Lys__PPA, wat jammer van het huis.....

@MarjanB, gefeliciteerd

@Paardengek81, hals en borst er uit, als dat niet genoeg is streep langs zijkanten eruit.

@Dais, top dat jullie het gevonden hebben, maar jemig.. 30 l per uur...
muizen.. tig vallen met pindakaas....

@Audesta, tupoleum.. ga het opzoeken en testen, heb muizen in de garage...

@Kletskoekje, wat een zalige prachtige strakke bodem.

@Kiko, heerlijk zo weg met paard en hond en die lucht en zon, zalig....

@Marit B, oh, mulzand dat is met de wagen altjid zo waardeloos. Heerlijk die pony's aan tafel.
150!! roosjes, jemig!! dat was wel werkje ja.

@Boemel, ook zalig buiten... als je niet meerekent dat je bjina plat was...
Die kat op de foto, he!!! Ik wil aandacht :D
Proest, lekker handig met die linten.

@Olikea, welkom hier en gegeliciteerd. Ik ben vorig jaar juli naar mjin paardendroom verhuisd en ahum, badkamer hier is nog steeds ontbrekend zeg maar, iets met prioriteiten :+

@Belker hoezo een 180 graden... omdraaien en naar huis, hopeljik niet te duur grapje met de auto.

@Loretta, balen van dat suiker...
Hier in de buurt ook lastig iets met laag suiker te kopen. Gelukkig weer wat gevonden.

@Nickeltje, dat is koopje! 5.50 en dan bezorgd.. Ik betaal 6.50 en moet ze zelf gaanhalen, bezorgen zou nog 50 euro erbovenop zjin en kan er neit zoveel kwijt.
Moet zeggen heb wel heel mooi hooi.

@Joyce, gelijk had ie met emmers uitlikken. Wat sneu dat Guus zo gestressed was.

_Lorette_ schreef:
Ik vind oortjes verschrikkelijk. Heb het liefst een schreeuw-instructeur, in positieve zin dan. :P

Ik ook, ben oostindisch doof dus ze moeten wel hard praten en die oortjes met of zonder ding achter je oor langs vreseljik vallen of uit of half uit... hoor ik nog niets :o

@Silly1972, welkom, lekker zeg, bij huis en rijbak!
Wat betreft verlichting als je maar kan zien waar je rijdt en paard ook.. je kent de afmetingen van de bak, dus echte berg licht hebje niet nodig. Ik reed vaak in het strooilicht van de voetbalvereniging eindje verder op de vereniging in de buitenbak, deed nooit het licht aan. Maar moet zeggen ik ree daar ook in het donker over straat heen, dus waren gewend niet in bak licht te rjiden.

Dais_ schreef:
Weet iemand nog een goede aanbieding voor psylliumvezels? Ik geef per kuur aan 4 paarden zo'n 10 kilo dus het gaat best hard :o

Niet echt aanbieding, maar laaste keer dat ik kocht was het het goedkoopst om zak 25 kilo te bestellen bji.. horseflex... Ik heb 2 paarden, maar je schept dat spul als je het goed gebruikt best nog snel weg inderdaad. Zeker als je er 4 hebt..

@Kiko, spelende paarden bljift feestje om naar te kijken.

@Haha 1995, zou daar toch echt iets tussen zetten, ik heb zelfs voor alleen de honden aan de niet paarden kant van het stroomdraad afzetting zodat honden neit per ongeluk tussen de paarden kunnen komen.

@Happy_Hippie, vreetzakken }> :Y) zou familie van de mjine kunnen zijn...
Hebben ze altijd al zoveel hooi of nu net?
Je paarden zjin te dik zeg je, dan zou ik voor armer hooi gaan dat is vaak door lager suiker minder lekker :+ zelfs mjin altijd eet, fjord eet daar minder van dan van lekker hooi (staat nog hele dag te eten hoor, want je zou toch eens niet te dikworden).
Als iets lekker is en je hebt 3 paarden dan is het wel zo weg ja.... En ongetwjifeld vreet de dikste het meest :')
Hier gooien ze bak gelukkig niet om, ze schuiven er wel mee (met 1, de andere zit om die reden al vast aan 2 palen anders duwen ze hem de omheining in)
Vaak gooien ze hem om om lekkers eronder uit te krjigen, want door die gaatjes gaat uiteraard het lekkerste hooi.. ze krjigen hier nieuw voordat alles op is. Al misreken ik de nacht wel eens.... en dan hebben ze net te weinig.. dan was het blijkbaaar baaltje lekkerder hooi. (al het hooi is mooi hooi, geen schimmel, geen bergen stof etc. ) als het verpieterd hooi is gooi ik het weg.
Nat hooi dat gewoon is natgeregend laat ik ze opeten, ik heb gloeiende maanden lang hooi geweekt, dus hooi dat beetje regen heeft gehad is ook prima.

Ik voer vaker dan 2 x... anders zelfde probleem, arme hooi is hier wel ehct uitkomst scheelt echt in eetsnelheid.

met paard met luchtwegklachten zit je wel met probleem dat wordt weken of stomen als je iets anders gaat voeren... En gezien dat je 3 paarden hebt wordt dat nogal onderneming.

Overigens is 35 kilo voor 3 paarden neit echt veel.... ook nog afh. van drogestof gehalte, maar denk inderdaad dat je ze daar geen 24 uur mee zoet houdt.

Toobs die ik had stopte wel met eten, VenteKleuter ook, Heps eet altjid... en die is soort gehaktbal op satestokjes.... Die stopt gewoon niet... met het minder lekkere hooi, gaat het wel beter.
Lekker hooi vreten ze 2 balen van per dag en dan halen ze 24 uur niet... Minder lekker hooi ca 1 1/2 a 1. Ventekleuter krjigt wel flink brok bij.... aangezien het arm hooi is en hij groeit. Heps alleen balancer.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:03

@Boemel, wat voor ervaringen zoek je met weefrekken? Een van mijn paarden had op zn vorige plek een weefrek op de deur (voor weven). We hebben inderdaad wel eens bedacht om een paard dat over de deur wilde komen (bijvoorbeeld bij leren alleen zijn) even in die stal te zetten, maar ik kan me eerlijk gezegd niet meer herinneren of we dat nou ook hebben gedaan of niet. Volgens mij hadden we ze uiteindelijk allemaal wel vrij snel onder controle. We leerden ze zo snel mogelijk aan dat ze niet op de deur af mogen stormen, dan kregen ze gewoon een tik met een zweep om naar achteren te gaan. En als rustig naar voren liepen, dan mocht het en konden ze gewoon naar buiten kijken.

@Happy_Hippie, lastige situatie zo. Wat is de mening van je moeder over het gehele gebeuren? Vindt ze het geen probleem dat ze te dik zijn of lang zonder eten staan? Of is ze bang voor dure oplossingen die alsnog niet werken?

@Olikea, dat ziet er super uit!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:41

Sjolvir, respect voor je bijleespost. :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:50

Bowo, gewoon of ze daar netjes achter blijven.

Ik weet niet of ze springt hoor, maar ik zie haar er gerust voor aan :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:55

Mijn wever in ieder geval wel, maar goed, dat is een held op sokken die de eerste paar jaar alleen zn neusje door het echte gat van het rek durfde te stoppen. Hij had naast het rek wel ook ruimte om zijn hoofd over de muur te doen en hij stond eigenlijk altijd daar er overheen te kijken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:06

Indrukwekkende bijlees post!

Toen wij vorig jaar begonnen met onze PP aan huis ging het hooi de eerste maand ook enorm hard. Ze bleven maar vreten.
Maar wij moeten er aan wennen dat 2 je zonder nieuw hooi maar wel met restjes en scharrelen op de track en toegang tot water echt wel prima is.

En nu voeren we 3 pakken hooi ( ongeveer 20 kilo per pak) per dag en hebben wij dan wel in 1 net altijd stro. Met een nieuw pak stro in en net doen ze ongeveer 3 weken.
En dit is voor 5 kwpn maat paarden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 19:55

ik ben met onbeperkt gestopt, omdat ze gewoon moddervet worden, of anders de ranghoogste, en dat zijn toevallig die, die niets doen, staan zich de hele dag vol te eten. Netten, hooiruiven, stro, ander hooi maakte allemaal niets uit. Daarnaast is het lastig om te controleren wie wat eet en hoeveel. Zeker de jongere dieren en die gereden worden, en iedere baal is toch iets anders van kwaliteit. Ik vind ook dat een paard niet perse onbeperkt moet eten, maar niet langer dan 2 uur zonder eten moet staan. wij voeren dus meermaals per dag in de maanden dat ze op de paddock en stal staan. Op stal kunnen ze trouwens altijd stro knabbelen. Nu had ik ook wel van die handige harries, die dan helemaal onderin nog de zaadjes gingen zoeken en het voer wat nog in de bakken zat eruit te gooien om daar vervolgens doorheen te banjeren. Daar was ik ook wel een keer klaar mee om iedere dag kruiwagens vol ´duur´ voer naar de mesthoop te rijden.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:44

Bedankt voor alle reacties!

Sjolvir,
Jeetje respect voor je bijleestpost _/-\o_

Voorheen (toen ik ook nog thuis woonde) deden we elke 3uur ongeveer 2 netten ophangen, maar er was veel onrust en ze aten alsog hun leven ervanaf hingen... Nu dus 6voerplekken gemaakt en 6netten hooi, ze eten al wel rustiger maar blijven elkaar opzoeken "die ander zou maar lekkerder hooi hebben".
Tevens was dit zo intensief en blijf ik op en neer rijden, we werken allemaal full-time.

Ander hooi of stro is gewoon geen optie helaas, ik heb (volgensmij) al zo arm mogelijk voordroog hooi wat ze daar hebben. Daar vraag ik altijd wel specifiek om.
Stomen en weken hebben we met het niet verpakte hooi geprobeerd maar was meteen raak, dus direct vanaf gestapt om te voorkomen dat het excaleert, dierenarts moest toen alweer spuiten komen zetten, en dat is het me niet waard.
Geen van de paarden hebben gelukkig last van dunne mest oid!

Verder krijgen ze ook nog brok voor oa mineralen, vitamines, medicatie etc.

35kg is wat ik berekend had maar in de praktijk zitten we echt wel eerder richting de 45 kg per dag, vandaag de gevulde netten even nagewogen en is stuk meer als ik dacht.
Heb net ff snel gerekend heb de baal vorige week donderdag ochtend gehaald (500kg) en is nu iets over de helft op dan kom ik uit op 45/46kg per dag hooi dat we voeren nu.

Wil wel gaan kijken of ik iets van takken kan gaan verzamelen om ook weg te lekken om aan te knabbelen etc.

Bowo,

Ze zijn altijd al te dik eigenlijk ook toen we ze op de andere manier hooi gaven, dit is helaas een bijkomende ding van voordroog gok ik.
Ze worden niet veel gereden en verder staan ze wel 24/7 buiten met schuilstal.
Veel weiland hebben we ook niet dus daar hebben we ook niet zo veel aan.

Ja de kosten is ook wel een ding, nu hebben we deze maand dan paar honderd weer geinvesteerd om deze manier van voeren te kunnen proberen.
Ik vind dit ook lastig, zeker nu ik in men eentje een huis heb gekocht, heb ik giga vaste lasten erbij gekregen en kan soms net men kop nog maar bovenwater houden.
We hebben oa om deze reden ons veulen verkocht en enkel mijn pony en men moeders paard gehouden (3e is van een vriendin van me).

MaritB , ja frustrerend is het zeker. Heb veel voor ze over en wil het beste voor ze maar soms weet ik het echt ff niet meer.
Veel is ook try and error :')

Oehlala , voor zo iets moet je ook wel bijna continu thuis zijn.
Ja dat is wel het voordeel als je ook stallen hebt.

Nickeltje, wellicht even volhouden nog dus.